Saygıdeğer modeltrenciler.
Türkiye’de bir dönem kullanılmış ve İsveç NOHAB firmasının üretimi olan 62 adet
45000’lik seriden (45001-45062) oluşan buharlı lokomotifler ile ilgili fotoğrafları ve buna bağlı olarak
benzer modelleri üzerindeki incelemeleri paylaşmak istiyorum.
Forum üyelerimizden Barbaros Ağırbaş’ın da bu konuda yardımlarını ve katılımlarını
önemle rica ediyorum.
Barbaros Bey, Ereğli doğumlu olup, çocukluk yılları Karadeniz Ereğlisi’nde geçmiş ve özellikle Karadeniz Ereğlisi
ve çevresinde uzun yıllar hizmet etmiş 45000’lik buharlı lokomotifleri yakından görmüş, incelemiş ve bu
lokomotiflerle ilgili anıları ve model yapım çalışmaları bulunmaktadır.
Sevgili Barbaros Ağırbaş’ın anılarını ve model çalışmalarını bizimle paylaşmasında göstereceği hassasiyetinden
dolayı şimdiden kendilerine çok teşekkür ederiz.
Öncelikle TCDD 45000’lik Buharlı Lokomotifleri ile ilgili aşağıdaki linki inceleyip, konuyu bu bilgi doğrultusunda
takip etmek yararlı olacaktır.
http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/4500145000’ lik buharlı lokomotifler İsveç’te NOHAB ‘’ Nydquist & Holm A.B.’’ firması tarafından sadece Türkiye’de
kullanılmak üzere üretilmişler, ve deniz yolu ile Samsun limanına getirilerek, karaya demiryolu üzerine çıkarılmışlardır.
Bu lokomotifler Batı Karadeniz bölgesinde özellikle kömür madenlerinden kömür taşıyan yük katarlarında kullanılmak
üzere TCDD tarafından 1930 ‘lu yılların başlarında 62 adet satın alınmışlardır.
Aşağıdaki fotoğraflarda İsveç’ten getirilen NOHAB 45000’likleri izleyeceğiz.
Bu fotoğraf ‘’ Karabük’’ takma adlı Bastian Chlond’a aittir.
Alttaki fotoğraflar ‘’Photobucket’’ fotoğraf sitesinden alınmıştır. Fotoğrafları yükleyen kişi Beng Dahlberg’dir.
Ancak fotoğrafları çeken kişi belirtilmemiştir.
45000’liğin kazan yapısı. Daha sonra üzeri yine saç ile kaplanacaktır.
NOHAB fabrikasında 450002liklerin üretim hattındaki görünümleri.
İsveç’te gemilere yüklenen 45000’likler ulaşımda kolaylık olması nedeni ile parçalara ayrılmışlar. 1930’ lar da
Samsun limanın büyük yük gemilerinin yanaşmasında uygun olmamasından dolayı lokomotifin parçaları vinçlerle
mavnalara indirilmiş. Dingilli kazan altı şasinin vinç ile mavnaya indirilişini görüyoruz.
Vinç ile indirilen şasinin yakın plan görünümü.
Bir römorkörün çektiği Mavna üzerine yüklenen 45000’liğin dingilli kazan altı şasisi Samsun limanına doğru götürülüyor.
Bu fotodad da tenderin gemiden mavnaya indirilişi görülüyor.
Vinç ile mavna üzerinden 1930’ lu yıllardaki Samsun Limanı’na indirilen 45000’liğe ait tenderin görünümü.
Konumuz 45000’liğin Zonguldak, Samsun, Karadeniz Ereğlisi bölgelerindeki görünümleri ve
Barbaros Ağırbaş’ın anı ve model paylaşımları ile devam edecektir.