Sevgili Nedim Bey, merhaba. Güzel sözlerinize çok teşekkürler.
Model olsun, gerçek olsun trenlere gönül vermişiz bir kere elde değil.
Buna bağlı olarak demiryolu araçları, binaları da bu olgunun içinde yer alıyor.
Araştırma yapmak, incelemek, edinilen bilgileri bu güzel ortamda içten dostlarımızla paylaşmak
özverilerin en güzeli değerindedir.
5.BÖLÜM
Vagon içinin gezilmesinden sonra Seyfi Bey’in ofisine tekrar geliyoruz.Kapıdan içeri girdiğimizde karşı köşede
bulunan şömine ve çavresinde demiryolu ile ilgli fotoğraflar ve demiryolu fenerleri bulunuyor.
Seyfi Bey, Alsancak Gar ve demiryollarımız ile ilgili çıkan dergi ve kitap yayınlarından bilgi veriyor.
‘’Ege Life’’ dergisindeki Alsancak Gar tanıtımı ile İzmir Büyük Şehir Belediyesi yayınlarından ‘’ İzmir Demiryolları’’
adlı kitaptan açıklamalar yapıyor.
Bu yayınlar demiryollarımızın ülkemizde başlangıç tarihleri neden ve nasıl yapıldıkları hakkında çok güzel bilgiler
içeriyor. Seyfi Bey’den bu kaynakları alarak buradan edineceğim bilgileri derleyip yeni bir başlık
altında demiryollarımızı tanıtıcı bir yazı dizisi hazırlamayı düşünüyorum.
Alsancak Gar’da TCDD zamanında dünden bugüne görev yapmış gar müdürlerinin olduğu fotoğraf panosunun
fotosunu çekmeden geçemiyorum. En altta Seyfi Bey’in fotoğrafı bulunuyor. Görev de olan müdürlerin görev
süreleri sona ermeden fotoğrafları bu tür panolara konmaz. Ancak Seyfi Bey,e rica edip, bu
günün anısına fotoğrafını koyup panonun bu şekilde fotoğraflanmasını talep ediyorum. Kendisi beni kırmayıp
fotoğrafını panoya yerleştiriyor.
Fotoğraf panosunun alt çaprazında tarihi masa ve onun üzerinde geçmiş dönemlerde kullanılan telefon,telgraf
çeşitli objelerden oluşan haberleşme araçları bulunuyor. Seyfi Bey’in makam odası adeta küçük bir
müze görünümünde. Masa önünde duran koltuk ta tarihi değeri olan, geçmişe tanıklık etmiş güzel bir mobilya.
Masa üzerinde duran objelerin içinde şekli ile dikkatimi çeken bir parça gözüme çarpıyor.Bu parçanın ne işe
yaradığını sorduğumda Seyfi Bey; ‘’Kestane Fişeği’’ diyor.
Nasıl kullanıldığını, ne işe yaradığını anlatıyor. Ben kendisinden yine ricada bulunarak bu aracı yerinde gösterip,
anlatmasını talep ediyorum.
Seyfi Bey, sağ olsun hiç üşenmeyip, rayların üzerine gelerek elinde tuttuğu Kestane Fişeğini açıklıyor:
Demiryolu üzerinde beklenmedik olağan üstü bir durum meydana geldiğinde olay yerine daha tren gelmeden,
olay yerinden uzakta bir yerde rayın üzerine bu parça yerleştirilir.
Seyfi Bey, kol saati şeklinde olan Kestane fişeğini raya takıyor.
Lokomotif geçerken tekerlekleri Kestane Fişeğinin üzerine geldiği an, bu fişek patlar ve çok yüksek ses çıkarır.
Yuvarlak yassı görünümünde olan parçanın içinde barut olduğundan patlama gerçekleşir. Çıkan ses makinisti
uyaracağından ileride bir tehlike olduğunu bildirir ve makinist tarafından tren durdurulur. Bu durumun böyle
olmasının sebebi; acil haberleşmede teknolojinin gelişmediğindedir. Haberleşmede son yıllarda kullanılan telsiz
hemen hemen tüm lokomotiflerinde bulunmaktadır.
Kestane Fişeğin ne olduğunu Seyfi Bey’in kendisinden videoda izleyelim.
http://www.modeltrenciler.com/videopaylas/video/76/Kestane-Fişeği
Konumuza devam edeceğiz.
Saygılar
Teoman Kardaşlar