Değerli Model Trenciler Kulübü ve Forumu üyesi arkadaşlar, Eskişehir’de her ay düzenlediğimiz Kulüp toplantılarımızın son ikisinde arkadaşlara iki ayrı model lokomotif tanıtmaya çalıştım. Bu modeller Hornby tarafından üretilen 4468 Mallard ile Liliput tarafından üretilen BR 05 002 nolu lokomotifler idi. Bu lokomotiflerin özelliği her ikisinin de buharlı lokomotiflerde dünya hız rekoruna sahip olmaları. Bu nedenle söz konusu lokomotiflerle ilgili derleyebildiğim bilgileri ve modellerin biraz da detay içeren fotoğraflarını sizlerle paylaşmak istedim. Her zaman olduğu gibi önce lokomotifler hakkında biraz bilgi aktarmanın yararlı olacağını düşünüyorum. Modelleri edinmemdeki katkılarından ötürü Harun Bey'e ayrıca teşekkür ediyorum.
Deutsche Reichsbahn tarafından hizmete alınan 05 sınıfı lokomotifler yolcu taşıma amacı ile üretilmiş buharlı lokomotifler kategorisinde yer alıyor. 1930’ların ortalarında yüksek hıza sahip dizel lokomotiflerin (Flying Hamburger gibi) başarısından sonra lokomotif sanayinde daha hızlı buharlı lokomotiflerin üretilmesine dönük çalışmaların hızlandığına tanık oluyoruz. Daha önce fotoğraflarını paylaştığımız BR 03 sınıfının hız konusunda gösterdiği başarının ardından Borsig firması toplamda 3 adet 05 sınıfı lokomotif üretmiş: 05 001, 002 ve 003. Bunların her birinin ayrı ayrı özellikleri var. 05 001 nolu lokomotif kırmızı renkte, 05 002 nolu lokomotif 1936 yılında dünya hız rekorunu kırıyor ve 05 003 nolu lokomotif dizel lokomotiflerde olduğu gibi markizi önde olan ilk buharlı lokomotif (1945 yılında 05 003 yeniden düzenlendiğinde markiz arkaya alınıyor ve bu özelliğini kaybediyor). Bizim fotoğraflarını paylaştığımız 05 002 ise 1935 yılı 7 Temmuz’unda 191,7 km/h hıza ulaşıyor, Mayıs 11, 1936’da ise Hamburg – Berlin arasında 200.4 km/h hıza ulaşarak buharlı lokomotifler için dünya hız rekorunu kırıyor. İki yıl sonra bu rekor LNER (London and North Eastern Railway) Class A4 4468 Mallard kodlu lokomotif tarafından 202.58 km/h ile 05 002’nin elinden alınıyor. Ancak aşağıda değineceğim gibi, konu tartışmalı. İkinci Dünya Savaşı sonrası DB’ye aktarılmış olan 05 sınıfı lokomotifler 1958 yılında emekli oluyorlar ve yerlerini, benim büyük bir hayranlık beslediğim dizel V200 lokomotiflere bırakıyorlar.
Copyright Notice: These files are licensed under the Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 License. In short: you are free to share and make derivative works of the file under the conditions that you appropriately attribute it, and that you distribute it only under a license identical to this one.Sizlere Mallard’ı tanıtmaya gerek var mı bilemiyorum. Ancak kısa bir bilgi de 4468 Mallard için verelim ki açtığımız konu eksik olarak eleştirilmesin. LNER tarafından işletilen Class A4 4468 Mallard, Sir Nigel Gresley tarafından dizayn edilmiş ve1938 yılında Great Northern tarafından Railway Locomotive and Carriage Building Works (kısaca “The Plant” olarak adlandırılan ve Doncaster’de bulunan bu fabrikanın Sanayi Devrimi’nde önemli bir kilometre taşı olarak bilindiğini de mesleki olarak belirtmeden geçemeyeceğim) tesislerinde inşa edilmiş. Diğer teknik özellikleri ile sınıfına ait lokomotiflerin tipik bir örneğini oluşturmasına karşın Mallard’ı tarihi açıdan önemli kılan husus dünya buharlı lokomotif hız rekorunu elinde tutuyor olmasıdır. Lokomotifin aerodinamik yapısı ortalama olarak 160 km/h hıza ulaşmasındaki en önemli faktör olarak gösteriliyor. Mallard 1963 yılında emekli ediliyor ve emekli olduğunda hemen hemen 1,5 milyon mil (yaklaşık 2,4 milyon km) yol kat etmiş bir lokomotif olarak tarihe geçiyor. Daha önce de değindiğimiz gibi 4468 Mallard, 3 Temmuz 1938 tarihinde Stoke Bank yakınlarında 202.58 km/h hıza ulaşarak dünya hız rekorunu kırıyor. Ve bu rekor tescilli.
Copyright Notice: These files are licensed under the Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 License. In short: you are free to share and make derivative works of the file under the conditions that you appropriately attribute it, and that you distribute it only under a license identical to this one.Ancak Almanlar hala rekorun 05 002’de olduğunu savunuyor, bundaki gerekçeleri de Mallard’ın bu rekoru yokuş aşağı kırdığı, 05 002’nin ise 200 km/h hıza düz bir yolda ulaştığı şeklinde özetlenebilir. Bu konuda bir standart da söz konusu olmadığı için konu geçmişte önemli tartışmalara, esprilere konu olmuş izleyebildiğim kadarı ile. Ben de bu nedenle iki hız rekortmenini aynı konuda birleştirmeyi uygun buldum. Buyurun hız rekortmeni buharlıların modelleri aşağıda, iyi seyirler. Saygılarımla… İlyas Şıklar