Genel Konular > Gerçek Trenler

TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri

(1/2) > >>

Alp ÖNEY:

TCDD 1940 yılında Almanya M.A.N. Fabrikası’na ,  MT 5200 olarak sınıflandırılan 2 vagondan oluşan 6 ünite “Mototren” sipariş vermiştir.

120 km/s  sürat yapan MT 5200’ler, her biri 480 HP 12 silindirli MAN dizel  iki motorla ve yarım otomatik Mylius şanzımanla donatılmıştır.

A vagonunda 63 adet 2.sınıf koltuk, B vagonunda 24 adet 1.sınıf,  40 adet 2.sınıf koltuk olmak üzere toplam 127 koltuk bulunmaktadır.  

MT 5201 (Fab.No:  139 179+139 180) ve MT 5202 (139 181+139 182), 1944 yılında Türkiye’ye teslim edilmiştir. Sadece TCDD’ye özgü üretilen mototrenlerimizin hizmetten alınma ve hurdaya  çıkma tarihleri bilinmemekle birlikte 1960’lı yıllar muhtemeldir.

TCDD MT 5201






2.Dünya Savaşı’nın koşulları nedeniyle, TCDD’ye teslim edilmesi planlanan kalan 4 üniteden üçü Almanya’nın yanında yer alan Slovakya’ya verilmiş, bir ünite Almanya’da kalmıştır.

Slovakya Demiryolları’nda  MT 5203 (Fab.No:  139 183+139184), MT 5205 (Fab.No: 139187+139 188), MT 5206 (Fab.No: 139 189+139 190), Alman Demiryolları’nda, MT 5204 (Fab.No: 139 185+139 186) Almanya'da kullanılmıştır.

Slovakya’da, 485-001, 485-002 ve 485-003 sayıları verilen mototrenlerden, 485-001 ve  485-002 savaştan sonra  1946 yılı başlarında Sovyet Rusya tarafından tazminat olarak alınmıştır.

Sovyet Rusya’da 1524 mm'lik ray aralığına uygun olarak kullanılmak üzere  tadilat yapılmış,  DP-11 ve DP-12 olarak sınıflandırılmış, Minsk-Vilnius-Riga güzergahında düzenli olarak kullanılmışlardır.

1964 yılında Demiryolları Bakanlığı Merkez Araştırma Enstitüsü, DP-11’e deneysel ve test  amaçlı gaz türbinli helikopter motoru montaj etmiş ve projenin sonlanmasıyla DP-11 1974 yılında görevden alınmıştır. DP-12’nin sonu hakkında ise bir bilgi bulunmamaktadır.


DP-11  (Testten önce)





DP-11 (Testte)





Alp ÖNEY:


DP-11 Vilnius Depoda




Test sürüşünde




Gaz türbini takılmadan önceki çizimi




Hurdaya çıkarılmış hali








Teoman Kardaşlar:




Alp Bey, yine bilinmeyen özellikte TCDD'nin kullandığı MT 5200 Mototrenler hakkındaki bilgi paylaşımlarınıza teşekkürler.

Gerçek trenlerle ilgili gerek TCDD gerek diğer ülke demiryollarının araçlarının araştırılıp, incelenmesi konusundaki çalışmalarınız
için emeklerine sağlık.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

Alp ÖNEY:
Teoman Bey, samimi görüş ve düşünceleriniz için teşekkür ederim

TCDD'ye yönelik tasarlanan bu nadir mototrenlerimizden hiç olmazsa birini muhafaza edebilseymişiz.

Sevgi ve saygılarımla.

kemalomay:
Alp bey , yine bilmediğimiz bir şeyler öğrendik sayende. Çok teşekkürler.

Bu arada bu setlerin hizmetten çıkma yılı 60 ların iyice sonu olmalı çünkü 1967 yılında annem Ankara ya bununla giderken ona el sallamıştım.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git