Markalar, üreticiler > Rivarossi

Rivarossi HR2017 ( BR58 ) ve ESU Loksound 52499

(1/2) > >>

Okan:
Meşhur lokomotifimiz Rivarossi HR2017'den bolca konuşmuştuk. Lokomotifimiz full metal ve 21pin DCC Ready.

Lokomotifimizte motor kazan kısmında önde, tender ise kumanda devresi ve decoder için bırakılmış.

Bugün uzun süredir beklediğim Loksound 52499 elime ulaştı ve biraz önce taktım.

İşte süreç :

Öncelikle lokomotifimizin kutusunu açıyoruz, klavuzuna dikkatlice bakarak sökmemiz gereken vidaları belirliyoruz, Loksound'umuz kutusunda bekliyor.



Koruma kapaklı ambalajından sonra lokomotifimize biraz daha bakarak başına gelecekleri bilemeden devam ediyoruz.



Bu da 21 bacaklı ESU Loksound 52499



Lokomotifimizi tender ile birlikte yatırıyoruz, tenderın dört köşesindeki vidaları söktüğümüzde metal tender gövdesi alt gövdeden ayrılıyor



İşte açılmış hali:



Gördüğünüz devre DC kullanımda yani dijital olmayan kullanımda motor ve ışıkların kumandasını yapıyor. Işık konusunu unutmadık, önleri beyaz arkayı kırmızı yaktıran da bu devre. 21 bacaklı dummy soket yerinde duruyor.



En solda dikey birbirine paralel duran iki diyotun(soldaki sarı mavi kırmızı kabloların sağında) bağlı olduğu küçük parça dummy soket. Üzerinde 4207 yazıyor bu resimde biraz daha net.



Tüm devre plaketini köşelerdeki iki mikro vidayı sökerek yerinden hafifçe çıkartıyoruz. Kabloların sarımını biraz geçvetiyoruz, hiç bir kablonun bağlantı yerinden çıkmamasına dikkat ederek devrenin altındaki hoparlör girme yerini ulaşılabilir yaparak. Hoparlörümüzü koyuyoruz.



Göreceğiniz gibi standart ESU Loksound hoparlörü bu sefer de küçük geliyor. Bu alanın üstüne devre plaketi oturacağından ses kapsülünü(sound chamber) koyma şansı olamıyor, bu nedenle boşlukları hafif macunumsu bir malzeme olan Uhu tak ile dolduruyoruz ve dekoderin takılabilmesi için dummy soketi yerinden çıkartıyoruz, solda 10 sağda 11 dikey bacakları seçebiliyormusunuz



Bu da yandan ESU Loksound 52499'un sokete takılmış hali. Kahverengi iki kablo hoparlörün kabloları, dekoderi sokete tam oturtmadan fotografladım, hafif sağa yatık duruyor.



Lokomotifimizin tender gövdesini yerine oturtaral ters çeviriyoruz, ve dört köşesinden vidalıyoruz. Parça arttırdık sanmayın, bu küçük devre dekoderin takıldığı sokete fabrikadan konan dijital olmayan DC kumandalarda da kullanımı sağlayan parça, belki de arka kırmızıların sorumlusu. Büyüteç ise çalışma sırasında yardımcı araç, bunu bir pul sergisinde buldum, çerçevesi ledli, ışıklı olduğu için çok işe yarıyor.



ve işte mutlu son, bu da sesli fotografımız  ;D tabii siz sesi duyamıyorsunuz, filmimiz yakında modeltrenciler özel paylaşım ortamında ....



Rivarossi HR2017 BR58, içine taktığımız ESU Loksound 52499 ile Hornby Elite kumandamız ile sesli bir şekilde Fleischmann Profi raylar üzerinde gidiyor.

Şimdi gelelim bir kaç ufak nota:

1- Gördüğünüz gibi işlem basit, masanın hazırlanması, kutuların açılması, lokomotif açılması, devre işlemleri, dekoderin kapatılması, test raylarının ve kumandanın kutusundan çıkartılarak hazır edilmesi, lokomotifin denenmesi ve bu adımlarda fotograf çekilmesi dahil süremiz fotograflar üzerindeki saatlerinden takip edebileceğiniz gibi 21:28 - 22:24 arasında gerçekleşiyor, yani 58 dakika  ;D Şaka bir yana benim ev ortamında kutularında duran herşeyi açıp işe başlamak bile ciddi zaman alıyor, dekoderin takılması son derece kısa bir süre.

2- ESU hoparlörlerin benim denediğim Roco ve Bachmann lokomotiflere büyük gelmesi sorununu yaşamıştım. Ancak ilk defa küçük geliyor. Neyse ki Uhu tak işimizi çözdü. Ancak ses kapsülünün olmaması sesi yine azaltıyor. Şimdi diyeceksiniz amma kusur buldu, sadece kendi deneyimlerim, bilmem belki ben yanlış hoparlör, lokomotif alıyorumdur  ;)

3- Hem ses kapsülünün olmaması hem de ESU loksoundlarda artık kanıksadığım, dışarıdan alınan dekoderlarda yüklü seslerin kısık olması durumu yine oldu. Zaten halen ESU'da BR58 sesi yok, biraz çalışıp, gerçek ses kayıtlarından Loksound'a yüklenebilir ses üretme işi önümüzde duruyor. Dekoder fabrika çıkışı olarak BR64 sesi ile geliyor. Şimdilik Lokprogrammer ile ses şiddetini(CV ile) yükseltmeyi denedim ancak fazla yükselmiyor, ses dosyasını baştan düzenlemek gerekli, bu gecenin işi değil.

4- Lokomotifin Tender devre altında hoparlör yeri düşünüldüğü gibi gövde altında da güzel bir boşluk bırakılmış. Hoparlörün orta diyaframı(sanırım doğru söyüyorum) tam bu deliğe denk geliyor. Tender ters dururken vidalama sırasında diyafram ayna gibi sizi gösteriyor, bir an ne oluyor bu ne diyorsunuz.

5- ESU Loksound 52499 bildiğim kadarıyla ESU'nun halen ürettiği tek 21bacaklı dekoder. Sokete çok kolay oturuyor, ürkütücü hiç bir şey yok. Mor kablo yok(hani, buhar jeneratörü kumandası için kullanılabilecek), henüz bacak fonksiyonlarına tam çalışmadım, herhalde bir bacağa atanmış olmalı, lokomotifin de buna uygun devresi olduğunu düşünüyorum, bir Seuthe buhar jeneratörü ile denenecek. Bu arada bu yeni nesil dekoderlarda şu kadar kömür koydum, şu kadar su koydum veya dizel ise şu kadar yakıt koydum gibi özellikler var diye okumuştum, umarım yanlış yorumlamamışımdır, hata payım açık ama, su bitti buhar yapamıyorum, lokomotifi durduruyorum gibi eğlencelikler var galiba.

6- Bilin bakalım ışıklara ne oldu ? Loksound fabrika ayarları ile ileri giderken ön beyaz, arka sönük, geri giderken ön sönük arka beyaz yanıyor.

Evet bu gecelik olmayan atölyemizden bu kadar, şimdi sırada lokprogrammer ile sesi yükseltmek, geriye giderken de kırmızıları yakabilmeyi denemek var. Niye mi, tümüyle zevk için ...

Biraz önce Lokprogrammerda CV 64=64 ile sesi maks yaptım, pek fazla değişmedi, tenderda hoparlör etrafındaki macunlamayı kontrol edeceğim, belki de başka bir şekilde kapatma yapmak gerekli, deneyeceğim. Işık fonksiyonlarını şimdilik ellemedim yani rutin monoton directional lightning yapıyor ama adresini değiştirdim, komik bir alışkanlığım var, BR58 ise adres 58, Triplexinki 33, Br18in 18 yapıyorum. DCC adresleri en fazla 4 basamak olduğu için bu yöntemde kaldım, tabii bir de BR18 serisi yapma şeklinde abartmamı engelliyor  ;D

Evet tekrar bu gecelik bu kadar diyerek bitiriyorum.

Dip not: Fotograflar, tripodsuz elle çekildi. Makina Nikon Coolpix 5400, 2003 model bir alet, Makro modunda flaşsız, diyafram ayarlayarak yakın çekim yapıldı, 1Megapixel olarak çekildi, bazı flu fotolar el titremesidir.






Okan:
Bu da decoder takılmadan önceki, youtubeda kalan video bizim videopaylaşım ortamında

http://www.modeltrenciler.com/videopaylas/video/52/Rivarossi-BR58

Şafak Aktaş:
Sevgili Okan abi

Güzel ve detaylı anlatımın için teşekkür ederim. ESU LokSound la zırhlanmış BR 58'inin sesini duymayı ve hareketlerini görmeyi inan sabırsızlıkla bekliyorum. Bir an önce yükle artık yahu!! :) Sevgiler...

Okan:
Sevgili Şafak,

BR58 sesi yapmak benim için ne yazık ki bir gecelik bir proje değil, elimdeki seslerden kesip biçebileceğim bir şeyler de henüz bulamamış olmak başlamayı da engelliyor. O nedenle şu an BR58, garip bir ESU BR64 sesi vererek ilerliyor  :D Önce sesleri bulmak gerekli.

Necati bey, haklısınız fotografları küçültmeyi unutarak yüklemişim, rica ederim, ne özür ne de had sözkonusu değil.

Sevgiler...

iceman:

--- Alıntı yapılan: Okan - Temmuz 07, 2008, 23:04:41 ---Sevgili Şafak,

BR58 sesi yapmak benim için ne yazık ki bir gecelik bir proje değil, elimdeki seslerden kesip biçebileceğim bir şeyler de henüz bulamamış olmak başlamayı da engelliyor. O nedenle şu an BR58, garip bir ESU BR64 sesi vererek ilerliyor  :D Önce sesleri bulmak gerekli.

Necati bey, haklısınız fotografları küçültmeyi unutarak yüklemişim, rica ederim, ne özür ne de had sözkonusu değil.

Sevgiler...

--- Alıntı sonu ---


Br58 sesi bulamıyorsan Br44 sesi deneyebilirsin.Her ikiside 3 silindirli olduğundan eşofman sesleri hemen hemen aynıdır.Zaten biliyorsun 58 ler 44 lerin ataları sayılır.Ancak anlayamadığım bir nokta....  Ben ESU diye yırtınırken sen nasıl buluyorsun.Yoksa birilerine politbüro kararı ile gizliden gizliye ambargo mu konuyor?    ;)


Selamlar

Jimmy Cem

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git