4. BÖLÜM
Atatürk büstü, Heykeltıraş Harun Atalayman tarafından tasarlanmıştır. Harun Atalay Bey
önce yapılacak çalışmanın küçük bir maketini yapmış bu model üzerinde projelendirme
çalışmaları yapılarak, 40 metre yüksekliğinde, 35 metre eninde bir çalışma kayalıklar üzerinde
başlatılmıştır.
Kayalıklara önce çelik bir şasi oturtulma çalışmaları başlatılmış ve halen sürmektedir.
Bu çalışmalar Sedat Üstündağ İnşaat firması tarafından üstlenilmiş olup, özel Maltepe
Üniversitesi öğretim üyelerinden ve çelik konstruksiyon konusunda uzman Prof. Hikmet
Aydın Bey danışmanlığında sürdürülmektedir. Buca Belediyesi’ de bu çalışmaları finans
etmektedir.
Gürçeşme Yarması kayalıklarına yapılan Atatürk Anıtı’nın , maketinden; bu devase
çalışmanın nasıl bir görüntü vereceğini inceliyoruz. Çalışmalar tamamlandığında Atatürk
Büstü kayalıklarla bir bütünlük içinde olacaktır.
Bu yüzden kaylıklara, yapay kaylıklar ekleme yapılarak maketteki görüntü ortaya çıkarılacaktır.
Heykeltıraş Harun Atalayman maket üzerinde Atatürk’ün yüz hatlarının verilmseinde ençok
zorlanacakları yerleri açıklıyor. Yüz bölgesinde ağız, göz ve kaş yapılarının kıvrımlı, girinti-
çıkıntı bir özellik göstermesinden dolayı buralarda işlerinin bir hayli zor olacağını söylüyor.
Ağız bölgesinde yapılacak çalışmalarda kafes telleri ile parça parça yüzdeki şekilleri vererek
daha sonra bunların üzerlerinin daha sık dokulu ayrı bir malzeme ile kaplayarak beton
atma çalışmalarını yapacaklarını ifade etmektedirler.
Yüz hatlarını oluşturan parçaların hazırlanmasından sonra, plan üzerinde numaralama sistemi
ile vinç kullanılarak yüzün kaplamasına geçileceğini vurgulamışlardır.
Buraya kadar olan çalışmalar 10 Eylül ile 17 Eylül 2008 tarihlerinde fotoğraflanmıştır.
Bundan sonra 4.Bölüm sonuna kadar olan görüntüler,17 Ekim 2008 tarihinde fotoğraflanmıştır.
Yüz üzerinde kaplama çalışmaları başlamış baş kısmın üstündeki çelik şasisi tamamlanmıştır.
Ortadan gözlemlediğimiz çalışmalarda; baş kısmı ile birlikte, sağ ve sol arka plandaki
Kayalıklara da dolgu yapılarak yapay kaylaık alt yapı çalışmalarında başlanmıştır.
Atatürk’ün baş kısmının sol cepheden görünümünde yaüz hatlarının şaside ne kadar belirgin
olduğunu görüyoruz. Beton için kaplama malzemeleriyle kaplama çalışmaları hızla sürmektedir.
Son derece tehlikeli, bir o kadar da anlamlı bir çalışma olan Atatürk Anıtı yapımı görüntüsü
ile bittiğinde ne kadar ihtişamlı bir yapı olacağını bu görüntüleri ile göstermektedir.
Demiryolu hattına girerek bu çalışmanın demiryolu hattı üzerinden de görüntüsünü alıyoruz.
İzmir’in çevre yolu olan İzmir-Aydın Otoyolu ile Adnan Menderes Havaalanı yolunun geçtiği
Yeşildere bölgesinde, Gürçeşme Yarması kayalıkları üzerine yapılan Atatürk Anıtı
çalışmasının otoyoldan görüntüsü.
Çalışmalar takip edilerek, aşamalarla ilgili görüntüler aktarılarak, konu devam edecektir.