Gönderen Konu: Model trenlerde "antika" olma şartları  (Okunma sayısı 10005 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ctekin

  • Ziyaretçi
Model trenlerde "antika" olma şartları
« : Aralık 29, 2006, 02:07:53 »
Selamlar,

Bir süredir soruşturuyorum ama henüz model trenler için antika olma şartları konusunda net bir fikri olana rastlamadım.

Otomobillerin antika kabul edilmesi için 30 yıl ve daha eski olması, aksesuarlarının orijinal olması, ve mümkünse tüm değişen parçalarının orijinal olması gerekir.

Mobilyalarda antika olma yaşı 100, ve antika olma şartı orijinal durumunda (orijinal cilalı ve kullanım izi olmaması) olmasıdır.

Model trenler için bu tür bir sınıflama var mıdır acaba?

Yok ise eğer, sizce kaç yaşında ve ne durumda olmalıdır? Malumunuz her eski şey "antika" değildir.

Saygılar, sevgiler,

Cem.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #1 : Aralık 29, 2006, 16:07:01 »
Zaman açısından bilmesem de, en azından parçalarının orjinal olması gerektiğini ve tamir görmemiş, parçası değişmemiş olmasının makbul olacağını düşünüyorum. Avrupa'da bu lokomotiflere sertifika veren kuruluşlar bulunuyor ve bildiğiniz gibi satış sırasında sertifikasını da üzerine asıyorlar.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #2 : Aralık 29, 2006, 16:13:22 »
Aramızda kolleksiyoncu olan arkadaşlarımızdan cevap bekliyoruz...

Saygıdeğer Tren modelcileri arkadaşlarım,
Cem Tekin ve Özgür beylerin sorularına elimden geldiğince ve bilgilerim doğrultusunda cevap vermeye çalışacağım.

Koleksiyon: Öğrenme ve yarar sağlama veya zevk amacıyla biraraya getirilmiş, özelliklere göre sınıflara ayrılmış nesnelerin bütünü.

Antika: Eski çağlardan kalma eser veya tarihi değeri olan eski eşya.


Koleksiyon tanımına göre; bizler için sınıflara ayrılmış nesneler dendiğinde,  modelcilikteki sınıf :Tren Modelciliği oluyor.
Ancak Tren Modelciliğinde de kendi içinde sınıflara göre ayırım sözkonusu olursa; ölçeklerde ''HO, OO, N, Z, G'' olarak ayrılabiliyor.
Daha da olayı genişletirsek Buharlı ,dizel, elektrikli lokolar ,yolcu ve yük vagoları vb.  Bunlar ayrı ayrı biriktirildiği gibi benim yaptığım tren takımları şeklinde de olabiliyor.
Bu tanımlar doğrultusunda tren modelciliğinde koleksiyon oluşturuken önce ölçekte birliği sağlamak gerekir.1/87 (HO) ölçek bana en uygun ölçek geldiğinden  bu ölçekteki modelleri temin etmeye çalıştım.

Model trenciliğinde Antika olayına gelince; yine yukarıdaki tanıma göre yüzyılı tamamlamış el yapımı, tahtadan veya metalden yapılmış oyuncak adı altında tren modelleri olduğu gibi sanayi alanında, insan yaşamının gereksinimleri için gerçek lokomatif ve vagonların üretildiği fabrikalarda,endüstri tasarımı olarak yapılmış çeşitli ölçekteki modelleri de yüzyılı tamamlamışsa antika olabilirler.
Günümüzde üretilen ve hepimizin sahip olduğu modeller antika değildir.Örneğin 40 yıllık olsun 25 yıllık olsun antika sınıfına girmezler. Ancak Fleischman 120 yıllık bir kuruluş yüz yılı tamamlayan modelleri, antika olabilirler.
Bunların dışında sınırlı sayıda üretilmiş bazı modeller çok değerli olabilir. örneğin;bir lokodan belli bir tarihte, varsayalım Fleischman'nın 50. kuruluş yıldönümü anısına altın kaplama 50 adet 1/87 loko üretilmiştir ve bir daha üretimi yapılmamıştır. İşte o zaman bu tür modeller kişilerin arz talep durumuna göre fiyatlandırılabilinir.
Bir kişi, herhengibir firmanın ürettiği model loko'yu 30 yıl önce  50 US Dolar'a almışsa, günümüzde 2500 US Dolar  isteyebilir. Bu durum kişilerin kendi aralarındaki anlaşmaya bağlıdır.
Elinizde bulunan ve hiç satmak istemediğiniz bir modeli biri çıkarda ısrarla çok yüksek fiyat verip sizden almak isterse ve sizde kabul ederseniz o zaman olağanüstü bir durum ortaya çıkar ve alan kişi yüksek fiyata aldığı üretimi durmuş, bulunması zor bir modelin piyasasını oluşturur ve de o model artık hep yüksek değerde kalabilir.
Resim sanatından örnek verirsek Picasso'yu tanımayan yoktur. Çağdaş resim sanatının soyut kavramlar konusunda öncüsüdür. Kimilerine göre yaptığı bazı resimler anlaşılmaz olsa da bu gün eserleri çok yüksek rakamlarla değerlendirilir. Zamanında birileri çıkıp eserlerini çok yüksek rakamlarla aldıkları için bu gün de yüksek rakamlar istenmektedir.
Toparlarsak şu anda Antika değerinde olanlar ancak yüzyılı aşmış modeller olabilir.
Yüksek fiyatta bulunan modeller, koleksiyonerlerin talebi doğrultusunda belirlenebilr. Her yüksek fiyatlı tren modeli yüzyılı aşmamışsa Antika olmaz.
Umarım sizlere biraz yardımcı olmuşumdur. Yukarıda belirttiğim düşüncelerim dışında başka arkadaşlarımızın da düşünceleri olabilir. Tüm düşüncelere saygı duyarım.
İyi çalışmalar dileklerimle selamlar, saygılar, sevgiler.
teoman
 

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #3 : Aralık 29, 2006, 16:26:38 »
Teoman bey gayet güzel sanatçı uslubu ve sanatkar duygularla izah etmişsiniz.Daha iyi anlatılamazdı herhalde.

Saygılar

Jimmy Cem
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #4 : Aralık 29, 2006, 19:34:40 »
Cem bey, görüşleriniz için teşekkürler.
Yine de diğer modelci arkadaşların da ekleyebilecekleri farklı ve daha detaylı bilgileri olabilir. Bu konuyla ilgili açıklamalarda bulunurlarsa hepimiz açısından yaralı olur.

saygılar

teoman

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #5 : Aralık 30, 2006, 04:10:22 »
Teoman bey selamlar,

Anlattıklarınız doğrultusunda şunları kesinleştirebiliriz:

1) Bir model trenin antika olabilmesi için en az yüz yaşında olması gerekir.

2) Bunun yanında az bulunan modellerin piyasa fiyatının yüksek olması az bulunmasından ve kişilerin kendi aralarındaki anlaşmadan dolayıdır.

Merak ettiğim bir başka nokta antika sınıfına grebilecek modelin durumudur: hiç kullanılmamış olması, varsa evrakların ve kutusunun mevcudiyeti de önemli midir?

Eğer bunlar önemliyse; mesela 50 yaşında bir model "antika olmaya aday" olarak lanse edilebilir veya sınıflanabilir  mi?

Kendi kolleksiyonunuzda (katarlarda loko/vagon uyuşması dışında) nelere dikkat ediyorsunuz? Modelin durumu, değişen parçalar, sınırlı üretim modeller gibi ...

Ayrıca tüm verdiğiniz bilgiler için teşekkürler,

Cem.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #6 : Aralık 31, 2006, 00:13:03 »
Teoman bey selamlar,

Anlattıklarınız doğrultusunda şunları kesinleştirebiliriz:

1) Bir model trenin antika olabilmesi için en az yüz yaşında olması gerekir.

2) Bunun yanında az bulunan modellerin piyasa fiyatının yüksek olması az bulunmasından ve kişilerin kendi aralarındaki anlaşmadan dolayıdır.

Cem.

Cem Tekin bey, 1. maddedeki sorunuza göre genel anlamda antika tanımına uygun olması açısından bence yüz yılı doldurması gerekir.
Ancak! fabrikası kapanmış piyasada az bulunan yüz yılı geçmemiş bir tren antikaya girer mi, girmez mi, bu  konuda diğer kişilerin düşüncelerine saygı duyarım.
Bir örnek vereyim: Lima kapandı. Şimdi Lima modellerinin hepsi antika mı oldu.
Lima'nın piyasada satışa konmuş buharlısı X rakama satılıyor. Bu model ben de var ve ben bu modeli 1978 yılında İtalya'dan getirttim. 13.oo US Dolar'a şimdi karşılaştırdığımızda bu günkü kura göre değeri yaklaşık 8 kat artmış. Hatta 1978 yılındaki Lima katoloğu baş sayfasına bu model basılmış. Lima kapanmış bu model az bulunuyor. Bir değer biçilmiş isteyen alabilir. Sahibi isterse 1000.oo US Dolar fiyat biçebilir. Koleksiyon değerlendirmesi yapılabilinir. Ancak antika konumuna girmez.Yüz yılını doldurması gerekir. 2. maddedeki sorunuza da bu şekilde cevap verebilirim.
2. maddedeki açıklamaların foto örnekleri aşağıdadır.
Modelin kutusu buna bağlı evraklarının olması o modele artı değerler getirebilir hiç kullanılmamış olması okadar da önemli değildir. Hiç kullanılmamış durumu imkansızdır. İnsanlar elinde bulunan nesneleri mutlaka kullanırlar. Eline alması kutusundan çıkarması bile kullanılmış sayılır. Burada önemli olan temiz ve bakımlı ve yıpranmamış olmasıdır.
Modelin kendisi esastır. Kutu ve tanıtım evrakları, sertifikası çok iyi durumda olsun veya olmasın esas olan modeldir.
Tüm bu özellikler tamam herşey çok iyi model 50 yaşında ise iyi para edebilir. Talebe göre rakamlar değişir. Ancak antika olması için bir 50 yıl daha bekleyecek.
Ben koleksiyon oluştururken katarlarda loko ve vagon uyuşmasında estetiğe ve renge dikkat etmişimdir.
Örneğin: Bir 'Rivarossi' Loko yeşil renkli ise onun arkasındaki 'Lima' yük vagonları kahverengi ve kapalı olanları tecih etmişimdir. Tabi bağlantı kancalarınıda değiştirip uyumlu hale getirmişimdir. Bununla ilgili fotoyuda en aşağıda görebilirsiniz.
Bu modelleri toplarken sınırlı üretim olup olmamasına bakmadım. O anda bana hoş görünmesine önem verdim. Kolleksiyon tanımında da belirtildiği gibi 'kişinin zevki amacıyla biriktirdiği nesneler' tanımına uygun davranmaya çalıştım.
Umarım sorularınızı yanıtlayabilmişimdir.

Saygılar

teoman

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #7 : Ocak 02, 2007, 11:46:59 »
Tekrar selamlar,

Konuyu marklin-users.net'de soruşturdum. Şimdiye kadar gelen cevaplar şöyle:

Amerikalı biri der ki: Amerikada mobilya dışında 50 yaşına gelmiş herşey antika sayılabilir. Mobilya için 75 yaş.

Hollandalı bir arkadaş da model trenler konusunda "antika" olmanın kesin kriterleri yoktur der.

Şimdilik durum bu, cevaplar geldikçe buraya taşıyacağım.

Cem.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #8 : Ocak 02, 2007, 20:11:37 »
Katılıyorum, antika olduğuna dair talep gelirse, antika sayılır.

Ya da biraz acayip bir örnek ama, şimdi piyasada S. Hüseyin'e ait bir 1980-90 yapımı Lima lokomotif olsa, kolleksiyonerlerin nasıl peşine düşeceğini tahmin edin...
« Son Düzenleme: Ocak 04, 2007, 10:56:34 Gönderen: ktuzunalp »

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #9 : Ocak 02, 2007, 21:00:32 »
kamil sen çok yaşa :)

gülmekten öldürdün beni!

Cem.

emredidar

  • Ziyaretçi
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #10 : Ocak 27, 2007, 14:36:44 »
Ben bu konuyu araştırdım ve şöyle bir sonuca vardım;

  • Model trenlerin antika olması için en az 100 yaşında olmalı.
    Üretilen fabrikası kapanmış ise 95 yıl sonra antika oluyor.
    Üretilen fabrikası kapanmış, el yapımı, alındığı günü tarihi belirli, orjinal kutusu ile, ( eğer varsa) alındığına dair bir resmi belgesi ile beraber, yüz yaşını doldurmuş bir trenin ise fiyatları dudak uçuklatıyor! :)


Çevrimdışı Burak

  • Forum Üyesi
  • Yer: Ist. -Bahçeşehir
  • Yaş: 41
  • İleti: 30
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #11 : Ocak 04, 2008, 15:36:44 »
herhangi bi mal için 25yılını devirince klasikleşiş oluyo. antika olabilmeleri için sınırlı sayıda koleksiyon amaçlı olmalı. az üretilmiş veya az sayıda düynada kalmış olmalarıda gerek , antika olmaları için...

Çevrimdışı MEHMET erdoğan

  • MEHMET erdoğan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: erzurum
  • Yaş: 50
  • İleti: 708
  • Mehmet erdoğan
Ynt: Model trenlerde "antika" olma şartları
« Yanıtla #12 : Nisan 30, 2008, 23:45:58 »
teoman hocam yine sanatçılık ruhunuzu ortaya çıkarmışsınız size hayran oluyorum konuşmalarınızdan dolayı o zaman benim BR45 antika olmaya aday her halde neden diyeceksiniz çünkü kutusundan çıktığı yok dediginiz bibi evrakları ile kutusunda bir bütün oldular.