Gönderen Konu: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler  (Okunma sayısı 28385 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« : Aralık 02, 2018, 16:55:01 »
Saygıdeğer model trenciler,

Malumunuz olduğu üzere,  ülkemiz demiryollarında yolcu ve yük taşımacılığı dışında, MKEK, Türkiye Şeker Fabrikaları, Sümerbank, Türkiye Kömür İşletmeleri vb. gibi kurumlarımızda bu amaca yönelik geçmiş yıllarda ve günümüzde kullanılan tespit edebildiğim endüstriyel lokomotiflerimizi, yaptığım araştırmalar neticesinde edindiğim bilgilerle tanıtmaya başlayacağım.

Sizlerin de bu tür lokomotifler konusunda elinizde belge ve bilgi varsa paylaşırsanız, zengin bir bilgi ve arşive sahip olabiliriz diye düşünüyorum.

Sevgi ve saygılarımla.

1) DEUTZ marka Fab.No:  56001 lokomotif;

Fotoğrafları MTK üyesi Osman Can BECAN Bey tarafından 2010 yılında ANKARA İvedik Hurdacılar Sitesi’nde çekilmiş ve MTK Forumda “Kırmızı Gül” başlığı ile paylaşılmıştır.





Almanya’daki  aynı tip lokomotifin fotoğrafı.



Deutz marka 56001 nolu lokomotif  Almanya’dan satın alınmış ve 25/01/1955 tarihinde Burdur Şeker Fabrikası’da hizmete başlamıştır.
Deutz Fabrikası’nca Tip: A12L 614 R olarak üretilmiş ve Almanya’da da kullanılmıştır. V 12 silindirli, hava soğutmalı ve 230 Hp gücünde dizel motoru olan lokomotif maksimum 25 km sürat yapmaktadır.  Standart  ray ölçüsünde kullanılmak üzere tasarlanmıştır.

Burdur Şeker Fabrikası’nda hangi numara ile envantere alındığı ve ne zaman hizmetten ayrıldığı konusunda ise bir bilgiye ulaşamadım.

Kaynaklar;

-Osman Can BECAN fotoğrafları
-rangierdiesel.de
-hellertal.startbilder.de


Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #1 : Aralık 02, 2018, 18:36:35 »
2) Orenstinen&Köppel  Buharlı Almanya yapımı lokomotif;

Bu fotoğraflar, 1984 yılında bir İngiltere uyruklu bir şahsın Türkiye gezisi esnasında fotoğraflanmış.







2016 yılında sergilen fotoğrafları.





Söz konusu lokomotif Kırklareli/Alpullu Şeker Fabrikası’nda hizmet vermiştir. Teknik bilgilerine ulaşamadım.

Kaynaklar;
http://www.internationalsteam.co.uk
http://leventbisiklet.blogspot.com

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #2 : Aralık 03, 2018, 13:58:16 »
3) İngiltere 1937 W.G.Bagnall üretimi Türkiye Demir ve Çelik Fabrikaları KARDEMİR’de çalışmış TDÇF 4401 ve TDÇF 4402 plaketli buharlı lokomotiflerimiz.

KARDEMİR Ülkü Fırını’nda görev yapan TDÇF 4401’in 1977 yılında çekilen fotoğrafı.



KARDEMİR’de sergilenen TDÇF 4402 plaketli lokomotifin 2013 yılında emekli makinisti ile çekilen fotoğrafları.





Bu lokomotiflerin hizmetten ayrılma tarihleri ile teknik bilgilerine ulaşamadım.

Kaynaklar;

mikemorant.sgmugmug.com

haberciniz.biz
« Son Düzenleme: Aralık 03, 2018, 14:01:09 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #3 : Aralık 03, 2018, 15:11:11 »
4) Kırıkkale MKE dizel lokomotifler.

Aşağıda fotoğrafın solundaki, TCDD’de de kullanılan, 1968 yılında MaK lisansı ile üretimine başlanılan  DH 3600 sınıfı lokomotif.

Sağdaki ise DR Br 106 sınıfı lokomotif ile benzerlik taşımaktadır.





DR Br 106’nın Almanya’da çekilmiş fotoğrafı.  Bu olabilir mi?  Herhangi bir bilgiye ulaşamadım.



Kaynaklar;

trainsofturkey
bahnbilder.de

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #4 : Aralık 03, 2018, 20:20:08 »
5) AYDIN/Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda kullanılan İngiltere Ruston&Hornsby üretimi Tip: 88DS lokomotif.






Lokomotif, İngiltere’de Ruston&Hornsby  Fabrikası tarafından manevra lokomotifi olarak üretilmiştir. 88 HP dizel motora sahiptir. Standart ray aralığında kullanılmaktadır. İngiltere’de dönemin popüler manevra lokomotifleri arasında yer almıştır.

Nazilli Basma Dokuma Fabrikası’nda 1945 yılında işçi taşıma amacıyla hizmete girmiştir. Nazilli halkı tarafından “Gıdı Gıdı” olarak anılmaktadır.

2016 yılında Nazilli Belediyesi’nin girişimi ile yenilenmiştir. 2017 yılı itibariyle, Nazilli’de nostaljik amaçlı gezilerde kullanılmaktadır.

Ayrıca, 2003 yılında Haydarpaşa’da görüntülenen aynı model lokomotifin fotoğrafını da aşağıda  paylaşıyorum.



Kaynaklar;
Sümerbank.blogspot
Trains of Turkey
Hornby.com forum
Nazilli Belediyesi sitesi

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #5 : Aralık 03, 2018, 21:38:02 »
6) AYDIN/Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda kullanılan Almanya Orenstein&Koppel  üretimi lokomotif.







Benzinli motora sahiptir. Hizmete giriş tarihini tespit edemedim ancak fabrikanın 24 Ağustos 1935 tarihinde temelinin atılması nedeniyle 1935-1936 yılları olması muhtemeldir. Nazilli halkının ilk “Gıdı Gıdı” lokomotifidir.

09 Ekim 1937 tarihinde fabrikanın açılışını yapan Ulu Önder Gazi Mustafa ATATÜRK’ü Nazilli Garı’ndan fabrikaya getiren lokomotiftir.

Nazilli Belediyesi ve TCDD tarafından 2016 yılında yenileme çalışmalarına başlanmıştır. Nazilli’de sergilenmesi planlanmıştır.

2013 Gıdı Gıdı Belgeseli fragmanı linki;


Kaynaklar;
Sümerbank.blogspot
Medya

Çevrimdışı Kerem Türker

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 37
  • İleti: 267
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #6 : Aralık 04, 2018, 09:08:10 »
Bu sonuncu gıdı gıdı bizim köf diye adlandırdığımız loko değil mi?

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #7 : Aralık 04, 2018, 12:28:11 »



Alp Bey, merhabalar.

Türkiye'de kullanılan endüstriyel lokomotifler konusu; ilgi çekici bir konu olduğu gibi  ülkemizin unutulmuş, herkesin
pek bilmediği değerlerini ortaya çıkarıcı nitelikte olması bakımından çok güzel bir araştırma konusu oldu.

Modeltrenciler olarak sayenizde bilgi sahibi oluyoruz. Gösterdiğiniz özverili çalışmalarınızdan dolayı çok teşekkürler.


Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #8 : Aralık 04, 2018, 13:23:29 »
Bu sonuncu gıdı gıdı bizim köf diye adlandırdığımız loko değil mi?

Bu lokomotif "köf" sınıfı içerisinde yer almamaktadır.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #9 : Aralık 04, 2018, 13:32:53 »
Teoman Bey merhaba,

Olumlu görüş ve düşünceleriniz için teşekkür ederim.

Bizlerde sizin çalışmalarınız ve paylaşımlarınız doğrultusunda çok yararlı bilgilere sahip olma şansına kavuşuyoruz.

Sevgi ve saygılarımla.

Alp

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #10 : Aralık 04, 2018, 14:43:01 »
7)  Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda kullanılan Almanya Jung fabrikası üretimi  Fab.No: 11568  CNTL  tip TDÇF 3307 plaketli lokomotif.

1977 yılında KARDEMİR Ülkü Fırını sahasında  çalışırken.



Almanya’da faal tek örnek.



Jung üretimi Tip: CNTL lokomotif, Almanya’da 1950-1954 yılları arasında toplam 7 adet üretilmiştir. 560 PS güce sahip olup 45 km/s sürat yapmaktadır. 6 adedi Almanya'da çeşitli fabrikalara, 1 adedi Türkiye'ye satılmıştır.

Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda kullanılan lokomotifimiz 1952 yılında hizmete girmiştir. Hizmetten çıkış tarihi ile akıbeti hakkında bir bilgiye ulaşamadım.

Türünün tek örneği ise 2017 yılı itibariyle, Almanya’da özel  Hespeltalbahnn  şirketi tarafından  D 5 plaketi altında işletilmektedir.

Kaynaklar;
mikemorant.smugmug.com
wikiwand.com.
hespertalbahn.de

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #11 : Aralık 04, 2018, 23:37:54 »
Can abi Kırmızı Gül'ü paylaştığında lokonun ismine bayılmıştım , acaba son durumu ne oldu ?

Sizin paylaşımdan da Mavi Turna'yı öğrendik.

Gıdı gıdının tekrar çalıştırılması ise harika.
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #12 : Aralık 05, 2018, 21:03:35 »
8)Zonguldak EKİ (Ereğli Kömür İşletmeleri)  1940-1941 Nevzat SANDIKÇI’nın yaptığı  30 nolu lokomotif.




Yukarıda 1941 tarihli gazete kupürü (Gazetenin adı bilinmemektedir) dışında günümüze gelen başka fotoğrafı bulunmamaktadır.

Deli Salih (gözü kara, atılgan anlamında)  lakaplı EKİ demirci ustası  Salih SANDIKÇI tarafından, dönemin  Genel Müdürü İhsan SOYAK’tan mesai saatleri dışında çalışmak şartıyla izin alarak, hurda/atıl lokomotif parçaları ile bir kenara atılan makine malzemeleri ve çoğunu teknik imkansızlıklar altında zor şartlarda kendi imal ettiği parçalarla, lokomotifi üretmiştir.

Lokomotifin çalıştırılacağı gün, Genel Müdür ve hazır bulunanların karşısında  lokomotifi hareket ettirememiştir. Bunun üzerine,   Genel Müdür tarafından malzemeleri ve zamanını boşa harcadığı gerekçesiyle cezalandırılmıştır. Sonradan kayınpederi olacak  maden mühendisi Hüseyin ÖZTEK (Zonguldak eski Belediye Başkanı) ile yaptıkları araştırmada söktükleri boruların kum ile doldurulduğunu  tespit etmişlerdir.  Olayın, bu çalışmadan hoşnut olmayanlar tarafından sabote edildiği anlaşılmıştır.

Bakımı tekrar yapılan EKİ 30 nolu lokomotif, Zonguldak-Kozlu-Üzülmez Ocağı arasında 1941’den 1970’li yılların sonlarına kadar kömür ve işçi taşımacılığında kullanılmış bilahare hurdaya ayrılmıştır.
« Son Düzenleme: Aralık 05, 2018, 21:08:12 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #13 : Aralık 05, 2018, 21:06:38 »
EKİ 30 Nolu lokomotif devamı;

Internette yerel medyada bu konuda iki makale yayınlanmış ve sembolik olarak başka bir lokomotifin fotoğrafları paylaşılmıştır.

Bugün (05/12/2018), bana gazete kupürünün aslını e-posta kanalı ile ulaştıran ve bilgilerini paylaşan Zonguldak Pusula Gazetesi yazarı,  Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM Bey’e katkılarından dolayı Model Trenciler Kulübü (MTK) adına teşekkür ederim.

Kaynaklar;

Internet
Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM
Gazeteci/Yazar  Kadir TUNCER’in makalesi

Çevrimdışı Arda Tırmaş

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 46
  • İleti: 264
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #14 : Aralık 06, 2018, 17:13:47 »
Çok güzel paylaşımlar teşekkür ederiz, 30 nolu lokomotifin hikayesi de düşündürücü, neyseki uzun yıllar hizmet vermiş

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #15 : Aralık 07, 2018, 00:22:45 »
8- Ereğli Kömür İşletmeleri–EKİ  (1984 yılında Türkiye Taşkömürü Kurumu-TTK adını almıştır.)’nde kullanılan Henschel  marka 1918 yılı üretimi 3301, 3304 ve 3305 plaketli lokomotifler.


Solda 3301 ve 3305 Çatalağzı alanında (1971)



3301 Çatalağzı’nda (1975)



3301 Çatalağzı’nda (1975)



3304 Hisarönü (Filyos)’nde (1975)



3304 Çatalağzı’nda (Nisan 1983)




Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #16 : Aralık 07, 2018, 00:27:17 »

3304 Çatalağzı’nda (Nisan 1983)



3304 Selçuk Lokomotif Müzesi’nde



3305 Çatalağzı’nda (1976)



3305 Çatalağzı’nda (1983)



3305 Zonguldak il merkezinde (05/12/2018 günü irtibat kurduğum Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM Bey bu fotoğrafın 3305’e ait olduğunu belirtmiştir.)




Bu lokomotifler hakkında  elde  edilen bilgiler ile ilgili paylaşım devam edecektir.

Çevrimdışı Ozan Dik

  • Ozan
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 52
  • İleti: 2710
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #17 : Aralık 07, 2018, 14:02:13 »
süper fotoğraflar

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #18 : Aralık 08, 2018, 10:37:22 »
Can abi Kırmızı Gül'ü paylaştığında lokonun ismine bayılmıştım , acaba son durumu ne oldu ?

Sizin paylaşımdan da Mavi Turna'yı öğrendik.

Gıdı gıdının tekrar çalıştırılması ise harika.

Kemal Bey, Kırmızı Gül muhtemelen artık yok. Mavi Turna'nın sergilenmesi ve Gıdı Gıdı'nın çalışması ise sevindirici.


Çok güzel paylaşımlar teşekkür ederiz, 30 nolu lokomotifin hikayesi de düşündürücü, neyseki uzun yıllar hizmet vermiş

Arda Bey, ilginize teşekkür ederim.


süper fotoğraflar

Ozan Bey, beğendiğinize sevindim.


Saygıdeğer modeltrenciler,

05 Aralık 2018 tarihinde Teoman KARDAŞLAR Bey’in vasıtasıyla Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey ile telefonda tanışarak görüşme gerçekleştirdik. Yapılan görüşmede Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey bu çalışmaya katkı sağlamak amacıyla yararlı olabileceğini düşündüğü E.TALBOT’un 1981 yılında yayımlanan tam bir kaynak niteliğinde “Steam in Turkey” kitabında yer alan endüstriyel lokomotiflerimiz ile ilgili bölümü e-posta kanalı ile bana ulaştırdı.

Bilahare, kendisinin çekmiş olduğu koleksiyonunda yer alan fotoğraflarından da paylaşma inceliğini gösterdi. Bu fotoğraflar, aynı sınıf lokomotiflerle birlikte yayımlanacaktır.

Anılan belgeler, araştırmaların daha sağlıklı yürütülmesi, tespitlerin doğru olması açısından önemli ve yararlı katkılar sunacaktır. Ben de tespitlerimi bu belgeler doğrultusunda yürüterek devam eden çalışmalarımı paylaşmaya devam edeceğim.

Mahmut Bey’e nezaketinden ve samimi duygularla paylaşımından, ayrıca Teoman Bey’e de yardımlarından dolayı çok teşekkür ederim.

Sevgi ve saygılarımla.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #19 : Aralık 08, 2018, 12:48:21 »
E.K.İ.  3301, 3304 ve 3305 plaket  numaralı  1918 yılı üretimi Henschel  lokomotifler.


Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in, “Steam in Turkey” kitabından paylaştığı E.K.İ.  lokomotifleri ile ilgili bölüm;


Belgede,  E.K.İ.’de kullanılan 3305 numaralı lokomotifin eski TCDD 3301 sınıfı 3305 plaketliı lokomotif olduğu belirtilmektedir.

Bu bilgiden yola çıkarak, Teoman  KARDAŞLAR Bey ile yaptığımız görüşmelerde, tespit ettiğimiz 3301 ve 3304 plaket numaralı lokomotiflerin yayımlanan fotoğraflarının incelenmesinden de 3305 ile aynı sınıf oldukları ve TCDD’den E.K.İ.’ye devredildikleri değerlendirilmiştir.

1.Dünya Savaşı sonlarına doğru ülkemize 10 adet gelen bu lokomotifler,  590 Hp gücüne sahip olup maksimum 50 km/s sürat yapmaktadırlar. 1980’li yılların sonlarına doğru kullanımdan çekilmişlerdir.

Aynı sınıf lokomotiflerden;

-3301, akibeti bilinmemektedir ( E.K.İ.),

-3302, Sivas Garı’nda  (Trains of Turkey kayıtlarında Mart 2010 tarihi itibariyle),

-3304, halen Selçuk Çamlık Lokomotif Müzesi’nde (E.K.İ),

- 3305, halen Zonguldak il merkezinde (E.K.İ.),

- 3307, halen Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüs’nde (Trains of Turkey kayıtlarında 2014 tarihi itibariyle),

-3309 ve 3310’un Erzurum Tren Garı’nda (Trains of Turkey kayıtlarında 2010 tarihi itibariyle),

bulundukları/segilendikleri tespit edilmiştir.
« Son Düzenleme: Aralık 08, 2018, 13:01:33 Gönderen: Alp ÖNEY »