Gönderen Konu: Piko BR55  (Okunma sayısı 14043 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Piko BR55
« : Nisan 01, 2007, 09:31:33 »
Bu bana rahmetli babamın 1979 yılında ilk aldığı tren setinin lokomotifi. Çocukluk yıllarında bolca! kullanmaktan bozulmuştu daha sonra aynı lokomotifi ikinci el olarak buldum ve aldım. Aşağıda onun küçük bir filmini paylaşıyorum.

Şimdikileri bilmiyorum ancak eski doğu alman Piko üretimi olan bu lokomotifin içndeki bütün dişliler ve dişlilerin yatakları plastik. Bu filmdeki lokomotifin de dişlilerden sorunu var, ileri giderken oldukça zorlanıyor, geri gidişlerde ise daha iyi hareket var. Öneriler varsa memnuniyetle...


SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #1 : Nisan 04, 2007, 16:18:20 »
 Okan Bey ,

   Sizin Br55' deki sorunun aynısını, yeni aldığım 2.el Piko BR56' da da yaşadım.  Br56' yı ilk denediğimde,acaba motorunda mı bir sorun var diye endişelenmiştim ve motoru çıkarıp, tek başına test ettim, sorunsuz ve hızlıydı. Sonra da plastik dişli gurubuyla denedim, hızında bariz bir azalma oldu. Netice itibariyle, plastik dişlileri değiştirmeyi düşünüyorum yerine metal dişlileri nasıl temin edebilirim bilmiyorum ?. Bu arada dişlilerin (enlemesine) boyununda dar olması gerekiyor. dişlilerin temas alanı genişledikçe, hızı da etkiliyor. İşin ilginç tarafı, düz hat üzerinde hızlanması iyi giderken, virajlarda hızı düşüyor. Diğer taraftan tekerleklerindeki lastiklerde yıpranmış olduğu için (ara ara) çekişte patinaja geçiyor.

1- Motor sağlam, sorun plastik dişli gurubu,
2- Tekerleklerdeki lastiklerin değişmesi,
3- Metal dişli gurubu temini.
4- Decoder takılması,( daha şık olur),

Bu arada sizin BR55' de decoder var mı?, benim BR56' ya decoder takmak istiyorum, ama yer sorunu olur mu? ( tender içinde ), ya da lokunun içine yerleştirip kablolarını teneder içinde birleştirebilirmiyim?

                                         Serhat

abdusta

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #2 : Nisan 04, 2007, 16:22:02 »
SERHAT bey
size tavsiyem aşama aşama deneme yapmanız.
öncelikle tekerdeki lastikleri degistiriniz..
eger çekişte düşme varsa sonra ikinci aşamayı yaparsınız

saygılar a.usta

SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #3 : Nisan 04, 2007, 16:32:48 »
A.ustam,

   Okan Beyin belirttiği gibi hızı öne gidişlerde azalan ve geriye gidişlerde artan, bir durumu var. Dediğim gibi tek başına motoru denedim, çok hızlı, dişli gurubunda ise hız düşüyor. Yani sorun tek başına, lastiklerinde değil.

                       Serhat,

Not : Tavsiyenize uyacağım, ;) :D

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #4 : Nisan 04, 2007, 17:12:19 »
Merhaba Serhat bey,

Piko BR55in içini eski yıllarda çokça karıştırıyordum, ancak yanıtlarım umutlu değil.

Bendekilerde decoder yok, kazanın ön kısmına doğru tekerlek üstü boş decoder sığdırılabilir diye düşünüyorum, ancak şasi-motor izolasyonu oldukça uğraştırıcı olabilir, hatırladığım motor şasiden alıyor ve kömür pabuçlar vardı. Açıkçası bu uğraşa giremem diye düşünüyorum, belki Nedim beyden yardım alabiliriz.

Plastik dişlileri metal ile değiştirmek verimli olabilir mi şüphelendim, zira benim BR55lerin dişlilerinin yatakları da plastikti ve kırılmıştı, metal dişli ile gerilim/tork(hangisi doğru) daha net artacağından mil üzerinden dişli yatağını daha kolay kırabilir mi diye endişelendim. Sizin BR56nın yatakları nasıl ? Yatak derken dişlinin üzerinde olduğu metal çubukların girdiği iki yandaki oyuklardan bahsediyorum.

Virajlarda yavaşlamayı aynen yaşıyorum, en uzun yarıçaplı dönüşlerde bile yavaşlıyor.

Tender içini hiç açmadım bir fikrim yok, ancak kullanılabilir durumda ise decoder ve hatta hoparlör için olabilecek yegane seçenek. Kabloları uzatma konusu sorun olmayabilir ancak kabloların motora ulaşması ve izolasyon dediğim gibi uğraştırıcı.

Ancak benim anlamadığım, geri giderken neden bu sorun olmuyor gayet güzel gidiyor, ancak ileri giderken dişlilerin taradığını hissedebiliyorum. Bir yorumunuz var mı?

Nedim

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #5 : Nisan 05, 2007, 08:35:24 »
sevgılı dostum serhat bey,
sız bu loko hıc soktunuzmu veya yenıden bır baglantı yaptınızmı..
sasi-motor ızalasyon yalıtım yapılması sorun degıl.. yalıtım yapabılecek degısık cesıtlerde
maddeler sozkonusu.. ancak tabıkı bır tecrube etmekte herzaman yarar var..
aslında loko gormeden bır sey soyleyebılmek mumkun degıl.. ancak gerı gıdıslerde hızlanmasına bende sasırmadım desem yalan olur.. suan benım elımde bır tane pıko kendınden tenderlı buharlı var motor yanmıs ve dıslı yatakları kırılmıs. uzerınde calısmaktayım.. bakalım hasta ıyı olacakmı..
sevgı ve saygılarımla.
nedım kus..
 
« Son Düzenleme: Nisan 05, 2007, 08:38:00 Gönderen: Nedim »

SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #6 : Nisan 05, 2007, 08:56:53 »
  Okan Bey, günaydın,

   Bahsettiğiniz sorunlara, ben de sizin gibi çözüm arıyorum, Tabii ki bunu bir sıraya koyarak bu işi yapıyorum. A.Ustam'ın dediği gibi aşama aşama, İlk önce tekerlekteki lastikleri elden geçirmek gerekiyor. Tekerlek çapına göre lastikler standart mı bunu bilmiyorum, bu hafta sonu araştıracağım ( Hobbytime ' da Piko satıyor.,yedek parçaları inceleyeceğim). Dişli grubuna gelince, şayet mil yataklarına uygun metal  dişli grubu bulursam değiştireceğim, Dediğim gibi tenderin içini açtığım için sorunun az çok neden kaynaklı olduğunu görebildim. Plastik dişlilerin ağız kısımları fazla etli, biraz güç verince, temas yüzeylerinde, aktarım kaybı oluyor ( atlama yapıyor). Diğer taraftan, motorun dişli yönü yatak yönü olarak tenderin arkasına doğru verildiği için, geri gidişlerde gücünü ilk olarak , ilk temas ettiği tekerlek dişlisine veriyor ( bir nevi önden çekişli otolar gibi), Bu yüzden çok güç kaybı olmuyor, ama öne doğru gücünü verirken, aradaki birçok dişli gurubu, bu sırada problem çıkarıyor ve gücü zayıflatıyor. Sorun da burdan çıkıyor,(plastik dişli gurubu).Okan bey, şu ana kadar tesbit ettiğim sorunlar bunlar, bu arada dönüşlerde ki yavaşlamada, Loko kazanının bulunduğu bölümdeki, tekerlek ve biyellerden kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Dönüşlerde sıkışma ve takılma sorunu olduğunu gözlemledim. Buna da bir çözüm bulmaya çalışacağım. Biraz beyin jimnastiği yapmanın zamanı geldi gibi. Çok çalışmam gerekiyor, çoook  :D :D


                                        Serhat

Not : Decoder konusuna şimdilik girmiyorum, ilk önce yukarıdaki sorunları çözmek gerekiyor. Decodere' de bir yer buluruz gibi geliyor.

SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #7 : Nisan 05, 2007, 09:04:35 »
 Nedim Bey, günaydın,

  Notunuzu şimdi gördüm, Şu an bahsettiğim sorunları gidermeye, yönelik çalışıyorum. Henüz hiç bir ekleme veya değiştirme yapmadım. Hocam biz bu hastalarımızı elbirliğiyle ayağa kaldırıp, (eskisinden  daha güçlü olarak) ,tekrar raylar üzerinde göreceğiz, MERAK ETMEYİNİZ.  8) 8)

                                Serhat

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #8 : Nisan 19, 2007, 20:10:04 »

Benim PIKO BR55in yakın çekimleri, Nikon Coolpix-Macro özelliği ile. Nedim ustaya gitmeye vakit bulabilirsem canlanacaklar...

Not Eskitmeler doğal vitrin tozlandırma yöntemi ile yapıldı, özel bir emek sarfetmeye gerek olmaksızın uzun süreli bekleme yöntemi seçildi.  ;D



« Son Düzenleme: Nisan 19, 2007, 20:11:57 Gönderen: Obiwan »

SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #9 : Nisan 20, 2007, 14:14:55 »
  Okan Bey,

  Br55 ile Br56' nın gidişte yaşadığı sorunun kaynağını buldum. Tender ve dişli aksamı değil, tam tersi lokonun ön kısmındaki biyel aks bölümünden kaynaklanıyor.Sorunun kaynağını buldum da, sorunu nasıl halledebilirim onu bulamadım ??? ??? :-[


                                   Serhat

Nedim

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #10 : Nisan 25, 2007, 14:37:26 »
sevgılı dostum okan (obıvan),
pıko br55 ana bakım loko depoda ıyıye dogru gıdıyor.. hergun bır hastalık vırus yok edılıyor..
3 parca olceklenerek montaj yapıldı.. sanırım bu babandan sana hedıye olan loko hepsınden daha aktıf calısacak..
sevgı ve saygılarımla..
nedım kus..

(kopan buhar borusunun tamır olmus durumu)


(bu saglam vazıyette olan bır baska br 55)


(kaybolan nal seklındekı teker dıngıl tutamagı)


(alt ana govde baglantı papuc)


Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #11 : Nisan 25, 2007, 15:25:39 »
Ne kadar teşekkür etsem azdır emeklerine.

Ellerine sağlık, dijital soketli süper olacak...

Teşekkürler.

Okan

Nedim

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #12 : Nisan 25, 2007, 15:30:37 »
sevgılı dostum okan (obıvan),
bır ara tender kısmınıda bırakır ısen memnun olurum.. belkı tender ıcerısıne koymamız gerekebılır decoder soket ayaklarını daha mantıklı olabılır dıye dusunurum sımdılık..
ayrıca motor canavar gıbı calısacak yeterkı o erıyen plastık kısımları bır duzelteyım..
gerısı lokonun ısı.. rampada cıkması.. baktık kı rampa cıkmıyor hemen tender ıcıne bır motor ılavesı.. ;D
sevgı ve saygılarımla..
nedım kus..

SERHATPA

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #13 : Nisan 25, 2007, 15:56:04 »
 Nedim Bey,

   Hocam Br55'i mobilize etmişsiniz ,tebrikler.Acaba benim BR56' ya da bir el atarmısınız ? diyorum. Tender bölümünü toparladım ( hiç bir sorun yaşamıyorum, tıkır tıkır çalışıyor), fakat ön taraftaki biyellerle ve akslarla, olan sorunumu çözemedim.Düz hat üzerinde düzgün giderken virajlarda ya sağ tarafı, ya da sol tarafı kilitleniyor, bir yerlerinden kasma mı yapıyor ? anlayamadım. tek tek parçalara ayırdım, kontrollerini yaptım, fakat yine de sorunu çözemedim.Bir öneriniz var mı? Yoksa hastayı dekor olarak depoya çekeceğim.





                                           Serhat,

Çevrimdışı glyond

  • Önder Sönmez
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 49
  • İleti: 262
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #14 : Nisan 26, 2007, 00:18:17 »
evet nedim abicim sende yoğunsun bu aralar galiba, en son fotoğrafları gönderip bizi bir heveslendirdin sonrada kaldı abi merakla bekliyoruz

Nedim

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #15 : Mayıs 25, 2007, 07:15:28 »
sevgılı dostlarım,
uzun bır aradan sonra nefes alabıldıgım su gunlerde hepınıze tekrar merhaba..
ıslerımın donemsel olarak yogunlasması nedenı ıle yapım onarım bakım ıslerıne ara vermiş ıdım.. malumunuz bakım onarım bekleyen bırcok loko dan sevgılı dostumuz okan bekatlı nın pıko br55 buharlı loko bakım ıslemlerınde bır kademe daha yol aldım..
oncelık ıle motorun govde ıcınde ve komur yuvalarındakı dagılma ve sıkıntı ortadan gıderıldı.
sonrasında kazan uzerınde yer alan ve cok oncelerde yerıne duzgun monte edılmeyen merdıven ıle makınıst bolumu sol taraf altında yer alan buhar boruları tamamlandı.. anlatımdan dolayı ne olur kusura kalmayın. ozellık ıle teoman bey dostumuzdan ozur dılerım, kendılerının ortaya koydugu anlatım tarzına hala yetısemedıgımden dolayı....
sevgı ve saygılarımla.
nedım kus..


** dagılmıs motor blok sabıtleme ıslemı uygun bır plastık parcasının olcumlenerek kesımı sonrasında daha ıyı yapısabılmesı adına yuzeyler zımpara edıldı. tamıya extra thın yesıl kapak ve faller expert plastıc cement kullanılarak (her ıkısıde plastık cımentosu olarak bılınmekte) yuzeyde saglamlık yaratıldı.. tum onarım ıslemlerı bıttıkten sonra govde rengıne boyanacak. 





bakır malzeme olan vede dagalmıs durumdakı komur yatakları uzerınde legım atıkları bulundugundan ayrı bır yerde ısıtılarak legım artıkları temızlendı ve dremel ınce tel fırca yardımı uzerınde kalan legım parcacıkları ve korozyon ıyıce temızlendı.. govde ıcınde yerlerıne oturtuldu ve yıne aynı yapıstırıcılar kullanılarak kurumaya bırakıldı. daha sonra govde ıcınde bır parca daha duzeltme ve dolgu yapılacak.





** ana kazan 1. merdıvenının bakım oncesı durumu **

** ana kazan 1. merdivenının bakım sonrası durumu **
kopmus ve gelısı guzel yapıstırılmıs olan merdıven cıkartıldı zemınde kalan yapıskan atıkları temızlendı. yuzey tamıya extra thın ıle baska bır plastık parcasından zımpara yapılarak elde edılen plastık tozu fırca ucu ıle karıstırılarak orta kıvamda hamur halde defalarca surulecek sıfır hale getırıldı.. merdıven dıkkatlıce yerıne monte edıldı. eksık olan ust kıvrımlar yıne mınık plastık parcalar ıle dolduruldu..







     

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #16 : Mayıs 25, 2007, 08:50:40 »
Ustam ellerine sağlık, sonucu merakla bekliyorum....

Teşekkürler.

Çevrimdışı uzay

  • Forum Üyesi
  • İleti: 1127
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #17 : Mayıs 25, 2007, 11:47:50 »
nedim abi eline sağlık yine döktürüyorsun..
bu tip motorları digitale geçirmek doğru olurmu sence. yanılmıyosan şasiden elektirik alıyor.

enver

Nedim

  • Ziyaretçi
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #18 : Mayıs 25, 2007, 12:28:25 »
sevgılı hobıdas dostum enver bey,
eger dıgıtal gecılecekse bu tur motorlarda haklısın.. saseden elektrık alıyor olması sorun degıl konu cozulecek. uygulamayı yapayım anlatım ve sunumda bulunacagım..
once su br55 bır ayaga kalksın ılk motor denemesı yapılsın gerısı kolay..
sevgı ve saygılarımla.
nedım kus..

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 62
  • İleti: 2460
Ynt: Piko BR55
« Yanıtla #19 : Mayıs 25, 2007, 12:37:26 »
Nedim bey, merhabalar.

İşlerinizin yoğunluğundan biraz nefes alıp tekrarar aramızda olmanızdan çok mutlu olduk.

Sizin de anlatımınız gayet güzel, yaptığınız çalışmalarda bilgilendirici nitelikte.

Samimi ve içten tavrınız ise en güzel anlatım biçiminizdir.


İyi çalışmalar dileklerimle saygılar, sevgiler.

Teoman Kardaşlar