Gönderen Konu: Haydarpaşa Garı  (Okunma sayısı 5919 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Haydarpaşa Garı
« : Mart 02, 2008, 23:52:40 »
Hafta sonu gittiğim bir yerde bulduğum kitaptan bir resim.

Kitap : İşgal İstanbul'undan Fotograflar-1919, Tarih Vakfı Yurt Yayınları

O zamanlar adı Enver Paşa Garı olarak adlandırılmış

Bina Özellikleri : Haydarpaşa Garı “İstanbul’un Anadolu Kapısı”: Denize temel kazıkları çakılarak inşa edilmiştir. Koca bina 1100 adet kazığın üzerine oturur. Helmut Cuno ve Otto Richter adlı iki Alman mimarın 20. yüzyıl başlarında, 1906-1908 yılları arasındaki ortak çalışmalarıyla meydana getirilen şimdiki anıtsal gar yapısı, edebiyatımızda ve sinemada da sık sık konu edilir. Eklektik bir yapı özelliği taşır, ama Alman Rönesansı üslubu daha ağır basar. Beş katlıdır. Gar binasının ünlü saatini yüzyıl başlarında Mustafa Şem-i Pek yapmıştır.
Haydarpaşa İskele Binası: Garın önündeki geniş alanın kıyısında bulunan bu küçük ve şirin iskele binası, “birinci ulusal mimarlık” karakteri taşır. 1915 yılında Vedat Tek tarafından yapılmıştır.





Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 63
  • İleti: 851
Ynt: Haydarpaşa Garı
« Yanıtla #1 : Mart 02, 2008, 23:58:49 »
Okan Bey selamlar, bilgi için çok teşekkürler. Bugün öğrendiğim ilginç bir olay oldu Haydarpaşa Garı ile ilgili. Boğazda patlayan bir Romen tankeri vardı Indapendenta idi ismi yanlış hatırlamıyorsam. Bu patlama esnasında ortaya çıkan ısıdan ötürü Haydarpaşa Garı'nın orijinal kurşun vitrayları erimiş. Acaba bu vitrayların yer aldığı bir foto var mıdır? Merak ettim doğrusu, mutlaka vardır; zira, bu patlama 80'li yıllarda olmuştu galiba. Neyse araştıracağım. Sevgiler, saygılar... İlyas Şıklar

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Haydarpaşa Garı
« Yanıtla #2 : Mart 03, 2008, 00:19:19 »
Vitrayları araştırmak lazım. Erime mi patlamanın şiddetinden kırılma mı bilemiyorum. http://www.haydarpasadayanismasi.org/index.cfm?sayfa=tarih sonradan yapıldığını söylüyor.

Bu arada Nisan 2009'da bu garımızı kaybedeceğiz haberleri var. Son döneminin kıymetini mi bilmeli, yoksa bu önemli tarihi değerin kaybolmaması için bir şeyler mi yapmalı ?

Ama Kasım 1979'da sabaha karşı patlamayı hatırlıyorum. Malum dönemin olayları sırasında gece uyanınca tamam dedik, önemli bir yere sıkı bir bomba koydular, sabah gün ağardığında anlaşıldı ki tanker patlamış. İki-üç hafta simsiyah kalın kanalizasyon borusu gibi gökyüzünde duran dumanının görüntüsü hala aklımda...

Boğazlar mı nasıl ? bence yeni bir tanesinin olmaması biraz şans işi biraz yeni teknolojinin ve allahın hikmeti, yok mu bir denizcimiz açıklık getirebilir mi konuya ?
« Son Düzenleme: Mart 03, 2008, 00:30:33 Gönderen: Obiwan »

Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 63
  • İleti: 851
Ynt: Haydarpaşa Garı
« Yanıtla #3 : Mart 03, 2008, 00:42:17 »
Okuduğum kaynakta (Betül Ark) aynen şu ifade geçiyordu "...ortaya çıkan ısıdan ötürü eriyen kurşun vitraylar..." Hatırladığım kadarıyla bu geminin enkazı uzun yıllar Haydarpaşa'nın tam karşısında kalmıştı. Bir de 1917 yılında gar deposunda bulunan cephanelere yapılan sabotaj sonucu binanın büyük bir bölümü hasar görmüş ve bugünkü şeklini o zaman yapılan onarımdan sonra almış. Araştırmayı biraz daha derinleştirmek lazım galiba... İlyas Şıklar

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: Haydarpaşa Garı
« Yanıtla #4 : Mart 03, 2008, 18:38:10 »
Okan Bey,
Haydarpaşa ile ilgili verdiğiniz bu ilginç bilgiler için teşekkürler.Garın kurulduğu alan çok büyük ihtimalle dolgudur ve acaba çakılan kazıkların durumu (herhalde ozamanın şartları gereği ağaçtır) şu anda nasıldır merak ediyorum.
Saygılar
Ferda...
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı uzay

  • Forum Üyesi
  • İleti: 1127
Ynt: Haydarpaşa Garı
« Yanıtla #5 : Mart 04, 2008, 00:49:52 »
haydarpaşayla ilgili alıntı bilgi aşagadadır. 5-6 kaynakdan kontrol ettim. linklerdende haydarpaşa ve trenlerle ilgili fotolara ve hikayelere ulaşabilirsiniz.
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=3236&start=0
http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=6489&start=30

Gar Lokantası'nı unutmamak gerekir. Lokanta'nın tablesaı ile başlar eski zaman kokuları insanın zihninde; içeriye girilir...
Mümkünse, karşınıza çıkan ilk masaya (mekanın ortasındaki) oturulur, tercih olarak mevsimlerden yaz olamlı, yazın da başı olmalıdır. Hem balık tazeliği ve güzelliği açısından hem de oturduğunuz masanın tam karşısında yer alan kapıdan Kadıköy'ü izlerken püfür püfür esen rüzgarın vereceği muazzam serinliktendir.

Çok uzun zaman olmuştur gitmeyeli, o sebeple balıklar konusunda şu an için birşey diyemem. Ancak hatırladığım kadarıyla, işinin ehli&kalender çalışanları, taze balığı ve leziz zeytinyağlıları ile (televizyonda TRT-1 açıktı ben gittiğimde) güzel yerdir...

Ne içerseniz için, ama oturduğunuz masanın karşısında duran kapı aralığından deniz üzerinde süzülerek Kadıköy'ü izlemek çok keyiflidir.

Unutmamak gerekir ki; Kadıköy, Asya kıtasının bitip hemen sonra Avrupa'nın başladığı en eski ve en büyük yerleşim birimidir. Haydarpaşa da tren yolunun bittiği nokta...

Ayrıca;
* Sirkeci Garı doğu tarzı, Haydarpaşa Garı ise batı tarzı mimari ile inşa edilmiştir!
* Zamanında BERLIN-BAGDAT arası planlanan demiryolunun Anadolu'daki ilk ve en büyük durağıdır. Bence muhteşem bir yapıdır bu açıdan da.
Haydarpaşa Garı, 1908'de İstanbul Bağdat Demiryolu hattının başlangıç istasyonu olarak inşa edilen tren garı.  Binanın bulunduğu sahaya III. Selim'in paşalarından Haydar Paşa'nın adı verilmiş.(http://tr.wikipedia.org/wiki/Haydarpa%C5%9Fa_Gar%C4%B1)

anadolu demiryollarının başlangıç noktası olan haydarpaşa garı mimari yapısı ve tarihi özellikleri ile türkiye'deki gar binalarının en önemlisidir. haydarpaşa gar'ının bulunduğu alan 1903 yılına kadar denizle kaplıydı. ilk haydarpaşa gar'ı bugünkü çayırbaşı köprüsünün bulunduğu yerde 11.05.1872 yılında yapıldı. h.paşa - izmit arasında 22.09.1872 tarihinde açılan hattın anadoluya yeni yapılan hatlarla ilerlemesi sonucu bu bina yetersiz kalınca, abdülhamit ii döneminde yeni bir gar binasının yapımına karar verildi ve ''anadolu - bağdat şirketi'' adlı alman şirketi h.paşa liman ve gar inşaatı ve işletmesi ile görevlendirildi.
ilk olarak 1899 yılında limanın dalgakıranının inşasına başlandı ve şirket tarafından üzerine abdülhamid'in tahta çıkışının 25. yıldönümü anısı olarak bir sütun yapıldı. üstündeki deniz fenerleri mühendis mustafa lütfi, sütun mimar valöri tarafından yapılan dalgakıran ile haydarpaşa limanı 1902'de abdülhamit'in doğum gününde törenle açıldı. haydarpaşa garı'nın projesini ise otto ritter ve helmut cuno isimli iki mimar yapmıştır. inşaatta italyan ustalar ve mühendisler çalışmıştır. inşaasına 30.05.1906 da başlanan gar, 1909 yılında bitirildi. bina başlangıçta 2525 metrekare arsa üzerine kuruldu, bu alan günümüzde 3836 metrekare'ye yayıldı.
her biri 21 metre uzunluğunda 1100 ahşap kazığın buharlı şahmerdan ile denize çakılması ile temeli atılan bina, subasman seviyesine kadar hereke'den getirilen açık pembe taşlarla yükselir. zemin kat ve asma katlarda kullanılan taş cephe kaplaması açık nefti renkte bilecik - osmaniye'den çıkarılan lefke taşıdır. bu taş orta sertlikte kolay işlenebilen bir kumtaşıdır. kuzey cephe (selimiye tarafı) yer yer taş kaplama ve sıvayla örtülüdür.

haydarpaşa gar binası noe-rönesans stilinde olup klasik bir alman mimari örneğidir. binanın planı; batı cephesi kısa , doğu cephesi uzun ''u'' şeklindedir. bu ''u'' planının ortasında geniş koridorlar ve koridorların iki tarafında geniş ve yüksek tavanlı odalar sıralanmıştır. odaların kapılarında kimi içerden kimi de dışarıdan açılan gözetleme delikleri vardır. bugün sadece permi odasının tavanında kalan özgün kalemişi süslemelerde demiryolunun simgesi kanatlı tekerlek motifleri resmedilmiştir.
haydarpaşa gar binasının çatısı ahşap olup alman mimarisinde çok kullanılan dik çatı şeklindedir ve üzeri arduaz kaplıdır. güney cephesinin çatı hizasında barok düzenli alınlığında büyük bir saat yer alır. saatin kadranı alman demiryollarının simgesi olan tekerlekli kartal kanadı ile süslüdür. bu motif daha sonra stilize edilerek türk demiryollarının da simgesi olmuştur.


haydarpaşa garının doğu kanadında bulunan gar lokantasının çini panoları mehmet emin usta'nın eseridir. bina, 1917 yılında yapılan sabotajda cephelere sevkedilen cephanenin infilakı sonucu büyük hasar gördü, kuleleri yandı ve yüzlerce asker öldü. 15 kasım 1979 da dalgakıranın biraz açığında ''independanta'' adlı romen tankerinde meydana gelen patlamada binanın camları ve tarihi vitrayları parçalandı. zamanla yıpranan dış cephe 1973-1981 yılları arasında restore edildi ve cephe kaplamasının yaklaşık yüzde 80 oranında yıpranan kesimleri yenilendi.
haydarpaşa gar'dan karşılıklı olarak hergün 140 banliyö, 28 ekspres tren seferi yapılmakta, günde ortalama 100.000 kişi yolculuk yapmaktadır. (http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=haydarpasa+gari)

enver