1850’li yılların ortasından itibaren İzmir-Aydın demiryolunun kuruluş amaçlarından biri de Batı Anadolu’daki medeniyetlerin
kalıntılarından önemli eserleri, demiryolu ile taşıyıp, yurt dışına çıkarma girişimidir.
Sultanhisar ilçesi yakınında bulunan Nysa antik kenti, tren istasyonunun hemen arkasında yer alan tepenin çevresinde
kurulmuştur.
Dünyanın birçok ülkesinde sömürgeci bir anlayışla demiryolu kuran İngilizler, Osmanlı topraklarında da aynı anlayış içinde
Batı Anadolu’nun Avrupa’ya açılan liman kenti İzmir’i hedef alıp, İzmir limanında, başlangıç noktası bu günkü ismi Alsancak
olan Punta dan başlayıp, İzmir –Aydın demiryolunu oluşturmuşlardı.
İngiliz demiryolu şirketleri bu hat üzerindeki önemli antik kentlerin yakınlarından demiryolunu geçirmişler ve birçok tarihi eseri
bu yolla yurt dışına çıkarmışlardır.
Antik tarihi eserlere ilgi duyan ve Nysa antik kenti hakkında bilgi almak isteyenler aşağıdaki linkten bilgi edinebilirler.
http://www.google.com.tr/search?q=nysa+antik+kenti&hl=tr&tbo=u&rlz=1W1MOOI_trTR404&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=BdXEULCKGdGJhQfnsYG4BA&sqi=2&ved=0CDkQsAQ&biw=1h=762Sultanhisar istasyonu da Nysa antik kentinin yakınında inşa edilmiştir. Sultanhisar Belediyesi ve TCDD’nin ortak yapım
anlayışı ile bu istasyon restorasyona alınmış ve tren müzesi kurma girişimleri başlamıştır.
İstasyon platformuna önce bir buharlı lokomotif yerleştirilmiş, geçmiş yıllarda kullanılan, istasyon karşında yer alan ambar
restore edilerek müze binası için yer oluşturulmuştur.
Aydın ve çevre ilçelerindeki ovalarında yetiştirilen incirin, kurutulup, çuvallara doldurulduktan sonra demiryolu üzerindeki
istasyonların ambarlarında toplanıp, buradan vagonlara yüklenerek İzmir limanına götürülmesi ile Türkiye’nin tarım sektöründe
önemli bir ihracatı da başlamış oldu.
Önceleri deve kervanları ile yapılan taşımacılık, demiryolu sayesinde daha hızlı yapılmaya başlanmıştır. Tarım ürünleri ve yolcu
taşımacılığı ile trenler yörenin kalkınmasına büyük katkı sağlamıştır.
Yukarıda açıklamaya çalıştığım bilgiler doğrultusunda Sultanhisar İstasyonu ve çevresini, buharlı lokomotifi fotoğraflar ile sizlere
aktarmaya çalışalım.
Havanın yağmurlu olduğu bir gün yaptığımız bu inceleme gezisinde güneş zaman zaman bulutların arasından çıkarak ortamı
aydınlattığında denk getirdiğim görüntülerden birinde
Sultanhisar istasyonu karşısında yer alan ambar binasın önünde platform üzerindeki köşeli tenderli Br 52 sınıfı 56500’lük
buharlı lokomotif.
Buharlı lokomotifin çevresinden birkaç görüntü ile lokomotifi görüntülemeye devem edelim.
Köşeli tenderli Br 52 sınıfı lokomotifler bu hatlar üzerinde yıllarca çalışmış. Şimdi bir süre daha hurdalık konumdan kurtarılıp,
boyanarak sergilenme ile geçmişi günümüze taşımaya çalışıyorlar.
Müze binası olarak değerlendirilmek üzere tekrar kazanılmaya çalışılan ambar binası ve lokomotifin konumu demiryolu
müzesine uygun bir görünüş sergilemektedir.
İstasyon binasının karşında sergilenen buharlı lokomotif, trenlerin geliş ve gidişlerinde, tren içindeki yolcular ile istasyonda
bekleyen yolcuların izlenmesinde uygun bir yerde durmaktadır.
İstasyon binasının arkasında kalan tepelik yerde Nysa antik kentine gelen turistler tarafından da ziyaret edilecek tren
müzesi Sultanhisar’a
ayrı bir turistik değer daha katacak.
Sultanhisar istasyonunun doğudan batıya doğru yönde görünümünde istasyonun alanının genel görüntüsü. İstasyon platformu
yenilenmiş, karşısında yer alan ambar binasının platformu eskiye sadık kalınarak restore edilmektedir.
İstasyon ve Ambar binasının geçmiş yıllarda platform taşları, istasyonun yapıldığı 1800’li yılların 3.çeyreğine denk zamanda,
Nysa antik kentinin yapılarından sökülerek getirilmiş
ve platform kenarlarına döşenmiş. Bu taşlar istasyon binasının platformunda sökülerek yenilenmiş ambar binasının platformunda
ise fotoğrafta görüldüğü gibi olduğu gibi bırakılmış şimdi ise çevresine düzenleme yapılmaktadır.
Çeşitli demiryolu araçlarının ve fotoğrafların yer alacağı müze binası eski ambar binası olup, ilk yapıldığı yıllarda bütünü ahşap
olan duvarlarının büyük bölümü camlı bir yapıya dönüştürülmüş eski ve yeni karma bir yapı olarak değerlendirilmeye çalışılmış.
Yenileme çalışmalarının büyük bir bölümü tamamlanmış olan ambarın, iç kısmında eski ve yeni yapı tarzı göze çarpmaktadır.
Ortada eski taş zemin bir anı görüntüsü olarak ambarın iki kapısı arasında bırakılmış, sağı ve solu seramik taşlar ile kaplanmış.
Konumuza devam edeceğiz.