Gönderen Konu: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler  (Okunma sayısı 28399 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #20 : Aralık 08, 2018, 13:20:10 »
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in 1987 yılında Zonguldak seyahati sırasında çektiği E.K.İ.  3305 plaketli (eski TCDD 3305) Henschel  lokomotifin fotoğrafları;

3305 ve arkasında duran İngiltere üretimi Bagnall lokomotif.












Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #21 : Aralık 09, 2018, 18:50:49 »
E.K.İ.  3303 plaketli 1911 yılı Henschel üretimi lokomotif.







Çatalağzı’nda kullanılan TCDD 3301 sınıfı lokomotifler hakkında araştırma sürerken bu lokomotifin fotoğraflarından,  aslına uygun olanı ile aralarında orantısızlıklar dikkati çekmişti.

Teoman KARDAŞLAR Bey ile fotoğraflar üzerinden yaptığımız karşılıklı inceleme ve görüş alış verişi neticesinde;  bir dar hat lokomotif kazanı ve şasisi üzerinde, 3303 nolu lokomotife ait baca, tamponlar, buhar silindirleri ve prinç plaketlerinin  (3303 ve Ay Yıldız) kullanıldığı, plaketlerin lokomotifin boyutuna göre daha büyük olduğu, engel atanın sonradan takıldığı, kanaati ağırlık kazanmıştı.

Devam eden araştırmalar sonucu, fotoğrafların Zonguldak Çatalağzı Depo Müdürlüğü çalışanları tarafından 2002 yılında hurda parçalar kullanılarak imal edilen 3303 nolu lokomotifin ½ ölçekli modeline ait olduğu tespit edilmiştir.

Bu tespitler doğrultusunda,  daha evvel konumuzda değinilen E.K.İ.’de çalışan  aynı sınıf 3301, 3304 ve 3305 numaralı lokomotiflerle birlikte 3303 plaketli lokomotifin de bu alanda kullanıldığı ve hurdaya ayrıldığı, anlaşılmıştır.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #22 : Aralık 10, 2018, 12:49:21 »
E.K.İ.  Bagnall WB 1948 yılı üretimi dar hat (600 mm) maden lokomotifi.

Bu tip lokomotifler, 1890-1950 yıllarında çok sayıda üretilmiş, her kıtada madencilik alanında kullanılmışlardır. Bazı modelleri ilk modeli temel alınarak, teknolojinin gelişimi ile paralel olarak, valfler, aktarma organları, buhar domu vb. gibi parçalarda ufak değişikliklere uğramışlardır.


Zonguldak Üzülmez İlkokulu yanında bulunan 1948 yılı üretimi (Fab.No: 2860) 1 nolu SIRAM ismi konulan lokomotif. Bu lokomotif 1965 yılında yuvarlak bir hatta sadece dört gün çalışmış, daha sonra raylar sökülmüştür. Lokomotif halen sergilenmektedir.











Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #23 : Aralık 10, 2018, 13:35:08 »
Zonguldak Limanı doklarda sergilenen 4 nolu  (Fab.No:  2863) lokomotif.




Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in 1987 yılında Zonguldak seyahati sırasında çektiği fotoğrafı.




İngiltere’den bir fotoğraf.




Fransa’da nostaijik tur sırasında.




Live Steam modeli.



Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #24 : Aralık 10, 2018, 18:01:02 »
T.C. Orman Bakanlığı. Sinop Ayancık’ta fabrikaya kereste taşımacılığında kullanılan Almanya 1930 yılı Orenstein&Koppel üretimi 600 mm dar hat (dekovil)  lokomotifleri.





12 numaralı lokomotif   (O&K Fab.No: 12213)




13 numaralı lokomotif  (O&K Fab.No: 12214)








Her iki lokomotif, Ayancık’ta sergilenmektedir.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Türkiye'de Kullanılan Endüstriyel Lokomotifler
« Yanıtla #25 : Aralık 11, 2018, 16:18:15 »




Fransa’da nostaijik tur sırasında.





Alp Bey, merhaba. son aktardığınız  minik lokomotifler çok şirinler. Madencilik çalışmalarında kullanılan bu lokomotifler

hakkında aktardığınız bilgiler için çok teşekkürler.

Fransa'da bu lokomotiflerden birinin nostaljik turda kullanılması da trenseverler açısından güzel bir değerlendirme olmuş.

Yıllar önce 1960 yılların ortalarından 1980 yılların ortalarına kadar 20 yıl bir süre içerisinde İzmir Kültürpark (Fuar) içinde
hizmet vermiş minyatür bir tren vardı. Aynı şekilde Ankara Gençlik parkı içerisinde de yine aynı özellikte ve aynı yıllarda
çalışan bu minyatür tren vardı.

Ne yazık ki şu anda bu güzel faaliyetler artık yok!





İzmir Fuar minyatür trenini gösteren 1974 yılı yapımı bir filimden  17 saniyelik  video linki




« Son Düzenleme: Aralık 11, 2018, 16:27:47 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı ismail Hakkı GÖRCÜN

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 63
  • İleti: 277
Ynt: Türkiye'de Kullanılan Endüstriyel Lokomotifler
« Yanıtla #26 : Aralık 11, 2018, 21:57:18 »
Teoman bey bu izmir furarındaki bu lokonun eşi şu anda Sivas Loko bakım atelyesi önünde sergilenmektedir 

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #27 : Aralık 12, 2018, 13:30:38 »
Teoman Bey merhaba.

Paylaşım için çok teşekkür ederim.

İlkokul günlerime döndüm bir an. Her hafta sonu babam tarafından Gençlik Parkı’na götürülmeyi iple çekerdim. O kadar eğlenceli şeyler varken benim tek düşüncem trene  binmek ve iki oyun vagonunun birinde bulunan küçük uçağın koltuğunda seyahat etmekti.  Güzergahta iki istasyon ve kondüktörler bile vardı.

Sevgi ve saygılarımla.


Teoman Bey'in sayesinde yeniden hatırladığım, anılarımızda kalan bu lokomotifler ile ilgili bilgiler ve fotoğrafları  paylaşmak istedim.

Eskişehir Cer Atölyesi mühendis ve işçilerinin emekleriyle iki adet üretilmiştir. Tamamıyla Türk yapısı olan lokomotiflerin her biri 50.000 liraya mal olmuştur. Açılan yarışma sonucu “Mehmetçik” ve “Efe” isimlerini almışlar, 01 Haziran 1957 tarihinde  Gençlik Parkı’nda gerçekleştirilen bir törenle, TCDD’ye bağlı olarak  “Minyatür Tren İşletmeleri” adı altında hizmete girmişlerdir.

Maksimum 20 Km/s sürat yapan ve bu lokomotifler 1750 metre uzunluğunda bir hatta çalışmışlardır. Güzergahtaki seyir müddeti  15 dakikadır.  

Vagonlarına;  Demirspor Kulüpleri, Ankara’dan Ankaragücü, Gençlerbirliği, Hacettepe ve Yolspor, Adana’dan İdmanyurdu, Bursa’dan Acaridman, İskenderun’dan Denizgücü, İstanbul’dan Galatasaray, Beşiktaş, Fenerbehçe, Vefa, Adalet ve İstanbulspor, İzmir’den Altınordu ve Altay, Konya’dan İdmanyurdu ve Şekerspor, Samsun’dan 19 Mayıs Gençlik, kulüplerinin isimleri verilmiştir.

“Mehmetçik” lokomotifi 2016 yılında Eskişehir Hatboyu Caddesi’nde sergilenmeye başlamıştır. Yakın bir tarihte, TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesine götürüldüğü şeklinde duyum bulunmaktadır.

“Efe” lokomotifine daha sonraları, sırasıyla “27 Mayıs”, 2000 yılların başlarında Afyonkarahisar’da  gar önünde dairesel hatta çalıştığı dönemde “Kocatepe” isimleri verilmiştir. Afyonkarahisar’dan  Sivas Loko Bakım Atelyesi Müdürlüğü önüne getirilen bu lokomotife,  Sivas Kongresi’nin yapıldığı tarih olan “4 Eylül” adı verilmiştir.

Teoman Bey'in paylaştığı İzmir Fuarı'ndaki lokomotifin ise "Efe" olabileceğini tahmin ediyorum.
« Son Düzenleme: Aralık 12, 2018, 13:40:44 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #28 : Aralık 12, 2018, 13:32:38 »
Gençlik Parkı’nda







Mehmetçik Eskişehir’de



Kocatepe (Efe) Afyonkarahisar’da



4 Eylül (Efe, Kocatepe) Sivas’ta



Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #29 : Aralık 12, 2018, 15:48:32 »
Ankara’da ikamet eden MTK üyesi Can BECAN Bey ile bugün bir görüşme gerçekleştirdik. Geçtiğimiz hafta Zonguldak’ta seyahatte olan Can Bey bir sürpriz yaparak , Yanıt #22’de fotoğrafları paylaşılan ve E.K.İ.’de  kullanılan  İngiltere Bagnall WB 1948 yılı üretimi  (Fab.No:  2863) 4 nolu dar hat (600 mm) maden lokomotifinin çekmiş olduğu fotoğraflarını paylaştı.

Can Bey görüşme esnasında, “Söz konusu lokomotifin limandan getirilerek, Yayla Mahallesi İhsan Soyak Sokak No: 6 ZONGULDAK adresindeki TTK Genel Müdürlüğü binasının önünde sergilendiğini, lokomotifin çok iyi bakımdan geçirildiğini ve aslına uygun boyandığını”, belirtmiştir.


Can Bey’e ince düşüncesinden, paylaşımından ve katkılarından dolayı çok teşekkür ederim.



Can Bey’in çekmiş olduğu fotoğraflar;












« Son Düzenleme: Aralık 12, 2018, 15:53:15 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #30 : Aralık 13, 2018, 21:35:54 »
E.K.İ .’de kullanılan  İngiltere üretimi WG Bagnall  0-6-0 PT lokomotif.


(Zonguldak/Çatalağzı’nda  1977)





Yaptığım araştırmalarda edinebildiğim kısıtlı bilgiler doğrultusunda Ereğli Kömür İşletmesi’nde (E.K.İ.) kullanılan bu lokomotifimizin tarihçesi ilginç.

1939 yılında ülkemizde kömür endüstrisi  alanında kullanılmak üzerine İngiltere’ye sipariş verilmiş, dar hat ölçülerinde tasarlanan prototipi daha sonra normal hat ölçülerine dönüştürülerek  5 adet imal edilmiştir. İmal eden ise,  W.G. Bagnall fabrikası adına üretim yapan yan kuruluşu/taşeron firması WG Barclay firmasıdır.

2. Dünya Dünya Savaşı’nın o zor günlerinde, 1940 yılında ülkemize ulaşarak kullanıma başlanmıştır. (Seri No tespit edilememiştir) .

İmal edilen bu lokomotifimiz  E.K.İ.’ye satılmış, diğer dört tanesi  ise savaş koşulları nedeniyle 1940 yılında Admiralty şirketi tarafından satın alınmışlardır.

Günümüzde tek örneği, İngiltere’de  restorasyona tabi tutularak Brookfield  adıyla işletilmektedir.





« Son Düzenleme: Aralık 13, 2018, 21:55:28 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #31 : Aralık 13, 2018, 22:04:49 »
E.K.İ .’de kullanılan  İngiltere üretimi WG Bagnall  0-6-0 PT lokomotif.







[![image](https://i.hizliresim.com/16y3P5.jpg)](https://hizliresim.com/16y3P5)





Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #32 : Aralık 13, 2018, 23:38:23 »





Alp Bey, Ereğli Kömür İşletmeleri'nde kullanılan WG Bagnall üretimi buharlı makine ile ilgili araştırma ve incelemelerinizi
içeren paylaşımlarınızle bizleri bilgilendirmenize çok teşekkürler.

Konu içinde yer alan TCDD 3300 serisi lokomotiflerden TCDD 3307 Plaketli makinenin çalışır görüntülerini içeren videoyu
paylaşmak istedim.





                                     
                                 








Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #33 : Aralık 14, 2018, 15:52:56 »
Teoman Bey merhaba.

Görüşleriniz ve video paylaşımınız için çok teşekkür ederim. 3307'nin gidişi sanki modeller gibi bir harika.

Sevgi ve saygılarımla.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #34 : Aralık 14, 2018, 15:55:09 »



Tokat/Turhal Şeker Fabrikası’nda kullanılan İngiltere Robert Stephenson & Hawton (RSH) üretimi  (Fab.No: 7310) lokomotif.


1947 yılında hizmete giren lokomotif halen fabrikada sergilenmektedir.










İngiltere’den örnekler.









Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #35 : Aralık 14, 2018, 21:17:11 »




Alp Bey, yine ilginç bir buharlı makineyi paylaştınız bizlerle.

Araştırıp bulduğunuz bu çalışmalardan dolayı size bir kez daha teşekkürlerimizi sunuyoruz.


Robert Stephenson & Hawton 7310 Plaketli lokomotifin Turhal Şeker Fabrikası'nda kullanılan bu lokomotifin Turhal Tren
istasyonundaki hareket halindeki görüntüsü aşağıdaki linkten bulunmaktadır.









                                       





Çevrimdışı c.doğan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 59
  • İleti: 356
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #36 : Aralık 15, 2018, 01:16:42 »
Harika paylaşımlar için çok teşekkürler.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #37 : Aralık 15, 2018, 11:03:42 »
Teoman Bey, sayenizde Turhal'daki 7310 plaketli lokomotifi de hareket halinde izleme şansına sahip olduk. Bu lokomotif, sonradan farklı renklere boyanmış anlaşılan.

C.Doğan Bey'in de belirttiği gibi, harika görüntüler.

Sevgi ve saygılarımla.

Bu lokomotifin aynıları KARDEMİR'de de 1937-1948 yılları arasında 6 adet kullanılmışlardır. Hizmetten çekiliş tarihleri muhtemelen 1970'li yılların sonları ancak akıbetleri konusunda bir bilgi edinemedim.


Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda (KARDEMİR) kullanılan İngiltere Robert Stephenson & Hawtorn (RSH) ve Hawtorn Leslie  (HL) üretimi  lokomotifler.

Hawtorn Leslie Co. 1937 yılına kadar aynı tür lokomotifler üretmiş, şirketin lokomotif fabrikası 1937 yılında Robert Stephenson Co. tarafından satın alınmasıyla Robert Stephenson & Hawtorn (RSH) adını almıştır.





Kardemir 3306 plaketli RSH 0-6-0PT lokomotif.




Kardemir 3303 ve 3305 plaketli RSH 0-6-0PT lokomotifler.




Kardemir  3301 ve 3302  plaketli LH 0-6-0PT lokomotifler.





Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #38 : Aralık 15, 2018, 12:26:20 »
KARDEMİR'de kullanılan lokomotiflerin sınıflandırılmasında sehven 0-6-0PT olarak yazmışım. Doğrusu 0-6-0ST olacaktır.

ST: Saddle Tank (Sele Tank Lokomotif)

PT: Pannier Tank (Küfe Tank Lokomotif)

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #39 : Aralık 15, 2018, 14:47:54 »
Sivas Çimento Fabrikası’nda kullanılan Almanya Krupp (Fab.No: 2408) üretimi lokomotif.
.

1977 yılında çekilen fotoğrafı.




Krupp Fab.No: 2408 nolu lokomotifimiz 1949 yılında üretilmiş, 22/02/1952 tarihinde Sivas Çimento Fabrikası’nda çalışmaya başlamıştır.  2. Dünya Savaşı sonrası Almanya'da başlatılan üretim/kalkınma programı çerçevesinde Krupp Fabrikası’nca “Hannibal” adıyla üretilmiştir. Standart ray açıklığına sahip, 450 PS gücünde olup 45 km/s sürat yapmaktadır. Almanya’da halen çalışan örnekleri bulunmaktadır. 

Sivas Çimento Fabrikası'ndan hizmetten alınış tarihi ve akibeti konusunda kesin bilgilere ulaşamadım.

https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1409859&lang=1&id=84345&action=portrait


MKE’de kullanılan Krupp “Knapsack” lokomotiflerle de benzerliklerine rağmen kazan yapıları farklılıklar göstermektedir.


Almanya’da farklı dom yapıları olan "Hannibal" lokomotiften örnekler.