Saygıdeğer modeltrenciler, bu başlık altında; Fleischmann, 1/87 ölçek Br 78 sınıfı model lokomotifi ve TCDD 3700 serisine dönüşümü ile ilgili araştırma ve incelemelerde bulunduğumuzdan, Çamlık Müze’de bulunan TCDD 3705 plâketli Br 78 sınıfı buharlı lokomotif üzerinde detay incelemesi için fotoğraflama çalışması yapma gereğini duyarak bu gün (27 Eylül, 2008 Cumartesi) Çamlık Buharlı Lokomotif Müzesi’ne gittim.
Bu sabah saat 06.00’da yola koyulup Selçuk ilçesine , oradan bu ilçeye bağlı şirin Çamlık Köyüne gelerek, burada bulunan ve biz trensever modeltrencilerin çok değer verdiği Buharlı lokomotif müzesine saat 08.15’te geldim.
Her gelişimde büyük bir heyecen ve sevgi duyduğum bu güzel ortamda, çam ağaçlarının sağladığı bol oksijenli temiz hava mükemmel güzellikte, görünüm ise gökyüzü mavi , yer yeşil, buharlı lokomotifler ise cennette yerlerini almışlar.
Müzeyi yöneten Atilla Mısırlıoğlu Bey, buharlı lokomotiflerin boya yenileme çalışmalarını başlatmış lokomotiflerin müze bahçesi içerisinde bakım çalışmaları sürmekteydi. Kullanımdan dolayı aşırı yıpranmış müzeye boyası çok kötü olarak gelmiş olan lokomotifler ile müze bahçesinde; boyalarında yıpranma meydana gelmiş lokomotifler belli sıraya alınarak boyanmaya başlamışlar.
Bu gün esas amacım; Br 78sınıfı TCDD 3705’in üzerinde detaylı fotoğraf çalışması yapmak olduğundan, müze içerisinde fazla oyalanmadan doğru 3705 plâketli lokomotifin yanına giderek çalışmalara başladım.
Br 78 sınıfı buharlı lokomotifin fotoğraflı incelemeleri:
1.BÖLÜM
Br 78sınıfı veya Prusya T-18, TCDD 3705’in yanında yerimizi alıyoruz.
Lokomotifin gövde üzerinde markiz ve tenderde klasik olarak yerlerini almış Ay-Yıldız, TCDD ve
3705 plâketleri bulunmaktadır. Ön kısmına doğru ilerlediğimizde, kendinden tenderli bir yapıya sahip
bu lokomotifin su tankları; markiz önünde sağ ve sol kısımda kazan yanında yer almaktadır.
Su tanklarının orta alt kısmında lokomotif yapım yılı ve yapım firmasını tanıtan elips şeklinde kendi
pirinç metal plâketi bulunmaktadır.
Lokomotif yapım firması, yapım tarihi ve üretim numarasını belirten plâketin yakın görünümü.
1925 yılında üretilen bu lokomotif Henschel firması tarafından üretilmiş. 83 yıl önce üretilmiş bu
lokomotif günümüze kadar gelebilmiş ender Br 78 sınıfı lokomotifidir.
‘’Turkey in Steam’’ kitabının 59.sayfasında, Türkiye’de kullanılan 8 adet 3700’lüğün yapımcı firması,
üretim yılları, seri ve üretim numaralarını belirten bir liste bulunmaktadır.
Markiz giriş kapısının, açık ve kapalı durumunu gösterir görünümü.
Çamlık Plâktornası çevresine dizili lokomotifler çok sık durumda dizilmişlerdir. 3705’in dom yapılarını
incelemek amacıyla, sağ yanında bulunan BR 44 sınıfı TCDD 44712’nin üzerine çıkarak, kazanın
üstündeki domların görüntüsünü alıyoruz.
Buhar domları olan kubbeli yapıdaki iki domun boylarının aynı olduğunu gözlemliyoruz. Oysa model
üzerinde önde bulunan buhar domu diğerinden daha uzun bir yapıdadır. Biz 78 modelini TCDD’ ye
çevirmek istediğimizde bu özelliği de dikkâte almamız gerekecektir.
Bacanın gerisine model üzerinde kum 2.domu bulunmamaktadır. Bu duruma göre, yeniden 2 kum
domu parçasını, yaklaşık kare pirizma görünümünde olan bu parçayı yapıp, fotoğrafta görüldüğü
şekilde model üzerine yerleştirmek gerektirmektedir.
Model üzerinde 2 buhar 1 kum domu bulunmasına karşın TCDD Br 78 sınıfı lokomotifte
2 kum 2 buhar domu bulunmaktadır
3705’in üzerine çıkarak domları , lokomotifin kendi üzerinden görüntülüyoruz.Buhar domunun ilkinin
üstü kapalı ikincisinin üzerine ise çevresi somunlu olan bir kapak bulunmaktadır.
BU özellik model üzerindeki ikinci buhar domunda da bulunmaktadır. Ancak modeldeki ikinci buhar
domunun boyu birincisine göre kısaltılacaktır.
TCDD 3700’lüklerde kazan üzerindeki bacanın şekli, Fleischmann Br 78 modeline göre kısadır. Diğer
bir deyişle model üzerindeki bacaTCDD modeli için kesilerek kısaltılacaktır.
Lokomotifin ön kısmında tamponların üzerinde fabrika yapımı iki adet sağ ve sol far bulunmaktadır.
Ancak TCDD buharlı lokomotiflerinin hemen hemen hepsinde ön kazan kapağının
üzerinde üçüncü far sonradan ilâve edilmişlerdir. Biz bu özelliği daha çok Amerikan
yapımı buharlı lokomotiflerde görüyoruz. Yapımı hangi ülke olursa olsun(Alman, İngiliz,
Fransız, Çekoslavak, Amerikan ) TCDD kullanılan buharlıların ön kazan kapağında
sonradan eklenmiş farlara rastlıyoruz.
Br 78 sınıfı TCDD 3705’in far yapısını yakın çekimle incelemeye alıyoruz. Bu farın model üzerinde
yapılıp, kazan kapağı önüne yerleştirilmesi gerekmektedir.
Far yapısını ve bu farın yerleştiği taşıyıcı parçayı gözlemleyip, fotoğrafını alarak, model üzerinde
yapacağımız ek far yapımı için bize; şekil örneği olmasını sağlıyoruz.
İnceleme çalışmalarımız devam edecektir.
Saygılar
Teoman Kardaşlar