Gönderen Konu: Marklin buharlılarında yağlama  (Okunma sayısı 7575 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ctekin

  • Ziyaretçi
Marklin buharlılarında yağlama
« : Ocak 06, 2007, 21:00:35 »


Alptekin'in isteği üzerine Marklin buharlılarında benim uyguladığım yağlama prosedürünü anlatıyorum.

Aşağıdaki model 3048 BR01'dir.

Yağlama her 40 saatlik çalışma sonrasında önerilir. Yağlama için önce gövdeyi şasiden ayırın: genellikle üstte tek vida tutar gövdeyi. Sonra görünen tüm dişlilerin üzerine (örneğin resimde işaretlenmiş noktalar) en ince boy resim fırçası ile tabanca yağı (ince tam şeffaf yağ) sürün. Elinizle tekerleri biraz hareket ettirip biraz daha yağ sürün.

Sonra modelin altını çevirip yine görünen tüm dişlilere yağ sürün, tekerleri biraz döndürüp biraz daha sürün.

Sonra lokoyu kapatıp birkaç dakika yürütün.

Bu işlemi uzun süre kullanılmayacak lokolarınıza da uygulayın.

Önemli: Asla kalın yağ, şeffaf olmayan yağ, zeytin yağı, ayçiçek yağı kullanmayın.

Cem.

nurialço

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #1 : Ocak 12, 2007, 12:46:35 »
size tavsiyem , önce marklin SAE10   makina yağını  bir şırıngaya çakin, daha sonra lokonuzu boşta çalıştırın yani loko tekerleri havada  boşa dönecek şekilde çalışşsın, yağlama işlemini dişliler  masfallar ve biyeller çalışırken yapın,  yağ çok daha iyi santrüfüj  leşiyor ve  masfalların arasına daha iyi giriyor...

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #2 : Ocak 12, 2007, 23:30:18 »
nurialço selam,

benim bilgiğim Marklin modellerinde dişliler dışında hiçbir yer yağlanmamalıdır, yani mafsallar, biyeller vs. gibi. Hiçbir Marklin kaynağında da böyle bir yağlama (dişliler dışında bir yere) önerisi görmedim. bu sizin kullandığınız bir yöntem midir yoksa bir yerlerde benzerini gördünüz mü?

mantıken birbirine değen metallerde yağlama olabilir ama dediğim gibi ben şimdiye kadar böyle öneri ile karşılaşmadım.

saygılar,

cem.

nurialço

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #3 : Ocak 12, 2007, 23:44:56 »
biyel kollarının arasını yağlayınca  bariz bir şekilde ses azalması ve çekiş artışı gördüm...sürtünmenin olduğu yerde aşınma da olacağı mantığıyla deniyerek bu sonuca ulaştım..ama sakın olaki yağı tekerlere yada ray yüzeyine kaçırmayın , patinaj çeker durur...syg...

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #4 : Ocak 14, 2007, 10:04:51 »
Süper!

Çekiş artışı özellikle önemli. Gündeme getirdiğiniz için teşekkürler. Konu ile ilgili keşfettiğiniz başka ince noktalar var mı?

Cem.

nurialço

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #5 : Ocak 14, 2007, 11:38:56 »
bilhassa yeni başlayan arkadaşlar dikkat etsin, aks ve biyel kollarınında  biriken yağ artığı  halı  kılı gibi  çekişi düşürecek bilimum yabancı nesneleri  temizlemek için mümkün mertebe biyelleri  sökmemeye çalışın , eğer sökerde  geri takarken  tekerlerin sıralamasını şaşırırsanız , biyel kolları sıkışır, motorda tekerleri  hareket ettirmek isteyeceği için zorlanacak ve büyük ihtimalle yanacaktır, sökülen biyel kollarını geri takarken eğer sıralamayı şaşırırsanız  teker  üzerindeki hilallerin  aynı hizada olmasına özen gösterin..
  syg... 

mali87

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #6 : Ocak 14, 2007, 13:15:40 »
   Cem Tekin bey sorum size olacak,Marklin locoların kömüründe aşınma oluyor bildiğim kadarıyla,aşınma locoyo çekiştende düşürüyor yanlış bilmiyorsam.Kömürün aşındığını nasıl anlayabiliriz ve nezaman degiştirmemiz gerekiyor onu öğrenebilirmiyim teşekkürler.


   mali...

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #7 : Ocak 14, 2007, 13:24:27 »
mali selamlar,

kömür aşınması normaldir ve çekişi düşürmez. ancak aşınan bir malzeme olması nedeniyle kömür bitmeye yakın temassızlık yaparak lokonun duraklamasına yol açabilir. bu durum ayrıca kömürün motorla temas ettiği noktada bir pürüz var ise (paslanmadan veya aşınmadan kaynaklanır) ortaya çıkar.

yapılacak şey şudur: kömürü çıkartın, uzunluğu 3 -4 mm.'den fazla ve yüzeyi pürüzsüz ise kullanabilirsiniz. ancak çok kısalmış (bitmiş) veya yüzeyi pürüzsüz olmayan kömürleri değiştirin.

son bir not: motor yağı kömürü bozar. çıkardığınız kömürün dış yüzeyi yumuşamış ise ve elinize bulaşıyorsa bu kömür bozuktur. değiştirilmelidir. değiştirmeden önce kömür yuvasını kuru peçete ile temizlemek doğru olur.

umarım yeterli bir cevap olmuştur.

saygılar,

cem.

mali87

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #8 : Ocak 14, 2007, 13:59:29 »
   Üstat verdiğin bilgi için teşekkür ederim,herşey gölünce olsun.

   mali...

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #9 : Ocak 14, 2007, 14:28:30 »
hiç önemli değil,

görüşürüz.

cem.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #10 : Ocak 17, 2007, 11:20:36 »
Kömürler kısaldığı zaman ortaya bir dezavantaj çıkıyor. Bildiğiniz gibi kömür ile prinç yatağı arasında bir tolerans söz konusu. Bu tolerans markalara göre değişiyor. Kömür uzun iken sağa sola oynaması düşük, ancak çok kısalırsa, yatak içinde kalan bölümü kısa kalacaktır. Kollektör plakası ile yatak arasında bir miktar boşluk da bulunduğu için, kömürün bu bölgedeki boşluğunu yatak içinde kalan kısa bölüm dengelemeyebilir ve sonuçta kömür sağa-sola daha çok oynayabilir. Bu noktada kömür çalışma sırasında eğildiği için kollektöre basan yüzeyi de eğilecek ve baskı yüzeyi azalacaktır. Ayrıca kömürler kısaldıkça, üzerine baskı yapan yayın baskısı da azalacaktır.

Çok kısalmış kömürlerin de kullanılmamasını öneririm. En düşük kömür uzunluğu için firmaların verdiği standartlar olmalı.   

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #11 : Ocak 17, 2007, 15:52:38 »
Çok kısalmış kömürlerin de kullanılmamasını öneririm. En düşük kömür uzunluğu için firmaların verdiği standartlar olmalı.   

Bence de olmalı ama hiçbir yerde böyle bir bilgiye rastlamadım. Bu konuda bilgisi olan varsa lütfen paylaşabilir mi?

Şimdiden teşekkürler.

Cem.

Not: Kamil bey anlattığınız son derece doğru. Ancak bazen rastladığım şöyle bir durumu da anlatayım: kömür, üzerideki baskıdan dolayı -özellikle uzun süre tek yönde çalışmış ise- motora eğimli basıyor ve bir süre sonra eğimli durmaktan dolayı aşınma ile baskı yüzeyi artıyor. Nadir rastlanan bir durum da olsa birkaç kez karşılaştım bununla.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #12 : Ocak 18, 2007, 17:26:40 »
Limalarda daha sık karşılaşmıştım, kömür yatakları tam daire olmadıkları için, kömür kısalınca sorun oluyordu (sağa-sola eğilmeler)

emredidar

  • Ziyaretçi
Teşekkür
« Yanıtla #13 : Ocak 20, 2007, 10:44:48 »
Merhaba! Çok teşekkür ederim. Yağlanması gerektiğini bilmiyordum açıkçası. Beni aydınlattınız.

Ama merak ettim ki; Kömür aşınması ne demek. Kömürle mi çalışıyor bunlar  ???

Ve... Tekerlekler havada nasıl çalışıyor! ??? Elektiriği raylardan almıyor muydu?   :o

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #14 : Ocak 20, 2007, 23:02:23 »
Didar selamlar,

Evet aslında kömürle gidiyor :)

Kömür (ve fırça) motora elektrik iletmek için kullanılır. Lokonun içini açarsan eğer, motorun bir tarafında elektrik kablolarının bağlandığı yerlere dikkat et. Buralarda iki adet yuva ve yuvaların içindeki şeyleri yerinde tutan yaylı düzenekler göreceksin. Bu yayları bir iğne ile kenara çekip yuvaların içindekileri çıkartırsan göreceksin ki biri kömür, biri de fırça denen yuvarlanmış tel kafes (çok ince tabi).

Lokoyu ray üzerinde hafifçe yukarı kaldırıp (güç tekerleri raydan kalmış olacak) motora bağlı olmayan tekerleri ray üzerinde tutarsan loko çalışır.

Saygılar,

Cem.

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Marklin buharlılarında yağlama
« Yanıtla #15 : Ocak 22, 2007, 10:40:00 »
.
« Son Düzenleme: Ağustos 09, 2007, 13:44:48 Gönderen: ktuzunalp »