Gönderen Konu: Model Trenlerde Eskitme  (Okunma sayısı 4452 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Volkan Ayhan

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 47
  • İleti: 44
    • Volkan AYHAN
Model Trenlerde Eskitme
« : Şubat 28, 2011, 21:36:55 »
MODEL TRENLERDE ESKİTME

Eskitme, hava ve koşulların etkisiyle meydana gelen değişikliklerdir. Model trenler üzerinde görebileceğimiz eskitmelere is, kurum, su, su lekeleri,  yağ ve yoldan kaynaklanan kirlilik, pas, yağmur ve kar kamuflajı uygulanabilir eskitmelerdir.

Model trenlerde eskitme boyutunun küçük olmasından ve hareketli parçalarının fazla olmasından dolayı dikkatlice uygulanması gerekir. Yürüyen aksamın şasiden ayrılarak başlanması daha başarılı sonuçlar ortaya çıkarır.

ESKİTME TÜRLERİ ;

İs, Kurum etkisi :  ( Smoke )
Kurumun koşul olarak özelliği mat ve pütürlü olmalıdır.  Kurumun benzer görünümünü elde etmek için siyah veya siyaha yakın toz pastel veya pigment kullanılabilir. Kazanın üzerindeki bacanın içine, üst çevresine, tender üzerindeki kömürlere, ve kurumun etki edebileceği yerlere uygulanabilir. İnce uçlu yuvarlak fırçanın ucuyla alınan renk, bölgeye sürülerek yedirilir. İşlem tatmin edinceye kadar tekrarlanır. Uygulanırken fazla miktarda alınan rengin modelin başka yerlerine zarar vermesine engel olmak gerekir. Kurum yapılan bölgeye kesinlikle parlak kalmamalıdır ve kurumun oluşabileceği yerlere, doğal görünüm verecek seviyede uygulanmalıdır.

Su, Su lekeleri : ( Wet )
Su ve su lekeleri birbirinden farklı eskitme türüdür. Su tabiatı gereği renksiz ama dokunduğu bölgeyi parlak gösteren bir yapıya sahiptir. Yağmur sonucunda veya kazana su doldurma esnası örnek olabilir. Kesinlikle parlak görünümü olmalıdır. Kazana su doldurulması esnasında taşıp, yere doğru akan su parlak vernik ile sağlanabilir. Su birikintileri gibi kütle halinde suyu göstermek için “Transparent Water” adı altında ürünler kullanılabilir.

Su lekeleri ise suyun kurumuş halinin sonucunda oluşturduğu görüntüdür. Su lekeleri geçtiği veya durduğu bölgedeki tozu ve çamuru gösterir. Su birikintisinin kuruması, çok öncesinde su akmış bölgelere, toz pastel veya pigmentler uygulanabilir.. Bu uygulama aşamasında gerçeği ile aslında aynı süreç işler. Kuru halde toz pastel veya pigment uygulandıktan sonra inceltici veya alkol veya su ile o bölgeden suyun akış yönüne doğru fırça ile ince ve düz darbeler halinde uygulanır. Uygulama birkaç sefer tekrarlanabilir. İnceltici ve alkol boyayı kaldırabileceği göz önünde bulundurulmalıdır. Şahsi fikrim her ne kadar pahalı olursa olsun kullanmış olduğunuz pigmentlere ait incelticiyi kullanılmalıdır.

Yağ etkisi : ( Oil )
Yağ uygulanması zevkli ve en efektif eskitme türüdür. Açık renk alanlarda daha itinalı davranılması sonucunda , koyu renklere göre daha güzel görünecektir. Trenin tüm aktarma organlarında, bu organalrın birleşim yerlerinde, yağ depolarında sızıntı yapabilir. Dizel lokomotiflerin gövdesinde bu efekt kullanılabilir ve modern trenlerin alt bölgelerinde kirle birleşebilir. Bu efekti bölgesel veya noktasal olarak ayrılabilir. Bölgesel olarak uygulanması için airbrush ile püskürtülebilir, yağlı boya veya sulu boya ile de uygulanabilir. Tercihi tamamn kullanıcıya kalmıştır. Noktasal olarak yağ birikintisi veya yağ akıntısı gibi efektler fırça darbeleriyle uygulanır. Yağlı boyayı terbentinde cok cok az incelterek, ince uçlu fırça ile aşağıya doğru çekerek aşağıya doğru akmış yağ görüntüsü uygulanabilir veya aynı süreç pigment ve inceltici kullanlılarak da uygulanabilir.

Toz : ( Dust )
Toz, efekti mat görülmesi gereken, üzerine geldiğinde altındaki rengi solduran nitelikte olmalıdır. Trenlerin yürür aksamlarında, tekerlek içlerinde veya tavanında insan elinin daha az dokunduğu bölgelerde karşılaşılabilir. Toz üzerinde geldiği rengi soldurur, mat yapıya kavusturur. Toplanmış şekilde duramaz.  Geniş uçlu fırçanın ucuna alınmış olan pigmentin modele yedirilmesi ile uygulanabileceği gibi pistole ile de 1/10 Boya/Tiner karışımı ile de bölgesel uygulanabilir.

Pas : ( Rust )
Trenlerde sık karşılaşılabilir eskitme türüdür. Trenlerin genelinin metal olduğu düşünürsek bakımı fazla olan trenlerde çok az karşılaşılır. Ancak bakımsızlık ve zamanın trenin belli yerlerine pas etkisi yapabilir. Pas farklı tonlarda ve mat olarak uygulanır. Borular, frenler, birleşme yerleri, tutacaklar veya bacalar örnek verilebilir alanlardır. Noktasal olarak farklı tonlarda pas rengi pigment seti, ince uçlu fırça ile , bölgesel olarak da kalın yuvarlak uçlu fırça ile yedirilerek uygulanır.

<strong>Parlatma : ( Metal )</strong>
Metalin zamanla boyasının aşınıp parlamasında dolayı oluşan efekttir. Tutma kolları, aktarma bağlantıları, ayakların sürekli bastığı yerler veya metalin metalle temas ettiği yerlerde karşılaşılır. Bu eskitme kıvamında uygulanmalıdır. Fazlası göze hoş görünmez. Metalin parlamasının olacağı yerlerin haricinde de sırıtır. Uygulama için kurşun kalem içi veya metal rengi verecek boya kullanılabilir.

Pigmentler , Toz Pasteller
Pigmentler toz pastellere göre daha pahalıdır. Toz pastel uygulamada pigmentin kalitesine yakındır. Pigmentler inceltici ile kullanıldıktan sonra bile rengi koruyabilir, toz pastellerin renginin biraz daha açık tonu kalabilir.
Toz pasteli kullanabilmek için maket bıçağı, süzgeç veya ince zımpara ile kullanılacak kadarını toz haline getirilmesi işi kolaylaştırır. 

Toz pasteli resim malzemeleri satan dükkanlardan alınabilir. Pigmentler değişik markalarda internette bulunabilir. Mig Productions marka pigmentler tercih edilebilir.

ESKİTME EFEKTLERİ ;

Smoke ;
Bölgeye fırça ile yedirilmesi durumunda o bölgenin renginden, kendi rengine doğru geçiş yapar. Ne kadar çok uygulanırsa o kadar etki eder. ( Kurum gibi uygulamalarda… )

Fading ;
Bölgeye fırça ile bir miktar taşınır ve serpilir. Daha sonra üzerine inceltici ile dokunulur. Toz pastel veya pigmentler incelticiyi emer. Serpildiği şekil nasılsa, incelticiyi emdikten sonraki görüntüsü de aynıdır. ( Bölgesel kir, yağ pas uygulamalarında… )

Pin Wash ;
Toz pastel veya pigment önceden inceltici ile karıştırılır. Renk artık toz değil sıvı haldedir. Sıvı haldeki rengi model üzerine istenilen bölge/bölgelere uygularız. Bu uygulama model üzerinde  somun, cıvata, vida gibi görünüme sahip yerlere dokundurularak uygulanır.  Uygulanan bölgenin çevresine yayılacağından kuruyunca cıvata etrafındaki pas veya kir görünümü verir. ( Somun,Cıvata, Vida gibi uygulamalarında… )

Çevrimdışı ibrahim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 55
  • İleti: 286
Ynt: Model Trenlerde Eskitme
« Yanıtla #1 : Mart 01, 2011, 08:39:25 »
Elinize sağlık çok faydalı bilgiler ayrıca örneklerinizde bir o kadar güzel.
Nasıl cesaret edilir bilmiyorum ama becerildiği taktirde sonuç çok etkileyici oluyor.

İbrahim Kaygın

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: Model Trenlerde Eskitme
« Yanıtla #2 : Mart 01, 2011, 12:54:02 »
Volkan kardeşim , ellerine sağlık , bir taşla birkaç kuş oldu sayende , hem iyi bir bilgi kaynağı oldu hem de benim harika eskitilmiş lokolarım oldu  ;D   ;D
Okan kardeşimiz bu konuları birleştirip ayrı bir yere toplasa iyi olur.
Tekrar teşekkürler......
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: Model Trenlerde Eskitme
« Yanıtla #3 : Mart 01, 2011, 21:55:53 »
Volkan bey ellerinize sağlık. Hepsi birbirinden güzel olmuşlar. Verdiğiniz bilgilerinde çok faydalı olacaklarına eminim.

Ferda
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.