Saygıdeğer modeltrenciler,
8 Mart 2008 Cumartesi günü; yapmış olduğum BR 52 maketiyle bağlantılı olarak çok
heyacanlı ve keyifli, geçti.
Yaşamış olduğum bu güzel anları sizlere payşalşmak istiyorum.. Br 52’nin gerçeğini yerinde
inceleme ve fotoğraflamanın yanında, şu an TCDD 3. Bölgede görevli olan aynı zamanda
buharlı lokomotif kullanmış bir makinistle tanışarak kendisiyle çok güzel sohbetlerimiz oldu.
Öncelikle sizlere bu günün başlangıcını anlatmak istiyorum: Br 52 ve buharlı lokomotifler
hakkında bilgi almak amacıyla tanıdığım makinistlerden, Ahmet Tuğral Bey’le 7 Mart 2008
Cuma günü telefon görüşmesi yaptım. Br 52 maketi yaptığımı buna bağlı olarak bu lokomotifle
ilgili kendisinden bilgiler almak istediğimi ilettim.
Ahmet Bey; İzmir 3. Bölge Aliağa Biçerova’da lokomotif tamir ve bakım atölyesinde bir
BR 52’nin yenileme çalışmaları yapıldığını iletti. Bu güzel haberi duyar duymaz çok sevindim.
Ertesi gün 8 Mart 2008 Cumartesi günü sabah erkenden yola koyuldum.
İzmir’in Aliağa ilçesi Biçerova mevkii.
http://wikimapia.org/#lat=38.749799&lon=26.952767&z=15&l=0&m=a&v=2Sat 09.30 Biçerova Gar’ına geldim. Fotoğraf çekimleri için TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’den
almış olduğum izin belgesini görevlilere göstererek, buharlı lokomotif ile ilgili fotoğraf çekimi
yapmaya geldiğimi bildirdim.
Görevlilerin yakın ilgisiyle karşılanıp Gar binasının bir hayli uzağında bulunan bakım ve tamir
atölyesine doğru yola koyulduk.
Atölyenin kapısından içeri girdiğimde, TCDD 56548 plaketli Br 52 bütün ihtişamıyla karşımda
duruyordu.
TCDD 56548 Br 52 yeniden toplanmış, ocak bölümündeki kazanı değiştirilmiş,
birçok parçasında yenilemeler yapılmış, hasretle demiryollarında eski günlerini
tekrar yaşamak istercesine bekler bir durumda görülüyor.
TCDD’nin makinistleri bu lokomotifi K52 diye bilmekte ve öyle adlandırmaktadırlar.
Almanya’da savaş sırasında üretildiklerinden, bu lokomotiflere Almanca ‘’ Kriegslokomotiven’’
savaş lokomotifi kelimeseinin başındaki ‘’K’’ harfini kullanarak
K52 demektedirler.
Bu güzel lokomotifle tanışmamız daha önceki yıllarda olmuştu.
TCDD 3. Bölge İzmir Halkakpınar Depo’da görüp fotoğrafladığım 56548 hizmetten yeni
çekildiği yıllardı.
1983 yıllarında görevleri sona eren buharlılardan bazıları bir süre turistik amaçlı gezilerde
çalıştırılmışlardı. 56548 de bu lokomotiflerden biriydi. Alsancak-Çamlık arasında birçok turistik
gezide hizmet verdikten sonra 1990 yılların sonlarında Halkapınar Depo’ya çekilmişti.
Digital fotoğraf makinalarının daha ortaya çıkmadığı bu yıllarda elimde bulunan filimli fotoğraf
makinasıyla Halkapınar Depo’ya giderek, ilgimi çeken bu buharlı lokomotifi fotoğraflamıştım.
Lokomotif yenilemesinde katkıları bulunan personelden birkaçıyla hatıra fotoğrafı
çekildik.
Buharlının tekrar yaşama kavuşturulmasında büyük emeği bulunan (sol başta mavi tulumlu)
emekli TCDD Depo Şefi Eray Özdemirci.
Erya bey, bana; lokomotif ile ilgili detaylı bilgiler vererek, lokomotifin tanıtımında çok
yararlı olmuştur. Kendisi, lokomotifin yenilenmesini üstlenen ASKAY firmasınca görevlendirilip,
bilgi ve tecrübesinden yararlanılarak lokomotifin tekrar yaşama döndürülmesinde katkısı
sağlanmıştır.
Benim yanımda bulunan siyah takımlı Halkapınar Depo Müdürü ve 3. Bölge makinistlerinin
başkanı Cemal Özkerman.
Sağbaşta bulunan Halkapınar Depo görevlilerinden Vinç Operatörü Asım Aras
Eray bey, lokomotfle ilgi teknik bilgiler veriyor ben de gerekli notları alıyorum.
Br 52’nin markiz içinde Eray Bey detaylı açıklamalarda bulunarak lolomotifin işleyişiyle
İlgili bilgi edinmemei sağlıyor.
Yemek arası verildiğinde, yemeklerimizi yedikten sonra demiryolları üzerinde koyu sohbete
dalıyoruz. Cemal bey, demiryolcu çocuğu olarak baba mesleğini sürdüren bir kişi.
Kendisiyle ilgili anılarını anlatıyor. Ben de bu arada yaptığımız çalışmaları anlatıyorum.
Türkiye’de şu anda buharlı lokomotiflerde makinistlik yapmış hatta 56548’ in tecrübe
sürüşlerini yapan makinist Naci Akdağ ile iletişim kurmamı öneriyor.
Makinist Naci Akdağ ile buradaki fotoğraf ve inceleme bittikten sonra iletişim kurdum.
Kendisiyle aynı güünün akşamı buluşarak çok güzel bir sohbet ortamı yakaladık.
Bu konuyu sizlerle ayrıca paylaşacağım!
Vinç operatörü Asım Bey de buharlılara kömür yükleme anılarını anlatarak sohbetimize
zenginlik katıyor.
Yemek üstüne tekrar markize çıkarak inceleme ve fotoğraflama çalışmamız devam ediyor.
Eray Bey tender ile açıklma yaptığında, ateşçilerin nasıl kömür alıp, ocağa attığını anlatığında
ben de kürekle kömür alıp bir küreğin ne kadar ağrlıkta olduğunu deniyorum. Bir kürek kömür
bile ateşçilerin ne kadar zorluk çektiğini anlamama yetiyor.
Bir örnek vermek gerekirese Eray Bey’in aıklmasıyla, İzmir-Denizli arası bir buharlının 10 ton
kömür yaktığını düşündüğümüzde ateşçinin yaşadığı zorluğu anlamaya yetiyor.
Lokomotifin her yanını en ince ayrıtısına kadar Eray Bey açıklamalarda bulunuyor.
Eray Bey’e Lokomotif ile ilgili açıklamalar yaparak gösterdiği yakın ilgiye çok teşekkür
ediyorum. Eray Bey’le bir hatıra fotoğrafı çekiliyoruz.
İzlediğiniz gibi hobi olarak benimsediğimiz modeltrencilik bizlere nekadar ilginç hoş çalışmalar
yapmaya sürüklüyor. Maketini yaptığımız bir lokomotifin gerçeğini incelemek,
ona dokunmak, bu lokomotiflerde yaşanmış olayları dinlemek yaptığınız çalışmaya olağan üstü
değer katıyor.
Öceden de belirttiğim gibi çektiğim çok sayıda detay fotoğraflarını maket çalışmasıyla birlikte
sizlerle paylaşmaya devam edeceğim.