Sevgili Can Bey, merhaba.
Balıkesir Tren Gar binasının maket yapımı ile ilgili görüşlerimi sizlere aktarmaya çalışacağım.
1.Konu:
1912 yılında Fransızlar tarafından inşa edilen Balıkesir Gar binası, Sevgili Harun’un kit olarak ürettiği Afyon Gar binası
ile aynı mimari özelliklere sahiptir.
Afyon Gar binasının aşağıdaki iki fotoğrafları üzerinden inceleme ile açıklamalarımıza başlayalım.
Afyon Gar binası; Afyonkarahisar-Uşak-Denizli yolu üzerinde bulunmaktadır.1863 de "Smyrna Cassaba Railway" (SCR)
adlı şirket İzmir-Uşak-Afyon demir yolunu yapar ve 1879 Ocak ayında da son istasyon olarak halk arasında
"İzmir İstasyonu" diye bilinen bu Afyonşehir İstasyonunu açar Afyon Şehir istasyonu İzmir-Afyon tren yolunun son
istasyonudur ve Afyon'unda ilk tren gar binasıdır.
Bina, Fransız mimari tarzında yığma taş işçiliğinde inşa edilmiştir. Osmanlı İmparatorluğu döneminde yapılan binanın
üzeri isimlendirilmesinde, Fransızca Latin harfleri ve Osmanlıların kullandığı yazı dili Arap harfleri kullanılmıştır.
Fotoğrafta da görüldüğü gibi binanın demiryoluna bakan tarafına göre ana binanın sol yanına teraslı bir bölüm
yapılmıştır.
Terasın korkulukları delikli taş yapımıdır. Ancak bu bölüm sonradan yapılan tadilat ile aşağıdaki ikinci fotoğrafta
görüldüğü gibi balkon korkulukları briket ile kapatılmıştır. Ayrıca fotoğrafa dikkatli bakıldığında, terasın altında bulunan
kapının pencereye döndürüldüğü sıva izlerinden belli olmaktadır.
Balıkesir Gar binası, Afyon Gar binasının aynı özelliklerine sahip bir mimari yapıdır. İlk yapıldığı yıllardaki
görüntüsünü içeren aşağıdaki fotoğrafta görüldüğü gibi teras korkulukları delikli taş yapısında ve teras altındaki kapı
özgün görüntüsünü korumaktadır.
Balıkesir Gar binasının günümdeki görünümünde yukarıdaki fotoğraftan farklı olarak binanın sağ ve sol yanlarına
eklemeler yapılmış ve yolcu girişine göre binanın sol yanındaki teraslı bölümde, kapı ortada her iki yanında pencere
olacak şekilde yeninden inşa edilmiş olup, diğer taraftaki bölümde ise yolcu girişine göre ana binanın sağındaki bölümde
ise bu iki kapı olup ortada tek pencere olacak şek,ilde inşa edilmiştir.
Teras korkulukları delikli taş yerine tamamen kapalı yarım duvar şeklinde oluşturulmuştur.
Binanın ana bölümü ile sağ ve sol taraflardaki sonradan yapılan uzantılı bölümler sıva ile kaplanmış olup, üzeri boyanmıştır.
Sevgili Can Bey, yukarıda fotoğraflar üzerinden açıklamaya çalıştığım duruma göre sizin yazınızda belirttiğiniz gibi
Balıkesir Gar binası boya vurulmamış bir görünümde olmayıp, üstelik sıvalı ve boyalı bir durumdadır.
Aşağıdaki fotoğraf yakın plandan bina üzerindeki sıva ve boyalı durumu göstermektedir.
Balıkesir Gar binası maketi yapmaya istekli olan modelciler olur da sayı belirlenmesi durumunda, Afyon Gar maket
kitine ek olarak, Balıkesir Gar binası ek yapılarını içeren model kitleri Sevgili Harun kesinlikle yapar.
2.Konu:
Osmanlı dönemindeki Gar ve İstasyon binalarının tabelaları konusunda, Latince ve Osmanlıca yazılmış yazı karakterlerini
içeren bir çalışma yapılabilir.
Latince harfler çok kolay. Bilgisayar ile yazı fontlarından yaralanılarak tabela çalışması olur.
Ancak Osmanlıca harf karakterleri Arap alfabesini içeren bir özellik taşıdığı için Eski Türkçe tabir edilen Osmanlıca
eğitimi almış tarih öğretmeni arkadaşım ile görüşerek harf karakterleri doğrulaması yapıp, kesik uç kalem ile
kaligrafik bir çalışma ile istasyon isimlerini elde yazarak sonuç almaya çalışabiliriz.
Örnek çalışmaları en kısa sürede yapmaya ve sonucu olumlu veya olumsuz olarak sizler ile paylaşmaya çalışacağım.
Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar