Berlin, Alman Teknik Müzesi(Deutsches Technikmuseum Berlin ("German Museum of Technology")), eski Anhalter yük trenleri istasyon binalarında yerleşik bir müze. Müze hakkında detaylı bilgi için internet adresi
http://www.sdtb.de/Home.623.0.html Bizler gibi tren meraklısı kişilerin fırsatları olduğunda mutlaka görmesi gereken bir yer olarak paylaşmak istiyorum.
Zengin bir lokomotif, vagon ve model koleksiyonu ile birlikte, ilginç ve yine zengin hava taşıtları örnekleri, deniz taşımacılığına ilişkin örnekler ile deneylerin yer aldığı bilim müzesi olarak Spectrum müze binaları içinde yer alıyor.
Ayrıca 1910-1995 yılları arasında yaşamış, İnşaat mühendisi ve mucit bilim adamı Konrad Zuse’ye ait tasarım bilgisayarların örneklerinin sergilendiği özel bir bölümleri de var. Bilgisayar teknolojisi konusunda 1936 yılında 64k bellekli programlanabilir Z1 modeli ile o döneme göre oldukça ileri bir çalışma oluşturmuş. Artık tarih olan ancak döneminin en önemli buluşlarından ferit halkalı bellek devrelerini kitaplar dışında kendi gözünüzle görme imkanı yakalayabileceğiniz ender bir yer.
Müzeye Berlin U-Bahn metro sisteminden U2 hattı ile Gleisdreick istasyonundan veya U1/U7 hatları ile Möckernbrücke istasyonundan kısa bir yürüyüşle ulaşabiliyorsunuz.
Müze girişindeki büyük Skytrain uçağının bir diğer örneği, İstanbul Yeşilköy’deki Havacılık Müzesinde’de görülebilir. Hava, Deniz taşıtlarına ilişkin örnekler bu ilk binalarda görülebilirken, demiryolu taşıtları binanın devamındaki bölümde ve yanyana duran iki plaktorna karşısında bulunan lokomotif evlerinde yer alıyor.
Müzenin demiryolu taşıtları bölümünün birinci kısmında ilk keşiflerle birlikte 1800-1918 yılları arasında kullanılan taşıt örnekleri yer alıyor, ikinci bölümde ise 1920den günümüze kadar olan örnekler yer alıyor.
Anhalter tren istasyonunun giriş kemeri ile müzeyi gezmeye başlıyoruz. Müzenin genel havası İstanbul’daki Rahmi Koç Sanayii Müzesi ile benzer, hep birlikte keyifli bir gezi yaptık.
İlk olarak kemerin arkasındaki 16.yüzyıldan ve daha sonra 1800lerden kalma örneklerle başlıyoruz:
Flaş ile fotograf çekmek, nesnenin görüntüsünü farklılaştırsa da karanlık bir bölüm için başka çare kalmıyor:
Müzede, Berlin’de çeşitli mekanlarda kullanılmış olan demiryolu ile ilgili resimler de yer alıyor:
Anhalter tren istasyonunun kapısında bulunan ancak yıkılma sonrasında ancak bu şekilde sergilenebilen, gündüz ve geceyi temsil eden heykeller:
Almanya’da demiryolu taşımacılığı, “Der Adler” (“Kartal”) adı verilen İngiltere’den gelen lokomotif ile başlıyor...
Adler’in 1:15 modeli:
1829’da George Stephenson, rakiplerini geçerek başarıyla devreye soktuğu Rocket (bkz:
http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2791.0 ) sonrasında Avrupa’da yeni gelişen demiryolları için de lokomotifler tasarladı. 1435mmlik ray aralığını ilk Alman hattı olan Bavyera’daki Nuremberg ve Fürth arasında tanıttı. Hat 7 Aralık 1835de açıldı, demiryolunun ilk lokomoti Der Adler gemiyle kuzey denizi üzerinden taşınarak Rhine’dan Köln’e getirildi ve oradan kağnı arabaları ile Nuremberg’e ulaştırıldı. İngiliz lokomotif ile İngiliz makinist William Wilson da buraya geldi. Vagonlar yerel şirketler tarafından imal edildi. İlk Prusya demiryolu hattı, Berlin ve Potsdam arasında 1838 Ekim ayında tamamlandı ve bu hat için de lokomotifler Stephenson tarafından sağlandı.
O döneme ilişkin diğer lokomotif modelleri
Borsig
Saxonia
August Borsig tarafından 1843’de tasarlanan "Beuth" adlı 2-2-2 tekerlek düzenindeki lokomotif. Orjinali 1844de yapılmış olan lokomotifin
1913de yapılmış olan replikası:
Diğer demiryolu araçlarının gerçek boyuttaki örnekleri ve çeşitli ölçeklerdeki modelleri ile vakit buldukça devam edeceğim.
Bölüm -1- Sonu