Arkadaşlar geçenlerde Model Railroader (
www.kalmbach.com adresinden ulaşabilirsiniz ) dergisinde gördüğümü belirttiğim Trackmobile Maintenance-of-Way(MOW) aracından sipariş ettim. Model, Factory Direct Trains sayfasından sipariş edilebilir. DC fiyatı 69 USD, DCC fiyatı 99USD. 100Euro altında olduğu için gümrüğe takılmadan gelebildi. En yavaş gönderi seçeneğiyle de 23 günde elime ulaştı
http://www.factorydirecttrains.com/trackmobile.aspx sayfasında modelin tanıtımı ve kısa bir videosu da var.
Bu başlıkta sizlere bugün gelen yeni modelimi, kullandığım diğer parçalar ile birlikte tanıtmak istiyorum.
Gelelim modelimize, tümüyle metal gövde ve aksamlar sözkonusu, sadece parmaklıklar plastik gibi duruyor. İçi, dışı gayet güzel detaylandırılmış ve boyanmış. Bu gece sadece video çekimleri var, yakın çekim fotolar daha sonra. Kuplör olarak 58 numara Kadee kullanılmış. Ben DCC sipariş etmiştim, içinde NCE marka decoder var. NCE Amerikan markası
http://www.ncedcc.com/Maintenance-of-Way:Yol Bakım Aracı'nın bu modeli vagonları çekmek için kullanılıyor, hem rayda hem düz zeminde gitmek üzere tasarlanmış. Böylece gerek olan yere daha kolay bir ulaşım sözkonusu. Aşağıda rayda ve betonda gerçek aracın fotograflarını görüyorsunuz. Bu FDT'nin modelindeki Magnum model.
Mow hakkında daha detay bilgi için
http://en.wikipedia.org/wiki/Maintenance_of_way Trackmobile firmasından geçmişi ve gerçek diğer modelleri hakkında bilgiyi bu adresten bulabilirsiniz
http://www.trackmobile.com/innovations.htm http://www.trackmobile.com/ourhistory.htmModelimiz NCE decoderli demiştik, hemen bir hatırlatma yapalım, decoder, digital sistemde kumanda panelinden gelen digital sinyalleri çözerek lokomotifin ne yapması gerektiğine kumanda eden lokomotif içinde bulunan elektronik parça. İşin teorisinde gelen sinyali çözdüğü için encoder denmeli ancak bir şekilde decoder denilmiş, geçmişe giden farklı nedenleri var. Bu küçücük lokomotifçiğin içine NCE'nin FDT ve bu model için özel olarak tasarlanmış bir decoderı konmuş.
Zaten NCE'nin satışta olan en küçük decoderi Z14SR, 86 x 142 x 31 ölçülerinde, kendileride referans olarak Lenz'den küçük demişler. Hornby R8215 ise 17mm x 10mm x 3.5mm ölçülerde.
http://static.hornby.com/files/r8215-loco-decoder-284.pdf Ancak her ikisinin de bu modele sığması mümkün değil.
Decoder 128 Speed Step modu destekliyor ancak özel not düşülmüş iç çalışması her zaman 256 steptir denmiş, hareket kontrolü için 6 CV verilmiş. Ben bu ilk denemede kutudan çıktığı gibi kullandım, ancak başlangıç voltajı, hangi sıklıkta ve hangi güçte motorun yüklenebileceği, max hız, ortalama hız ve dengeleme ayarları CV ile yapılabiliyor. Bir kısa hatırlatma, decoder üzerindeki özel fonksiyonların tamamı her üreticinin kendine özgü olarak belirlediği değerlerde olmak üzere NMRA standardında belirlenen CV numaralarından ayarlanıyor. NMRA, dünyada modelcilik konusunda standardı belirleyen iki kurumdan kuzey Amerika'da olan biri
http://www.nmra.org , diğeri ise Avrupa'daki Morop
http://www.morop.org/ Öğrenmek isteyenler için DCC ile ilgili her türlü başvuru kaynağı
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/DCCStds.html adresinde bulunuyor.
Modelimizde her şey var, ancak ne yazık ki ışık yok, oysa kırmızı ve beyaz güzel SMD konabilecek yerleri var gibi duruyor, ancak yapmamışlar. Gerçeğinden bir başka farklılığı ise modelin lastik tekerleklerinin sadece görüntü amaçlı olması
Ben modeli denemek için elimdeki 1989 yılından kalma İtalyan üretimi eski Lima rayları kullandım. Bu raylar Nickel-Silver bile değil ancak hala işgörüyorlar, kirlendiklerinde bir silgi ile temizlemek yetiyor. Trackmobile'in kuplörü ile uyumlu olması için elimdeki Fleischmann 5337 IKEA yük vagonun kuplörünü(birleştiricisini), Prosess'den aldığım 19 numara Kadee kuplör ile değiştirdirm. Kadee kuplörler manyetik işleyişe olanak veriyorlar ve sadece Amerikan değil, Avrupalı üreticilerin de modellerine uyumlu kuplörleri mevcut. 17-18-19-20 numaralar vagonun ihtiyacı olan uzunluktaki kuplörleri gösteriyor.
Burada bir farkı belirtelim. Avrupa'da lokomotif ve vagonların tamponu bulunmasına karşın, Amerika'da tampon yok. Bu nedenle modellerde de kullanılan kuplörler farklı uzunlukta, ben 5337'nin kendi kuplörü ile aynı uzunlukta 19 numara Kadee kuplör kullandım. Rayın ortasında gördüğünüz mıknatıs ise ayırma özelliği görüyor. Bu geçici bir deneme rayı olduğu için mıknatısı tam yerleştirmedim ve bazen kuplör mıknatısa takılma yaptı, bu nedenle hızlı hareketlerle birleştirme-çözme-çözülü itme-bırakma-tekrar birleştirme hareketleri göreceksiniz. Ancak mıknatısı raya iyice gömdüğümüzde istediğiniz kadar yavaş ve durarak operasyon yapabiliyorsunuz. Bu konuda daha önceden verilmiş videolarımız olduğu için fazla takılmadım.
http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2504.msg25341#msg25341 Bu videolar embed olarak Youtubedan paylaşıldığı için mesajlarda video yok gibi duruyor, yasak kalkınca görebilirsiniz.
Bir de kumandamıza gelelim, bu denemede Hornby Elite kumandayı kullandım. Hornby Elite kumanda, Trackmobile içindeki NCE decoderı sorunsuz bir şekilde kumanda edebildi. Böylece Hornby Elite uyumluluk listemize, ESU Loksound, Uhlenbrock, Trix DCC/SX, MRC den sonra NCE'yi de deneyerek eklemiş oluyoruz.
Son olarak kısa videomu paylaşıyorum, önce ileri geri, kuplör işlemleri ve sonra yakın çekim Factory Direct Trains - Trackmobile. Videoda göreceğiniz raylar 5 adet Lima 403020 222mm düz ray(bunları ancak ellerinde eski satanlardan bulabilirsiniz), DCC kumanda Hornby Elite, vagon Fleischmann 5337, kuplörler Kadee No 19 ve No 58, kuplör ayırıcı mıknatıs Kadee 321.
Youtube konusunda halen yasak devam ettiği için yine Veoh'da videolarımız.
http://www.veoh.com/videos/v13665131z8DmpAKd