Gönderen Konu: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi  (Okunma sayısı 32185 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #20 : Nisan 21, 2017, 01:49:28 »


Bu bölümde yapacağımız çalışma tender üzerine kömür haznesine ek bir aksesuar yapacağız.

Gerçek buharlılarda kullanıldığı dönemlerde tenderin kömür haznesine daha fazla kömür alması için ahşap
kalaslardan hazne arttırıcı eklemeler yapılmaktaydı.

Sevgili Mahmut Bey’in arşivinden gönderdiği aşağıdaki fotoğraflarda çeşitli TCDD’nin kullandığı S-160 buharlı
lokomotiflerde görülen tender üzeri kömür haznesine eklenmiş ahşap kalaslardan oluşan eklemeler bulunmaktadır.

Bizde modelimizin tenderine bu tür bir ekleme yapacağız.

Fotoğraf paylaşımları için Mahmut Bey’e çok teşekkürler.













Modelin tender üzerine yapacağımız ekleme çalışması:



Tender kömür haznesi arttırıcı ahşap malzemeyi oluşturmak için model üzerine yine ahşap bir malzemeden
yaralanıyoruz.

Görev yaptığım okulun kantinindeki  neskafe karıştırıcı ahşap çubuklar, ahşap malzeme için  bana ilham verdi.

Ahşap çubukları modelin tenderine uygun olacak şekilde ölçüp, keserek işe başlıyoruz.






Ahşap parçaların köşelerini 45 derece olacak şekilde düzenleyip köşelerin uygun bir şekilde birleşmesini sağlıyorum.






Tender kömür hazne arttırıcı ahşap malzemenin tendere monte edilecek demir çubuk görünümlerini plastik
çubuklardan yapıp ahşap kalas görünümlü parçaların üzerine yapıştırıyorum.






Yaptığımız tender ek ahşap malzemeyi tenderin üzerinde montaj provası yapıyoruz.






Sulu boya ve kuru toz pastel ile ahşap üzerinde kirletme çalışması yapıyoruz.






Tenderin kömür haznesine ek parça olarak yaptığımız ahşap malzemeyi geçici olarak tender üzerine takıp
kontrollerimizi yapıyoruz. Model üzerindeki değişim çalışmalarımızı tamamlanmasından sonra bu parçayı
sabitleyeceğiz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #21 : Nisan 22, 2017, 00:45:53 »




Roco S-160 FS (İtalyan Demiryolları) buharlı makinesi modelinden TCDD modeline dönüşüm çalışmalarımızda sıra geldi
tekerleklerin iç boya değişimlerine.

Önce modelimizin tenderindeki tekerleklerinin boyanmasını yapacağız.




TCDD 45172 plaketli Çamlık Müzede bulunan makinenin tenderinden bir görüntü ile ön incelememizi yapıyoruz.

Genellikle TCDD buharlı makinelerinin tenderindeki tekerleklerin iç kısımları siyah boyalıdır. Burada da aynı özelliği görüyoruz.






Tenderin bojisinden aldığımız yakın görüntüsünde tekerleklerin boyasında, dış kenar kısımların beyaz, iç kısımların siyah boyalı
olduğunu bir kez daha gözlemleyip modelimizdeki tekerleklerin boya çalışmalarına geçiyoruz.






İtalyan modelinde kenar kısımların beyaz olup, iç kısımların kırmızı ( Kiremit rengi demek daha doğru olacak!) olmasından
dolayı beyaz şeritlerin TCDD yapısına uymasını dikkate alarak beyaz rengi Humbrol maskol ile
kapatıyoruz.

Buradaki amacımız, siyah boyanın beyaz boya üzerine bulaşmamasını sağlamaktır.






Model Master mat siyah sentetik özelikli boya ile tekerlek iç kısımlarını boyamaya başlıyoruz.






Tenderin tekerleri boya işlemlerini tamamlayıp, maskolleri söküyoruz. Yaptığımız kontrolde beyazların herhangi bir siyah
boya bulaşmadığını görüp, tenderin bojilerine dingilleri yerleştimek üzere saklama kabından bojileri çıkarıyoruz





Söktüğümüz parçaları doğru bir şekilde tekrar yerlerine yerleştirmede, modelin bilgilendirme kitapçığındaki parça ayrıntılarını
gösteren çizimlerden de yararlanıyoruz.

Bojilere dingilleri cımbız ile dikkatli bir şekilde yerleştiriyoruz.






Bojileri tenderdeki yerlerine doğru bir şekilde takıyoruz. Hangi parçayı nereden aldıysak aynı yere takıyoruz. Burada özellikle
vidaların karışmaması için saklama kabı içindeki bölümlere ayrı ayrı koyarak parçaların
karışmamasına özen gösteriyoruz.


 



Tenderdeki tekerleklerin boyasını, TCDD buharlı makinelerinin tender yapısına uygun bir şekilde dönüştürmüş oluyoruz.








Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #22 : Nisan 22, 2017, 12:50:26 »







TCDD renklerine uygun olması için S-160 İtalyan Demiryolları versiyonundaki modelin kazan altı şasi renklerinde değişime
gideceğiz.

Tekerleklerin arkasında kalan şasinin kiremit kırmızı olan rengini siyah boya ile boyayıp, TCDD’ de kullanılan şasi
rengine döndüreceğiz.






Burada çok dikkatli olmamız gerekir. Dingillerin ve biyellerin uyumlu düzeninin bozulmadan şasi boyamasını sabırla ve acele
etmeden yapamaya başlıyoruz.

Önce iki dingili masa akrobatı ile yuvasından kaldırıp, şasiyi  fırça ile siyah ile boyuyoruz.








Şasinin diğer yarısını piston kutusunun arkasındaki bölümü de yine masa akrobatı ile kaldırarak boyuyoruz.






İlk etapta şasi boyamalarında tekerlek arkası bölümünü herhangi bir sorun olmadan tamamlıyoruz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #23 : Nisan 23, 2017, 01:47:37 »







S-160 modelin şasi boyasından sonra şimdi gelen sırada tekerlek ve biyel kollarının TCDD renklerine göre boyanması
olacak.

Tekerlek diziliminden en sağda görülen tekerlek üzerinden boyamaya başlıyoruz. Önce tekerlek çubukları sentetik
özellikli siyah boya  ile boyuyoruz.

Daha sonra TCDD ‘de kullanılan kırmızı renge göre en uygun olan akrilik özelliğinde Vallejo mat kırmızı boyayı
tekerleklerde balans görevi gören ağırlıklar üzerinde uyguluyoruz.






Yaptığımız çalışmayı daha yakın plandan inceliyoruz. Bu arada kılavuz tekerleklerin göbeğindeki kısmı TCDD
kırmızısına göre boyuyoruz.






Ortada yer alan en iri biyel kolunun modelde siyah olmasına karşın burada da renk değişimine gidiyoruz.
TCDD renklerine göre biyel kolunun içi kımızı dış kenarları beyaz olacak şekilde renklendirmek için önce siyah olan
iç kısmı beyaza boyuyoruz.






Önceki çalışmalarımız da belirttiğimiz üzere tekrar hatırlatma adına kırmızı rengi farklı bir renk üzerine
uygulayacağımız zaman mutlaka astar niteliğinde beyaz boya kullanmalıyız. Kırmızı tam rengini beyaz
zemin üzerinde göstermektedir.

TCDD buharlı makinelerinde biyel kollarının içi kırmızı dış kenarları beyaz olduğundan, bizde bu özelliğe göre
modelimizdeki renklendirmeyi yapıyoruz.








Modelimizin diğer biyel koluna da aynı işlemleri uyguluyoruz. S-160 modelin İtalyan Demiryollarında kullanılan modellerinde
uygulanan kiremit rengi ile bizim TCDD’ ye uygun kırmızı rengin farklı olduğunu buradaki görüntüden ayırt edebiliyoruz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #24 : Nisan 23, 2017, 21:14:34 »







Modelimizin tekerlek çubukları siyah ve tekerlek üzeri ağırlık kısımları ile tekerlek ortaları kırmızı renge dönüşme için
uyguladığımız boyama çalışmaları ve biyel kollarında da geri kalan boyama işlemleri tamamlanarak şasinin tümü üzerindeki
boyamaları böylece tamamlaşmış olduk.






Kazan altından söktüğümüz hava depoları TCDD S-160 makinelerinde kırmızı renkli olarak kullanıldığından bu parçaları da
kırmızıya boyayıp, kazan altındaki yerlerine takıyoruz.






Tenderin şasinde tekerlek üzerideki bölümlerde ve hava deposu Valejo akrilik kırmızı boya ile boyandı.






Modeldeki tender yapısında Roco, kömür haznesi kısmını plastik diğer tender gövdesini metal zamak döküm olarak üretmiş.

Modele ek aksesuar olarak kömür haznesinin hacmini attırıcı bir parça oluşturduk  Önceki mesajlarımız içinde bu parçanın
yapımını görsel olarak anlatmıştık.

TCDD buharlı lokomotiflerinde tendere daha fazla kömür yüklemek için tender kömür haznelerine ahşap kalaslar ile ekleme
yapılması sıkça görülen bir uygulamaydı.

S-160 TCDD 45171-45220 makinelerine ait geçmiş yıllara ait çeşitli fotoğraflardan gözlemlediğimizde tenderlerine ekleme
yapıldığını tespit ediyoruz.









Yapmış olduğumuz ek kömür haznesi parçasının altına kağıt yapıştırıp üzerine ince bulgur dökerek kömür görünümü elde
ediyoruz.

Bulgurları yapıştırdıktan sonra sprey siyah boya ile boyayıp kömür rengine dönüştürüyoruz. Yaptığımız ek parça modelin orijinal
komür haznesinin üzerine portatif olacak şekilde yerleştiriyoruz.







TCDD 45172 dönüşüm çalışmalarımızda geldiğimiz durumu kontrol etmek amacı ile modelimizin henüz tamamlanmamış sağ
ve sol görüntüsünü veriyoruz







Budan sonra yapılacak çalışmalar: Markiz içi çalışması, kazan kenarı yürüme bantı ve bu bant altındaki çeşitli borular
renklendirilecek.

Kazan ek yerlerinin piriç metal şerit kaplamaları vinil malzemeden kesilerek yapıştırılacak .

Modelin kazan, markiz ve tenderine mat siyah boya airbrush ile atılacak.Boyalar kuruduktan sonra  tüm modelin gövdesine
mat vernik atılacak.




Çevrimdışı MEHMET erdoğan

  • MEHMET erdo?an
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: erzurum
  • Yaş: 50
  • İleti: 708
  • Mehmet erdo?an
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #25 : Nisan 24, 2017, 12:00:33 »
Teoman hocam çalışmalarınıza hasret kalmıştık.forum renklenmiş emeğinize sağlık.selamlar.

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
TCDD Roco Model İncelemesi ve Modifiyesine , bir uyarı notu........
« Yanıtla #26 : Nisan 24, 2017, 13:44:25 »
Bu uyarı bana özelden gelen  bir kaç niyetlenme mesajı üzerine yazılmıştır.

Değerli forum üyeleri , hanımlar beyler , Teoman hocanın yaptıklarına bakıp bir lokomotifi bu kadar parçasına ayırmak KOLAY bir şey zannetmeyin sakın , çok ustalaşmadıkça işlerinizi fazla parça sökmeden yapmaya çalışın sonra pişman olmayın. :D
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı oruc

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 312
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #27 : Nisan 24, 2017, 19:23:48 »

 Kısacası, bunu evde denemeyin.

Çevrimdışı CAN

  • Can Becan
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 588
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #28 : Nisan 24, 2017, 20:11:43 »
Sonra toplamak için banada göndermeyin.

Sevgili Teoman bey, araya girdiğimiz için özür dilerim, ancak gerekliydi.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #29 : Nisan 24, 2017, 21:36:06 »
Yazık ki ne yazık.

Sevgili Teoman Bey'in, yılların birikimi ile paylaştığı çalışmasını şahsi çekişmelerinize dönüştürdünüz.

Keşke sonunu, bekleseydiniz. 

Alp

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #30 : Nisan 24, 2017, 23:43:42 »



Sevgili Mehmet Bey, merhaba.

Belli zaman aralıkları ile ilginç gelecek bir model çalışması denk gelince paylaşımlarımıza devam ediyoruz.

Çalışmalarımızla ilgili görüşleriniz için çok teşekkürler.



Sevgili Kemal , Oruç, Can ve Alp Beyler, samimi espirili görüşlerinize çok teşekkür ederim.

Özgürce duygu ve düşüncelerinizi her zaman paylaşmanızdan dolayı memnuniyet duyduğumu bütün içtenliğimle
bildirmek isterim.

İyi ki varsınız iyi ki hep birlikte bu forumda bir aradayız.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar






Sevgili Mahmut Zeytinoğlu Bey’in önerisini dikkate alarak tender üstünde yaptığımız kömür haznesi ek çalışmasına
yine TCDD S-160 buharlı makinelerin fotoğraflarından örnek aldığımız ikinci bir çalışmayı sizler ile paylaşıyorum.












S-160 Modeli modifiye çalışmamızda bir sorun ile karşılaştık. Modelin ön tarafına taktığımız  domuzluk ile kılavuz
dingilinin önünde yer alan iki dikme parça domuzluğa takıldığından kılavuz tekerleklerinin dönmesini engellediğini
tespit ettik.






Kılavuz tekerleklerinin önünde yer alan iki dikmeyi mecburen kesmek zorunda kalacağız.






Tekerlekler önündeki dikmeleri kestikten sonra kılavuz dingil parçasını tekrar domuzluğun arkasına takacağız.






Kılavuz dingilini yerine taktıktan sonra yaptığımız kontrolda dönüşlerin takılmadığını gözlemliyoruz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #31 : Nisan 26, 2017, 00:44:43 »




Markiz içi boyama çalışmalarına başlıyoruz. Markiz kumanda paneli, taban ve tender bağlantı köprüsü tablası
üzerinde aslına uygun renklendirme yapmaya çalışacağız.






Çamlık müzede örnek aldığımız  TCDD 45172’nin kumanda panelinin genel görüntüsünde yararlanıp, buradaki
gözlemlerimizi model markiz içi boyama işleminde değerlendireceğiz.






Kumanda panelinde önce metalik siyah ile renklendirmeye başlıyoruz.






Panel üzerindeki boruları metal pirinç görünümlü olarak boyuyoruz.Kırmızı, metal pirinç boya ve siyah boya ile
gerçek lokonun fotoğraftaki mariz içi görünümlerinde uygun boyama işlemini yapıyoruz.






Kumanda kabinini geçici takarak markiz içinde yaptığımız boyama işlemlerini kontrol ediyoruz.






Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #32 : Nisan 27, 2017, 00:09:58 »




Roco birçok buharlı lokomotif modellerinde kazan ve markizi plastik enjeksiyon kalıptan üretirken aynı modelin tenderini metal
zamak döküm olarak üretmektedir.

Plastik üzerine yapılan boyalarda yarı mat veya parlak bir görüntü oluşmaktadır. Biz tüm gövde üzerine yeniden sadece mat
siyah boyayı airbrush ile atacağız. Sonuçta modeli plastik görüntüden olabildiğince kurtarmaya
çalışacağız.




S-160 buharlı makinenin gerçeğinde olduğu gibi modelinde de kazan bölümünün dumanlık bölgesinin sağ ve sol taraflarında
lokomotif üretim bilgilerini içeren plaketler bulunmaktadır.

Atacağımız boydan bu plaketleri korumak için üzerine Humbrol marka maskol (sıvı maske) sürüyoruz.

Model üzerinde yine sökebildiğimiz kadar parça sökerek boya atımına hazır konuma getiriyoruz.






Modelin ayırdığımız parçalarını boyamak üzere hazır hale getiriyoruz. Boya öncesi beyaz alkol ile boya atılacak yüzeyleri silerek
temizliyoruz ki, boya yüzeye iyi bir şekilde yapışsın ve her hangi bir pürüz yüzeyde olmasın.

Uygulayacağımız boya, model master enamel sentetik özellikli mat siyah. Boya atımı tamamlanıp boya kuruduktan sonra boya
üzerine koruyucu vernik atacağız. İki tip verniğimiz bulunmaktadır. Mat veya yarı mat olan bu verniklerin
birini tercih edeceğiz.

Öncelikle elimizde bulunan bir başka modelde deneme yapıp, sonuca göre bu verniklerden uygun olanı model üzerine airbrush ile
atacağız.






Airbrush ile tender üzerinde uyguladığımız mat siayah boya olumlu netice vermektedir. Gövde üzerinde mat ve temiz bir görüntü
elde ediyoruz.






Markize attığımız mat siyah boyanın görüntüsünün henüz boya atmadığımız kazanın üzerine takıyoruz. Her iki parçanın yüzey
görüntüsünü kıyasladığımızda markizin boya sonrası kazana göre daha temiz bir görünüme kavuştuğunu gözlemliyoruz.






Airbrush ile mat siyah boya attığımız S-160 modelin parçalarını bir gün kurumaya bırakıyoruz. Boyanın üzerine koruyucu olması
bakımından vernik atacağız.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #33 : Nisan 28, 2017, 06:50:30 »



S-160 modelimize boya ve vernik uygulamaları tamamlandı.  Modelin üzerine uyguladığımız boya ve verniğin
kurumasını bekledikten sonra gövde üzerinde üzerinde yapacağımız çalışmalara devam ediyoruz.

Sevgili İhsan Bey’in önerisini dikkate alarak, gerçek S-160 makinelerinde kazan kapaklarının üzerindeki tutamacı
modelimize uygulamaya çalıştık.

İhsan Bey, telefon ince kablolarından yararlanıp, bu tutamacın yapılabileceğini özel mesajdan bildirmişti.

İhsan Bey’e bu önerisinden dolayı çok teşekkür ederim.




Roco ürettiği S-160 modellerinde kazan kapağı tutamacını model üzerinde yapmamış. Bizde fotoğraflarından tespit
ettiğimiz tutamacı ince kablo telinden yapıp, kazan kapağı üzerine monte ettik.











Gerçek buharlı makinelerin silinidr şeklindeki kazan yapısında ek yerlerinin düzgün görülmesi için üzerleri pirinç
metal şeritler ile kaplanır. Biz de bu özelliği dikkate alarak vinil metalik sarı renkli malzemeden bu özelliği model
üzerine uyguladık.









Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #34 : Nisan 29, 2017, 00:06:08 »





S-160 model 1/87 ölçek buharlı makinemizi yavaş yavaş toplamaya başladık. Yürüme panellerinin kenarları ile bu panellerin
altında yer alan boruları kırmızı renge boyamaya başladık.


 



Boyama işlemi tamamlanan panel be boruları kazanın sağın a ve soluna takıyoruz.






Kazanın sağ ve sol kenarlarında bulunan yürüme panelleri ve çeşitli boruları yerlerine taktıktan sonra ufak tefek bazı yerlerde
boya rötuşlarını yapıyoruz.






Kazanın sağ ve solunda bulunan kırmızı renkte olan parçaların önce boyama işlemlerini ardından da kazan üstünde montajını
tamamlayıp, eksikliklerin olup olmadığını kontrol ediyoruz.kontrol ediyoruz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #35 : Nisan 30, 2017, 16:56:02 »




S-160 modelinin TCDD buharlı makinesine dönüşüm çalışmalarımızda sıra plaket işlemlerimize geldi.

Model üzerinde plaketlerin, TCDD’ye özgü  harfler, numaralar ve sembollerden olması modelin dönüşümünde en önemli
etkenlerden birini oluşturmaktadır.



Plaketlerin bulunduğu lokomotifteki bölümler :

1-Markiz ……. Ay ve Yıldız pencere önünde TCDD ve 45172 pencere altında

2-Tender ……. Tenderin sağında ve solunda Ay ve Yıldız  , 45172 ise arka tarafında

3-Kazan kapağı üstünde……. Tek olarak 45172

Kuswa üretimi metal TCDD plaketleri yukarıda açıkladığımız bölümlere monte edilecek.

Ancak! Markizin pencere önünde yer alan ay ve yıldız gerçek S-160 makinelerinde  altlığı olmadan tek ay ve yıldız pirinç
döküm metaldir.

Kuswa üretimi plaketlerde kırmızı zemin üzerinde ay ve yıldız olarak üretilmiştir. Greçek TCDD lokomotiflerinde çoğunlukla
kırmızı zemin üzeri ay ve yıldız pirinç döküm plaketleri kullanılmaktadır.

Nedense bazı TCDD buharlı lokomotiflerinde ay ve yıldız ayrı ayrı olarak alt zemini olmadan da kullanılmıştır.

TCDD 45172 makinede de markizinde ay ve yıldız tek tek kırmızı zemin olmadan monte edilmiş ve öyle kullanılmıştır.
Biz de modelimizde bu özelliği yansıtmaya çalışacağız.





Kendinden yapışkanlı etiket olarak yaptırdığım plaket dijital bakılarından ay ve yıldızı kesip, markiz üzerine yapıştırdım.

Kuswa plaketlerde ise bu durum metalin kalınlığı ve sertliğinde dolayı işlenmesi zor olacağından şimdilik bu çözümümü
bulabildim.

İlerleyen zaman içinde Kuswa plaketleri üzerinde aynı  işlemi yapmaya çalışacağım. Sonucun olumlu olmasına göre markiz
üzerindeki ay ve yıldızları tekrar değiştirebiliriz.






Modelimizin üzerine yapıştıracağımız pirinç metal Kuswa plaketleri. Parçalar taşıyıcı şasinden maket bıçağı ile kesilerek
çıkarılacaklar.






Plaketlerin temiz ve düzgün yapıştırılması için tender üzerinde yerleşeceği yer fotoğraflardan gözlem yapılarak tespit edildi.

Beyaz kartondan şablon hazırlayıp, plaketin yapışacağı yeri oyup çıkarttım. Burada amacım plaketi kaydırmadan düzgün
olarak tam yerine yapıştırmaktı.






Plaketleri ilgili yerlerine yapıştırmak üzere şasisinden tek tek maket bıçağı ile keserek çıkarıyoruz.

Plaketlerin boyalı olan yüzeyini ters çevirerek dikkatli bir şekilde kesim işlemini gerçekleştiriyoruz.

Her hangi bir zedelenme olmamasına çok dikkat ediyoruz. Aksi takdirden çok küçük ve olan bu parçaların boyalarının zarar
görmesi durumunda düzeltme olanağımız bulunmamaktadır.






Fotoğrfta görüldüğü gibi Tamiya maskeleme bantı ile plaketin üstünü korumaya alıp cımbızla tutarak kestiğimiz kenarın
çapağını zımpara ile alıyoruz.






Tender üzerine yapıştıracağımız Ay Yıldız kırmızı zeminli plaketi taşıyıcı şasiden kesip aldıktan sonra tesviye işlemini de
yaparak temiz bir şekilde yapıştırılacak konuma getiryoruz.

Tüm bu işlemler için çok sabırlı olmanız ve de sinir sisteminizin sağlam olması gerekir. Aksi takdirde istenilen sonuca
ulaşmakta zorlanabiliriz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #36 : Nisan 30, 2017, 18:31:48 »






Kuswa plaketlerinin yapısı küçük ve metal olduğu için yapıştırma malzemesi olarak şeffaf yapıştırıcı özelliği olan silikon
kullanıyoruz.

Silikon hızlı kurumadığı için yapıştırma işleminde düzeltme olanağı sağlamakla birlikte sıvı akışkan olmadığından jel yapısında
oluşu küçük parçaların yapıştırılmasında  iyi sonuç vermektedir.

Maket bıçağımızın ucu ile toplu iğne başı kadar küçük bir parça silikon alıp yapıştırılacak yüzeye bırakıyoruz.






Ay Yıldız plaketimizi silikonun üzerine oturtuyoruz. Kürdan ucu ile gerekli düzelmeyi yaparak kurumaya bırakıyoruz.






Tenderin arka yüzünde yine fotoğraflardan plaketin yerini tespit edip bu kez Tamiya maskeleme bantını plaketin
yapıştırılacağı alanın kenarlarına yapıştırarak, 45172 numaralı  Kuswa üretimi plaketi silikon ile yapıştırıyoruz.

Kürdan ile düzeltmeleri tamamlayıp, kulak temizleme pamuğu ile üstüne tampon yaparak yüzeye tam olarak oturmasını
sağlıyoruz.






Tender üzerinde 3 adet plaketin yapıştırma işlemlerini bitirerek  son kontrollerimizi yapıyoruz.

Sağ yanda bulunan plaketin ortalamasının uygun olduğunu gözlemliyoruz.






Sol yanda bulunan plaketin yönü ve ortalamasının doğru olduğunu görüp, tenderin arka tarafındaki plaketin konumunu
izlemeye geçiyoruz.






Tender arka tarafında 45172 numaralı plaketin aslına uygun yere yapıştırıldığını ve her hangi bir ölçü kayması olmadığını
gözlemliyoruz.




 

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #37 : Nisan 30, 2017, 22:35:50 »






Modelin markizinin sağ ve sol pencere altına konulacak TCDD ve 45172 plaketleri için Tamiya maskeleme bantını şablon
olarak kullanıyoruz. Önce plaketlerin yerleşeceği yerde prova yapıyoruz.

Şeffaf  silikon kullanarak plaketlerin yapışmasını markizin ilgili bölümlerine yapıştırılmasını sağlayacağız.sağlayacağız.






Silikon ile yapıştırmalar bittikten sonra belli bir süre kurumasını bekleyip, bantları söküyoruz. Plaketlerimizin gerçek 45172
deki yerlerini doğru olarak aldığının saptıyoruz.






Markizin sağ tarafında  da aynı işlemleri yaparak burada da plaketlerin yerlerini doğru bir biçimde yer almasını sağlıyoruz.






Plaket çalışmasının sonuncu plaketi kazan kapağı üzerine takacağımız 45172 numaralı plaket oluyor. Burada plaketi direk
olarak şablon kullanmadan kapağın üzerine yapıştırıyoruz.

Bu kez yapıştırıcı olarak kullandığımız silikonu, plaketin arkasına bir tutam olacak şekilde maket bıçağının ucu ile taşırmamaya
dikkat ederek sürüyoruz.

Kazan kapağının üstüne cımbız yardımı ile oturtuyoruz. Kulak temizleme pamuğunun tampon olarak kullanıp plaketin yerine
iyice oturmasını sağlıyoruz.






Bir başka açıdan lokomotif modelinin önündeki plaketin yerini kontrol ediyoruz. Plaket pirinç metal olduğundan ışığın karşısında
parlama yaparak görüntünün ne kadar güzel olduğunu bize gösteriyor.

Plaketlerin üreticisi Bay Kuswa’yı bu kadar hassas plaket çalışmasını gerçekleştirdiği için kutluyorum.






Markizi kazan bölümüne takarak plaketleri takılmış markiz ile kazan bölümünün bütünü görerek plaketlerin lokomotif modeli
üzerindeki duruşunu gözlemliyoruz.








Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #38 : Mayıs 01, 2017, 00:40:30 »









Çamlık Müze TCDD 45172’ nin ön ve arka tamponlarına baktığımızda siyah üzeri kenarları beyaz şerit olarak boyalı olduğunu
görüyoruz.

Her ne kadar bakımsızlıktan çürümeye yüz tutmuş ise de tamponların üzerindeki boya genellikle TCDD buharlı lokomotiflerinde
sıkça görülen bir özellik.

Alman Demiryolları buharlı lokomotiflerinde bu boyama şekli oldukça yaygın olduğunu internetten izlediğimiz çeşitli fotoğraf ve
videolardan biliyoruz.

Türkiye’de halen kullanımda olan Br 52 serisi TCDD 56548 buharlı lokomotifte ön ve arka tamponlar  aynı şekilde siyah zemin
üzeri kenarları beyaz şeritlidir.






S-160 modelin ön tamponlarını çıkarıp, masa akrobatında beyaza boyuyoruz. Tender kısmında tamponları sökmeden şasi üzerinde
boyadık.






Çeşitli reklam panolarında kullanılan vinil malzemeden yuvarlak mat siyah yuvarlaklar kestirdim. Tamponların çapları yaklaşık 4.5 mm
olduğundan siyah vinil malzemeden 3.5mmlik mat siyah yuvarlaklar kestirdim.






Siyah yuvarlakları taşıyıcı zeminden maket bıçağının ucu ile çıkarıyoruz. Bu malzemeler çok ince plastik malzemeden oluşmaktadır.






Tamponlar üzerinde mümkün olduğunca düzgün bir şerit görüntüsünü vermek için bu yöntem son derece iyi sonuç vermektedir.
Beyaza boyadığımız tamponların zemininin üzerine daha küçük çaplı siyah yuvarlakları cımbız ve kürdan yardımı ile yapıştırıyoruz.







Modelin tamponları üzerine aktardığımız siayah vinillerin iyice yapışması için kulak temizleme pamuğu ile pres yapıyoruz.






TCDD yapısına uygun bir model elde etmek için yaptığımız dönüşüm çalışmalarında; tamponların TCDD buharlı makinelerinde
kullanılan boya düzeneğine göre boyanmasında iyi bir sonuç elde ediyoruz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #39 : Mayıs 01, 2017, 10:34:56 »






Çamlık Müze’de S-160 üzerinde yaptığımız incelemede kazanın ön alt kısmından tamponların olduğu yere kadar sağ ve solda
iki dikme boru dikkatimizi çekiyor.






Bu dikme borular kazan ile tamponların yer aldığı bölüme kaynak ile tutturulmuş olarak gözümüze çarpıyor.

İnternette incelediğimiz diğer TCDD S-160 makinelerinde bu dikme boruların varlığını tespit ediyoruz. Oysa diğer S-160
kullanan ülkelerdeki S-160 buharlı makinelerinde bu dikmeler bulunmamaktadır.

 İşlevi hakkında tam bir bilgiye sahip olmamakla birlikte tahminen kazan ve tamponların bulunduğu panelin arasında
kaynakla tutturulmuş dikmelerin, kazanın şasiye bağlantısında sağlamlığı arttırıcı bir tedbir olasılığıdır.

Demir yollarının yapısından kaynaklanan ve hareket halindeki makinenin yolda hız yaptığında kazanın şasi ile bağının
esneyip oynar bir duruma düşmemesi için olabilir.






S-160 kullanımdan alındıktan sonra Çamlık Müze’ye ilk geldiği yıllardaki görüntüsünde, kazan ve şasi arasındaki önde
bulunan dikmelerin incelemesini buradaki görüntüden yapıyoruz.






Plastruct marka model yardımcı malzemelerin plastik çubuklarından yararlanıyoruz. Gerçeği üzerinden yaptığımız
ölçümlendirmeye göre 0,8 mm çapındaki plastik çubukların, 1/87 ölçeğe uygun olduğunu tespit edip, modelimize göre
boylarını keserek yarine yapıştırıyoruz.






Vallejo mat siyah boya ile çubukları gövde rengine uygun olacak şekilde boyuyoruz.






Boya çalışmamız bittikten sonra belli bir süre kurumasını bekleyip, üzerine yarı mat saten vernik uyguluyoruz.