Haldun bey, nazik düşünceleriniz için çok teşekkürler.
Bildiklerimizi hep birlikte burada paylaşmak, bana büyük mutluluk veriyor. Bildiğimiz ne varsa onları paylaşabilmeye gayret ediyorum.
Çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Lokomotifimizin boyası üzerinde eskitme ve kirletme çalışmaları:
Lokomotifi yeni olarak ortaya koymamıza karşılık, modeller üzerinde
eskitme ve kirletme görüntüleri vermek, biraz daha göze gerçekçi,bir etki
vermesi açısından önem taşıyor.
Her ne kadar eskitme desek de, burada yapacağımız çalışma, boyanın yeni oluşu nedeniyle , model üzerinde bazı detayları tam gösterememesinden kaynaklanan, detayları açığa çıkarma işlemedir.
Esasında eskitme, gerçek yaşamda çeşitli araçların, kullanım nedeniyle zaman
içinde boyanın yıpranmasını modeller üzerinde göstermek amacıyla yapılır.
Kirletme ise kullanım halinde gövde üzerinde oluşan kirlenmelerdir.
Örneğin: Dizel lokolarda jenaratör motorundan çıkan duman isi tavanda
kirlenmelere neden olur.
Yine başka bir örnek: gövde üzerinde parçalar arasında bazı girintiler vardır.
Motor kapakları arası, havalandırma ızgaraları, fanların olduğu bölümler, perçinlerin dip kısımları vb. örnekler çoğaltılabilir.
Biz burada belirttiğimiz bu özellikleri yansıtan çalışmayı yapacağız.
Model üzerinde boya sentetik özellikte olduğundan, boyanın bozulmaması için
su karışımlı boya kullanacağız. Ayrıca yine kuru pastelimizi de ihmal etmeyeceğiz.
Sentetik boya üzerine, suluboya ve kuru pastelin toz haline getirilmiş şeklini kullanmamızın diğer bir özelliği de beğenmediğimiz zaman veya yanlış bir uygulama yaptığımızda su ile yıkanıp temizlenmesidir.
Böylece biz modellerimizin esas ana boyasının bozulmasını bir şekilde önlemiş oluyoruz.
Bu açıklamalarımızdan sonra şimdi uygulamaya geçelim.
Malzemelerimizi masamıza çıkarıyoruz. Bildiğimiz sulu boya, fırçalar,
su kabı yine kuru pastel ,zımpara.
Burada bir hatırlatma yapalım pastele niye kuru pastel diyoruz.
İki çeşit pastel boya vardır. Biri okullarda sıkça öğrencilerimizin kullandığı
yağlı pastel boya buna ayrıca mum boya da deniyor. Bu pastel boya
karıştırılmasın biz bunu kullanmıyoruz.
Kuru pastel dediğimiz tebeşir gibi olan, zımpara ile toz haline getirilip
kullandığımız kuru pastel boyadır. Bu tür boyalar daha çok akademik resim
eğitimi alan öğrenciler de kullandırılır.
Portre yapımında son derece ideal bir boya çeşididir.
Ayrıca eski yıllarda siyah- beyaz fotoğraf devrinde, bu tür fotoğrafların
renklendirme işlemlerinde kullanılırdı.
Şİmdi kirletme çalışmamıza lokonun tavanından başlıyoruz.
Metalik boya parlak ve çok temiz duruyor. Oysa orada fanlar ve
tavanı oluşturan matal paneller arasında ek yerelri var buraları
içe doğru bir girinti yapmış durumda görülüyor.
Biz bu tür girintilere içi detay diyoruz. İşrte bu parçalara renkle
müdehale ettiğimizde gözümüze daha net ve birazada gerçekçi
görünüyorlar.
Sulu boyamızla yukarıda sözünü ettiğimiz yerlere uygun renkleri
kullanarak boyuyoruz.
Sulu boya alttaki boyayı bozmadğı için cesurca boyamızı sürüp
biraz kurumasını bekliyoruz. Sonra kulak temizleme pamuğuyla
üst kısımları temizliyoruz.Çukur kısımlarda boya kalıyor.
Bu şekilde kirletme yapılarak detayların daha iyi ortaya çıkmasını
sağlıyoruz.
Kirletme işlemimizi kısım kısım yapıyoruz.
Tavanın panellerini ve putoları daha belirginleştirmek için siyah
suluboyamızı bol sulu bir şekilde sürüp kurumasın bekliyoruz.
Kuruyan boyalı olan yerleri, gerek pamuk gerekse plastik eldivenimizden
yaralanıp parmağımızla ovarak yüzeydeki boyaları siliyoruz.
Görüldüğü gibi detaylar daha belirgin bir şekilde ortaya çıkıyor.
Bir önemli açıklama yapmak istiyorum. Kirletme işlemleri en iyi
gündüz gün ışığıda yapılamalıdır. Gece lamba ışığı göz yanılmasına
neden olabilir. Fazla ışıkta farkına varmadan kirlenme çalışmaları biraz
abartılı olabilir. Tonlama lamba ışığında az gibi görülüp boyaya
yüklenilir daha sonra gündüz baktığımızda modelin üzerinde gereğinden
fazla kirlenmiş etkiyle karşılaşırız.
Dikkat ettiyseniz son iki fotoğrafta beyaz ışık veren masa lambası ışığını
kapatıp normal oda, tavan lambası ışığıyla fotoğrafları çektim.
Çok parlak ışık kirletme çalışmasındaki boyayı tam olarak verditmiyor.
İşte bu yüzden kirletme için gündüz çalışmak daha iyi netice verir.
Bu konuda ki deneyimlerim ve gündüz işte olduğumdan,
buraya kadar olan çalışmayı gece yapmak zorunda kaldım.
Bir de bu tür çaalışmalara başlayınca insanın bırakası gelmiyor.
Neyse şimdilik bu kadar davamı daha sonra gelecek.
Saygılar
Teoman Kardaşlar