Gönderen Konu: Afyon İstasyon Maket Çalışması  (Okunma sayısı 97351 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #20 : Temmuz 25, 2009, 21:17:11 »



10. Bölüm


İstasyon binasının kat kesimi, şerit taş olan kısımları ile yine zeminde bulunan su basmanı taşlarının yapıştırmasına başladık.
Önce kçük olan binada üst şeritleri yerlerine uygun ölçülerde keserek yapıştırdık. Alt kısımdaki taşların görünümünde olan
ve CNC de birleşim izleri çok iyi çıkartılmış bu pvc parçaları yapırtırılacak yerlerde sağ ve soldan birşelim payları bırakılacak
şekilde önce çizip işaretliyoruz, sonra kesiyoruz.


Köşe birleşim yerlerinin daha temiz ve düzgün görünmesi için CNC de 90 derece kesilmiş olan kenarları eğe ile 45 derece
olacak şekilde bir eğim vererek yapıtırıyoruz.


45 derece eğim verildikten sonra köşe birleşim yerleri estetik açıdan daha uygun görünümde oluyor.


Taş görünümlü olan parçaları yapıştırma işemlerinde; kapı boşluklarını ve köşeleri  mutlaka dikkâte almalıyız. Geçici olarak
kapı çevresinde yer alan taş dizilimli parçayı, kapı boşluğuna koyarak kesip paylarını  ayarlıyoruz.


Yapıştırma işlemlerinde, hem alttaki hem de kat kesimi olan yerlerdeki şeritleri aynı paralellikte temiz ve düzenli bir şekilde
yerlerine cımbız kullanarak yapıştırıyoruz.


Maket binanın çevresini dönerek işlemlerimizi yürütüyoruz. Burada sık kapılar olduğundan, kapı boşluklarına yine taş dizilimli
parçaları geçici koyarak yapıştırma işlemlerine devam ediyoruz.


Maketimizde alt ve üst şerit taş görünümlü parçaların yapıştırılması tamamlanıyor. Arka kısımdaki kontrollerimizi yapıyoruz.


Afyon İstasyon binası ön cephe şerit taşlarının bitmiş görünümü ve kontrollerin sonucunda herhangi bir aksaklığın olmadığı
gözleniyor.

Bina üzerine yapıştırdığımız bu şerit taş görünümlü plastik parçalar maskeleme bantı çekilerek boyanacaklar.


Binanın dkey köşe taşlarının boyaması yapıştırma öncesi boyanacak ve sonra yerlerine yapışacak. Ancak bu parçaların
boyama ve yapıştırma işlemlerinin öncesi parçalar yerlerinde kontrol ediliyor. Görüldüğü gibi birleşim yerlerindeki görünüm
estetik açıdan uygun olmadığı anlaşılıyor. CNC makinasında kesimler ancak 90 derece olaraka kesildiğinden buradaki parça
birleişm yerlerine de mutlaka eğim verilmesi gerekiyor.


Köşe taşları örünümlü plastik parçaları eğe ile 45 derece eğim vererek birleşim yerlerini hazırlıyoruz.


Kenarlarını eğe ile 45 derece eğim verdiğimiz parçaları yerinde deneyerek olup olmadığını kontol ediyoruz.Tabi ki bu parçalar
zaman ve emek harcanarak düzeltilip uygun bir konuma getirilse, bina maketinin de görünümü o kadar iyi olur. O yüzden
bu tür çalışmalarda sabır çok önemlidir.


Çalışmalar sürdükçe binamız biraz daha şekilleniyor. Sonucun iyi çıkması için yapım aşamalarında gereçek bina fotoğraflarını
iyi incelemek gerekiyor. Mümkün olduğunca sıvasız doğal taş görünümlü bina görüntüsünü vermek istiyoruz.

Çalışmalarımız devam etmektedir.

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #21 : Temmuz 26, 2009, 00:21:11 »
Teoman bey,

Bu tip bir kitin yapımı ancak bu kadar güzel anlatılabilir.

Elinize, kaleminize (klavyenize) sağlık.

Çok teşekkürler.

Harun

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #22 : Temmuz 28, 2009, 13:47:50 »


Sevgili Harun,  çalışmamızla ilgili güzel sözlerine ben de çok teşekkür ederim.

11. Bölüm


Maket üzerine yapıştırdığımız kat kesim şeritleri ve su basmanı taş görünümlü pvc parçaların boyama çalışmalarına
başlayacağız. Bu parçaları yapıştırdıktan sonra boyamamızın amacı; makette daha temiz görüntü elde etmektir.

Yapıştırmadan önce boyamalarını yapıp ondan sonra yerlerine yapıştırmaya kalkarsak, boya üzerinde taşmalara neden
olabilecek yapıştırıcı, bu parçaların boyasını bozabilir.

Ana bina üzerindeki kat kesim ve su basmanı taşlarını boyamada airbrush kullanacağız. Bu nedenle maskeleme bantını,
bina yüzeyini kapatıcı şekilde kullanıyoruz.

Burada bir hatırlatma yapmak isterim. Eğer biz model çalışmasında airbrush yerine fırça kullanmak istesersek,yine maskeleme
yapacaktık. Maket çalışmasında boyama işlemlerini fırça ile yapacak modelciler ; maskeleme bantı kullanırlar ise çok iyi olur.
Fırça ile yapılan çalışmalarda, boya taşmalarını bu maskeleme bantı önleyecektir. Sonucun temiz görünümlü olmasında,
maskeleme bantı kullanmak çok daha iyi olur.


Maskeleme bantını, boyanacak parçaların dibinden boşluk kalmayacak şekilde dikkâtli bir şekilde çekiyoruz. Diplerde bantın
tam yapışıp boşluk kalmaması için de bir kürdan ucuyla yüzeye tam bastırarak, bant diplerini tekrar kontrol ediyoruz.
Böylece gerek fırça, gerek airbrush çalışmasında boyama işlemini çok daha güvenli yapmış oluruz.


Maskeleme bantı işlemlerimiz bitiyor ve maket üzerinde boyama öncesi bantların tam yapışıp, yapışmadığını bir kez daha
gözden geçiriyoruz.


Kenarlarını düzgün olarak kapladığımız su basmanı ve kat kesim taş görünümlü parçaları boyamaya başlıyoruz. Airbrush
tabi ki fırça ile boymaya göre hem daha kolay hemde daha iyi sonuç veriyor. Airbrush ile atılan boya; yüzeye aynı oranda
dağılıyor ve düzgün bir görünüm sağlıyor. Fırça ile yapılan çalışmalarda; fırça izleri ve boya katmanları olabiliyor.


Boya çalışmamızı tamaladıktan sonra bantları hemen sökmüyoruz. Boyanın bir süre kurumasını bekliyoruz.


İstasyon binasının, lojman bölümündeki küçük bina üzerinde, kapı ve pencere dışı kesme taşlardan oluşan parçaların
boyamasını yapmak üzere bu parçaların önce zımpara ile kesim kenarlarındaki çapaklarını alarak, düzgün ve temiz bir yüzey
elde  ediyoruz.
Daha sonra airbrush ile yapacağımız boyama çalışmasında, basınçlı hava ile boya püskürtüleceğinden, bu parçaları bant ile
geçici olarak karton bir parça üzerinde sabitliyoruz. Aynı işlemi fırça boyama çalışmasında da yapabiliriz.
Boyanacak parçaların üzerinde boyama çalışması bu yöntemle daha sağlıklı olur.


Boyama çalışmamızda bant üzerine alt kısımlarından tutturduğumuz parçalar, herhangi bir elle tutma yapılmadığından çok
daha iyi boyanmış olmaktadırlar.


Boyama çalışmalarının ardından, boyadığımız parçalar kuruduktan sonra kapı ve pencere taşlarını küçük bina üzerine
yapıştırıyoruz.


İsatasyon binası üzerindeki bantları da sökerek genel görüntüyü kontrol ediyoruz. Doğal taşlarla kesme taş işçiliği yapılarak
inşa edilen yığma taş bina örneği Afyon İstasyon binasındaki taş renklerinin mümkün olduğunca doğal yapıya uygun şekilde
boyamaya çalışıyoruz.


İstasyon binasının demiryoluna bakan cepheden görünümü ile şu ana kadar yapmış olduğumuz çalışmaların kontrollarını
yapıyoruz.
Maket üzerinde diğer kapı ve pencere taşları ve binanın dikey olarak dizili köşe taşlarını da boyayıp yerlerine yapıştıracağız.

Çalışmamız sürmektedir.

« Son Düzenleme: Temmuz 28, 2009, 13:58:41 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Atilla Sülün

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 45
  • İleti: 356
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #23 : Temmuz 28, 2009, 21:29:45 »
Teoman Bey çalışma çok başarılı bir şekilde gidiyor ellerinize sağlık. Daha önce statik maketlerle uğraşmış mıydınız acaba?

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #24 : Temmuz 29, 2009, 00:10:43 »



Atilla Bey, görüşleriniz için çok teşekkürler. Statik maket çalışmaları ile ilgileniyorum.


12. Bölüm


İstasyon ana binasına ait kapı ve pencere çevresi, kesme taş görünümlü parçaların boyamasında daha önce küçük binada
yaptığımız gibi boyamada kolaylık olması bakımından
bant üzerine parçaları yerleştiriyoruz. Ana binada oldukça fazla olan kapı ve pencereler taş görünümlü pvc parçalarını en
kolay olarak seri bir şekilde boyamaktır.


Airbrush bu türlü çok parçalı boyamalarda fırça ile boyamaya göre çok daha iyi olmaktadır. Ancak fırça ile de bu şekilde,
bant üzerine yapıştırdığımız parçalar boyanabilir.


Parçalar üzerine boya atımı tamamlandıktan sonra boyanın kuruması beklenir. Boya kuruduktan sonra boyadığımız parçaları
bant üzerinden söküp alarak bir kaba koyuyoruz.


Yapıştırma işlemine başlamadan önce parçalar kendini belli edecek bir zemin üzerinde tekrar kontrol edilir.
Boyanın ulaşmadığı yerler tespit edilerek gerekli boya tamamlama işlemi yapılır.
Gerekli olan çalışmalar yapıldıktan sonra parçalar istasyon maketi gövdesi üzerinde ilgili yerlere yapıştırılır.



Kapı ve pencere çevresinde bulunan, kesme taştan yapılmış görünümlü olan bu parçalar gerekli özen gösterilerek yerlerine
yapıştırılır.

İstasyon binamız artık olması gerektiği gibi bir görüntüye yaklaşmaktadır. 

Çalışmamız; bina köşelerinde dikey olarak sıralanmış, köşe dizlim taşlarının yerlerine göre yerleştirilmesinden önce boyama
çalışmaları yapılıp, ondan sonra ilgli yerlere yapıştırılması ile devam edecektir.

Çevrimdışı Ali Nedim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 55
  • İleti: 344
  • Üye No: 172
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #25 : Temmuz 29, 2009, 12:43:40 »

Teoman hocam ;

Eline emeğine sağlık. Süper,muhteşem diyeceğim ama bu kelimeler bile az kalır.
Heyecanla bölümlerini takip ediyoruz. Ama itiraf edeyim ki senin çalışmanı gördükten sonra ben bunu bu kadar güzel nasıl yaparım diye kara kara düşünmeye başladım.

Kolay gelsin

Ali Nedim
Üye No: 172 - TCDD olan ne varsa...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #26 : Temmuz 30, 2009, 16:05:38 »



Ali nedim Bey, güzel görüşleriniz için teşekkürler.
Lütfen kara kara düşünmeyiniz. Siz de mutlaka güzel bir şekilde bu çalışmayı yapabilirsiniz.

Aşama aşama fotoğraflayıp, sizlere aktarmamdaki amaç: TCDD' ye ait bir istasyon maketi çalışmasında, yaşadığım
deneyimlerle bu maketi yapmak isteyen arkadaşlara yardımcı olabilmektir.


13. Bölüm


Maket içinden çıkan parçalardan; köşe taşları dizileri,CNC'de hazır kesilmiş olarak verilmektedir. Burada dikkât edilmesi
gereken önemli noktalardan biri, yapıştırma öncesi parçaları yerlerine alıştırmak, kısa olanları kat kesim şeridi altında,
uzun olanların ise kat kesim şeridi üzerinde yer alaması gerekliliğini gözden kaçırmamak gerekmektedir.


Parçaların yerlerine uyumu ile bir sorun olması durumunda, maket bıçağı ile fazlalık alınmalıdır. Tüm parçalar yerleştireleceği
köşelere göre alıştırılıp, ikili olark gruplandırılır. Her iki köşe parçası eğe ve zımpara kullanılarak meğil verilip yapıştırılır.


Köşe taş dizilimli parçalar dışarıda yapıştırıldıktan sonra tekrar oturacağı köşede denenip boymaya hazır hale getirlir. Tüm
köşe taşları işlemlerini açıkladığımız şekilde yapıp, hepsini köşelerdeki yerlerine yapıştırmadan önce boyayıp,belli bir süre
kuruduktan sonra binanın köşelerine yapıştırdık.


Maket bina üzerinde kapı, pencere ve köşe taşlarını boyayyıp yapıştırdıktan sonra kesme taş özelliği görünümünde olan bu
parçaları daha belirgin bir görünüme getirmek için kuru toz pastel ile eskitme ve kirletme çalışmalarına başladık.

Bu çalışmalarla, düz renk olarak boyadığımız yerleri, kuru pastelin renkleri ile daha belirgin bir görüntüye vermeye çalışıyoruz.
Taş bina özelliğinide olan mektimizde, taş yapısını vurgulamak için bu yöntemi uygulamak gereklidir.


Ana binaın yanında yer alan küçük tersalı bina yaptığımız çalışmalarda aynı zaman da bize deneyim kazanırıyor.
Karşılacağımız aksaklıkları bu küçük yapıda görüp düzeltmeye gitmek açısından ilk çalışmaları bu bina üzerinde yapmak çok
daha iyi oluyor.

Bu arada terasımızın tabanını da düz görünümlü boyadan kurtarmak istyorum. Geçmiş dönemlerde, bu tür eski taş binalarda 
küçük karo taşlarla yapılan döşemeler aklıma geliyor. Paratik olarak kareli defterden aldığım bir parça kare desenli kağıdı
tabana yapıştırıyorum.


Yer karo taş görünümünü kuru toz pastel boaya ile renklendirip bina yapımızın rengine uygun bir görünüme getiriyorum.


Küçük binamız üzerinde yapığımız çalışmaların sonucunda, küçük bina maketini ana binanın yanına getirip, ana binadaki taş
eskitmesi yapılmamış köşe taşları, akpı ve pencere çevre taş yapıları ile kıyaslıyoruz.


Taşlar üzerinde yaptığımız renklendirme çalışmalarında taş aralarına siyah, üst kısımlara ise oksit sarı, yeşil ve kahverengi
renklerini fırça ile serbest yayıp daha sonra üzerlerinden silme yapıyoruz.


Arka plandaki ana bina ile ön planda yer alan küçük binanın yapılan çalışmalarla görüntüleri. Kuru toz pastel ile yaptığımız
çalışmalar ile görüntü daha uygun olarak karşımıza çıkıyor.


Yakın plan çekim ile taş üzerinde yapılan renklendirmeler ile düz boyalı olarak görülen henüz işlemediğimiz ana binada köşe
taşları arasındaki fark açıkça görülmektedir.

Çalışmalarımız sürmektedir.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #27 : Temmuz 31, 2009, 14:27:03 »


14. Bölüm

Afyon İstasyon binası maket çalışmamızda bina üzerindeki ayrıntıların büyük bir çoğunluğu tamamlandı. Kapı, pencere,su
basmanı ve dikey köşe taşlarını oluşturna parçaların gerekli yapıştırma ve boyamaları tamamlandıktan sonra bu parçaların
üzerindeki ayrıntıların daha da belli olması için kuru pastel boya ile eskitme ve kirletme çalışmaları yapıldı.

Ayrıca gerçek bina üzerinde bazı yağmur akıntılarının yarattığı izler, iklim koşullarına göre taşların zaman içinde renklerinin
değişmesi nedeni ile kirlenme ve eskime görüntüleri maket üzerinde çok abartılı olmayacak şekilde verilmeye çalışıldı.

Şimdi sıra pencere ve kapı doğramalarının boyanmasına geldi. Gerçek bina fotoğraflarında iki ayrı tür boyalara görülmektedir.
Bunladan bir beyaz diğeri ise ağşap rengi olan kahverengidir. İkisin arasında karar verip bir rengi maket üzerindeki pencere
ve kapı parçalarında uygulayacağız.

Aşağıdaki üç fotoğrafta Afyon İstasyon binasındaki doğramaların farklı dönemlerde çekilmiş fotoğraflarında kapı ve pencere
doğrama boyaları görülmektedir.
Sol baştan 3. Fotoğrafta, istasyonun demiryolu tarafında görülen cephesindeki zeminde, 3 kapının önüne sonradan güvenlik
nedeni ile ikinci bir demir kapı yapılmıştır. Bu demir kapılar ahşap olan bina kapılarının önünde beyaz boyalıdır. Şu anda bu bina
TCDD'nin lojmanı olarak kullanımaktadır.

                                                       

Maket çalışmamızda son geldiğimiz durumun fotoğrafları aşağıdadır. Kapı, pencere doğramalarının boyama hazırlıkları başlamıştır.
Maket binamızın pencere oyukları arkasına geçici olarak beyaz kağıt konup, bina üzerindeki renklendirme çalışmalarının kontrolü
için fotoğraflanıp, incelenmiştir. Herhangibir aksaklığa şu ana kadar rastlanmadığı görülmüştür.

Çeşitli açılardan Afyon İstasyon binası maketinin görüntülerini içeren fotoğraflarımızda; yığma taş bina görünümüne oldukça
yaklaşmış olduğumuz görülmektedir.

Çalışmamız devam etmektedir.














Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #28 : Ağustos 01, 2009, 00:53:20 »


15. Bölüm

Afyon İstasyon binası maketinin kapı ve pencere doğramalarının rengini kahverengi boymaya karar verdim.
Doğal taş renginde olan istasyon binasında, ahşap doğramalara yine ahşap rengine uygun kahverenginin daha iyi
duracağına kanaat getirdim.


Boya öncesi kitte küçük kilitli poşet içinde çıkan kapı ve pencereleri gözden geçiriyoruz. CNC de kesim sonrası bu
parçaların çapaklı olduğunu tespit ediyoruz. Kapı ve pencere pvc parçaların her iki yüzünü zımparalıyoruz.


Zımpara sonrası kapı ve pencere iç kısımlarını tekrar eğe ile düzeltiyoruz.


Burada, CNC makinasından çıkan parçanın nasıl çapaklı olduğunu, zımpara ve eğe ile düzeltildikten sonra görünümünün
nasıl düzeldiğini görüyoruz. Maketin bitiş estetiğinin iyi olması, yapım aşamalarında gösterilen haasasiyete bağlıdır.


Kapı ve pencere parçalarının gerekli düzeltilmeleri tamamlandıktan sonra boyamada kolaylık olmasından dolayı yine bant
üzerine yapıştırırarak boyamaya hazır konuma getiriyoruz.


Boya çalışmalarında, renklerde olabildiği kadar karışım yapmaya çalışıyorum. İstasyon binası maketi doğal taş görünümlü
yapısından dolayı, maket renklendirilmesinde, taş yapıya uygun renkler yaptığımızdan, bu renklere uyumlu orta değerde
bir kahverengi yakalamaya çalışıyoruz.

Boyalarda; Bordo rengin içine sarı ve yeşil renk katarak,ahşap doğramalar için uygun bir kahverengi oluşturuyoruz.


Hazırladığımız kahverengini kapı ve pencere doğramaları olarak hazırlanmış pvc parçalar üzerine uyguluyoruz. Bu tür küçük
parçaların boyanmasında airbrush ile boya çalışması yapmak çok iyi oluyor. Bu boyamalar tabi ki fırça ile deolabilir. Ancak
aibrush ile çalışmak bana daha uygun geliyor.


Maketimizde kapı ve pencere doğramaları için boya çalışmamızın sonucunda, gerekli kuruma süresinden sonra boyadığımız
parçaları beyaz bir kağıt üzerine alarak boyanın görünümünü kontrol ediyoruz.
İncelememiz sonucunda boya çalışmasında herhangi bir olumsuzluğun olmadığını görüyoruz. İstasyon binası maketine kapı
ve pencereleri cam yerine geçecek şeffaf pvc malzeme ile yerleştirerek çalışmamıza devam edeceğiz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #29 : Ağustos 01, 2009, 16:50:47 »


16. Bölüm

Afyon İstasyon binası maketinin kapı ve pencere çalışmalarına devam ediyoruz.


CNC de kesilmiş olan kapıların boyanmasından sonra, kapı doğramalarında camlı kısmın altında içe detay olarak verilmiş
kapı üzerindeki şekillere daha belirgin bir görünüm kazandırmak için sulu boya ile siyaha boyuyoruz.


Kapı alt bölümündeki bu içe detay olan kısımları, siyah boya tam kurumadan az nemli bezle silerek, şekillerin göze daha
belirgin olarak görünmesini sağlıyoruz.


Kapılar üzerinde yaptığımız çalışma sonrası önce kapılara daha sonra da pencere doğramalarına vernik sürüyoruz.
Vernik hem kapı ve pencereler üzerindeki boyayı koruyor, hem de gerçek ahşap doğramalar üzerine sürüldüğü gibi ahşap
koruyucu görevinin yanında  parlak bir görünüm sağlıyor.

Maket boyalarında mat boyalar; yüzeylerdeki detayları kapatmadan renkleri daha belirgin olarak malzeme üzerinde gösterirler.
Parlak boyalar daha kalın ve geç kuruyan boyalar olduğundan, bu yüzden maket boyamasında mat boya kullanıyoruz.
Burada olduğu gibi önce mat boya kullandığımız pencere ve kapı doğramaları pvc malzeme üzerine parlak vernik sürüyoruz.
Airbrush kullanmayıp,fırçayı tercih etmemizin sebebi verniğin daha kalın olarak sürülmesi ve parlaklığını daha iyi vermesindendir.


Kit içinde verilen şeffaf pvc ler,kapı ve pencerelerde cam görüntüsü verme amacını taşımaktadır. Oysa biz, bu amacın
yanında kapı ve pencerelerin maket üzerinde CNC ile açılmış oyuklara yerlştirilip, yapıştırılmasında bu şeffaf pvc lerden
de yararlanıyoruz.

Fotoğrafta görüldüğü gibi kapı ölçülerinden biraz daha geniş kestiğimiz şeffaf pvc lerin üzerine, kapı pvc parçasını yapıştırıyoruz.
Bu işlemde kırtasiye işlerinde sık kullanılan kağıt, karton vb. parçaları yapıştırdığımız yapıştırıcıyı tercih ediyoruz.

Bu yapıştırıcılar; yüzeye parçaları rahat tutturduğu gibi esnek bir yapıya da sahip olduğundan, pvc türü malzemeleri de
yapıştırıyor. Buna bağlı olarak istenmeyen bir durum söz konusu olduğunda, yerinden parçalar rahatlıkla çıkabiliyor.


Şeffaf olan bu pvc leri Sevgili Harun çok iyi düşünmüş. Yapıştırma işlemlerinde önce bir yüzün, koruyucu ince zar gibi olan
plastiğini çıkarıyoruz. Yapıştırma işleminde sırasıyla bu parçaları alarak, yapıştırıcının gereksiz taşma ve bulaşmalarını önlüyoruz.


Maket çalışmamızda her zaman olduğu gibi ilk denemelerimiz küçük binada yapılıyor. Kapı parçalarını cımbız kullanarak yerlerine
yapıştıryoruz. Yapıştırıcıyı kapı oyuğu olan kısma sürerek şeffaf parçanın daha temiz bir şekilde yerine oturmasını sağlıyoruz.


Bu fotoğraflarda görüldüğü gibi pencere doğramalarını ele alıyoruz. Pencere pvc parçalar; daha dikkâtli çalışmayı gerektiriyor.
Kapı altlarındaki geniş yüzey, pencerelerde yok. Bu yüzden pencere doğrama çıtalarına yapıştırıcıyı çok az sürüp taşırmadan
serçe parmağımızla yapıştırıcıyı yayıp, cımbız ile önce şeffaf pvc üzerine yapıştırıyoruz.


Pencerelerde; şeffaf pvc üzerindeki koruyucu malzemenin birini, pencere doğraması yapıştırılacak yüzeyin olduğu plastiği
çıkarıyoruz. Diğer koruyucu plastiği ise pencere doğramasını bina maketi içine yapıştırdıktan sonra çıkarıyoruz.


Bina maketi üzerinde, küçük teraslı olan binada kapı ve pencere çalışmaları tamamlanıyor. Küçük bina ile ana binayı  yan
yana koyduğumuzda, pencere ve kapı doğramaları ile görünümün ne kadar farklı olduğunu buna bağlı olarak, pencere ve
kapı renkleri olan kahverengi tonunun bina ile uyum içinde olduğunu gözlemliyoruz. Eğer, doğramaların rengini beyaz olarak
kullanmış olsaydık, renk uyumu olarak beyaz biraz sert kaçacaktı.


İsteğe göre biraz ekleme yapmayı düşünüyorum. Pencerelerde; içeriden perde görünümü vermek istediğimizde, tersten
yani bina içerisinden, cam arkasında kalacak şekikde (öyle olması gerekir) maskeleme bantlarından yararlananıp, pencere
alanlarını kapatıyoruz.
Bazı pencerelerde perdeler tam kapalı olabildiği gibi bazı pencerelerde yarı açık perdeler olabilir. Bu durumu dikkâte alarak,
ortadaki pencerede yarı açık perde düşünüyoruz. Bu binanın perdelerinin dikine açılıp, kapanan özellikte var olabileceğini
sayıyoruz.


Maket binasının Pencerelerinde; perdeler olur ise, böyle olabilir diyerek, bir örnekleme yapıyoruz. Umuyorum, bina renkleri,
pencere ve kapı doğrama renkleri ile perde renkleri de maket üzerinde uyum sağladılar.

Ana bina üzerindeki pencere ve kapı çalışmalarımız devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #30 : Ağustos 02, 2009, 00:25:50 »


17. Bölüm

1 Ağustos 2009 Cumartesi gece si istasyonumuzun kapı ve pencerelerinin yerlerine yapıştırılması tamamlandı.
Maket çalışmamızda, geldiğimiz son durumun fotoğrafları, gece flaş ile çekilip foruma aktarılmıştır.







Gördüğümüz görüntülerde istasyon maketimizin büyük ölçüde toparlandığını izliyoruz. 2 Ağüstos Pazar günü ( Bu gün sabah)
istasyon çatısı saçak altı çalışmaları, bacalar ve yağmur olukları ile boruları ele alınarak, çalışmamız devam edecektir.

Çevrimdışı Yahya Dai

  • Yosh63
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Ankara
  • Yaş: 60
  • İleti: 138
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #31 : Ağustos 02, 2009, 01:57:44 »
İnce emeklerinizi , özeninizi ve zarif işçiliğinizi hayranlıkla izlemeye devam ediyoruz...Sonunu merak etmeyen varmı acep : ))
 Ellerinize sağlık..

Çevrimdışı Osman Yalçınkaya

  • Osman Yalç?nkaya
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - Suadiye
  • Yaş: 35
  • İleti: 172
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #32 : Ağustos 02, 2009, 02:05:07 »
Merhabalar, öncelikle kılavuz olacak özende yaptığınız açıklamalı anlatım için teşekkürler..

Detaylara dikkat ettiğiniz için dikkatimi çeken bir noktayı paylaşmak istiyorum.



Resimde işaretlediğim yerlerdeki boşluklar bana biraz dikkat çekici geldi, acaba o boşluklar aynı malzemeleleri küçük küçük kesip monte edilerek kapatılabilir mi ? o şekilde daha mı iyi olur ?

Gerçeğine uygun olanı boş kalması mıdır yoksa bahsettiğim gibi dolu mu siz daha iyi bilirsiniz tabii ki ama paylaşmak istedim.

Kolay gelsin.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #33 : Ağustos 02, 2009, 10:08:01 »




Yahya Bey, güzel sözlerinize çok teşekkür ederim.

Osman Bey, ilginize ve önerilerinize çok teşekkür ederim. Uyarılarınızı dikkâte alarak Afyon İstasyon binası ve aynı
mimari yapı özelliğinde bulunan Alaşehir istasyon binası fotoğraflarını bir kez daha dikkâtli inceledim.

Alaşehir İstasyon binasının sıvalı ve sıva üstü boyalı olan son görüntülerinde, sizin uyarınızın son derece yerinde olduğu
açıkça görülmektedir. Burada kapı dış çevresindeki bir büyük bir küçük yatay dikdörtgen şeklinde dizilmiş taş yapısında
allta bulunan su basmanı taş dizisi arasında boşluk bulunmamaktadır.

Bu durumu gözlemleyip, ben de maket üzerinde bu boşlukları artık malzeme parçalarından yararlanarak kapatmaya çalıştım.
Daha sonra bu parçalar da uygun renkte boyanacaktır.

Osman Bey, uyarılarınız tekrar çok teşekkürler.

Aşağıdaki 3 fotoğraf Alaşehir İstasyon binasından. Bu fotoğraflarda; Osman Bey'in uyarısındaki gibi kapı kenarı taş yapıları
açıkça görülmektedir.



                                                    
                                                  (Fotoğrafları büyütmek için üzerine tıklayınız)


Maket yapımlarında, çalışma tam anlamı ile sona ermeden, artık malzemeler atılmamalı, bir eksiklik giderilmesinde veya
bir hata oluşmasında kullanılabilir düşüncesi ile saklanmalıdır. Bu duruma göre ortaya çıkan bu sorunu gerekli girişimde
bulunarak çözmeye çalışıyoruz. Artan parçalardan boşlukları dolduruyoruz.

Çalışmamız devam etmektedir.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #34 : Ağustos 02, 2009, 20:14:07 »


18. Bölüm


Afyon İstasyon binasının çatı altı saçaklarından görülen, çatı taşıyıcı ahşap kolonlar; ters ''V'' biçimli çatı altında fotoğrafta
görüldüğü gibi beş adettir. Dikdörgen konumda olan çatının; sağında ve solunda aynı şekilde, binanın karayoluna bakan giriş
kısmının da üstünde çatı yapısı  ters ''V'' biçimindedir.


Afyon İstasyon maket kitinin içinden yine küçük bir torba içinde saçak altı ahşap kolon parçalarını simgeleyen pvc
parçalar çıkmaktadır. Bu parçalar 3 adet ters ''V'' şeklindeki açıklığın  saçak altına; ortaya bir, sağ ve sola kısma ikişer
adet olmak üzere beş adet yapıştırılacaktır.


Ters ''V'' biçimli çatı açıklığının altına yapıştırdığımız parçaların maket üzerinde yerlerine düzgün oturup oturmadığını kontrol
ediyoruz. Maket çalışmasında sonucun iyi bir şekilde ortaya çıkmasını istiyorsak, mutlaka parçaların uyum kontrollerini
yapmamız gerekir.


Boya çalışması öncesi; saçak altına uygulayacağımız ahşap renginin, çatı kiremit rengine bulaşmaması ve istenmeyen bir 
olumsuzluğa neden olmamak adına tedbri elden bırakmayıp, maskeleme bantı ile koruma altına alıyoruz.
Bu tür yerlerde ister fırça ister airbrush çalışması yapalım kesinlikle maskeleme yapmak gereklidir.


Çatı üst rengini koruma altına aldıktan sonra boyama işlemlerine başlıyoruz. Önce küçük  ahşap kolon şeklindeki parçaları
boyuyoruz. Bu parçalar yüzeyde çıktılı olarak bulunduklarından sağ ve sol yanlarına öncelikli olarak boyama yapıyoruz.


Çatı altı saçakların dör bir yanını boyayıp,kurumaya bırakıyoruz. Daha sonra ahşap rengindeki bu boyalı alana parlak vernik
atılacaktır.


Çatı bölümünü istasyon binası maketi üzerine otutuyoruz. Böylelikle maketimizin dıştan görülen her alanına, boya çalışması
yapılmış oluyor. Makete ait beyaz plastik hiçbir parça kalmamış oluyor.

Çatı üstü baca çalışmaları ile konumuz devam ediyor.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #35 : Ağustos 02, 2009, 20:34:52 »


İhsan Bey, merhaba.

Renkli şeffaf plastikler kullanılabilir. İlk aklıma gelenler;röntgen filimleri, veya renksiz şeffaf plastiğin üzerine
füme renkli cam boyası da kullanılabilir.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #36 : Ağustos 03, 2009, 15:10:41 »



18. Bölüm


Kit içinden çeşitli kalınlıkta baca için pvc baca modelleri çıkmaktadır.Afyon İstasyon fotoğraflarından incelemeler yaparak,
maket üzerinde yapıştıracağımız bacaların şekillerini belirliyoruz. İstasyon çatısı üzerinde 7 adet baca modeli kullanmaya
karar veriyoruz. Burada yapacağımız çalışmada; birazda gerçekçilikten uzaklaşıp, maket üzerinde estetik görünüme önem
vereceğiz.

Afyon Şehir, Alaşehir, Salihli İstasyonları aynı tip mimari özellikte olup, ne yazık ki baca şekilleri pek de hoş görünmeyen
şekillerdedir. Bu durumu dikkâte alarak, biz maketimizin çatısında daha düzenli bir baca yerleştirmesi yapacağız.


Her baca yapısı üç parçadan oluşmaktadır. Baca gövdeki yanyana gelen aynı iki şekil ve bir de baca şapkası dediğimiz 3.
şekilden meydana gelmektedir. Önce baca havalandırma deliklerinin olduğu iki parçadan oluşan baca gövdesini birbirine
yapıştırıyoruz. Süper Uhu tam bu işler için ideal bir yapıştırıcı. Sürünce hemen kurumuyor, parçaları birbirine yapıştırmada
düzgün şekil alması elimizle uygun bir konuma getirmeye yetecek kadar bir zamanda kuruyor.


Birbirine yapıştırdığımız parçaları, zımpara kağıdı üzerinde gerekli düzeltme işlemlerini yaparak. baca gövdesinde düzgün bir
görünüm sağlıyoruz.


Bacayı oluşturan 3. parça baca şapkası parçasını da baca gövdesinin üstüne yapıştırıyoruz. Diğer bacalar da aynı işlemleri
yaparak çatı üzerine yerleştirmeye hazırlıyoruz.

Kit içinde verilen baca şekillerinden seçtiğimiz 7 adet baca şekli: 2 Adet üç havalandırma deliği olan bacalar ile  2 Adet tek
havalandırma deliği olan bacalar ( 4 Adet baca)  binanın ön cephesi üzerindeki çatı üzerine yerleşecek. Diğer 3 Adet olan,
iki havalandırma deliği bulunan bacalar, istasyon binasının demiryolu hattına bakan cephesinin üzerindeki çatıya yerleşecek
olan bacalardır.


Ön cephede bulunan üç havalandırma delikli bacayı yerlerine yerleştiriyoruz. Burada dikkât edeceğimiz bir özellik; gerçek
binaların çatılarında yer alan bacaların; havalandırma deliklerinin, çatı üst kısmından üstte yer alamalarıdır. Hava akımının
kesilmemesi, bacaların sağlıklı bir şekilde dumanı çekmesi açısından bu durumu gözlemleyip, biz de makette pvc bacaların
yerleştirilmesinde, bu durumu göz önünde bulunduruyoruz.


Bacaları çatı üzerinde yerleştirirken, mutlaka aralarında eşit mesafelerini ve bacaların üst kısımlarının hepsinin aynı sırada
olacak şekilde dizilmelerini dikkâte alıyoruz. Bu arada bir hatırlatma yapalım. Bacaları çatıya geçici olarak yapıştırıyoruz.

Yerlerinin belirlenmesi açısından yaptığımız bu işlemde süper uhu yerine kırtasiye türü yapıştırıcı kullanıyoruz. Boyasız olan
bu bacaların yerlerini saptadıktan sonra çıkarıp boyayacağız.

Boyandıktan sonra yerleri belli olan bacaları,kesin olarak çatı
üzerindeki yerlerine yapıştıracağız.Bina maketini çok temiz bir şekilde orataya çıkarmamız açısından bu tür işlemleri yapmak
son derece yararlıdır.


Çatı üzerinden bacaları görünümünü inceliyoruz. Yarlaşim şekillerinde herhangibir akaklığın olmadığını gözlüyoruz.


Bacalarımızın tepe noktaları aynı hizada ve yukarıdaki açıklamalarımız doğrultusunda yerlerini almış bina yapısına uygun bir
renkte boyanmayı beklemektedirler.

Çalışmamız, bacaların boyama işlemleri ile devam etmektedir.

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #37 : Ağustos 03, 2009, 16:52:50 »
Teoman bey merhaba,

Aslında bacalar için bir montaj açıklaması yapmamıştım onun için herhalde yanlış olmuş.

Her baca 3 adet ana parçadan ve bir adet de tepesine gelen parçadan oluşuyor. Ortalarına büyük delikli, yanlarına da 2-3 delikli parçalar konuyor ki ortada kalan kısım aşağıya doğru bacanın deliğine benzesin. Bir de tabi 2 parça kullanıca genişlikleri 4 mm olmuş aslında 6 mm olmaları lazım, tepeleri de büyük kalmış böyle olunca.

Ama iyi oldu, böylelikle nerede eksik açıklama yapmış olduğumuzu görmüş olduk.

Bir de bacaları eşit aralıklı değil de resimlerdeki gibi karışık şekilde koyarsak daha gerçekçi olacak gibi.

Yeni bir takım baca parçalarını bu akşam kargoyla gönderiyorum.

Selamlar, teşekkürler.

Harun




« Son Düzenleme: Ağustos 03, 2009, 17:10:27 Gönderen: Harun »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #38 : Ağustos 03, 2009, 17:11:29 »
İhsan Bey ve Harun Bey merhabalar.

İhsan Bey; Baca konusundaki açıklama yapmanız çok yerinde oldu. Diğer arkadaşların da bilgi edinmesi bakımından
yararlı olacak teknik bir bilgi olması iyi oldu. Sizin nezdinizde Haldun Bey've size çok teşekkürler.

Maket çatısı üzerinde, bacaların yerleştirilmelerinin yukarıdaki kurala göre olmasını sizin doğrulamanız da
beni sevindirdi.


Harun Bey, Baca çalışmalarında yerinde müdahaleniz çok isabetli oldu. Teşekkürler. Önerilerinizi dikkâte alarak baca
çalışmalarında yeniden düzenlemeye gideceğim. Yeni parçalar gelir gelmez baca çalışmalarında gereken yapılacaktır.


Fotoğrafta görüldüğü gibi bacaları çatı üzerinden sorunsuz olarak çıkardık. Boyama çalışmasına başlayacaktım ki.
Harun Bey'den bir uyarı geldi. Bacaların gövde yapılarında olduğundan fazla bir dar görüntü olduğunu, kırmızı ile işaretli
olan parçanın araya girmesi gerektiğini vurguladı. Sağolsun, bu durumla iligili gerekli açıklamayı bir önceki mesajda yapmış.

Çalışmalarımızın bu tür paylaşımlarla oluşu çok sevindirici olmaktadır. Ne güzel keyifli bir çalışma yürütmekteyiz.
Teşekkürler Harun  Bey ve katılımcı arkadaşlar.



Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #39 : Ağustos 03, 2009, 22:40:54 »


19. Bölüm


Afyon İstasyon maketi Harun Bey'in CNC kesim çalışmasında ışıklı olabilecek bir yapıda hazırlanmış. Tabanda  dikdörtgen
parça açık olarak bırakılmış. Bu modeli çalışacak olan arkadaşlar, istediklerine göre istasyon maketi içerisine ışık koyup,
kurgularında veya kesit kurgu çalışmalarında gece ışıklandırması olarak ta değerlendirebilirler.

Biz de bir deneme yaparak, maketimiz ışıklı nasıl duruyor diye bir bakalım istedik.


Evdeki gece lambası içerisinden çıkardığımız ampulü balkonda bulunan plastik masa ortasındaki güneş şemsiye deliğine
masanın altından geçirerek tutturduk. Maketimizi bu düzeneğin üstüne yerleştirdik. Balkon masasını içeri alarak güneş
ışınlarının etkisini daha azaltıp  ışıklı ve ışıksız olmak üzere fotoğraf çekimi yaptık.


Afyon İstasyon maketinin içinden tüm pencerelerin arkasına maskeleme bantı yapıştırdık. Önce ampulü yakmadan masa
üzerinde maketimizin fotoğrafını aldık.


Fotoğraf makinasını yerinden oynatmadan bir ampulü yakarak fotoğraf çektik. Maketimize ışık düzeni kurmamız halinde
ışıklı olarak bu şekilde görülmektedir.

Küçük binanın da ışık alması için ana bina bağlantı duvarından bir yer açmak gerektiğini de belirlemiş olduk.

Saygılar
Teoman Kardaşlar