Genel Konular > Planlar, Resimler, Projeler

Füniküler (Tünel) Modeli ile İlgili

<< < (2/3) > >>

Ferda:
Can bey,
Sizin de yazdığınız gibi her iki vagonun da dış tekerlekleri rayı kavrayacak şekildeler ve vagonu yönlendiriyorlar. İç taraftaki tekerler ise düz silindir şeklindeler ve diğerinin neredeyse iki üç katı genişliğindeler (çapı kastetmiyorum). Bunun sebebide makas kısımlarındaki boşlukları bu uzunluk sayesinde boşluğa düşmeden atlayabilsinler diye. Sizin tekerleri yapabilmeniz için bence önce ray işini halletmeniz lazım. Daha sonra makas kısmındaki boşluklara göre ölçü belirleyip iç tekerleri o ölçüye göre yapmalısınız. Tekerleri ancak torna ile yapabilirsiniz gibi geliyor bana. Ferdi'nin de yazdığı gibi işiniz pek kolay değil. Detayları paylaşırsanız memnun oluruz.
Tekerler daha iyi anlaşılsın diye bir resim daha paylaşıyorum.

Ferda

VGroove:
Tekrardan çok teşekkür ediyorum Ferda bey. Eklediğiniz fotoğraf, kafamda birçok şeyin oluşmasını sağladı.
Dediğiniz gibi, ray sistemini halletmeliyim öncelikle. Ondan sonra da, uygun ölçülerde silindir tekerlekleri kestiririm tornacıdan.
Bu arada, bu fotoğrafları ne kadar aradım bilemezsiniz. İngilizce ve Fransızca olarak yazmadığım anahtar kelime kalmadı, ama bir türlü bu eklediğiniz kadar yararlı fotoğraflar bulamadım. Arama motoru kullanımı konusunda pek bilinçli değilim sanırım :)

İyi dilekleriniz için size de teşekküre diyorum Ferdi bey

Çalışmalarımı, aşama aşama fotoğraflandırıp buraya ekleyeceğim.

Herkese iyi forumlar.

Osman Yalçınkaya:
MErhaba, o funiküleri sık kullanıp her seferinde meraklı kediler gibi bakan biri olarak şu dikaktimi çekmişti.
Makas ayrımına etki eden bir neden de yukarıda paylaştığınız tekerleklerle ilgili özelliğe ek olarak bir de pantografla ilgili.
Şöyle ki, -pantograf denir mi onu da tam bilmiyorum- araçların üstünde bir aparat var, görmüşsünüzdür büyük ihtimal, bunlar bir yanda duruyorlar ve iki araçta da zıt taraflarda duruyorla bu da araçları hep ayunı tarafa çekiyor diye düşünmüştüm kendimce.

Bir dahaki binişinizde buna da dikakt edebilirseniz bir nokta daha keşfetmiş oluruz belki.
Kolay gelsin.

VGroove:
Tekrardan merhaba arkadaşlar,

İşlerim dolayısıyla 1 haftadır füniküler diaromasını askıya almış bulunmaktayım.
Bu arada farklı gelişmeler oldu. Cumartesi günü Beyoğlu' na giderken detaylı bir kez inceledim füniküleri. Çok şaşıracağınız bir şeyi farkettim. Vagonların her iki tarafında da, otobüs tekerleği büyüklüğünde lastikler var. Tünel vagonlarında lastik tekerlekler olduğunu daha önceden de duymuştum ama, her iki tarafında da olduğunu bilmiyordum.

Kısaca, her iki tarafta da lastikler var. Bir tarafta ise, tekerleğin yanında (iç kısımda) kılavuz rayı kavrayan tramway tekerleği var. Raylar ise standart demiryolu rayı değil, tramway rayı. Bizim füniküler, yurtdışındaki fünikülerlerden farklı anlayacağınız. Makas falan yokmuş meğer Tünel' de  :)

Bu gerçeği farketmem, projenin geleceği açısından epey rahatlattı beni. Detaylı bir makas sistemi ile uğraşmayacak olmam epey zaman kazandıracak projeye.

Ray olarak da, tramway rayı döşemek istiyorum diaromaya. Hazır tramway rayı bulabilir miyim hiç sanmıyorum ama, internette biraz aradığımda karşıma direk Ferda beyin yapmış olduğu şaheser çıktı  :)

Vagonların yan yana geçeceği yerdeki kıvrımı verebilmem için flexi diye tabir ettiğiniz esnek raylardan kullanmam gerekiyor sanırım.

Bunların haricinde, rampa hemen hemen bitti sayılır. Eğim açısına karar verdiğimde sabitleyeceğim rampayı.
Kontrol devresi için de, daha önceden dediğim gibi, pic programlamalı otomatik ve basit bir devre istiyorum. Bunun için de geçen hafta detaylı olarak görüştüğüm elektronikçiler var.

Fotoğraf makinem servise gittiği için şu anlık fotoğraf paylaşamıyorum arkadaşlar. Servisten geldiği an ekleyeceğim fotoğrafları..

@Osman Yalçınkaya

Hocam o dediğiniz düzeneğe dikkatli bir şekilde baktım ben de. Katenar görevini gören birşey olduğunu düşünüyorum. Vagonların ray üzerindeki stabilizasyonunu arttırıp için olduğunu sanmıyorum. Eğer o amaçla yapsalar, daha kalın demirlerle daha mukavemetli bir düzenek yaparlardı bence.
Büyük ihtimalle elektrik aktarımı içindir o üst raylar.

Büyük ihtimalle ben de o tarz bir katenar yapacağım. Vagon içi aydınlatma ve sürgülü kapılar için vagonlara elektriği nasıl vereceğimi kararlaştırmadım daha. Ancak vagonların tek raya oturacak olması, elektriği raylardan verme şansımı bitirdi doğal olarak  :)

Herkese iyi çalışmalar diliyorum. Sağlıcakla kalın...

Can SÖNMEZ

huseyinozsut:
Sorununuzu çözmenize sevindim. Ancak gelecekte makasla bu işi çözmeye niyetli olan olursa belki bir faydam dokunur. Bu işin modelcilik ayağında yeni olmakla birlikte, makaslarla ilgili söyleyebileceğim birşey var:

Lima makaslarda makas ayarını ana hattan tali hatta aldınız diyelim, ana hattan ters yönden bir tren geçerse sorun olmaz. Geçer gider. Aynı şekilde makası tali yoldan ana hatta aldınız diyelim, tali yoldan ters yönden gelen tren problemsiz ana hatta bağlanıp devam eder. Çünkü makas ayırıcısında vagon tekeri geldiğinde esnemeyi sağlayan bir yay vardır. Teker geçerken ayırıcı zorlandığı yöne hareket eder. teker geçtikten sonra makası hangi ayarda tutuyorsanız yay vasıtası ile o ayara geri gelir. Aynı durum ters makas ters yönde iken de oluyor muydu, eve gidince kontrol ederim.

Eğer teorim tutarsa:

İki adet lima makas kullanırsanız, yokuş yukarı çıkacak olanı ana hatta devam ettirirseniz, yokuş aşağı olanı makasa alırsanız, yokuşun aşağısında kalan makası ana hatta, yokuşun yukarısında kalan makası tali hatta tutarsanız bu iş olur. Tali yoldan ana yola ters monte olmuş makas üzerinde bağlanırken, makas ayarı anayol olarak seçili iken vagon raydan çıkıyorsa benim teori göçer. Akşam test ederim.

Teorim göçerse bir çözümü daha var. Trenler eşit boyda, birebir aynı. Duble yolun orta noktası finükiler hattının orta noktası olursa, trenler aynı anda makasa girer, aynı anda makastan çıkar. Bir adet manyetik kontak ve trenlerden birine monte edilecek bir mıknatıs ve bir adet zaman sayaçlı röle ile iş çözülür. manyetik kontak makaslardan birinden hemen önce ana hatta yerleştirilir. Tren buradan geçtiğinde makaslar istenen konuma gelir. Bu andan itibaren zamanlı röle saniye saymaya başlar. Röleyi öyle ayarlarsınız ki, trenler  ana hatta bağlanma amacı ile kullanacakları makaslardan geçmeden hemen önce zaman dolar ve makaslar eski pozisyonlarına geri alınır. Bu sistemde trenleri ideal hızlarından yavaş geçirirseniz çöker. Oradan daha önce belirlediğiniz bir hızda geçmeliler. İstediğiniz hızda geçmek istiyorsanız, iki manyetik kontak ile gene iş çözülür. Neticede trenlerin hızı eşit. Biri ne hızla iniyorsa, öbürü o hızla çıkıyor. O yüzden iki manyetik kontakla da iş çözülür, ki sanırım zaman sayaçlı röle kullanmaktan daha basit bir montaj olur.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git