Model Trenciler Forumu > Boyama ve Eskitme teknikleri hakkında öğrenmek isteyecekleriniz

Roco Yük Vagonu Üzerinde Eskitme-Kirletme Çalışması

(1/5) > >>

Teoman Kardaşlar:



Saygıdeğer modeltrenciler.

Kış kapıda. Günler kısaldı. Geceler uzamaya devam ediyor. Uzun gecelerin sıkıcılığını, hobi çalışmaları ile azaltalım istedik.
Tabi ki tutkumuz olan ve yaşam biçimimizin vazgeçilmez bir parçası haline gelen tren modelciliğinden bir çalışma ile forum
etkinliklerimize katkıda bulunalım.

İzmir’de tren modelciliği sayesinde dostluk oluşturduğumuz Sedat Nişancı ile bu gün bir araya geldik.

Bu gün benim görev yaptığım dershanede nöbetim olması dolayısı ile Sedat Bey ziyarete geldi.

Sedat Bey, yanında birkaç vagon ve bir dizel lokomotif modeli getirmişti. Bu modeller üzerinde söyleşilerde bulunduk ve
hoş bir vakit geçirdik.

Roco üretimi bir yük vagonunu eskitme kararı aldık. Bu vagonun gövdesinde, kapılarının üzerinde iri harfler ile yazılmış
POST yazısı vardı. Bu yazının silinip, vagonun TCDD vagonuna dönüşmesi ve eskitilip biraz da kirletilmesini düşündük.

Nöbet görevimi tamamladıktan sonra Sedat Bey’in vagonunu alarak akşama eve geldiğimde
yemek sonrası çalışmaya başladım.

Yapmış olduğum boyama ve eskitme çalışmalarını, bu tür çalışmalar yapmak isteyen modeltrenci  arkadaşlara belki
yararlı olabilir diye paylaşmayı düşündüm.

Roco yük vagonu eskitme ve kirletme çalışmaları.



Roco 1/87 ölçek 47518 kodlu yük vagonu. ‘’NS’’ Hollanda Demiryollarına ait,  kapıların üzerindeki post yazısından da
anlaşıldığı üzere, posta servisinde kullanılan bir yük vagonudur.



Model vagonun gövdesi kahverengi boyalı olup, üzerine beyaz boya ile tampon baskı yöntemi ile POST yazısı basılmış.
Bu yazıyı öncelikle çıkarmaya çalışcağız.



Vagonun üstteki tavan parçası boyanmamış olup, siyah plastik kalıp olarak çıkarılmış ve  vagonun üstüne oturtulmuş.
Bu parçayı daha rahat boyamak için vagon gövdesine bağlantı yerlerinden çıkarıyoruz.

Kapı üzerindeki beyaz boyalı yazıyı çıkarmak için saf alkolü, kulak temizleme pamuğu ile üzerine sürerek boyanın yüzeyden
sıyrılmasını sağlıyoruz. Ancak boya yüzeyde belli bir kalınlık oluşturmuş ve zaman içinde iyice kurumuş olduğundan kolay
çıkmıyor.



Alkolle yumuşattığımız beyaz boyayı bu kez maket bıçağının ucu ile alttaki boyaya zarar vermeyecek şekilde kazıma
yöntemi ile çıkarmaya çalışıyoruz.



Kapının bir parçası üzerindeki 2 harfi çıkardıktan sonra bu alanda ön kirletme ve eskitme çalışması denemesi yapıyoruz.

Bu tür çalışmalarda bazı modelciler yağlı boya kullanmasına karşın ben her zaman sulu boyayı tercih ediyorum.
İstenmeyen bir boyama olduğu zaman kolayca çıkarıp, tekrar çalışma yapabilme olanağı oluyor. Oysa yağlı boya hem
 
yüzeyde kalınlık  yapıyor hem de geç kuruyup istenildiğinde değiştirmek için silme işleminde zor çıkabiliyor.

Suluboya çalışmalarında  sonuca çok daha rahat ulaşabiliyorsunuz. Tüm boyama işlemi bittiğinde ise vernikleme yapıp
yüzeyde sabit kalabiliyor.

Kapı üzerine içe detay olan gerçeğindeki gibi tahta dilmelerin arasının daha belirgin olması bakımından siyah boya
kullanıyoruz. Suluboyayı belli bir sıvı kıvamına getirip az su kullanıp koyu boza kıvamında istediğimiz yüzeye fırça ile
sürüyoruz.



Sürdüğümüz suluboyanın hızla kuruması için az bir süre saç kurutma makinesini üzerine tutup, kurumasını sağlıyoruz.

Boya kuruyunca çok az nemlendirdiğimiz kulak temizleme pamuğu ile üstten boyayı patine yaparak alıyoruz. İçe detaylarda
siyah boya kalıyor.




Gerçek tahta vagonların kapıları da tahta dilmelerden oluşup, demir çerçeve içine alınıp hareket etmesi sağlanır. İleri geri
sürmeli sitem ile kapılar açılır ve kapanır. Bizde bu demir çerçeveleri biraz metal havası vermek istediğimiz zaman ince
uçlu kurşun kalem ile kapı kollarını, puntoları, vida vb. metal parçalarını daha belirgin hale getirebiliriz.




Kapı üzerine deneme yazı sökümü ve ön kirletme çalışmasını yaptıktan sonra geri kalan kapılardaki post yazısının harflerini
de çıkararak ilk işlemimizi tamamlıyoruz.

Bundan sonraki aşamalarda gövde üzerinde eskitme ve kirletme işlemleri ile tavan boyaması ve buna bağlı olarak eskitmesini
yapacağız.

Amacımız bu tür çalışmaları başından sonuna sizlere aktarmak, bilgi paylaşımı yapmak, bildiklerimizi sunmak bilmediğimiz bazı
yöntemleri de sizlerden gelecek bilgiler ile öğrenmektir.

Bilgi paylaşıldıkça değer kazanır. Konumuza devam edeceğiz.

Mertcan Doğan:
Teoman Bey, ellerinize sağlık :) Çok güzel bir anlatım olmuş.

sedat nişancı:
  Teoman Bey ellerinize sağlık çok güzel oluyor.

yasar:
Sizin her çalışmanız bizim için bir ders gibi oluyor inanın Teoman bey.
Bu arada kalıp oluşturmak örneğin duvar yol veya kaldırım gibi alanların kalıplarını yapabilmek için neler yapmamız gerekiyor bilginiz var mı?
Paylaşırsanız sevinirim

eskalad:
emeğinize sağlık teşekkürler.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git