Merhaba,
Oktay bey konuyu çok güzel özetlemiş. Bende biraz daha açayım.
Lokolarımızı üç sınıfa ayırabiliriz, analog, DCC ready (Dijitale hazır) ve DCC fitted/digital (tamamen dijital). Lokolarımız dijitalse zaten sorun yok. DCC ready lokolarsa bunları dijitale çevirmek hakikaten kolaydır, zaten soketi hazır ve dekoder montajı için yer bırakılmıştır. Az bir gayretle lokoyu dijitale çevirmek mümkündür. Analog imalat lokoları da dijitale çevirmek olasıdır, ancak bu biraz daha bilgi ve beceri gerektirir. Bazı eski lokoları (örneğin Lima ve Marklin Hamo ve Fleischmann lokoları dijitale çevirmek için motorlarınıda değiştirmek, aydınlatmada ciddi modifikasyonlar yapmak gerekir. Analog olmasına karşın içide dışıda İsviçre saati gibi imal edilmiş Fleischmann lokoları dijitale çevirmek sizi baya terletebilir. Analog/dijital modifikasyonu biraz benim özel merakım onun için anlatıyorum. Ama gerek Türkiyede, ve gerekse yurt dışında olmaz olmaz demeyenler var. Harikalar yaratabiliyorlar.
HO/OO konusunda Oktay beyin dedikleri çok doğru. Ölçek farkından dolayı HO ve OO vagonları yanyana koyarsanız pek hoş olmuyor. Zaten kuplör yükseklikleride farklı olduğundan akuple edemiyorsunuz. Ama OO ölçek çok beğendiğim vagonlarda oluyor. O zaman sorunu vagon tekerleklerini değiştirip, yükseklik farkını azaltarak çözmeye çalışıyorum.
Diğer bir konuda HO ölçek Amerika menşeli loko ve vagonlar. Bunları yanında OO ölçek vagonlar hiçde sırıtmıyor. Bir saplama yapayım, Amerikan lokolarına burun kıvıran bir çok can dostum, bir Türk dizel loko yaptırabilmek için telaş içindeler. TCDD dizellerinin GM EMD olduğunu hatırlatmak isterim.
Saygı ve sevgilerimle,
Can