Model trenlerinizin, özellikle de Avrupa’lı üreticilerin ürettiği model trenlerinizin kutularını elinize aldığınızda, lokomotif veya vagonunuzun, ürün kodu, adı, tanıtıcı bilgileri yanında Epoch II, Era I, Ep.IV gibi ifadeler görürsünüz.
İngilizce Era, Almanca Epoch, sözcük anlamı olarak devir, çağ, dönem anlamına gelmektedir. Çoğunlukla Alman demiryolu tarihi baz alınarak devirler tanımlanmıştır ve her dönemin bir başlangıç ve bitiş yılı vardır. Model tren üreticileri modelledikleri araçların ait olduğu dönemleri kataloglarda ve kutularında belirtmektedirler.
Her nekadar tercih modelleyene ait de olsa, aynı dönemin lokomotif ve vagonlarını birlikte kullanıyor olmak, gerçekçi modelleme açısından daha uygun olacaktır.
Kaynak olarak Wikipedia’ya başvurduğumuzda 6 dönem ortaya çıkıyor, bu dönemlerin yine aynı kaynağa göre tanımları şöyle:
Dönem 0 - 1835-1870 Essen yakınlarındaki 7.532 metre uzunluğundaki, atlarla işletilen ilk demiryolu hattı 20 Eylül 1831de açılır, 1844’e kadar kömür taşınır, 1833den itibaren yolcu da taşınmaya başlanır. 1847 yılında ray standart ölçülere dönüştürülür.
Bavarian Ludwigsbahnn adlı şirket 7 aralık 1835 de, Nürnberg ve Fürth arasında, Stephensın and Co. adlı şirketin üretimi olan Adler(kartal) adlı lokomotif ile seferlere başlar.
http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2791.0Üçüncü Alman demiryolu Leipizig-Dresden arasındadır ve 1837-1839 yılları arasında tamamlanmış olup, Almanya’nın 120km mesafesi ile ilk uzun hattı ve üzerinde tünel olan demiryoludur.
Dönem 1 – 1871-19191871 Alman İmparatorluğunun kuruluşudur. 25 devlet birleşmiş ve bu bölgelerde faaliyette olan demiryollarının şirketlerinin(Laenderbahnen-devlet demiryolu) sayısı 20ye yaklaşmıştır.
Dönem 2 – 1920-19451.Dünya savaşının sonrasında devlet demiryolları Deutsche Reichsbahn ‘I oluşturmuştur. 30 Ağustos 1924 de Deutsche Reichsbahn-Gesselschaft(DRG, Alman Devlet Demiryolu Şirketi) özel bir şirket olarak oluşmuş ve yılda 660 milyon Mark onarımlara harcamıştır.
Sınıf(class) olarak kabaca tercüme edilebilecek Baureihen(BR) ifadeleriyle 200den fazla buharlı lokomotif tipi gruplanmış ve benzer tekerlek dizilimli lokomotiflere aynı numaralar verilmiştir. Örneğin BR18 tüm 4-6-2 Pacific tekerlek dizilimli lokomotiflere verilen numaradır.
Dönem 3 – 1945-1970İkinci dünya savaşı sonrasında Almanya, Amerikan, İngiliz, Fransız ve Sovyet olmak üzere 4 bölüme ayrılmış, ilk üçü Federal Almanya Cumhuriyetini, Sovyet Rus bölümü ize Alman Demokratik Cumhuriyetini oluşturmuştur. Bu tarihten itibaren DRG, Deutsche Bundesbahn(DB, Alman Federal Demiryolları, batı Almanya) ve Deutsche Reichsbahn(DR, Alman Demir Yolları, doğu Almanya) olarak ikiye ayrılmıştır.
Dönem 4 – 1970-1993DB, 1968den başlayarak lokomotif ve yolcu vagonlarının seri numaralarını UIC normlarına çevirmiş, 1970den itibaren DR de onu takip etmiştir. 1988 yılında prototip InterCityExperimental(ICE) denenmiş 406.9km/saat hız, Fulda-Würzburg arasında yakalanmıştır. 1991’de Hannover-Fulda-Würzburg, Mannheim-Stutgart arasında 250km/saat ve üzeri hızlar yeni ICE 1 trenleriyle elde edilmiştir.
Dönem 5 – 1994 ve sonrası1989dan itibaren iki Almanya arasındaki ayrıcı engeller azalmış, eski kapalı hatlar açılmış ve 3 Ekim 1990 da Almanya tekrar birleşmiştir. Bahnreform(Demiryolu Reformu) 1 Ocak 1994 itibarıyla devreye girmiş ve DB ile DR birleşerek şimdiki Dbyi oluşturmuştur.
Kaynak :
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Germany#Epoch_0_.281835-1870.29http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transportÖrnek:
http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=3039.msg30163;topicseen#msg30163 linkindeki Era 3 araç 1945-1970 yılları arasında kullanılmış olan bir trenin modelidir.