Arkadaşlar merhaba
Bir süredir ses soluk çıkmıyor bizim taraftan biliyorum. Birçok arkadaşımız da merak ediyor, hatta Kemal abinin dediği gibi projemizden umudu kesenler bile olmuş. Lütfen bizden umudunuzu kesmeyin, yapmaya çalıştığımız şey gerçekten oldukça zorlayıcı bir iş. Ortaya çıkarmaya çalıştığımız ürün model tren üreticilerinin fabrikasyon ürünleri ile aynı kalite ve sağlamlıkta olmadıktan sonra bunu sizlerin önüne çıkaramazdık. Aslında çok daha önce sizlere bilgi vermek istiyordum fakat Ekim ayında geçirdiğim ve sağ omzumun işlevini uzunca bir süre kısıtlayan bir ameliyat nedeniyle çalışmalarımız ve sizlere bilgi verme noktasında biraz noksan kaldık. Lütfen kusurumuza bakmayın.
Mazeretimizi bildirdikten sonra sizlere model çalışmamız ile ilgili biraz bilgi vereyim. Öncelikle, en son mesaj gönderdiğim tarihten sonra modelin gövde revizyonu ve hareketli hale getirilmesinde süreç şu şekilde ilerledi:
- Modelin bitmiş olan Faz 3 ve prototip haldeki Faz 4 gövdelerini alarak Harun abinin yanına gittik. Proses olarak sağolsun kendisinin geçmişte de başka projelerimde (Train Simulator Vol 4.0 TCDD Paketinin dağıtılması vb.) çok büyük desteğini görmenin verdiği cesaret ve özgüvenle, kendisi ile proje hakkında çok detaylı konuştuk ve bir yol planı belirledik. Bu yol planına göre Proses'in tam desteği ve aracılığı ile modelin yürütülmesi için gereken altyapı konusunda Proses'in işbirliği yapmakta olduğu profesyonel model tren firmalarının ürünlerini inceleyerek; şase, ağırlık, boji, motor ve aktarma altyapılarını kullanabilmemizin mümkün olup olmadığını araştıracaktık.
- Bunun üzerine yaptığım araştırmalar ve hesaplamalar sonucunda, gövde yapımıza ve boyutlarımıza en uygun olan ürün olarak Bachmann firmasının Amerikan lokolarının altyapılarını incelemeye başladım. Amacım modelimizin en önemli aksamı olacak olan yürür aksamının sağlam ve kaliteli olmasıydı. Dürüst olmak gerekirse kendimizin yapacağı yürür aksamın sessiz, akıcı ve sağlam olması için çok uğraşmamız gerekecekti ve sonuçta ortaya çıkacak ürün de belki de bir çoğumuzu tatmin etmeyecekti. Biz son ürün olarak statik bir model istemiyoruz, hareketli ve dioramalarımızda kullanabileceğimiz bir model olmadıktan sonra statik olmasının bizleri mutlu etmeyeceğini biliyorum.
- Sonuç olarak şu şekilde bir tasarım ile modelimizi sağlıklı bir şekilde yürütebileceğimize karar verdik:
- Bu sistem şu anda model tren firmaları tarafından kullanılan temel aktarım sistemi aslında. Düşük hız ve yüksek çekiş gücü kapasiteli orta yerleşimli bir motorun iki şaft vasıtasıyla 2 ayrı bojiyi sürebilmesi prensibi ile çalışıyor. Buna ek olarak modelin hem doğal şase görevini görecek hem de ağırlığını arttıracak bir ek parçaya ihtiyacımız vardı:
- Bu parça ile diğer yürür aksam birleşince ortaya şöyle bir şey çıkıyor:
İşte tam olarak bu şekilde bir yapı düşüncesiyle Harun abi ile görüştük ve kendinin bizim adımıza Bachmann firması ile görüşmesi sonucunda kabaca tasarımda anlaşmaya vardık. Verdiğimiz siparişlerin gelmesi ve yaptığımız ölçümler sonucunda modelimizin gövdesi üzerinde yürür aksama uygun birçok tadilat yapılması gerektiği ortaya çıktı. Tabii bu durumu bekliyorduk, bu nedenle hemen çalışmalara başladık. Gelen yürür aksam prototipi şöyle:
Bu gariban adam halı üzerinde ne yapıyor demeyin?
Tam ameliyat olduğum gün geldi parçalar, tek kolla ben de fazla bir hareket imkanı bulamadığım için en kolay şekilde telefonla uyduruk da olsa sizlerle paylaşmak için fotoğraflar çektim. Ruhumuz amatör biliyorum, ama ortaya çıkaracağımız ürün amatör olmayacak söz veriyorum.
Gelen parçaların gövdemize ne kadar uyumlu olduğu ile ilgili şöyle bir karşılaştırma yapayım:
Altyapı tamamen birbirine uyumlu bir yapıda oluşturulmuş ve tabii ki Bachmann kalitesi nedeniyle de yavaş hızda hareketi, akıcılığı ve sessizliği gerçekten muhteşem. Projemiz tamamlandığında, bugün satın alacağınız herhangi bir yeni nesil lokomotifin hareket kabiliyetinden daha aşağı bir yapısı olmayacak. Bojilerimizi de bu dişli sistemine tak-çıkar kolayca geçirilebilir hale getiriyoruz:
- Tabii her ne kadar gövde ile altyapımız uyumlu gibi görünse de, daha önce de yazdığım gibi gövde üzerinde ve gelen metal şasi üzerinde birçok tadilat gerektiği de ortaya çıkmış oldu. Yaşayacağımız en büyük sorun, yürür aksamın bojilerinin bizim DE24000 bojilerine göre daha önde olması. Ayrıca bir miktar da motorun genişliği nedeniyle gövdemizin 1-2 mm kadar genişlemesinin gerektiği ortaya çıktı. Bunun dışında birçok işlem var yapılması gereken ama en büyük engeller bu şekildeydi. Bu noktada sağolsun modelin arka plandaki gerçek ustası olan Faruk'un aklında gelen bir fikir ile bojileri bir miktar geri çekmeyi başardık: (Beyaz parça kalıp işlemi için kullanılıyor, modelde olmayacak)
Şasi ve boji sistemi üzerinde bazı parçaları yeniden tasarlayarak modelimizi bu altyapıya hazır hale getiriyoruz. Bunlarla birlikte gövdedeki arka kapak bölümünün de tek parça olarak hazırlanması için çalışmalarımızı yürütüyoruz.
Aslında daha önceki çalışmalarımızda aslında hazır olma noktasında olan Faz4 gövdesini statik olarak çıkarabilirdik, fakat bu durumda hem statik modeli üretip hem de bunu yürür hale getirmek için çok fazla vakit ve emek harcamak gerekecekti. Bir de bizim camiamızda statik modeli hemen hemen hiçbirimizin istemeyeceğini bildiğimiz için odak noktamızı yürüyen modelin hazırlanması için kullandık. Bu süreçte sizleri bilgisiz bıraktığım için lütfen kusuruma bakmayın. Gelişmeleri sizlerle paylaşmaya devam edeceğim.