Gönderen Konu: Afyon İstasyon Maket Çalışması  (Okunma sayısı 97369 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Afyon İstasyon Maket Çalışması
« : Temmuz 13, 2009, 22:52:11 »



Saygıdeğer modeltrenciler,

Sayın Harun Yamalar'ın CNC makinasında büyük uğraşıları sonucu ortaya çıkardığı ve  dileyen modeltrencilerin kurgularında
kullanabileciği, Türkiye demiryollarına özgü TCDD'nin Afyon İstasyon binası kiti montaj çalışmaları ile boyama işlemlerini
yaparak sizlere aktarmak istiyorum.


1. Bölüm

Önce kit hakında bilgiler.

Alıntı

CNC makinasında kesilen parçalar, ayrı guruplar halinde poşet içerisinde düzenli bir şekilde kutu içerisine yerleştirilmiştir.
Özellikle küçük parçalar kendi içlerinde yine ayrı ayrı gruplandırılarak küçük kilitli poşetler içerisinde sunulmaktadır.

Kit içinde maketi yapılacak olan İstasyon binasının gerçek fotoğrafları ve maket yapımında dikkat edilecek gerekli açıklamaları
içeren bilgilendirme kağıdı bulunmaktadır.




Maket parçalarının birleştirilmesinde izlenecek yolu içeren açıklayıcı planlar bulunmaktadır.




Buradaki istasyon isimleri, mimari yapısı aynı olan ancak Afyon, Salihli ve Alaşehir istasyonlarından birini seçmek isteyen
modelcilere bir alternatif olarak hazırlanmış.


Çatı ve pencereleri oluşturan çalışmalar için hazırlnamış plan.


Bina duvarlarının ayrı parçalar halinde gösterilen çizimleri, maket yapımında yol gösterici olması açısından uygun olmuş


Kitin içinden çıkan tanıtım kağıdında önerilen yapıştırıcı temin edilip, birşeştirilme çalışmalarında kullanılacaktır.


Maket birleştirme çalışmalarına geçiyoruz.


İlk etapta kesim nedeni ile pencere çevrelerinde oluşan çapaklar zımpara ile alınıyor. Kullandığımız zımpara kağıdı ince su
zımparası olup, dokulu yüzeyin tersinden iç kısımdan pencere içlerine ve kenarlarına gerekli düzeltmeler yapılıyor.


Kemerli pencere içleri balık sırtı dediğimiz eğe ile düzeltiliyor. Tüm parçalar bu şekilde elden geçirildikten sonra birleştirme
işlemlerine geçilecektir.

Burada şu özelliği belirtmek isterim. Afyon istasyon binası ilk yapıldığı yıllardaki gibi doğal taş yapısı ile günümüze kadar
gelmiştir.
Bu durum dikkate alınarak, maket parçalarını oluşturan duvarların dış yapısında kabartma şeklinde taş dokusu işlenmiştir.

Salihli ve Alaşehir istasyon binalarında ise zaman içinde taş yapının üzeri sıva ile kaplandığından bu istasyon binaları
günümüzde düz duvar olarak görülmekte ve sıva üzeri dönemlere göre çeşitli renkler almaktadır. ( Belli zaman aralıkları ile
yapılan bakımlar nedeni ile boya renkeleri değişmektedir.)

Bizim yapmayı düşündüğümüz Afyon istasyon binası doğal taş görünümde olacağından boya çalışmalarında; taşların renklerine
uygun çalışma yapılacaktır. Tabi ki Salihli ve Alaşehir istasyonları da ilk yapıldığı yıllarda taş yapı özelliği göstermektedir.

Bu maketi yapacak diğer modelci arkadaşlar isimlendirmede diğer istasyon isimlerini kullanabilmesi için  kit içinden çıkan
açıklayıcı bilgiler içeren kağıtlarda değişkenli istasyon isimleri verilmiştir.

Maket yapım çalışmalarına devam edeceğiz.

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #1 : Temmuz 14, 2009, 00:30:41 »
Teoman bey ,hoşgeldiniz,sanırım yazlıktasınız aman dikkat doktorlar güneşte çok kalmayın diyorlar,güneşin zararlarından korunmak için arada eve girip maket vs yapmak ve forumlarda yayınlamak gerekliymiş ona göre ( Tv de dinledim  ;D)
Yazlıkta iyi eğlenceler.............
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #2 : Temmuz 16, 2009, 22:44:20 »


Kemâl Bey, önerilerinizi dikkâte alıyorum. Çok teşekkürler.


2. Bölüm


İstasyon maket yapım çalışmalarına kaldığımız yerden devam ediyoruz.


Kit kutusu içinden çokan birleştime plânına göre parçalar verilen numaralar sırasına göre yapıştırılmaya başlanıyor.
Uzun duvar ile kısa yan duvarlar süper uhu yapıştırcı ile birleştiriliyor. Bu yapıştırıcı hemen kurumayan oldukça iyi sonuç
veren bir yapıştırıcı.

Yapıştırılacak kenarlara taşırmadan dikkâtli bir şekilde sıvı yapıştırıcı sürüldükten sonra parçalar birleştirilip, yapıştırıcı daha
kurumadan elle pres yapılarak parçaların birleşim yerlerinde düzgünlük sağlanıyor.


Üzun duvar ile taban parçası arasında ölçü yönünden biraz fark vardı. Uzun duvarın diğer kenarından biraz maket bıçağı ile
kesip alıyoruz.


Taban parçasını da iki duvarı birleştirdikten sonra gerekli düzeltmeleri yaparak yapıştırıyoruz.



Parçaları plân doğrultusunda sıra ile yapıştırmaya devam ediyoruz. Parçalar birleşim yerlerinde eğe ve zımpara ile gerekli
düzeltmeleri de yapıyoruz.


Yapıştırıcı tam kurumadan parçaların düzgün yapıştırılması için elimizle kontrol ederek, parçalarda taşkınlık olmmasına özen
gösteriyoruz.


Duvarları, sıra takip ederek yapıştırdıktan sonra ön alındaki son duvarı da kontrol ederek yapıştırmadan önce fazlalıkları
tespit edip, yan kısımdan 2mm kadar kesiyoruz.


Parçaların uyumlu olarak yapışması için eğe ve zımpara çalışmalarını da yaparak yerine yapıştırıyoruz.


İstasyon binasının tm duvarları yapıştırlıyor. Parçalar arası birleşim yerleri tekar kontrol edilerek gerekli düzeltmeler yapılıyor.
Şu ana kadar herhangi bir sorun olmadığı gözleniyor.


İstasyon binası maketi altının da son kotrolları yapılıyor. Parçalar arası uyumun son derece iyi olduğu saptanıyor.


Maketimizin ana isatsyon binası duvarlarının birleştirldikten sonraki genel görünümünden anlaşılıyorki CNC makinasında
kesimler son derece başarılı olmuş.
Bundan sonraki çalışmamız çatı işeri olacak. Bu çalışmada tamamlandı. Fotoğraf ve yazılar hazırlanıp aktarılacak.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #3 : Temmuz 17, 2009, 15:32:42 »


3. Bölüm



İstasyonun ön cephesine göre sağında kalan küçük binayı da tamamlıyoruz.


Küçük bina; istasyon içinde bulunan lojman bölümüne bağlı üstünde balkonu olan binadır.
Boyama işlemlerinden sonra gerekirse ana binaya yapıştırılacak. Ancak bu binanın alt taban parçası bulunmamaktadır.
Bu bina içinde bir alt parça yapılması gerekir. Pencere ve kapı çalışmalarından sonra elimizde bulunan pvc parçalarından bu
küçük bina altına taban yapılacaktır.


Binanın çatısı iki bölümden meydana gelmektedir. Büyük olan kısım iki parçalıdır. Birleşme yerlerinin tam oturması için üçgen
konumumnda olan çatı birleşim yerlerinin mutlaka eğe ile 45 derece eğimli olarak işlenmesi geremektedir. Bu durumu dikkâte
alarak çatıyı oluşuran parçaların birleşim yerlerini yapıştırma öncesi düzeltiyoruz.


Kit içerisinden çıkan 4 adet küçük üçgen parçalar (ortasında oyuk 2 yazan parçalar) çatının yapıştırılmasında destek olarak
kullanılmaktadır. Aynı zamanda çatının esnemeden daha düzgün durmasını sağlamaktadır.
Bu parçaları cetvel yardımı ile eşit aralıklarla ölçülendirerek, çatı parçası içyüzeyde yapıştıracağımız yarlerini işaretliyoruz.


Çatı parçalarını yapıştırma işlemlerinde acele etmeden, bir uçtan yapıştırıcı sürmeye başlayıp, belli aralıklarla yapıştırmayı
gerçekleştiriyoruz. Çatı bölümü en çok dikkât etmemiz gereken bölümdür. Bu kısımda sabırlı davranmak gerekmektedir.


Çatı birleşimini sorusuz olarak tamamlıyoruz. Birleşim yerlerinde her hangibir açıklık olup olmadığını kontrol ediyoruz. Birleşim
yerlerinin daha sağlam olması açısından yapıştırıcımızı bir baştan diğer başa bir kat daha sürüyoruz. Bu işlemle açıklık kalan
yerleri dolgu yaparak kapatıyoruz.


Yapıştırma işlemleri tamalanan çatının büyük bölümün deneme amaçlı bina üzerine yapıştırmadan oturtarak kontollarımızı
yapıyoruz. Görüldüğü gibi çatı sorunsuz olarak bina üzerine oturmaktadır.

İstasyon maketi çalışmamız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #4 : Temmuz 17, 2009, 21:48:45 »


4. Bölüm


Afyon İsatsyon binası ana çatının ön kısmında giriş üstünde bulunan ikinci bir çatı bölümü daha bulunmaktadır.
2 parçadan oluşan maket çatı parçalarını yapıştırmadan önce yerinde deniyoruz. İki parça birleşim yerleri ile ana çatıya
bağlantı yerlerindeki açıklıkları yok etmek için yine düzeltme çalışmaları yapacağız.


Yine 45 derece eğim vermek için önce eğe ile birleşim kenarlarında gerekli çalışma yapıyoruz.


Eğenin yanında sonuca daha çabuk gitmek için ikinci bir yol olan maket bıçağı ile kesmeyi deniyorum. Ancak bu yöntem
çok riskli bir yöntem. Maket bıçağı ile kesim yapıldığı anda malzemenin istenmeyen kısımlarını da kesebiliriz. O yüzden hiç
acele etmeden bu işlemi tamamlıyoruz ve  kazasız sonuca gidiyoruz.
Yine kesilen yerleri zımpara ile düzelterek parça alıştırması yapıp yapıştırılmaya hazır duruma getiriyoruz..


Üzerinde oyuk olarak ''bir'' yazan üçgen parçayı da destek yapıp, küçük çatıyı da yapıştırarak ana çatı üzerinde deneme
yapıyoruz.


Ana çatı bağlantılı bina giriş bölümü üstü çatı yapıştırma işlemleri de tamamlanıyor. Çatı bölümünün üstten görüntüsü ile
kontrolumuzu yapıyoruz. Yapıştırma çalışmalarında bir sorun olmdığını gözlemliyoruz.


Çatının bütününü bina üzerine koyarak genel görüntüsünü izliyoruz.


Ana bina yanında buluna küçük bina altına konacak tabanı keserek yerinde deniyoruz. Bu parçayı daha sonra yapıştıracağız.


Küçük bina üzerindeki balkon korkulukları kit içinde diğer parçalarla karışmasın diye kilitli küçük poşetlere konmuş.


Balkon korkuluklarının içindeki oyuk parçaların çapaklarını yuvarlak ince eğe ile alıyoruz.


Balkon korkuluklarını sırası ile cımbız kullanarak yapıştırıyoruz. Yapıştıcımızı mümkün olduğu kadar taşırmadan kullanıyoruz.


Afyon İstasyon binasının duvar ve çatı çalışmaları tamamlanmış oluyor. Bundan sonarki çalışmamızda çatı ve duvar boya
işlemlerini yürüteceğiz.


Çevrimdışı MEHMET erdoğan

  • MEHMET erdo?an
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: erzurum
  • Yaş: 50
  • İleti: 708
  • Mehmet erdo?an
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #5 : Temmuz 17, 2009, 23:41:59 »
Teoman hocam merhaba uzun zamandır özlemini duyduğumuz.çalışmalarınızı bizlerle paylaştığınız için teşekkürler.kolay gelsin.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #6 : Temmuz 20, 2009, 01:49:36 »
Mehmet Bey, ilginize çok teşekkürler.

5. Bölüm

Maket istasyon binamızın oyma çalışmaları ile konuya devam ediyoruz.


Kiremit olan yüzeye, kiremit rengine uygun boyama işlemi yapacağımızdan, alt kısımlara renk kaçmasını önlemek amacı
ile maskeleme yapıyoruz. Gerçek istasyon binası fotoğraflarından görüldüğü kadarı ile çatı altı bölümlerde, saçak altları
beyaz olduğundan bu alanları koruma altına alıyoruz.


Maskeleme çalışmamızı tamamlayıp, üst yüzeyi boya çalışmasına hazır konuma getiriyoruz.


Boya çalışmamızda yüzeye boyanı daha rahat yayılması ve açıklık koyuluk farklılığı olmaması için ''airbrush '' kullanıyoruz.
Kiremit rengi için sentetik özellikli enamel boya kullanıyoruz. Boya mat özelliktedir. Üzerine uygulayacağım akrilik boyanın
tutunması için boyanın mat olmasına dikkât ediyoruz.

Kiremit rengine daha uygun olması için koyu bordo renge biraz sarı renk karıştırıyoruz. ''airbrush'' ile boyama işlemleri; bana
''daha iyi sonuç veriyor'' izlenimi bırakmaktadır.


Çatının tüm alanını boyadıktan sonra güneş altında kurutuyoruz. Boyanın yüzeye eşit oranda yayılımış olduğunu görüyoruz.


Boya kuruduktan sonra yüzeye vernik atıyoruz. Vernik; hem boyayı koruyor hemde kiremitleri daha iyi ortaya çıkarmak için
yüzeye uygulayacağımız akrilik boyanın tutunmasını sağlıyor. İki ayrı özellikte boya uygulamamızın nedeni: aynı boya
türlerinin birbirine karışıp bozuntu yapmamısıdır.


Çatı altına boya bulaşmaması için maskelediğimiz bantları söküyoruz. Görüldüğü gibi temiz bir çatı altı elde ediyoruz. Bina
dışına taşan saçak kısımları da beyaz düşünüldüğünden böylece bu alanlarıda kurtarmış oluyoruz.


Verikleme işlemi de tamamlanınca, bantları söküldükten sonra çatının verniğinin kurumasını bekliyoruz.


Bu arada kuruma durumunda olan çatıyı geçici bina üzerine koyup görüntü kontrolu yapıyoruz. Saçak altı alanların bina ile
uyumunu gözelmliyoruz. Şu ana kadar maket çalışmamızda bir sorun görülmemektedir.


Kirmeiy yapıların daha belirgin görülmesi için çatı yüzeyini bölümler halinde akrilik siyah boya ile fırça kullanarak kaplıyoruz.
Kapladığımız boya tam kurumadan nemli bir bezle sıyıracağız. Bölelikle kiremit bombeli yüzeyden sıyırdığım boya çaıkacak
kirmeit diplerinde siyah kalacak. Bu da görüntünün daha doğal olmasını sağalayacak.


Boya sıyırma işleminde düzgün bir pvc parçadan yararlanıyoruz. Nemli bezi bu parçaya sararak boya sıyırmaya hazırlıyoruz.


Pvc parça üzerine sardığmız nemli bezi tam kurumamış olan akrilik boyanı üzerinde sıyırıyoruz. Bu yöntemle bombeli olan
kiremit yapının üzerindeki siyah boya çıkıyor, diplerde ise kalıyor. Bu işi direk bezle uygulasak veya bir pamuk ile aynı işi
yapmaya kalksak kiremitler üzerindeki tüm boyalar sıyrılır ve istediğimiz görüntüyü elde edememiş oluruz.


Çalışmamız devam etmektedir.
« Son Düzenleme: Temmuz 20, 2009, 02:10:38 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #7 : Temmuz 20, 2009, 17:29:47 »
Teomen bey,

Ellerinize sağlık. Elinizde çok güzel olacağı şimdiden belli.

Selamlar,

Harun

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #8 : Temmuz 20, 2009, 22:16:43 »


Sevgili Harun, esas senin büyük emeğinle oluşan bu maketi birleştirip, renklendirmek, benim için son derece
haz verici bir çalışma olmaktadır. Gösterdiğin bunca çabadan dolayı ben de sana çok teşekkür ederim.


6. Bölüm


Afyon İstasyon maketinin çatısı üzerinde yaptığımız renklendirme çalışmalarında kiremitleri daha da belirginleştirdik.


Maketini renklendirmeye çalıştığımız Afyon İstasyon binasının fotoğrafından gözlemlediğimiz özelliklerinden biri de taş
örme olarak inşa edilen bu yapının duvarlarında sıva görülmemektedir.
Sevgili Harun da bu özelliği dikkâte alarak maketin duvar yapısına bu görünümü kabarma olarak vermiştir. Örme taş yapı
özelliğinde olacak bu maketin duvar yapısında da doğal taş yapısına uygun bir renk uygulaması gerekmektedir.


''airbrush'' ile boya uygulaması yapacağımızdan, hava basıncı ile püskürtülen boyanın iç mekâna gitmemesi için maketin
pencere oyuklarını iç kısımdan maskeleme bantı ile kapatıyoruz.
Olabildiği kadar boya çalışmasında temiz çalışmak, çıkan işin sonucunda daha iyi görünmesine neden olur.


Seçtiğimiz renk, istasyon binası taş yapısına uygun bir renktir. Bina boyamsında ilk önce pencere oyuklarının iç kısmlarını
boyuyoruz. Daha sonra da duvar alanlarını boyayarak boyma işlemlerini sürdüreceğiz.


İstasyon binasının yanıda bulunan küçük balkonlu binayı da unutmuyoruz. Burada yüzey boyaması yaparak rengin uygun
olup olmadığnı da kontrol etmiş oluyoruz. Bu küçük binada taş yapısına uygun bir renk tutturduğumuzu gözlüyoruz.


İstasyon binamızın bütününün taş duvar ön renklendirmesini bitiriyoruz. Boyanın tam kuruması bittikten sonra örme taş
aralarındaki sıva renklerini ve genel alanda gerekli taş üzeri boyamaları ile çalışmamıza devam edeceğiz.

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #9 : Temmuz 20, 2009, 22:26:56 »
Teoman selam,

Şimdi pencereleri görünce aklıma geldi.

Pencere camları için 0.5 mm şeffaf malzememiz hazırdı. Ama malzeme listesine eklemeyi unutmuşum.

Düzeltmek için hemen not alıyorum.

Selamlar,

Harun

Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 62
  • İleti: 851
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #10 : Temmuz 21, 2009, 00:25:57 »
Teoman Hocam, araya girip konuyu bölmek istemediğim için yazmayayım dedim ancak dayanamadım yazıyorum. Bir çalışma ancak bu şekilde öğretici olarak paylaşıma açılabilir. Gerek ustalığınızla, gerek yaratacılığınızla ve hepsinden öte gerekse titizliğinizle hepimiz için örnek alınacak bir çalışma gerçekleştiriyorsunuz. Öyle ki, fotograflarınızı bile isimlendirirken bölüm bölüm isimlendirmişsiniz yapıştırma, boyama gibi... Söyleyeceğim tek şey: Darısı başımıza... Elinize sağlık. İyi çalışmalar dileklerimle... İlyas Şıklar

Çevrimdışı glyond

  • Önder Sönmez
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 52
  • İleti: 262
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #11 : Temmuz 21, 2009, 11:28:05 »
Teoman Bey,

yine harika bir çalışma olacak ellerinize sağlık , bu arada harun abi bu istasyon kitinden elinde varmı? Var ise ben birine talibim

Saygılar

önder

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #12 : Temmuz 21, 2009, 13:07:45 »
bu arada harun abi bu istasyon kitinden elinde varmı? Var ise ben birine talibim

Saygılar

önder

Önder selam,

Var tabi ama satışa çıkartmadan önce Teoman Hoca'ya rica ettim, bir yapsın, eksiği, fazlası, düzeltilecek bir yeri var mı anlayalım istedim.

O da sağolsun kırmadı yapıyor. Önerileri doğrultusunda son düzeltmeleri yapıp satışa çıkartacağız.

Selamlar,

Harun

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #13 : Temmuz 21, 2009, 22:44:52 »


Harun merhaba.

Pencere camları  yanında eksik baca sayısını da tamamlayabilirsen iyi olacak.
( Bacalar ile ilgli açıklama özel mesajda)
Ayrıca, binanın kat kesim şeritlerini de kesip, kit içine eklemen gerekecek.

Önder Bey, ilginize teşekkürler.

İlyas Bey, her zaman konuyu bölüp görüşlerinizi belirtmenizde yarar var. Yapım aşamalarında dikkâtimizden kaçabilecek
durumlar olabilir. Mutlaka gerekli uyarılarınızı çekinmeden yapabilirsiniz. Çalışmalar ile ilgli güzel sözlerinize çok teşekkürler.


7. Bölüm


Maketimizin taş duvar boyalarını tamamladıktan sonra yığma taş yapısında olan bu binanın, taşlarının arasında kullanılan
harçların görüntüsünü vermek için maket üzerinde yine değişik tarzda bir boya çalışması yapıyoruz.

Maket bina taş duvarlarını sentetik boya ile boyadığımızdan üzerine uygulayacağımız boya türü sulu boya olacaktır.
Boyamada  su ile inceltilen akrilik boya kullanmıyoruz. Akrilik boyanın yüzey tutuculuğu suluboyaya göre daha fazladır.

Burada suluboya kullanmamızın amacı; yaptığımız çalışmada iyi bir sonuç elde edemediğimiz zaman silinmesi daha kolay
olmasındandır. Silip yeniden boyama şansımız vardır.
Bu durumda yine aklımıza bir soru gelebilir. Suluboyanın yüzeye tutuculuğu az ise o zaman bu boyanın maket üzerinden
zaman içinde çıkma veya elle tutmalardan dolayı silinmesi olabilir mi? Hayır.

Biz suluboya çalışmamızı istediğimiz şekilde sonuçlandırdıktan sonra yüzeyde tutunmasını ve çıkmasını önlemek için boyama
işlemleri sonunda mutlaka vernik atacağız. Vernik; boyanın yüzeyde tutunmasını ve korunmasını sağlayan bir üründür.
Mat veya parlak olarak kullanılır. Bizim kullanacağımız vernik mat olacaktır.


Suluboyanın beyazı  ile kapladığımız yüzeyi çatıda yaptığımız işlemin aynısını bu kez duvar yapısında yapıyoruz. Yine hafif
nemli bir bezi küçük bir pvc parçasına sarıp yüzeyi siliyoruz. Kabartma taş desnli şekillerin arasında kalan beyaz boya,
taşların arasındaki harç görünümünü veriyor. Ara ara boyanın fazla silinen kısımlarında tekrar fırça ile beyaz suluboya sürerek
silme işlemini yapıyoruz.


Küçük bina üzerinde yaptığımız çalışmayı, ana binanın yanına koyarak, yığma taş yapı özelliğnde olan bina maketinde boyama
çalışmalarındaki farkı gözlemliyoruz.


Hazır küçük bina üzerinde çalışmayı sürdürürken, balkon kısmındaki korkulukların üzerinde de daha belirgin olması açısından
kuru pastel boyayı zımpara kağıdı üzerinde toz haline getirip çeşitli tonlamalar yapıyoruz.


Kuru pastel boyanın etkilerini de balkon korkuluklarında izliyoruz. Maket üzerinde sentetik, akrilik, suluboya ve kuru pastel
boya uygulamalarımızla maket boyama işlemlerine devam ediyoruz. Taş duvarlar üzerinde yapılan harç boyama çalışmaları
sonrası gerekli kuru pastel boya çalışmalarını da mutlaka yapacağız. Taş duvarlar üzerinde çeşitli renk tonlamaları ile taş
duvar yapısı özelliğini vermeye çalışacağız.


Ana bina duvarları üzerlerinde de çalışmaya başladık. Bu işlem oldukça dikkât ve sabır gerektiren bir işlem. Taş parçaların
arasındaki harç görünümünü aynı oranda verebilmek için bazı yerlerde boya slinmeleri fazla olduğundan boya ve sil işlemini
birkaç kez tekrar etmek zorunda kalıyoruz.

Afyon İstasyon maket çalışması boyama çalışmaları sürdükçe yavaş yavaş ortaya çıkmaya başlıyor.

Çalışmalarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #14 : Temmuz 21, 2009, 23:14:02 »

İhsan Bey,merhaba.

Sarı olan ''Humbrol'' bordo olan ''Revell'' enamel boya. ( Sentetik özellikli boya)

Bordo renge biraz sarı karıştırdım. Kiremit rengini yakalamaya çalıştım.

Bina taş duvarlarda ilk attığım boya setetik özellikli ''Revell'' boyadır.

Saygılar
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Temmuz 21, 2009, 23:17:00 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı glyond

  • Önder Sönmez
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 52
  • İleti: 262
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #15 : Temmuz 22, 2009, 16:18:58 »
Tekrar Merhaba Teoman Bey,

Muhteşem çalışmanızla bir kere daha bizlere bu konudaki bütün incelikler ve  güzellikler hakkında yl gösteriyorsunuz.
ben bir iki onuda bilmediğim için sizlerden bilgi rica edeceğim
rewell boyaların hepsi sentetik özelliklimidir bunları  , bir de kulandığını verniği nerelerden temin edebiliriz


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #16 : Temmuz 22, 2009, 20:24:27 »



Önder Bey, merhaba.

Revell boyalar sentetik özellikte olnaların yanında bir de akrilik özellikte olan çeşitleri de bulunmaktadır.
Bu boyaların yanında her iki öezlliğe de sahip diğer boya çeşitleri de bulunmaktadır. ''Tamiya, Testors, Humbrol'' vb.

Hobby içerikli boylarada artık akrilik daha tercih edilmektedir. Sağlık açısından Avrupa ülkelerinde ve ülkemizde akrilik yaygınlaşmaktadır.

Ancak ben airbrush çalışmalarında sentetiği tercih ediyorum. Bununla birlikte su ve sentetik tinerle inceltilen boyaları
çalışmalarımda karma olarak kullanıyorum. Su ve sentetik özellikli boyalar birbirlerinin üzerinde çalışma yapıldığında bir
bozuntu olmamaktadır. Örneğin istasyon çalışmasında açıkladığım gibi taş bina görünümlü duvarların boyanmasında
önce sentetik boya kullandım. Bu boyanın üzerine su özellikli boya kullanarak taş aralarındaki harç görünümlerini oluşturdum.

İki ayrı özellikli boya ile bu tür çalışma yapılmaktadır. Aksi takdirde tek tip boya ile bu çalışmayı yapamazsınız. Bir başka ayrıntı
vermek gerekirse aynı boya kullanmak istediğinizde araya mutlaka farklı özellikte vernik atmanız gerekir.
Örneğin: önce sentetik boya kullandığınız yüzeye bir kaç kat akrilik özellikli vernik atarsanız arada izole gibi bir tabaka oluşur.
Onun üzerinde yine sentetik özellikli boya kullanabilirsiniz. Ancak bazı boya kaçmaları oluşabilir. Vernik tam yüzeye atılmaz ise
arada boya bozuntuları olabilir.

Bir de akrilik boya olarak boya malzemesi satan yerlerde ''Filli boyanın boya akrilik boya pigmetleri çeşitleri bulunmaktadır. Bildiğimiz
plastik duvar boyası olarak kullanan bu boylar; renk tonlamalarında kullanılan yoğunluğu oldukça yüksek olan boyalardır. Su ile
inceltilerek rahatlıkla akrilik boya gibi kullanabilirsiniz.

Verniklere gelince; resim malzemesi satan kırtasiyelerde, büyük alışveriş merkezlerinde ( Koçtaş, Bauhause, Ikea, Praktiker vb.)
İstanbul Cağaloğlu'nda çeşitli kırtasiye malzemesi satan yerlerde bulunabilir.
Bu vernikler şeffaf olup, yağlı boya ve akrilik resim boyaları ile yapılan resimlerin üzerine uygulanan verniklerdir. Mat ve
parlak olan türleri bulunmaktadır. Yine maket boyaları olarak bilinen, yukarıda bazıların isimlerini verdiğim boyaların da
vernikleri bulunmaktadır.
İstanbul'da rahatlıkla ulaşabileceğiniz, maket çeşitleri ve malzemelerinin satışının yapıldığı ''Modelizmo.com'' dan da bu tür
isteklerinizi karşılayabilirsiniz.



Afyon İstasyon maketi çalışmasında kullandığım boya türleri ve vernikler.

Bu çalışma ile ilgili her türlü sorularınızı yanıtlamaya , elşetirlerinize. önerilerinize açığım. Hep birlikte bu çalışmayı ortaya
çıkarmaktan memnuniyet duyacağımı bildiririm.

Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #17 : Temmuz 23, 2009, 15:23:54 »
Teoman bey, sizin yapımla oldukça gerçekçi bir görünüm alacak bu setteki tek eksik yağmur olukları ve boruları.
Bunların CNC ile yapılması mümkün değil , siz bunları kendinizinkine hangi malzeme ile ve nasıl yaparsınız acaba ,eğer niyetlenirseniz bize de örnek olur.
Teşekkürler,kolay gelsin yaz sıcağında. ;D
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #18 : Temmuz 23, 2009, 23:03:55 »

Kemâl Bey, merhaba.
Afyon İstasyon maket kitinde yağmur oluk ve boruları CNC de yapılamadığından bulunmamaktadır. Meket üzerinde,
yağmur olukları ve borularının yapılıp, yerlerine konulması çok iyi olacaktır. Bu güzel tespitiniz için teşekkürler.
Yağmur olukları ve borularına sıra geldiğinde, yapım ile ilgli açıklayıcı bilgiyi mutlaka aktaracağım.

8. Bölüm


Afyon İstasyon binası fotoğrafta da görüldüğü gibi yığma taş bina özelliğinde yapılmıştır. Taşların yerleştirilmesinde
aralarına konan harçlar aynı zamanda taş aralarında da kendini belli etmektedir. Taş işçiliğini yapan ustalar, taşları
birbirine uyumlu olacak şekilde dikdörgen pirizma şeklinde keserek üst üste düzenli bir şekilde harçla yerleştirmişler,
aynı harç malzemesini de taş aralarında aynı derz gibi işlemişlerdir.

Sevgili Harun'un maket malzemesi üzerinde kabartma olarak işlediği bu görüntü ölçek olarak ta makete uymaktadır.



Fotoğraf incelememizden yola çıkarak taş doku aralarına harç görünümü vermek amacı ile işlediğimiz beyaz boya maket
üzerindeki görünümde sert kaçmıştır. Bu görüntüyü yumuşatmak ve biraz daha taş yapı özelliğine uygun harçların renginin
beyazdan çok kirli beyaz taşların rengine uygun bir renge yaklaşık olması daha doğru olacaktır.

Maket bina duvarlarının tamamını, önce beyaz boya ile taş aralarına yaptığımız işlemden sonra deneme amaçlı olarak giriş
kımındaki ön duvar üzerinde; kırmızı, sarı, kahverengini fırça ile adeta kamuflaj çalışması yapar gibi yapı yüzye yayıyoruz.
Tam kurumadan yine bez ile siliyoruz.


Ortaya çıkan sonucu izliyoruz. Yan duvarlaradki önceden yapılmış olan beyaz boya uygulaması ile sonradan yaptığımız renk
karışımları sonrası duvar görünümünü kıyaslıyoruz. Sonucun istediğimiz gibi olduğunu görüp, aynı işlemi diğer duvarlar üzerinde
uygulamaya devam ediyoruz. Bu işlem oldukça sabır ve zaman gerektiren bir çalışma oluyor.

Renklerin silinmesi anında bazı yerlerde bozulmalar oluyor. Bu durumda o alan tamamen silinip yeniden yapılyor. Amacımız
olabildiği kadar Afyon İstasyon binasının taş yapısına uygun bir görünüm yakalamak.


Tüm duvaralar üzerinde, ikinci kez yaptığımız beyaz boya üzeri karma renk çalışmalarını tamamladıktan sonra kuru pastel
boyayı yine toz haline getirip, ön giriş kısmı olan orta duvarın yanındaki duvar üzerinde deneme yapıyoruz.
Bilindiği üzere doğadaki taşlar, iklim şartlarından dolayı yağmur, kar, güneş ışınları vb etkilerden dolayı zaman içinde
renklerinde koyuluklar, açıklıklar olabilir. Taş yapılar, üzerine sıva yapılmamış ise sıvalı düz duvar üzerine uygulanan çeşitli
boya türlerinde olduğu gibi tek renk görünmezler. Bizde bu özelliği dikkâte alarak, taş yapı görünümünü vermeye çalışyoruz.


Sol taraftaki duvar üzerine uyguladığımız kuru toz pastel ile diğer duvarlara araındaki farkı görüyoruz. Bu işlemimiz, tüm
duvarlar üzerinde uygulama çalışmalarımızla sürüyor. Gerekli kontrol yapılarak sonuca varmaya çalışcağız.

Çalışmamız devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Afyon İstasyon Maket Çalışması
« Yanıtla #19 : Temmuz 24, 2009, 22:50:20 »


9. Bölüm


Yığma taş mimari yapı özelliğ olan Afyon İstasyon binası maketi üzerinde kuru toz pastel ile taş dokusunu ortaya çıkarıcı
boyama çalışmalarına devam ediyoruz. Maketin duvarlarına eskimiş ve kirlenmiş etkisini vermeye çalışıyoruz.


Çatı birleşim yerlerinden, pencere altlarından yağmur akıntıları nedeni ile taşlar üzerindeki akıntı izlerini yansıtmaya çalışıyoruz.
Bu tür çalışmalarda; modelcinin isteğine göre yeni görünümlü bina maketi olarak kullanmak isyeyenler bu kadar abartılı eskitme
ve kirletme yapmayabilirler. Birbaşka durum ise bu tür çalışmalarda eğer eskitme kirletme çalışmalarında, istenilenin üzerinde
bir etki ortaya çıkmış ise, kuru toz pastel boya yüzeyden silgi ile kolayca çıkabilir.
İstenilen kararda yapılan eskitme çalışmaları vernik ile sabitlenir. Verniğin sıvı olması, kuru toz pastelin yüzeydeki etkisini
biraz azaltır. O yüzden bazen aşırıya kaçmış kuru toz pastel boyaların üzerine vernik altılması durumunda görüntü uygun
bir konuma gelir.


Yapım çalışmalarımızda maket kitin içinde eksik olan parçalar tespit edilmiş ve Sevgili Harun'a bildirilmişti. Harun'un dün
kargo ile yolladığı parçalar, bu gün (24 Temmuz, 2009 Cuma) elime geçti.

Kat kesim şeritleri ''HO'' ölçekte yapılmış makete uygun olarak hazırlanmış. Bu parçalar da boyanarak ilgli yerlere yapıştırılacak.


Pencereler için düşünülen şeffaf 0.5 mm kalınlığındaki pvc ler iki taraflı koruyucu malzeme ile kaplanmış olarak kit içinde
verilmesi düşünülmüş.. Bu durumda olan şeffaf pvc ler çok parlak ve üzerleri çiziksiz olarak kullanılacak.

Harun Bey'in pencereler için seçtiği ürün, bu maket için gösterdiği özenin bir kanıtı olarak dikkatimi çekmiştir.


Pencere oyuklarında deneme amaçlı şeffaf pvc leri deniyoruz. Bu parçalar tüm pencere birleştime çalışmalarından sonra
yapıştırılacak.


Kit içinde bulunan köşe taşları görünümlü parçalar, bacalar, kapı ve pencere malzemeleri küçük kilitli poşetler içinde verilmiş.
Parçaların karışmaması ve kullanım kolaylığı bakımından güzel düşünülmüş bir yöntem.

Maket üzerinde; köşe taşları görünümlü parçaları, pencere dışı taş çerçeveleri ( söve, kilittaşı, kemerli taşlar ve denizlik)
geçici olarak yerelerinde kontrol ediliyor. Bu parçalarda CNC makinasında çok güzel kesilmiş.

Bundan sonraki çalışmamızda köşe taşları ve pencereler işlenecek.