Sanırım rampa tırmanma/iniş eğimlerinden söz ediyorsunuz. Gerçek trenlerde oldukça düşük yüzde eğim değerleri söz konusu, Jimmy Cem bu konuda daha güzel bilgi verebilir.
Kurgularda ise mesafeler çok kısa olduğundan, çoğu zaman gerçek eğim değerlerinin üzerine çıkmak gerekiyor. kendi açımdan, yüzde olarak hesaplamak zor olduğundan, açı değerlerini kullanıyorum.
Forumda izleyebildiğiniz kendi kurgumda, görünen yerlerde en fazla tırmanma eğimini 2 derece olarak belirledim. Bu değerde Fleischmann, Roco, Trix marka lokomotifler makul uzunlukta trenleri rahatlıkla çekebiliyorlar. Lima lokomotifler ise en fazla 3-4 hafif yolcu vagonlu trenleri çekebiliyor.
Görünmeyen (dağ içinde kalacak) iki bölümde 3 derecelik rampalarım var ama bunlar sadece alt kata iniş amaçlı olarak kullanılacak. Yine de, 3 dereceyi kaliteli lokomotifli kısa trenler de tırmanabiliyorlar.
Başka bir ilginç nokta, eğer trene ranfor bağlarsanız daha uzun trenleri de tırmandırabilirsiniz. Ranfor (ikinci lokomotif) trende birinci lokonun arkasına veya trenin en arkasına bağlanabilir.
Açının nasıl hesaplanacağını sorarsanız benim yöntem şudur:
Gerekli bilgiler: Rampanın toplam uzunluğu ve rampanın başlangıç-bitiş arası yükseklik farkı.
Bu iki değere göre AutoCAD programında çizim yapıyorum ve açıyı kendisi hesaplıyor. Eğer AutoCAD olanağı bulunmaz ise, o zaman ölçüleri biraz küçültüp (örneğin 5 metreyi 50 cm veya 5 cm ile ifade edersiniz) kağıda çizdikten sonra açı ölçer ile bulabilirsiniz.
Altta AutoCAD ile açı hesabı: