Okan Bey, küçük bir deneme çalışması yaptım. Bu çalışmadaki boyam işlemi
hem pratik hem kokusuz olacaktır. Bir tek vernikleme işleminde kullanacağımız
fırçanın temizliğinde tiner kullanacağız.
Umarım size yardımcı olduğu gibi Ferda bey'in de sorusuna yanıt vermiş oluruz.
Kontrol kulesi olan plastik maketimiz üzerinde alt duvarında bir boyama çalışması
yapacağız. Görüldüğü gibi bu maketin plastik yapısında 4 ayrı renk bulunmaktadır.
Renkli olarak bu şekilde verilmesinin sebebi, isteyen modelcilerin bu tür yapıları
boyamadan kullanmaları amacını taşımaktadır.
Ancak bizlerin çoğunluğu bu tür yapıların tekrar boyanıp, eskitme ve kirletme yapılarak,
daha gerçekçi bir görüntü vermek istemesidir.
Boya yapacağımız yüzeye mat vernik sürerek su özellikli boyanın tutunmasını sağlıyoruz.
Burada kullandığımız vernik sentetik özeliktedir. Kendinden inceltilmiş hiçbir tiner katkısı
olmadan uygulayacağımız bir vernik türüdür. Vernik markası, şişenin üzerinde fotoğrafta
görülmektedir.
Verniği sürdüğümüz yüzeyde kuruma işlemi tamamlanınca kokusuz, kolay ve uygun bir
fiayata temin edebileceğimiz sulu boya kullanıyoruz. Plastiğin kendinden rengi olan tuğla
rengini daha canlı ve biraz daha tuğla görüntüsüne yakın bir görüntü vermek amacıyla
kırmızıya boyuyoruz.
Görüldüğü gibi kağıt üzerine uygulanan sulu boya, plastik yüzeye vernik sayesinde kolayca
tutunuyor. Ne koku var, ne de sağlımızı tehdit eden sentetik kimyasal madde solunumu.
Verniği ise çok kısa süre ve az miktarda uyguladığımız için bizi pek rahatsız etmiyor.
Onun da rahatsız edici kokusu yok. ''Peki niye sentetik vernik?''
Bu sorunun yanıtı: Su özellikli boyanın altına boyanın tutunması için verniği sürüyoruz burada
akrilik vernik kullanırsak boya ve suluboya bibirine karışır.
Bir başka özellikte sulu boyanın üzerine farklı özelikte olan bu verniği sürerek daha sonra
eskitme çalışması yapacağımız ikinci su özellikli boyanın da sağlıklı uygulanmasını sağlayarak
boyaların birbirleriyle karışmalarını önlemektir.
Plastik yüzey üzerine sürdüğümüz kırmızı sulu boyanın kurumasından sonra ikici bir kat olarak
tekrar vernik sürüyoruz. Burada boyayı yüzeye yapıştırır iken aynı zamanda izole ediyoruz.
Boya ve vernik kurumalarında saç kurutma makinası kullanarak kuruma süresini kısaltıyoruz.
Şimdi sıra geldi tuğla aralarındaki sıva yapısını daha belirgin hale getirmekle beraber birlikte
eskitme ve kirletme işlemini de yapmak için bildiğimiz çini mürekkebini kullanıyoruz.
Bu mürekkeb sıvı olduğundan ve renklendirmede kirlilik etkisi versin diye yoğunluğuna hiç
dokunmadan, yani su ile inceltmeden mürekkebi fırça ile verniklediğimiz kırmızı boya üzerine
sürüyoruz.
Kurutma işlemini tamamladıktan sonra penye türü nemli bir bezle tuğla üzerlerini sıyırıyoruz.
Çukur kısımlarda mürekkeb kalıyor. Bir başka durumda biraz yüzeyde kalarak doğal bir eskime
ve kirlilik görüntüsü oluşuyor.
Eskitme kirletme deyince mutlaka kuru pasteli kullanıyoruz. Çeşitli kahverengi tonlarıyla
kapı, pencere, ve duvar üzerine uyguluyoruz.
Boya ve eskitme-kirletme yaptığımız bina maketinin alt bölümün görüntüsü boyalı yüzeyle,
boyasız yüzeyin farkını açıkça gösteriyor.
Uyguladığımız boyama tekniği dikkate alınırsa, sağlık ve görünüm olarak değerlendirmenizi
ona göre yapabilirsiniz.
Saygılar
Teoman Kardaşlar