Saygıdeğer modeltrenciler, Roco modeltren firmasının ürettiği 1/87 ölçek model tramayların
gerçekleri, Konya şehrimizin toplu taşımacılığında 1992 yılından bu yana ve günümüzde
kulanılmakta olan tramvaylardır.
Bu tramvaylar Konya'dan önce Almanya'nın Köln şehrinde; 1970'li yıllardan, 1990'lı
yılların sonlarına doğru kullanılmışlardır.
Demiryolu modelleri sevdalısı olarak, bu tramvayların, Ülkemizde de kullanılıyor olması ve
birebir aynı görünümlerinin 1/87 ölçekte modellenmesi ilgimi çektiğinden dolayı Roco'nun
ürettiği 2 ayrı renkte olan bu tramvay modellerinden temin ettim.
Görünümleri çok hoş olan model tramvayların gerçeklerinin; Konya Büyük Şehir Belediyesi
tarafından kullanımda olduğundan bu taramvayla ile ilgli internet üzerinden bir
araştırma yaptım.
Çeşitli yerli ve yabancı internet sitelerinden ulaşabildiğim fotoğraf ve bilgileri derleyerek,
bu tramvayların Konya'ya gelişleri ile ilgili bir sunum hazırlamaya çalıştım.
Ayrıca elimde bulunan modelleri de sizlere tanıtmaya çalışacağım.
1.BÖLÜM
Konya Büyük Şehir Belediyesi şehir içi ulaşım hizmetlerinde kullanılan, Alman ''Siemens Ag''
Firmasının üretimi olan bu tramvayların çalıştığı, Konya Hafif Raylı Sisteminin temeli;
13 Temmuz 1987 yılında atılmış ve bu sistem Eylül 1992’ de hizmete girmiştir.
Almanya’nın Köln şehrinde uzun yıllar hizmet veren bu tramvaylar 1980 yılların sonlarında
Almanya ve Türkiye arasında yapılan anlaşmalar sonucunda, Köln şehir içi ulaşımında
kullanılan tramvaylar Konya’ ya getirilerek 1992 yılından bu yana kullanılmaya
başlamışlardır.
Türkiye’de geçmiş yıllarda İzmir, İstanbul ve Konya’da kullanılan tramvaylar ne yazık ki 1950
yıllardan itibaren kullanımlardan kaldırılmışlardır.En son İstanbul’da işleyen tramvaylar,
1960'lı yılların ortalarında tamamen hizmet dışı bırakılarak Türkiye’de tramvay kullanımı sona
erdirilmişti.
25 yıl süren tramvay hasreti, 1980 yılların sonlarında Konya belediyesinin şehir içlerinde toplu
taşıma araçlarında tekrar tramvaydan yaralanma girişimi ile Türkiye’de 2.dönem tramvay
kullanımı başlamıştır. Bu yüzden Konya’da şehir içi toplu taşımaya yönelik
başlatılan tramvay çalıştırılması girişimi Türkiye şehirlerinde tramvay kullanılmasına öncülük
etmesi bakımından önemlidir.
Köln tramvaylarının Konya'ya getiriliş fotoğrafları Klaus Meschede aittir. Kendilerine tarihi
belge değerindeki bu güzel fotoğraf çekimleri için teşekkür ederiz.
Konya ve Köln şehirlerinn yetkilileri ile yapılan anlaşamalar neticesinde, ilk 15 adet tramvay
yenileme çalışmaları sonucunda Türkiye'ye gönderilmiştir.
101 ve 116 numaraları verilerek ilk parti tamamlanmıştır. Yukarıdaki fotoğrafta ilk yenilemesi
yapılan 101 numaralı tramvay Kırmız-Beyaz boyanarak gidiş yönünün ön kısmına Konya
Belediyesi logosu yapılmıştır.
Türkiye'ye gönderilmek üzere hazırlanan ilk tramvaya; Türk bayrakları asılarak yetkililerce
devir-teslim yapılmıştır.
101 numaralı olan ilk tramvay uzun bir Tır'a yüklenerek yola çıkarılmıştır.
Tramvaylar önce Almanya'da tırlar üzerinde karayolu ile taşınarak, İtalya üzerinden deniz
yolu ile Türkiye'ye doğru yola koyulmuşlardır.
İtalya'da gemiye yüklenen tramvaylar, ülkemiz Mersin şehrimizin Limanı'na doğru gemiyle
yolculuklarına devam etmişlerdir.
Mersin limanında gemiden alınan tramvaylar tekrar Tır'a yüklenerek, Mersin, Erdemli,
Silifke, Mut, Karaman ve Konya karayolunu takip ederek Konya şehir merkezine getirilmişlerdir.
Silifke-Mut arası Toros dağlarına tırmanış görüntüsü.
Toros dağlarının yükseklerinde kar bulunmaktadır. Üstteki fotoğrafta kıyılara yakın kesimler
günlük güneşlik görülürken Toros dağlarının zirvesinde ünlü Sertavul Geçidi olan bu bölge
karlarla kaplıdır. Her iki fotoğrafta 24 Aralık 1988 yılında çekilmiştir.
Bu fotoğrafta bir başka ilginç görünümde; bizlerin demiryollarında gördüğümüz rampalardaki
ranfor olayının burada kara yolunda yapılmış olmasıdır.
2. Bölümde bu yazı dizimize devam edeceğiz.