Onyedinci kitabım yine bu hafta elime ulaşan değerli abilerimden armağan. Tekrar teşekkürler.
Kitabımızın adı Deutsche EisenbahnFahrzeuge von 1838 bis Heute, 1838den günümüze Alman Demiryolu Araçları diye Türkçe ifade edebiliriz.

Kitabımız VDI Verlag tarafından yayınlanmış,3-18-400758-8 ISBN kodlu, 1988 baskısı, 503 sayfa ve Ralf Roman Rossberg derlenmiş. Tarihsel gelişiminde Almanya'da üretilen Buharlı, Dizel, Elektrikli lokomotifler ile yolcu ve yük vagonları ile demiryolu ile ilgili diğer araç ve mekanların tarihçesi yer alıyor.
Kitap 10 bölümden oluşuyor.
1. Buharlı Lokomotifler - Dampflokomotiven
2. Dizel Çekiş: Dizel Lokomotifler, DMU'lar, Dizel araçların bugünü ve geleceği - Dieseltraktion, Dieseltriebwagen, Dieseltriebfahrzeuge- Gegenwart und Zukunft
3. Elektrikli Çekiş : Elektrikli Lokomotifler, EMU'lar, Akülü araçlar, Elektrikli araçların bugünü ve geleceği,
Elektrische Traktion, Elektrische Lokomotiven, Elektrische Triebwagen, Akkumulatortriebwagen, Elektrische Triebfahrzeuge - Gegenwart und Zukunft
Elektrik besleme, Bugünü ve geleceği - Bahnstromversorgung, Elektrifizierung- Gegenwart und Zukunft
4. Yolcu Vagonları-Reisezugwagen
5. Yük Vagonları - Güterwagen
6. Atölyeler, imalat - Werkstätten
7. Demiryolu Endüstrisi - Schienenfahrzeugindustrie
8. Önemli Tasarımcılar - Bedeutende Konstrukteure
9. Sonsöz - Nachwort
10. Ekler
Kitabımız Die Saxonia ile başlıyor. Almanya'da çalışan ilk lokomotif İngiltere'den getirilen Adler-Kartal olmasına rağmen, Almanya'da yapılan ilk lomotif Saxonia.

Kitap tam bir başvuru dokümanı niteliğinde. Bildiğimiz veya bilmediğimiz pek çok lokomotifin ne zaman ne için nasıl ne özelliklerde üretildiği açıklanmış.
İşte Glaskasten-Glass Box-Cam kutu

Krauss tarafından tasarlanmış ilki 1905 yılından, 50km/s hız yapabiliyor, tek makinist ve yarı otomatik kömür besleme/ateşleme, bu modelden toplamda 48 adet üretilmiş.
Br kesit çizim. Bu lokomotifi, Proses'e gelenler yeşil Liliput modelden hatırlayacaklardır. Tehlikeli madde manevra alanlarında ateşsiz basınç ile çalışan model

Solda bütün heybeti ile BR02 003 sağda altta BR 17- S3/5

Gelelim Dizel başlığına, meşhur Pnömatik

Bu V36ları seveceksiniz...

ve Zeplin

ardından uçan hamburger, yıl 1933, hız 165km/h

Raybüsler

Bu kitabın en önemli öğretilerinden biri diyeceğim. Zira ben ilk defa görüyorum. Üçfazlı lokomotif ! ama iç katener üç pantograf ! Yıl 1902, üretici Siemens-Halske, hız 150km/s

Yıl 1903, iki deneme aracı, ulaşılan hız 210km/s. Yıl ve hız !


Katener ve pantograf sistematiği


Daha sonra resimlerden de tahmin edebileceğiniz zorlukları neticesinde tekfaza geçilmiş...
Meşhur E19u hatırlarsınız.

Kitabımızla ilgili tanıtımım burada sonlanacak. Tekrar unutmadıkları için teşekkürler.
Bu arada ufak bir hatırlatma, Türkiye'de tanıştığımız ve ziyaret edebileceğimiz iki abimizde bu lokomotiflerin modelleri mevcut.