Genel Konular > Gerçek Trenler

Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler

(1/17) > >>

Alp ÖNEY:
Saygıdeğer model trenciler,

Malumunuz olduğu üzere,  ülkemiz demiryollarında yolcu ve yük taşımacılığı dışında, MKEK, Türkiye Şeker Fabrikaları, Sümerbank, Türkiye Kömür İşletmeleri vb. gibi kurumlarımızda bu amaca yönelik geçmiş yıllarda ve günümüzde kullanılan tespit edebildiğim endüstriyel lokomotiflerimizi, yaptığım araştırmalar neticesinde edindiğim bilgilerle tanıtmaya başlayacağım.

Sizlerin de bu tür lokomotifler konusunda elinizde belge ve bilgi varsa paylaşırsanız, zengin bir bilgi ve arşive sahip olabiliriz diye düşünüyorum.

Sevgi ve saygılarımla.

1) DEUTZ marka Fab.No:  56001 lokomotif;

Fotoğrafları MTK üyesi Osman Can BECAN Bey tarafından 2010 yılında ANKARA İvedik Hurdacılar Sitesi’nde çekilmiş ve MTK Forumda “Kırmızı Gül” başlığı ile paylaşılmıştır.





Almanya’daki  aynı tip lokomotifin fotoğrafı.



Deutz marka 56001 nolu lokomotif  Almanya’dan satın alınmış ve 25/01/1955 tarihinde Burdur Şeker Fabrikası’da hizmete başlamıştır.
Deutz Fabrikası’nca Tip: A12L 614 R olarak üretilmiş ve Almanya’da da kullanılmıştır. V 12 silindirli, hava soğutmalı ve 230 Hp gücünde dizel motoru olan lokomotif maksimum 25 km sürat yapmaktadır.  Standart  ray ölçüsünde kullanılmak üzere tasarlanmıştır.

Burdur Şeker Fabrikası’nda hangi numara ile envantere alındığı ve ne zaman hizmetten ayrıldığı konusunda ise bir bilgiye ulaşamadım.

Kaynaklar;

-Osman Can BECAN fotoğrafları
-rangierdiesel.de
-hellertal.startbilder.de

Alp ÖNEY:
2) Orenstinen&Köppel  Buharlı Almanya yapımı lokomotif;

Bu fotoğraflar, 1984 yılında bir İngiltere uyruklu bir şahsın Türkiye gezisi esnasında fotoğraflanmış.







2016 yılında sergilen fotoğrafları.





Söz konusu lokomotif Kırklareli/Alpullu Şeker Fabrikası’nda hizmet vermiştir. Teknik bilgilerine ulaşamadım.

Kaynaklar;
http://www.internationalsteam.co.uk
http://leventbisiklet.blogspot.com

Alp ÖNEY:
3) İngiltere 1937 W.G.Bagnall üretimi Türkiye Demir ve Çelik Fabrikaları KARDEMİR’de çalışmış TDÇF 4401 ve TDÇF 4402 plaketli buharlı lokomotiflerimiz.

KARDEMİR Ülkü Fırını’nda görev yapan TDÇF 4401’in 1977 yılında çekilen fotoğrafı.



KARDEMİR’de sergilenen TDÇF 4402 plaketli lokomotifin 2013 yılında emekli makinisti ile çekilen fotoğrafları.





Bu lokomotiflerin hizmetten ayrılma tarihleri ile teknik bilgilerine ulaşamadım.

Kaynaklar;

mikemorant.sgmugmug.com

haberciniz.biz

Alp ÖNEY:
4) Kırıkkale MKE dizel lokomotifler.

Aşağıda fotoğrafın solundaki, TCDD’de de kullanılan, 1968 yılında MaK lisansı ile üretimine başlanılan  DH 3600 sınıfı lokomotif.

Sağdaki ise DR Br 106 sınıfı lokomotif ile benzerlik taşımaktadır.





DR Br 106’nın Almanya’da çekilmiş fotoğrafı.  Bu olabilir mi?  Herhangi bir bilgiye ulaşamadım.



Kaynaklar;

trainsofturkey
bahnbilder.de

Alp ÖNEY:
5) AYDIN/Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda kullanılan İngiltere Ruston&Hornsby üretimi Tip: 88DS lokomotif.






Lokomotif, İngiltere’de Ruston&Hornsby  Fabrikası tarafından manevra lokomotifi olarak üretilmiştir. 88 HP dizel motora sahiptir. Standart ray aralığında kullanılmaktadır. İngiltere’de dönemin popüler manevra lokomotifleri arasında yer almıştır.

Nazilli Basma Dokuma Fabrikası’nda 1945 yılında işçi taşıma amacıyla hizmete girmiştir. Nazilli halkı tarafından “Gıdı Gıdı” olarak anılmaktadır.

2016 yılında Nazilli Belediyesi’nin girişimi ile yenilenmiştir. 2017 yılı itibariyle, Nazilli’de nostaljik amaçlı gezilerde kullanılmaktadır.

Ayrıca, 2003 yılında Haydarpaşa’da görüntülenen aynı model lokomotifin fotoğrafını da aşağıda  paylaşıyorum.



Kaynaklar;
Sümerbank.blogspot
Trains of Turkey
Hornby.com forum
Nazilli Belediyesi sitesi

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git