Gönderen Konu: DB 98 306 (PtL 2/2) Cam Kutu – Spalter Keçisi  (Okunma sayısı 3463 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 62
  • İleti: 851
DB 98 306 (PtL 2/2) Cam Kutu – Spalter Keçisi
« : Nisan 29, 2011, 23:38:41 »
Değerli model trenciler, bugün sizlere uzunca bir süre önce elde ettiğim özel bir lokomotifin fotoğraflarını aktaracağım. Model Roco üretimi olan Br 98 306 Glaskasten olarak adlandırılan 1/87 ölçek buharlı bir lokomotif. Modeli Harun Bey getirtmiş idi; kendisine tekrar teşekkür ediyorum. Son Roco siparişinde ise bunun arkasına uyumlu olacak aşağıda fotoğraflarını koyacağım üçlü vagon setinin de gelmesini beklediğimi belirteyim. Harun Bey’e bunun için de teşekkür etmem gerekiyor.

Önce lokomotifimizin gerçeği hakkında derleyebildiğim bilgileri vermek istiyorum:

Orijinali Royal Bavarian State Railways (Königlich Bayerische Staatseisenbahn)’e ait PtL 2/2 sınıfı buharlılar son derece hafif ve kompakt (küçük ama etkin) lokomotifler olarak biliniyor. Üç türü bulunan bu lokomotiflerin iki türü Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG)’a devredilerek 98.3 olarak numaralandırılmışlar. İkinci Dünya Savaşı sonrasında ise Deutsche Bundesbahn (DB) filosuna aktarılmışlar.

Lokomotifin en önemli görsel özelliği “tüm markizi kaplayan ve her iki tarafta da üçer tane pencere olmak üzere bacaya kadar tüm kazanı çevreleyen oldukça geniş bir kabine sahip olması” biçiminde ifade ediliyor. Kendilerine özgü söz konusu özellik nedeniyle bu sınıf lokomotifler  “cam kutu” (Glaskasten veya 'glass box') olarak anılmışlardır. Krauss firması tarafından üretilen bu lokomotiflerin 22 tanesi DRG’ye devredilmiş ve 98 301 – 98 322 olarak numaralandırılmış. 1942’de iki tanesi sanayi firmalarına satılırken bir tanesi İkinci Dünya Savaşı’nda telef olmuş, bir tanesi de Avusturya Demiryolları (Österreichische Bundesbahn-ÖBB) bünyesinde kalmış. Geri kalan lokomotifler DB’ye devredilirken 1950’ye kadar birçoğu hizmet dışı bırakılmış. 98 307 nolu glaskasten ise 1963 yılına dek kullanılmış. Bu süre içinde Spalt ve Georgensgmünd arasında kullanıldığı için bu lokomotifin “Spalter Keçisi” olarak adlandırıldığı da ifade edilmektedir. 2005 yılında Nuremberg Lokomotif Deposunda çıkan yangında ciddi biçimde hasar görmüş. Aşağıda Br 98 307’e ait birkaç fotoğraf yer alıyor.







Bunlar da benim küçük dev olarak tanımladığım Roco modelinden görüntüler. Bu arada yeni bir fotoğraf makinesi edindiğim ve henüz makineyi tam olarak kullanma becerisini edinemediğim için fotoğrafların kalitesi için özür dilerim.



































Harun Beyle birlikte bu lokomotife uygun olacağını düşündüğümüz vagon seti ise aşağıda yer alıyor:



Bunlar da uzun süre önce model ilk elime ulaştığında denemek amacıyla açtığımda çektiğim fotoğraflar:






« Son Düzenleme: Nisan 30, 2011, 01:32:38 Gönderen: İlyas Şıklar »