Selamlar,
Birkaç hafta önce aldığım ancak fotoğraflamaya ancak vakit bulabildiğim Class 52 lokomuz huzurlarınızda.
Bu lokolar 2. Dünya Savaşı sırasında o zamanın büyük nakliye sorunlarını çözmek ve zamanın şartlarında yapılmış düşük kalite demiryollarında çalışmak üzere tasarlanmış. Demiryollarının düşük kalitesi nedeniyle düşük aks/yük oranını tutturabilmek için Class 50 tasarımı (2-10-0) kullanılmış; yüksüz ağırlığı azaltmak için süper ısıtıcılar ve kanatlar çıkartılmış, yatay kazan kullanılmış. Tender da bu mantıkla hafifletilmiş.
1942 - 1945 arasında bu lokolardan 6000 adet üretilmiş. Düz yolda 650 ton yükü 80 km/s ve binde 10 rampada 450 ton yükü 50 km/s ile çekebiliyormuş. Savaş sonrasında da uzun süre kullanılmış. Fabrika çıkışı bu lokolar gri renge boyanıp kullanıcısına (DRG, SNCF, vs.) teslim edilirmiş.
Modelimiz 1994 üretimi "one-time-series" delta digital. Digital yerine delta seçmemin nedeni bu lokoda son nesil (4 dipswitch adresli) delta decoder kullanılması ve bu nedenle klasik AC motoru olması (bildiğiniz üzere digital sistemlerde DC motor var Delta'larda ise AC). AC motor hem modelin ağırlığını arttırıyor hem de bakım ve onarımı DC motorlardan daha kolay. Dezavantajı ise 3-kutuplu motor nedeniyle sürüş hassasiyetinin (özellikle ilk kalkışlarda) düşmesi. Belki ilerde 5-kutuplu motor eklerim.
Delta digital modül plastik tender içinde. Modelin iki kusurundan birincisi delta modülüne ulaşmak için tender üzerinde kolay açılır bir kapak olmaması, bu iş alttan vidalar sökülerek yapılıyor. Minik detaylar haricinde loko tamamen metal.
İkinci kusur ise buhar jeneratörünün sonradan eklenmesi gerekliliği ve digital kumandadan kontrol edilememesi. Buhar direkt farlara bağlı ki aslında bu delta modüllerde 4 fonksiyon özelliği var fakat çalıştırmak için modül üzerinde modifiye gerekiyor.
Fotoğraflardan görüleceği üzere digital devri ile birlikte (ki unutmayın bu model 1994 yapımı) Marklin detay konusunda ciddi ilerleme kaydetmiş: yani bilmeseniz Marklin demezsiniz
Biyellerin durumu konusunda pek fikrim yok ama bana gayet güzel gözüktüler.
Performansa gelince: Şasi tüm x-10-x dizilimli Marklin'lerde olduğu gibi kırık. Bu nedenle en dar virajlarda (kurb) bile hız düşmesi/deray problemi yaşanmıyor. Lokonun ağırlığı, 10 teker çekiş ve 8 traction-tire müthiş bir tork yaratıyor. Maksimum hız gerçeğine uygun olarak (modül üzerinden) düşük ayarlanmış. Masa-kurgumda -henüz- rampa olmadığından şu an yokuş performansı belirsiz ama bu kadar iyi torklu bir makine için ciddi eğimli rampaların bile sorun olmayacağını sanıyorum. Masa-kurgu üzerinde yer yettiğince (15 kadar) vagon ekledim (çoğu ağırlaştırılmış yük vagonları) ve sonuç harika idi.
Bu loko için Roco Minitanks araçları, savaş zamanı yükleri (artık bunlar her ne ise) ve 15-20 adet 4 aks alçak kasa yük vagonu edinerek tam bir katar oluşturmak niyetindeyim. Ancak araçları kamufle edip etmemek konusunda kararsızım çünkü çok güzeller (yani tanklar falan)!
Kısacası: bir süre kullanılıp sonra koleksiyonda yerini alacak bir loko, tavsiye edilir.
Sevgiler,
Cem.