Vagona takılan bağlantı parçaları kuplörün takılmasına olanak sağlamamaktadır. Soket yerine takılan kanca çıkarılsa
bile kuplörün sağa ve sola dönüşlerde oynaması kondüvit hortumları engel olmaktadır.
Buradaki kuplörsüz görünüm model tren dizisinde son vagonda ancak kullanılabilinir. Eğer biz vagonu tek olarak bir
stand ta gösterim olarak durağan bir model olarak kullanmak ister isek, her iki tarafına bu bağlantı parçalarını takarak
daha gerçekçi bir görünüm sağlamış oluruz.
Lokomotif modeli ile hareketli bir kullanımda kuplör bağlantılarında son vagon hariç bu bağlantı parçalarını kullanamayız.
Bu duruma dikkat etmek gerekir.
Vagon modellerimizin tren dizisi için kuplörlerini yukarıda açıkladığımız özellikler doğrultusunda yerlerine takıyoruz.
Gerçek vagonlarda olduğu gibi bağlantı üstlerine iki vagon arasında geçişlerde köprü panelleri hareketli olarak verilmiştir.
Fotoğrafta yer alan iki görüntüde bu açıkça görebiliriz. Bize göre sol taraftaki vagonda köprü paneli kalkık durumda, sağ
taraftakinde ise indirilmiş bir konumdadır.
Modelleri birbirlerine bağladığımızda bu parçaları gerçeğine uygun olması bakımından inidirebiliriz.
A.C.M.E. nin nem kuplörleri görüldüğü gibi iki vagon arasında gerçeğine göre açık konumda durmaktadır.
Bu durumdan rahatsı olana modeltrenciler farklı seçenekli kuplörleri kullanabilirler.
Örneğin ben elimdeki Roco üretimi yakın tip kuplörleri kullanmayı tercih edebilirim. Kuplör soketlerine Roco kuplörü takarak
bağlantılardaki farkı gözlemleyeceğiz.
Aşağıdaki fotoğrafta görüldüğü gibi Roco kuplörler gerçeklerinde olduğu gibi vagonların daha yakın konumda olmalarını sağlıyor.
Her iki kuplör farkını vagonları yan yana getirerek gözlemleyebiliriz. Bu durum modelcilerin tercihine göre değerlendirilebilinir.
Bir başka yakın tip kuplör de Fleischmann üreitmi olan Profi adı verilen yakın tip kuplördür.
Bu kuplörler de yakın görünümlü olup Roco yakın tip kuplörlerden daha sağlamdır.
Bilindiği gibi TCDD manevra lokomotifi olarak V 60 modelleri kullanmıştır. V 60 modeller Marklin, Fleischmann ve Roco tarafından
üretilmişlerdir.
Şu anda TCDD vagon modellerine uygun olarak kullanabileceğimiz uzun yol yapan elektrikli ve dizel bir lokomotif modeli elimizde
yoktur.
Bir tek kullanılabilecek V 60 manevra lokomotif bulunmaktadır. İstenir ise üç firmadan birini tercih edecek modelciler şimdilik bu
vagonların önüne V 60 manevra lokomotifi takabilirler diye düşünüyorum.
Beni ilk aklıma gelen Fleischmann modeli olan ve elimde bulunan V 60 Fleischmann kuplörlü olduğundan örnek olarak bu modeli
kullanmayı düşündüm.
Konumuzu bu gün için sonlandırıp, önümüzdeki günlerde zaman buldukça konumuza devam edeceğiz.
Siz modeltrencilerin de TCDD vagonları üzerinde olumlu veya olumsuz olabilecek görüş ve düşünceleriniz ile konuya katılımlarınızı
aynı zamanda paylaşımlarınızı bekliyoruz.