Merhaba model trenci dostlar hepimizin başına gelmiştir uzun süreli yatan yada cok kullanılan lokomotiflerde özellikle eski olan lokolarda raylarda titreyek gitme durup gitmek gibi bazı problemler ortaya cıkar yada lokolarımızın lambaları yanmayabilir. Bu sorunlar genellikle basit sorunlardır ama cok can sıkarlar. İste bu sorunları nasıl giderebileceğiniz hakkında ufak bir çalışmamı sizlerle paylaşıyorum. Unutmayınki bu durum lokomotiften lokomotife değişim gösterebilir. Uygulamada sorumluluk size aittir
Bakımını yapacağımız lokomotif uzun süredir yatıyor 2 sene yada daha fazladır kullanmadım. Deneme için raya koyduğumda kesik kesik gitmeye başladı.
görüldüğü gibi kutuda olmasına rağmen tozlanmış durumda
Dikkatlice lokomotifin yan ksımlarına bastırarak tırnaklarından kurtararak lokomotifi açmaya başlıyoruz. Burda lokomotifin özellikle kullanım kulavuzunu okumakta yarar var lokomotiften lokomotife değişen bir durum. Bazı lokomotiflerde tek bir vida olurken bazıları vidasız bazıları 5 vidaya kadar çıkabiliyor. Kılavuzu okumadan sekle bakmadan zorlarsanız lokomotifin üst kaporta kısmına zarar verebilirsiniz. Bu konuya özellikle dikkat etmek gerekiyor.
Karşımıza bu cıkan parçları görüyoruz. Bu modelde görüldüğü gibi lambalar lehimlenme yöntemiyle bağlanmış eğer lambaları değiştirmek isityorsak ufak lehim yapabiliyor olmamız önemli. Coğu yeni model trende genelde bu lamba kısımları evlerimizdeki gibi soketli oluyor yani ya cevirerek yada cekerek lehime gerek kalmadan bu lambaları hemen değiştirebilmek mümkün.
Resmin sol tarafında görünen kısım lokomotifin motor kısmı bu kısımda 2 adet kömür bulunur genelde eski lokomotiflerde bu cok sıkca görülen bir soruna yol acar. Uzun süre kullanılmadığında hem bu kömürlerin motora temas eden yüzeylerinde hemde motor içindeki bakır parçada kirlilik ve oksitlenme olur buda lokomotifin kesik kesik yada yavaş gitmesine sebep olur. Bu arada unutulmamalıdır ki lokomotifin raylardan elektiriği ileten tekerleklerinde de aynı durum olabilir bu ksımlarında temizlenmesi gerekebilir. Bu model de tekerleklerde sorun yoktu temiz durumdaydı.
Kömür cıkarılmış durumda durumu iyi sadece oksitlenmiş. Zaman içinde kullanıma bağlı olarak bu kömür iyice küçülebilir ve artık motor yüzeyinine temas etmeyebilir. Eğer cok küçülmüşse bu kömürlerin değiştirilmesi gerekir. Cakmaksılarda satılan çakmak taşlarıda bu işi görebilir yada orjinal ömür alabilrisiniz.
sol taraftda cıkarılmış kömür şimide sağ taraftaki kömür cıkarıyor. Burda dikkat etmeniz gereken durum kömürlerin üsütündeki yaylardır. cıkarırken dikkat etmeniz gerekiyor yay gergin durumda olduğundan aniden fırlyarak elinizden kaçıp kaybolabilir. Tecrübeyle sabittir
bir başka husus bazı tern modellerinde yay kömürle sabitken bazılarında değildir. özellikle elimde tuttuğum tipte olmayan yani yayı ayrı kömürü ayrı olanlarda kaybolma sorunu daha fazla olmakta bilginize.
Kömürün motora temas eden yüzeyindeki oksidi temizlemek için en ince zımparayı kullanabilirsiniz. 1-2 kez bastırarak sürtmek kafi gelecektir. ben biraz fantezi yaptım elektrikli mini zımpara kullandım
Şimdi en kritik yere geldik kömürlerimiz temiz yada yeniledik. tekerleklerimiz temiz. her şey hazır ama motorumuzun kömürlere değen bölgesi halen pis durumda bu bölgeyi mutlaka temizlemelsiniz. bunun için ucu pamuklu alkole batırılmış bir pamuklu mini cubuk kullanabilirsiniz. ben diş hekimliği malzemesi kullandım. bu bölgeyi temizlemezseniz randıman alamazsınız temas kesik kesik olur ve tren yumuşak bir sekilde gitmez yada hızlanamaz.
cıkan pislik ve oksit görünüyor bu işlemi yaparken tekerlerei yavaşca döndürüyoruz ve tüm bölgeyi temziliyoruz. kömürler takılı olmadığında tekerler oldukça rahat dönecektir.
ve son aşama gerekliyse lambalarıda değiştirdir lokoyu kapatıcaz. burda nazcizane önerim lokoyu kapatmadan önce mutlaka raya yada tekerlere elektrik vererek nasıl çalıştığını kontrol etmek gerekiyor. Dip not özellikle elektrikli lokolarda yani bu yaptığım gibi pantosu olanlarda mutlaka kasayı yerleştirip raya koymanız gerekiyor çünkü panto kısmındaki devre eletrik akımının devamın sağlıyor kasayı koyamadan yani kapatmadan tekerlere elektrik veririseniz loko hareket etmez. Bozduğunuzu sanabilirsiniz. Ama takınca calışacaktır. Eğer konuya biraz hakimseniz lokonun motor kısmı üsütündeki akım alan yerlere telleri değdirerek motoru açıkende çalıştırabilirsiniz. Tellerin bir birine değmesi ve kısa devre oluşma riskini sakın unutmayın. Fotoğrafları tek başıma çektim hatalarım varsa affola. Herkese bol trenli sorunsuz lokolar dilerim. Saygılarımla.