Model Trenciler Kulübü

Genel Konular => Kurgular, diaromalar, koleksiyonlar, modeller ... => Konuyu başlatan: livar - Ocak 11, 2007, 10:23:17

Başlık: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: livar - Ocak 11, 2007, 10:23:17
Merhabalar,

Forumdan aldığım ilhamla winTrack ile tasarım oluşturmaya başladım. Ancak ulaşamadığım bir konu var. Köprü ve Tüneller de uygulayabileceğim maximum eğim ne olabilir?

Marklin C raylar kullanmaktayım.

Teşekkürler,
Başlık: Ynt: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: ktuzunalp - Ocak 11, 2007, 10:46:02
Sanırım rampa tırmanma/iniş eğimlerinden söz ediyorsunuz. Gerçek trenlerde oldukça düşük yüzde eğim değerleri söz konusu, Jimmy Cem bu konuda daha güzel bilgi verebilir.

Kurgularda ise mesafeler çok kısa olduğundan, çoğu zaman gerçek eğim değerlerinin üzerine çıkmak gerekiyor. kendi açımdan, yüzde olarak hesaplamak zor olduğundan, açı değerlerini kullanıyorum.

Forumda izleyebildiğiniz kendi kurgumda, görünen yerlerde en fazla tırmanma eğimini 2 derece olarak belirledim. Bu değerde Fleischmann, Roco, Trix marka lokomotifler makul uzunlukta trenleri rahatlıkla çekebiliyorlar. Lima lokomotifler ise en fazla 3-4 hafif yolcu vagonlu trenleri çekebiliyor.

Görünmeyen (dağ içinde kalacak) iki bölümde 3 derecelik rampalarım var ama bunlar sadece alt kata iniş amaçlı olarak kullanılacak. Yine de, 3 dereceyi kaliteli lokomotifli kısa trenler de tırmanabiliyorlar. 

Başka bir ilginç nokta, eğer trene ranfor bağlarsanız daha uzun trenleri de tırmandırabilirsiniz. Ranfor (ikinci lokomotif) trende birinci lokonun arkasına veya trenin en arkasına bağlanabilir.

Açının nasıl hesaplanacağını sorarsanız benim yöntem şudur:

Gerekli bilgiler: Rampanın toplam uzunluğu ve rampanın başlangıç-bitiş arası yükseklik farkı.

Bu iki değere göre AutoCAD programında çizim yapıyorum ve açıyı kendisi hesaplıyor. Eğer AutoCAD olanağı bulunmaz ise, o zaman ölçüleri biraz küçültüp (örneğin 5 metreyi 50 cm veya 5 cm ile ifade edersiniz) kağıda çizdikten sonra açı ölçer ile bulabilirsiniz.

Altta AutoCAD ile açı hesabı: 

       
Başlık: Ynt: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: livar - Ocak 11, 2007, 11:08:48
Açıklamalar için çok teşekkürler. Evet sorunum rampa eğimleri ve nereden indirmeye/kaldırmaya başlamayı hesaplamaya çalışıyorum. Yazılım hatalı rayları direk işaret ediyor. öneriniz doğrultusunda %3 ile yapmaya çalışacağım. Doğaldır ki sorun çok uzun mesafe gereksinimi doğuyor. :)
Başlık: Ynt: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: livar - Ocak 11, 2007, 11:16:14
Atladığım bir nokta daha var. Köprünün bulunduğu yerde hangi yüksekliğe ulaşmam lazım. :-\
Başlık: Ynt: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: ktuzunalp - Ocak 11, 2007, 11:23:25
Öncelikle benim değer en fazla %3 değil, "3 derece" olarak belirlenmiş. Ancak gerçekçilik açısından görünen yerlerde en fazla 2 derece olmalı, ki bu bile sırıtıyor. Olabilirse 0.5-1 derece ama bu eğimi sağlayabilmek için evlerimizde yeterli alan yok malesef.

Başlangıcı kurgunuza göre siz belirlemelisiniz. Yükseklik ise değişen bir kavram. Eğer sadece dizel lokonun çektiği yük treni sözkonusu ise, lokomotifi ve vagonları kurtaracak asgari gabari (tren yüksekliği) için alçak yapabilirsiniz. Marklin standardı 105 mm, ben ise elektrikli lokomotiflerin pantograf açık halde takılmayacağı 95-100 mm ölçüyü esas alıyorum. 
 
Başlık: Ynt: Tasarım da Eğim ne olmalı?
Gönderen: iceman - Ocak 12, 2007, 00:10:35
Arkadaşlar durumu gayet iyi özetlemişler.Gerçek trenlerde en büyük arazi eğim değeri binde 30-32 civarıdır.Aslında TR de binde 25 üzeri gösterilmiyor çoğu.Ama daha fazla olanlar var (Ayran,Kürk,Güneyköy rampaları gibi).Doğal olarak yer sıkıntısından dolayı bu küçültmeyi bire bir yapmak çoğu zaman imkansız derecesinde çok zor olsa da eğer imkanlar el veriyorsa 100 cm de 3 cm. i aşmamaya bakın diyebilirim.