Gönderen Konu: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni  (Okunma sayısı 23671 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458





Saygıdeğer modeltrenciler


Bu güzel ortamda, ilgilendiğimiz ve uğraştığımız konular, trenler ve onların modelleri olduğuna göre, gerek gerçekleri gerekse
modelleri ile ilgili çalışmalarımızı, buna bağlı olarak duygu ve düşüncelerimizi paylaşarak keyifli bir zaman geçirmekteyiz.

Roco modeltren üretici firması tarafından 1/87 ölçekte üretilen Br 57 sınıfı buharlı lokomotif modelinin, TCDD 55022 dönüşüm
çalışmalarına başlamış ve forumda bu çalışmalarımı paylaşmaya başlamıştım.

Forum üyelerimizden saygıdeğer dostumuz sevgili Mahmut Zeytinoğlu’nun konuyu gördükten sonra bana gönderdiği bir email
üzerine yazmış olduğu yazıdan etkilenip, TCDD 55022’nin aslına daha uygun modellenmesi için çalışmaları
geçici olarak durdurdum.

Mahmut Bey’in tarafıma gönderdiği email deki yazısı:




Sevgili Mahmut Bey ile birlikte, TCDD 55022’nin modelinin gerçeğine daha uygun modifiyesine yönelik bir çalışma yapmak
ve TCDD 55022’nin yeniden kazanım serüvenini Mahmut Bey’in arşivinden yararlanıp, bir yazı dizisi ile sizlere aktarmayı
düşündük.

Bu gelişmelerin sonucunda 25 Mart 2013 Pazartesi günü Mahmut Bey ile bir araya gelerek, gerekli çalışmaları başlatmaya
karar verdik.

Gelişmeleri bu konu başlığı altında sizler ile paylaşacağız.



Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 65
  • İleti: 1630
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #1 : Mart 21, 2013, 22:26:37 »
Sevgili Teoman,

Forumumuzda bugüne kadar bizlerle birbirinden değerli, zahmetli ve emek dolu çalışmalarını paylaşarak hem ufkumuzu genişlettin hem forumumuza ve hem de Türk model trenciliğine sonsuz katkılar sağladın. Tüm bu güzellikler için sana bir kez daha teşekkür eder çok zengin bir bilgi birikimine sahip olduğunu bildiğim sevgili Mahmut bey ile yapacağınız bu yeni çalışmada sizlere başarılar dilerim.

Sevgiler

Ferda   
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #2 : Mart 21, 2013, 23:44:39 »




Sevgili Ferda, çalışmalarımıza gösterdiğin ilgiye ve her zaman içten duygularınla verdiğin desteklere ben de çok
teşekkür ederim.

Senin de belirttiğin gibi Mahmut Bey, zengin bir bilgi birikimine sahip çok değerli bir dostumuz.

Türkiye’de bu gün en iyi korunan  buharlı lokomotif olarak gösterebileceğimiz tek örnek, TCDD 55022 plaketli buharlı
lokomotifi kesilmekten kurtarıp, müzede sergilenebilecek konuma getirilmesinde gösterdiği çaba ve emekleri karşısında
Mahmut Bey’ e ne kadar teşekkür etsek azdır.

Bir kez daha Mahmut Bey’e sonsuz teşekkürlerimizi sunarım.


TCDD 55022’nin ön bilgi amaçlı 3 adet fotoğrafını sizlere aktararak konunun görselliğini de aktarmış olalım.


TCDD 55022’nin çalışır durumunda 1983 yılındaki görüntüsü




Sevgili Mahmut Zeytinoğlu’nun üstün çabaları ile restorasyonu yapılmış TCDD 55022 Rahmi Koç Müzesi’nin bahçesinde



İklim şartlarından korunmak üzere koruma altına alınarak daha uzun yıllar sergilenmesini sağlayacak üzeri tenteli görüntüsü





Tren modelciliği hobisi ben de tarifi imkansız bir tutku oluşturmuştur. Bu tutkunun sonucunda ortaya çıkan çalışmalar ve
paylaşımlar bana büyük ölçüde keyif vermektedir.

Herhangi bir aksilik olmaması durumunda, izin günüm olan 25 Mart 2013 Pazartesi günü sabah İstanbul’a gelerek, Mahmut Bey
ile buluşup, birlikte bilgi ve belgeleri inceleyip, gerekli dökümanları alarak akşam İzmir’e döneceğim.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar





Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #3 : Mart 22, 2013, 01:48:12 »
Ooooh özlemiştik hocam , bu sefer Mahmut beyle beraber gözlerimizi doyuracaksın demek ki.

Şimdiden ikinize de teşekkürler.........

YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı mahmutzey

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 57
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #4 : Mart 22, 2013, 08:25:14 »

Değerli arkadaşlar, övgü dolu sözlerinize çok teşekkür ederim.
Buharlılara ve özellikle 55000'lik makinalara olan tutkum, biraz da tesadüfler sonucunda bu tarihi
makinayı kesilmekten kurtarıp hakikaten ülkemizin en iyi ve doğru restore edilmiş ve en iyi
korunan lokomotifi haline getirdi.
Uzun zamandır bu buharlının modelinin hayalini kurmuştum. Hatta üretimi için Harunla beraber
Roco'cuları ikna etmek için az dil dökmedik. Ne yazık ki sonuca ulaşmadı.
Şimdi Teoman hocamın projesi ile belki de ticari üretimden çok daha iyi ve doğru bir model olarak
karşımıza çıkacak. Belki hocam lutfeder de bir yerine iki model yapıverir ????
Hocama mahcup olmamak için ben şimdiden dersimi çalışmaya başladım. Bu vesile ile resim arşivimi
karıştırıp ilk karşılaşmadan başlayarak restorasyonun sonuna kadar geçen sürede çekilmiş fotoğrafları
ve albüm dolusu detay resimleri hazırlıyorum. Bu projeyi ilk düşündüğüm zaman temas ettiğim bir Alman arkadaşım
vasıtası ile gelen Kuswa numaraları da işin cilası olacak.
Bu çalışma sonucunda size 55022'nin hikayesini anlatıp Teoman Hocamın maharetli ellerinde modelinin
nasıl şekillendiğini göstermeyi hedefliyoruz. Biraz daha sabır.
Övgü dolu sözlerinize tekrar teşekkür ederim.

Sevgilerimle,

Mahmut Zeytinoğlu

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #5 : Mart 22, 2013, 14:58:46 »
Mahmut bey , Koç müzesi Teoman hocaya 2 tane Br 57 verse , bir tane sana bir tane de müzede lokonun hemen yanına konmak üzere yapılsa ne güzel olurdu. :)
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı mahmutzey

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 57
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #6 : Mart 22, 2013, 16:05:03 »
Kemal Bey,

Biz kendi işimizi kendimiz görelim. Elimizde bol miktarda BR57 mevcut nasılsa....



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #7 : Mart 26, 2013, 01:24:18 »



Saygıdeğer modeltrenciler

25 Mart 2013 Pazartesi sabahı Mahmut Zeytinoğlu ile bir araya geldik.

Mahmut Bey, sağ olsun beni sabah havaalanında karşılayıp, arşivini incelemek üzere evine davet etti ve birlikte evine
geldik.

Kendisi ile uzun bir aradan sonra güzel bir sohbet, fotoğraf ve model  incelemesi için yapmak adına bir araya gelmenin
mutluluğunu yaşadık.







Yapacağımız inceleme ile sizlere; Mahmut Bey’in sayesinde TCDD 55022’nin kesilmekten kurtarılıp, Rahmi Koç Müzesi’ne
getirilişi ve buna bağlı olarak restorasyon çalışmaları ile ilgili fotoğraflı bir yazı dizisi ile birlikte model incelemelerini de
aktaracağız.


Mahmut Bey, gerekli dökümanları hazırlamış ve sohbet öncesi bu dökümanlar hakkında bilgi vererek, koleksiyonundaki
buharlı modellerinden birkaçını masa üstüne çıkararak, yapacağımız yazı dizisi içinde yer alacak TCDD 55022’nin nasıl
üretildiğini modeller üzerinden açıklamayı düşündüğünü belirtiyor.






Mahmut Bey’in yabancı kaynaklı kitapları ve TCDD 55022’ nin birçok fotoğrafının yer aldığı albümleri, yapacağımız
çalışmalarda önemli bir kaynak oluşturmaktadır.






Ayak üstü heyecanlı başlayan ilk açıklayıcı görüşmelerden sonra oturup, TCDD 55001-55049 serisi lokomotiflerin ilk
üretimlerinin nasıl oluştuğu ve Türkiye’ye gönderilenlerin hangi tiplerde olduğu üzerine Mahmut Bey almış olduğu notlardan
yola çıkarak koyu ve bir o kadar da tatlı anlatımı ile açıklamalarda bulunuyor.

Kendisinin deyimi ile buluşma öncesi günlerde çok iyi bir şekilde ders çalışmış ve hazırlıklarını ona göre yapmış.







Mahmut Bey, fotoğrafladığı 55022’nin görüntülerinin yar aldığı albümler üzerinden görsel olarak ta anlatımını sürdürüyor.

Hurdalıktan kesilmeye gidecek bir buharlı lokomotifin kurtarılışı için yapılan çalışmaların ne kadar anlamlı ve hassas bir düşünce
ile belgelenmiş olması konuya çok duygusal bir anlam katıyor.

Mahmut Bey’i bir kez daha kutlamak gerekiyor.
Tebrikler sevgili Mahmut Zeytinoğlu.






Çok kıymetli bir arşive sahip olan Mahmut Bey’in elinde, Almanya Henschell Lokomotif fabrikasının 1931 yılı tarihli kataloğu
bulunmaktadır.
Bu katolog içinde Türkiye’ ye gönderilen lokomotifler içinde G-10 olarak bilinen 55001-55022 serisi lokomotiflerin tanıtımı da
bulunmaktadır.





Henschell Lokomotif fabrikası katoloğunun 114 ve 115. sayfalarında Türiye’ye verilen lokomotifler yer almaktadır.







Masa üzerinde lokomotif modellerini ve gerçek lokomotif fotoğraflarında incelemeler yaparak çalışmalarımızı gün boyuca
evam ettirdik.




Sizlere çalışmalarımızın görüntülerini aktardığımız bu bölümden sonra Mahmut Zeytinoğlu’nun TCDD 55022 plaketli lokomotifi
ilk gördüğü andaki anısı ve sonra bu lokomotifin bir tesadüf sonrası peşine düşerek, Afyon ve Uşak depolardaki görüntülerini
aktararak yazı dizimize devam edeceğiz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #8 : Mart 27, 2013, 07:05:24 »






Mahmut Bey’in TCDD 55022 ile ilk karşılaşması; sıcak konumda (çalışır durumda) 1980’li yılların sonuna doğru olmuş.

O yıllarda Koç grubunun otomotiv sektöründe çalışmakta olan Mahmut Bey’in trenlere olan ilgisi de bu günkü kadar değildir.

Ancak birçok modeltrencinin, bu hobiye tam olarak başlamadan önceki yıllarında, çocukluk dönemlerinde edindiği oyuncaklar
arasında mutlaka tren seti olmuştur.

Mahmut Zeytinoğlu’nun rahmetli babası kendisine çocukluk döneminde bir tren seti alır. Bu tren setindeki lokomotif buharlı
olunca onun çalışma sistemindeki  tekerlekleri ve biyel kollarının hareketleri ilgisini çeker ve çok hoşuna gider.

Bu görüntülerin üzerinde oluşturduğu etki zaman zaman gerçek buharlıları gördüğü anlarda onları dikkatle izlemesi ile devam
eder.

1989 yılında, Burdur’da askerlik hizmetinde olan yeğenini görmeye gittiğinde şehir içinde gezinti yaptıkları sırada Burdur
İstasyonu çevresinde dolaşırlarken bir buharlının manevra yaptığını görür ve onun fotoğrafını alır.

İlginç bir tesadüftür ki yaklaşık 15 yıl sonra  Koç Müzesi müdürlüğü görevinde iken aynı makinenın hizmetten ayrıldıktan sonra
peşine düşecek ve müzeye bu makineyı getirtecek! İşte bu makine TCDD 55022 dir.


Mahmut Zeytinoğlu’nun görüntüsünü fotoğrafladığı TCDD 55022 Burdur istasyonda manevra yapmaktadır.






Mahmut Bey’in arşivinde yer alan başka kaynaklardan edindiği 55022’nin iki sıcak görüntüsü

TCDD 55022’nin çalıştığı dönemlerde Afyon Sandıklı’da yolcu treninde.




Manevra halinde bir başka TCDD 5502’nin görüntüsü



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #9 : Mart 27, 2013, 21:22:45 »




1980’ li yılların sonlarına doğru Mahmut Zeytinoğlu’nda gerçek trenlere karşı ilgi artmaya başlar ve özellikle servis dışı
kalmaya başlayan buharlı lokomotifleri fotoğraflamaya yönelik gezilere çıkar.

Ege Bölgesi demiryollarındaki istasyon ve depolarda bulunan buharlı lokomotifleri tespit ederek araştırmalarını sürdürür.

1990’lı yılların başında Afyon Gar ve çevresindeki tespit ettiği buharlılar içinde, önceki yıllarda Burdur istasyonda sıcak
konumda görüntülediği TCDD 55022’yi ıskat edilmiş olarak görür.

Mahmut Bey, Koç grubu otomotiv sektöründeki görevinin yanı sıra Rahmi Koç Müzesi’nde sergilenebilecek çeşitli araçların
kazandırılması için katkıda bulunucu çalışmalar yapmaktadır.

Rahmi Koç ile görüşerek TCDD ‘den bir buharlı lokomotifin müzeye alınması için girişimde bulunulmasını ister.
Bunun üzerine Mahmut Bey aldığı yetki TCDD genel Müdürlüğü ile irtibata geçer ve Afyon’da bulunan TCDD 55022’yi Müzeye
kazandırılması yönünde büyük çabalar harcar.

Aşağıda yer alan fotoğraflar TCDD 55022 buharlı lokomotifin Afyon’da ıskat edilmiş görüntüleridir.
 
















Bundan sonra yer alacak fotoğraflar TCDD 55022’nin Afyon’dan Uşak Depo’ya götürüldükten sonra Uşak’ta görüntülenen
fotoğrafları olacaktır.



« Son Düzenleme: Mart 27, 2013, 22:41:31 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #10 : Mart 27, 2013, 23:21:42 »






55022 Afyon’dan Uşak Depo’ya götürülmek üzere hazırlanır. DE 24000’lik makine ile yola çıkacaktır. Ancak geçici olarak
tekerlere bağlı biyel kolları çıkarılır.
Bunun nedeni 24000’liğin çekişi sırasında soğuk durumunda olan buharlı lokomotifin tekerleklerinin daha rahat hareket
etmesini sağlamaktır.

TCDD 55022 Afyon’da son görüntüsü





Afyon’dan yola çıkarılan 55022 Uşak Depo içine alınıyor.







Uşak Depo içinde 55022’nin boyaları kalkmış kabuk kabuk bir görünümden kurtarılması için önce boya kazıma işlemi
yapılıyor ve sonra depo dışına alınarak belli bir süre daha beklemeye alınıyor.












TCDD 55022’nin üzerindeki boya kalıntıları mümkün olduğunca alındıktan sonra gövdedeki pas kendini daha net bir şekilde
gösteriyor.







Uşak Depo’da görevliler lokomotifi biraz daha temiz teslim etme gayreti içinde kendilerince düzeltme çabası içine girerek,
markizin iyice dökülmüş halini kurtaramaya çalışıyorlar.

Yapılan çalışmalarda markiz içi temizlenip tavan kısımlarının ahşap kaplaması değiştiriliyor.







Uşak Depo’dan yola çıkarılan 55022 önce Haydarpaşa Gar’a sonrada Feri ile Sirkeci Gar’ a geçiriliyor.

Sirkeci’de belli bir süre beklemeye alınan 55022 daha sonra tıra yüklenerek Rahmi Koç Müzesi’ne doğru yola çıkarılacaktır.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #11 : Mart 28, 2013, 06:29:16 »



Sirkeci Gar’da bekleyen TCDD 55022 kazan ve tender kısmı ayrılarak iki parça haline tırlara yüklenip, Rahmi Koç Müzesi’ne
doğru yola çıkarılır.






Fotoğrafa dikkatli baktığımızda lokomotifin bacasının olmadığını görmekteyiz.

Bunun nedenini Mahmut Bey açıklamasından anlıyoruz ki, yol güzergahında karşılaşılacak köprülerin altından tır üstündeki
kazan bölümü geçirildiğinde, bacanın köprüye takılmamasını önlemek amacı ile sökülmüştür.










TCDD 55022 Rahmi Koç Müzesi’nde yerini almıştır. Boyaları üzerinden sıyrılmış tekrar eski görüntüsüne kavuşturulmak üzere
restorasyon çalışmalarına başlanması beklenmektedir.









Bir sonraki konuda TCDD 55022’nin yapısal özelliği hakkında  bilgi vereceğiz.

Çevrimdışı koraycenan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 52
  • İleti: 1335
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #12 : Mart 28, 2013, 08:55:30 »
Teoman hocam sanki bir film seyrediyormuş gibi oldum. Emeği gecen herkese tesekkur ederim boylesine guzel bir trenin korunmuş olması bu treni cocuğumun görebilecek olması beni cok mutlu etti. Darısı diğer atıl durumdaki trenlerin başına.
Saygılarımla.
z scale,ho scale, rc, yani model ve modelcilkle ilgili herşey...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #13 : Mart 29, 2013, 05:32:10 »



Koray Bey, konu ile ilgili duyarlılığınıza çok teşekkürler.

Kesilmekten kurtarılıp, ülkemizin tarihi değerleri içinde yerini almış ve gelecek kuşakların da görebileceği bir konumda
restore edilerek korumaya alınmış bu lokomotifin kazanılmasında en büyük pay Mahmut Zeytinoğlu Bey’e aittir.

Sizin de belirttiğiniz gibi tüm bu kazanım çalışmalarında emeği geçen herkesi takdirle anıyoruz.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #14 : Mart 29, 2013, 14:47:00 »



TCDD 55022 Rahmi Koç Müzesi’ne getirildikten sonra belli bir süre beklemede kalmış, kullanıldığı yıllardaki görünümüne
kazandırılması için gerekli belge ve bilgiler toplandıktan sonra restore çalışmaları başlatılmıştır.

Restorasyon çalışmalarındaki görüntülerini aktarmadan  önce TCDD 55022 Plaketli buharlı lokomotifin üretimi, orijinal
adlandırılması ve özellikleri hakkında bilgi verelim istedik.

Br 57 model olarak bildiğimiz bu makine Prusya yapımı olup G-10 olarak ta adlandırılır.

Prusya  bakınız: http://tr.wikipedia.org/wiki/Prusya

Teknik özellikleri hakkında bakınız: http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/55001


Mahmut Bey ile yapmış olduğumuz görüşmede, modeller üzerinden de G-10 ile ilgili inceleme yaparak, bu makinanın nasıl
ortaya çıktığını Mahmut Bey’in açıklamaları ile daha iyi öğrenmiş olacağız.


Buharlı lokomotifler ile ilgili Almanya’dan birçok yayın edinmiş Mahmut Bey, araştırmalarını tamamen belgeye dayalı olarak
yapmış ve buradan yola çıkarak  G-10 lokomotiflerinin nasıl oluştuğunu saptamış.






TCDD 55022’nin orjinali olan Br 57 diğer adı G-10 makinaların modelleri üzerinden albümlerdeki gerçek fotoğraflar üzerinden
açıklamalı anlatımını sürdürüyor.







G-10 üretimi

Br 57 (G-10) = Br 38 (P-8) + Br 94 (T-16)

Br 38’in kazan ve markiz yapısı ile Br 94’ün ask dizilimi alınıp her iki lokomotiften Br 57 üretilmiştir.

Alman üretimi buharlı lokomotiflerin isimlendirilmesinde ‘’Br’’ harfleri rakamların önünde yer alır. Br 01, Br 18, Br 52 Br 57, Br 38, Br 94, vb.

Baurehie: Almancada , tip, şekil anlamına gelmektedir. Bu kelimenin kısaltılmışı Br olarak kullanılmaktadır.

Örneğin: Baurehie 57 kısaltılmış olarak Br 57 olarak adlandırılır.

Br 57’lerin G-10 olarak adlandırılması; Almancada ‘’Güterzuglokomotiven’’ yük treni lokomotifi anlamına geldiğinden dolayıdır.

P-8 ‘’Personenzuglokomotiven’’ yolcu treni lokomotifi

T-16 ‘’Tenderlokomotiven’’ kendinden tenderli lokomotif

Mahmut Bey’in elinde bulunan kitaplar içinde Alman Demiryolları Buharlı Lokomotiflerinin özelliklerini anlatan bir kitap bulunmaktadır.

Bu kitabın üst kapağı ve içinde yer alan Br 57, Br 38, Br 94 açıklamalarını sizlere aktarıyorum.











Bu arada sizlere ilginç bir görüntüyü de aktarmadan geçemeyeceğim. Mahmut Bey’in TCDD 55022 için  inceleme çalışmalarında,
konuya uygun olarak yaptığı hazırlıkların içinde dikkatimi çeken bir ayrıntı; yapılan görüşmelerde alacağım notlar için hazırladığı
bloknot defteri ve ev içinde kullanacağım terliklerin TCDD logolu oluşudur.



Çevrimdışı ihsan

  • Ihsan Günder
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 71
  • İleti: 987
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #15 : Mart 29, 2013, 17:18:56 »
Teoman bey
Mahmut bey merhabalar

Bu lokomotifler bize hangi yıl geldi?
Orjinal sıfırmı geldi yoksa kullanılmışmı geldi?


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #16 : Mart 29, 2013, 17:54:31 »





İhsan Bey, merhaba.

Bu lokomotiflerden Prusya yapımı olanlar, 1911 yılı yapımı olduklarından 1. Dünya savaşı öncesi Prusya
demiryollarında kullanılmış olup, 55019 ile 55024 plaketli olan 6 adet lokomotifin bize geliş tarihleri belli
değildir. Bu lokomotifler kullanılmış olarak bize gönderilmişlerdir.

1. Dünya savaşı 1914-1918 yıllarında Almanya ile müttefik olduğumuzdan hibe yolu ile mi yoksa satın mı
alınmışlardır. Bu tam bilinmemektedir.

Diğerleri 55001-55018 plaketli olanlar İsveç’te 1927 yılında NOHAB tarafından üretilip, sıfır olarak bize
gelmişlerdir. Geliş yılları da üretim yıllarını takip eden 1928 yılı sonrası  olmuş ve Osmanlı Demiryollarının
millileştirmesinden sonra TCDD tarafından satın alınmışlardır.

Yine 55025 ile 55049 plaketli olanlar da Almanya üretimi olarak bize sıfır gelmiş ve TCDD tarafından satın
alınmışlardır. Takribi satın alınma yılları yine 1928 ve 1930 yıllarında olmuştur.

Çevrimdışı ihsan

  • Ihsan Günder
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 71
  • İleti: 987
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #17 : Mart 29, 2013, 18:12:33 »
Teoman bey
Zaman zaman devlet arşivlerinde internet üzerinden katalog taraması yapıyorum
Çok enteresan ve değişik bilgiler var

Bir örnek
12/8/1928 tarih
6188 sayı
155/37 dosya
Devlet Demir Yolları Umum Müdürlüğü
Özeti:1. Dünya savaşında Türkiye'ye gönderilmiş olan lokomotif ve vagonların memleketimizde kalan bedellerinin ödeme şeklinin tepiti

Sadece özeti bile birçok bilgi içeriyor
Bunun gibi birçok belge var

Çevrimdışı mahmutzey

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 57
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni
« Yanıtla #18 : Mart 29, 2013, 18:43:22 »
İhsan Bey, Teoman Bey,

Sorunun cevabını biraz daha detaya girerek anlatmamız modelciler için daha da faydalı olabilir.
Teoman Hocamın ifade ettiği gibi 55019-55024 numaralı makinaların Türkiye'ye ne zaman ve
ne şekilde geldiği ortaya çıkarılamamıştır. Almanya'daki demiryolu araştırmacıları hala bu soruya
bir cevap aramaktadırlar. Bizde herhangi bir demryolu araştırmacısı olmadığı için soruya bir cavap aranmamakta,
hatta merak dahi edilmemektedir!!! Bilinen tek şey bu makinaların daha önce Prusya Demiryolları (KPEV)
bünyesinde çalışmış olmalarıdır. 55022nin kazanı da P8 (BR 38)'den alınmadır. Yapısal özellik olarak
55019 ve 20 3domlu, 55021 ve 22 2domludur. 23 ve 24'ün resimlerine ulaşamadım.
Diğer Nohab, Henschel ve BMAG imalatı lokomotifler ise 4 domludur.
Diğer detayları Teoman Hocam o güzel üslubu ile vermeye devam edecektir. Kendisine tekrar
teşekkür ederim.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin Tekrar Kazanım Serüveni
« Yanıtla #19 : Mart 29, 2013, 19:10:16 »


G-10’lar Türkiye’de 49 adet kullanılmışlardır.

TCDD 55001-55049 Plaket numaraları ile çalışmışlardır.

55001-55018 Nohab 1927 İsveç üretimi

55019-55024 Borsig 1911 Prusya üretimi

55025- 55029 Henschel 1926 Almanya üretimi

55030-55049 BMAG 1924 Almanya üretimi


Kazanları 1 Dom (Buhar kubbesi) 1 Kum Kutusu olanlar: 55021 ve 55022 dir.

Kazanları 1 Dom (Buhar Kubbesi) 2 Kum kutusu olanlar: 55019-55020

Kazanları 2 Dom (Buhar Kubbesi) 2 Kum kutusu olanlar : 55001-55018 ve 55025-55049

55023 ve 55024 herhangi bir fotoğrafına rastlanmadığından dolayı buhar kubbesi ve kum kutusu sayısı bilinmemektedir.

3 Ayrı görüntüdeki TCDD’de kullanılan G-10 örneklerinden dom sayısına göre 2 domlu, 3 domlu, 4 domlu lokomotiflerin görüntüleri.

Ayrıca bir başka özellik 4 domlu olanların markiz çatıları köşeli olup, diğerlerinin yuvarlak şekilde oluşudur.

TCDD 55022



TCDD 55019



TCDD 55016




 




Roco üretimi 1/87 ölçek, Br 57, Flesichmann 1/87 ölçek Br 38, Br 94 modelleri üzerinden G-10 yapısını inceleyerek
araştırmamızı sürdürelim.

Mahmut Zeytinoğlu koleksiyonunda yer alan buharlı lokomotif modellerini, yine konumuzu içeren bilgilerin yer aldığı kitap
ve kataloglardan yararlanarak gerçek fotoğraf ve modelleri üzerinde karşılaştırmalı olarak incelememizi sürdürüyoruz.







Br 57 modelleri üzerinden lokomotiflerin hareket halindeki görüntülerini inceleyerek, G-10 veya Br 57‘’E’’ sınıfı 5 asklı teker
dizilimli bu yük treni lokomotifinin, çoklu tekerlekler üzerinde lokomotifin ağırlığının dengeli dağılımını gözlemliyoruz.






Fleischmann  1/87 Model Cod. 4162  DB Batı Alman Demiryolları Br 38 Kazan ve markiz yapısına dikkatli inceleyiniz.



Fleischmann 1/87 Model Cod. 4093 DR Doğu Alman Demiryolları Br 94 teker dizilimi ve biyel kollarının  yapısını gözlemleyelim.


Roco 1/87 Model Cod. 43221 G-10 Prusya demiryolları



Roco 1/87 Model Cod. 43230 Br 57 DR Doğu Alman Demiryolları

 
Roco 1/87 Model Cod. 43229 Br 657 ÖBB Avusturya Demiryolları İşte bu makine TCDD 55022’nin yapısal özelliğinin tam olarak aynısıdır.



« Son Düzenleme: Mart 29, 2013, 20:59:52 Gönderen: Teoman Kardaşlar »