Gönderen Konu: trafoları paralel bağlamak  (Okunma sayısı 6791 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ctekin

  • Ziyaretçi
trafoları paralel bağlamak
« : Ocak 21, 2007, 12:05:35 »
Selamlar,

Büyük setlerde raydaki akımın güç kaybına uğraması nedeniyle raylara ara noktalardan akım vermek bilinen bir yöntemdir.

Ancak digital sistemde bu yöntem kullanılamıyor. Onun yerine "booster" denen aparatlar ile akım destekleniyor.

Kendi setimde akım gücünü 50 - 60VA civarında tutabilirsem güç kaybı problemi olmayacağını sanıyorum. Ancak sorun şu ki:

1) 60VA trafom yok
2) anahtar düzeneği ile analog/digital bir kurgu oluşturmak istiyorum

Sorular şunlar:

1) iki adet trafoyu (1 adet 10VA ve 1 adet 32VA) paralel bağlarsam 42VA güç elde edebilir miyim?
2) analog modda bu trafolardan sadece birini hız kontrolü için kullanabilir miyim? Evet ise nasıl?

Cevaplar için şimdiden teşekkürler.

Cem.

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #1 : Ocak 22, 2007, 10:03:18 »
Özgür selamlar,

Senin teorik de olsa tavsiyene uymamazlık edemem.

Sadece denemek için zaten az olan trafolarımı yakmayı göze alamam :)

Sevgiler,

Cem.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #2 : Ocak 22, 2007, 19:06:27 »
Cem,

Aynı güçte iki tane trafoyu paralel bağlayabilirsin. Ancak kumanda düğmelerini hep aynı yönde tutmalısın, eğer biri ters yönde olur ise, o zaman cihazlar bağırmaya başlayacaktır.

Fleischmann 6755 (17 VA) trafoyu aldığımda içinden kırmızı bir uyarı kağıdı çıkmıştı: Eğer bu cihazdan iki tanesini paralel bağlarsanız, ve bir tanesinin fişi 220 V elektrik prizine takılmamış, ve açıkta ise, açıkta bulunan 220 V fişte elektrik olacaktır ve çarpılabilirsiniz. Geçmişte Lima trafolarım yetmediğinde çok uyguladığım bir sistemdi, ama sanırım iki fişi de takmıştım, ki hiç çarpılmadım. Ama tehlike söz konusu. Fleischmann için geçerli olan bu riskin, diğer markalarda nasıl olduğu hakkında fikrim yok, ama yine de riske girmezdim.   

Çevrimdışı bülent aydoğan

  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 48
  • İleti: 80
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #3 : Ocak 22, 2007, 19:53:59 »
bu raylar kaç metreki hissedilebilir bir elektrik kaybı oluyor

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #4 : Ocak 22, 2007, 20:14:28 »
Bülent selamlar,

Loko sayısı, lokoların digital/analog oluşu, aksesuar sayısı, ray uzunluğu gibi şeyler akım gücünü etkiler. Rayların uzunluğu tek başına bir etmen. Bendeki rayların toplam uzunluğu 30 - 40 metre civarında ki bu da hatırı sayılır bir rakam.

Ancak kaç metrede güç kaybı başlıyor onu bilmiyorum.

Saygılar,

Cem.

Not: Sevgili Kamil, Marklin sistemlerde yön elektrik polarizasyonu ile değişmediğinden anlattığın sadece 2 ray sistemler için geçerli. Ancak iki trafo parelel bağlanırsa sanırım her iki kumandanın hız düğmesi eşzamanlı kullanılmak zorunda olur diye düşünüyorum. Bunu denemeye ise hiç niyetim yok :)
« Son Düzenleme: Ocak 22, 2007, 20:17:52 Gönderen: ctekin »

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 36
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #5 : Şubat 01, 2007, 00:37:15 »
Bu elektrık kaybı konusu benımde basımı cok agrıtıyor ve agrıtmaya devam edecek gibi gozukuyor.
Bende rahat 80 metrelik hat var ve hattın uzmasıda muhtemel dır . Ddc de cok yerden akım verme gıbı bır sansımız olmadıgı ıcın adaporu yukseltmek gıbı fıkırlerımız var ve buna ılaveten daha oncede yazdıgım raya akım verdıgımız yere  kabloya ek bır kablo baglayarak ıkı adet output elde ederek ıkıncı bır kablo daha cekmeyı dusunuyorum ama uygulanabılırlıgı veya etkınlıgı nasıl olur bılmıyorum. (hoş çözümümü ve derdimide anlatabildimmi bilmiyorum)
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #6 : Şubat 01, 2007, 09:44:31 »
Okan selamlar,

80 metre ciddi rakam. Bu büyüklükte bir sistem için benim aklıma güçlü bir trafo kullanmaktan başka şey gelmiyor. Sizin normal trafolar kaç amper?

DC'de raya birkaç noktadan akım vermek (düşündüğün çözüm bu yanlış anlamadıysam) sanırım olmuyor ama bu konuda en iyi cevabı Özgür verebilir.

Sevgiler,

Cem.

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 36
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #7 : Şubat 01, 2007, 20:46:20 »
Dc de oluyor normal dc dekı bende uyguladım aynı hatta farklı yerlerden akım vermek oluyor tek nokta aynı yone akım vereceksınız . İki ayrı ayrı adaptor potans takımının once bırını acıyordum vasatın ustu , normal bır performans ıkıncıyıde actımmı normal ve ıstenılene yakın bır performans elde edıyordum fakat DDC ıkı adet kumanda ayrı ayrı baglama sansımız varmı bılmıyorum ama olsa bıle 2 kumanda cok cıddı bır malıyet bu yuzden tek kumandanın raya tek kablo ıle verdıgı elektırıgı ve bılgılerı 2 - 3 kablo ıle aynı veya farklı hatlara vermeyı dusunuyorum (kabloları bırlestırerek).yanı yıne tek ve guclu bır adaptore baglı kalıyorum gıbı gozukuyor

adaptorun ozellıklerı

İnput 230v -50Hz
output 16v - 500mA
8VA
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #8 : Şubat 01, 2007, 21:07:43 »
Okan selamlar,

İşin içine digital girdiğinde herşey değişiyor:

1) Digital'de iki kumanda birlikte bağlanamıyor.

2) Digital'de aynı trafodan/kumandadan hattın ayrı noktalarından direk akım verilemiyor (bu iş için "Booster" denen aparatlar kullanılmalı)

Özellikle 2. maddeye dikkat, lokolara ve kumandalara zarar verme olasılığı var.

Bu durumda öncelikle yapılacak şey çıkış gücü çok daha güçlü bir trafo edinmek. Verdiğin bilgiler içinde 8VA çıkış gücü sanıyorum; bunu sistem üreticisinin (Hornby?) tavsiye ettiği maksimuma (örneğin Marklin için 60VA) çıkartmak en sağlıklı çözüm olur.

Cem.

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 36
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #9 : Şubat 01, 2007, 21:16:30 »
bu ayrı akım verme olayını denemedım ama su anda harun abıde kurulu olan dıaromada tum hatlara eletırık ve bılgı verebılmek ıcın makaslara kısa devre yapıldı ve tum hatlara bılgı ve lektrık verıldı benımkıde bunla aynı mantıkta , ben sadece makasları kısa devre yapmayacagım bunun yerıne dıger hatta aynı kumandanın kendı yaptıgım ek kablosunu baglamayı dusunuyorum.

Bırde yazdıgım adaptor dc adaptoru henuz dıgıtale gecmedıgım ıcın dıgıtal adaptorunun ozellıklerını bılmıyorum ama dedıgınız gıbı maxımum sınırlarını ogrenerek bır cozum uretecegız
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #10 : Şubat 01, 2007, 22:09:38 »
ben sadece makasları kısa devre yapmayacagım bunun yerıne dıger hatta aynı kumandanın kendı yaptıgım ek kablosunu baglamayı dusunuyorum.

Süper, yapılabilecek en sağlıklı şey bence.

Trafo gücü belirleyici olacaktır. Geçenlerde "Marklin digital sistemlerde neden her ünite ayrı - kumanda, trafo, digital adaptör gibi" diye bir soru sorulmuştu. Sebeplerden biri aparatlardan herhangi birini iyileştirmek için diğer tüm aparatları değiştirmek zorunda kalmamak olsa gerek.

Hafta sonu toplanacak mıyız?

Cem.

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 36
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #11 : Şubat 01, 2007, 22:58:51 »
bu hafta toplantı yok bıldıgım kadarıyla harun abı , abdurahman usta ve erkut abı numberge gıdıyorlar haftaya toplanacagız dıye bılıyorum
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: trafoları paralel bağlamak
« Yanıtla #12 : Şubat 01, 2007, 23:20:06 »
OK,

O zaman bir hafta sonra görüşürüz :)

Cem.