Gönderen Konu: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.  (Okunma sayısı 20936 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« : Aralık 22, 2006, 15:52:47 »
Herkeze merhaba.

trenlerle ilgili konuşmalarınızda "markiz","volan","kuplör","4-6-4","Dumanlık", ve şuan aklıma gelmeyen (genellikle buharlı loco lar için) teknik terim mevcut bunları tek bir konu altında toparlayabilirmiyiz.  (Teknik Terimler sözlüğü gibi).  bu işe yeni başlayanlara kolaylık olacağı inancındayım...

saygılar.
Uğu®

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #1 : Aralık 22, 2006, 19:12:37 »
Ali Beyin Teknik Terimler bölümü fikrine kesinlikle katılıyor ve çok faydalı olacağını düşünüyorum.
Ferda
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #2 : Aralık 22, 2006, 22:31:57 »
Özgür cüğüm sınır değil o limit.(Harbi güldürdün beni vakt-i zamanında genel müdürün birisine sn. müdürüm şurada limit karambolü oldu demişler genel müdürde kardeşim kaldırın limiti karambol olmasın demiş.Herhalde sende yeni bir çığır açacaksın  ;D)

Markiz :Makinist kabini yani loko personelinin görevini yaptığı kısım
Kuplör :Taşıtların birbirine bağlanmasını sağlayan mekanizma.
     Aslında biz gerçek trenlerde bunu koşum takımı olarak tabir ederiz.Daha doğrusu klasik yani kancalı olanları.Yeni üretilen bazı cevher ve sarnıç vagonlarına,DE22000 ve E43000 TOSHIBA ların bazılarında DE33000 lerin ise tamamında yarı otomatik kuplör kullanıldı.Dizayn ve fonksiyon olarak HO ölçekli maketlerin kuplörüne benziyor ancak bire bir aynı değiller.


(Buharlılar için)
4-6-4    2-8-0 gibi tanımlamalar TR de kullanılan tanımlamalar değillerdi.Ancak bütün dünyada kullanılıyordu .İlk rakam klavuz teker sayısını ikinci rakam akuple teker sayısını üçüncü rakamda taşıyıcı klavuz tekerlerin sayısını ifade ediyordu.

Örnek vermek gerekirse Uğur kardeşimiz 4-6-4 ü örnek vermiş.TR de buna uyan tek tip loko vardı onlarda 3700 lük buharlılar.ilk 4 rakamı baş taraftaki klavuz tekerleri (yani 2 klavuz dingil ediyor),6 rakamı akuple yani tahrikli tekerleri (bu da 3 akuple dingili ifade ediyor aynı zamanda),son 4 rakamı ise yine 4 adet taşıyıcı klavuz olduğunu (2 taşıyıcı klavuz dingil) ifade ediyordu.Bu tanımla her ne kadardünya standardında ise de biz yine dünya standardı kabul edilen dingil eşleşmesine göre olan tanımlamaları kullanırdık.

Örneğin 1E veya 1D1 gibi.Bu tip tanımlamalarda rakamlar tahriksiz yani klavuz dingilleri harfler ise akuple yani tahrikli dingilleri ifade ediyor.
Yani 4-6-4 diye tabir ettiğimiz 3700 lük buharlıları 2C2 olarak ta tabir ediyorduk.

Dumanlık Buharlı lokomotiflerde bacanın altında bulunan kısımdır.

Limit makasların arasında dikdörtgen beyaz taşlarla işaret edilir.Makaslarda bir cihette herhangibir taşıt bulunması halinde diğer hattan gelebilecek herhangibir taşıtın güvenli bir şekilde geçmesi için durması gereken noktayı gösterir.

Umarım yardımcı olabilmişimdir
« Son Düzenleme: Ocak 12, 2007, 16:41:04 Gönderen: agulday »
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #3 : Aralık 23, 2006, 15:34:28 »
Erkut abi ben yanıtlamıştım o sorunu ama sitenin azizliğine uğramışsın sağlık olsun.Hayır...Bire bir aynısı yoktu.Ama benzeri vardı (TCDD 34061-34068 serisi).Bizdekilerin markizi farklıydı.Aynı 55000 lik,57000 lik buharlılarınki gibiydi.Domlarda farklıydı.Aşağıdaki linkte 34066 nın resmi var karşılaştırabilirsin.

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3004887,3004887#msg-3004887

Aslında bizdekilerinde maketini bir Maerklin modelinde görmüştüm.Kömür tenderliydi.Ama nerede ne zaman gördüğümü anımsayamıyorum.Keşke ondan bulma imkanımız olsa....

Saygılar

Jimmy Cem
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #4 : Aralık 24, 2006, 00:10:17 »
Evet...Seni rahatsız etmiyorsa mesele yok.(Ama malum bilirsin ben kesinlikle kabul edemem).İşin ilginci öncede dediğim gibi bir yerde gördüm.(Ama Maerklin di).Keşke aynısını bulma imkanımız olsa.Kaçırmayalım derim.(Hiç bir zaman deme 56500 lükler 55000 likler 3700 ler gibi var bire bir aynıları.O kadar ümitsiz olma) ;)
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #5 : Aralık 25, 2006, 01:40:17 »
dom
filtre domu
kumluk

Bunlar Nedir peki ?
Uğu®

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
TCDD Terimleri Sözlüğü
« Yanıtla #6 : Aralık 25, 2006, 15:03:42 »
TCDD Terimleri Sözlüğü umarım bize merhem olur:

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #7 : Aralık 25, 2006, 16:33:26 »
Dom: buharlı lokolarda bacanın arkasındaki kubbe biçimindeki yapılara denir.
Bombeli büyük olan filtre domudur.Buharın kuru olmasını su damlacıklarından ayrılmasını sağlar.Köşegen olanlar ise kumluk:tur.Lokoların yağışlı havalarda rampada patinaja kalkıp zorlanmasını önlemek için tekerlerin altına kum basar.
« Son Düzenleme: Ocak 12, 2007, 16:47:48 Gönderen: agulday »
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #8 : Aralık 25, 2006, 16:59:38 »
Çok teşekkürler. bilmediğim çok şey varmış...
Uğu®

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #9 : Aralık 25, 2006, 17:06:31 »
Bende birşey bilmiyorum canım.Ben kayseriliyim Sakıp ağanın köyünden.Okuma yazmam ilkokul 3 e kadar ötesi yok.(Say desen 10 a kadar say derim devam edesen vale-kız-papaz derim!!!!!!!)  ;D
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #10 : Aralık 25, 2006, 17:17:30 »
Abi allahtan birşey bilmiyorsun birde bilsen ne olacak kimbilir :D  :D  ;D  ;D  ;D
Uğu®

mali87

  • Ziyaretçi
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #11 : Aralık 26, 2006, 12:24:18 »
  Sevgili Jimmy Cem iyiki birşey bilmiyorsun bilseydin napardık bilemiyorum,verdigin bilgiler gerçekten çok güzel,buharlılardan bahsettiginde çoçukluguma gidiyorum.Bayramda bir aksilik olmassa Isparta ve eğirdir istasyonlarına ugrucam sizlere fotoğraflayacağım,görüşmek üzere hoşçakalın.


  mali....
« Son Düzenleme: Aralık 27, 2006, 00:06:50 Gönderen: mali87 »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #12 : Aralık 26, 2006, 20:45:59 »
Cem bey (iceman) , buharlı lokolarla ilgili vermiş olduğunuz bilgilerden dolayı çok teşekkürler.
Benim de sizden bir yardım talebim olacak. Aşağıda belirttiğim açıklamalar doğrultusunda beni aydınlatırsanız sevinirim.
Koleksiyonumda bulunan Roco üretimi BR57 '43220' kodlu buharlı lokonun bizde benzerinin olduğunu bir dergide yayınlanan fotodan tespit ettim.
Bu fotoğrafın çekildiği yer hakkında bilginiz var mı?
Bu loko türü, tekerlek sayısına göre nasıl adlandırılır.
Roco'nun lokosunda Dom'un arkasında bulunan kumluk bir adet oysa fotodaki TCDD lokosunda iki adet bu parça yapılıp ilave edilirse tam olarak bizim TCDD lokosuna benzer mi?
Bilgileriniz doğrultusunda yardımlarınızı bekler saygılar sunarım.

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #13 : Aralık 26, 2006, 22:22:18 »
İyi olacak hastanın Dr. ayağına gelirmiş.......

Teoman bey...Resimini gönderdiğiniz TCDD lokomotifi 55020.Bu lokomotif şu an Edirne Trakya üni.si kampüsünde sergileniyor.Zaten gönderdiğiniz resimde orada çekilmiş.Bunlar eski prusya demiryolu nun (KPEV) G10 loko larıdır.TCDD de 49 adet G10 tipi Buharlı vardı.(55001-55049).Ancak kendi aralarında dörde ayrılıyordu.55001 den 55018 e kadar olanlar 1927/28 üretimidirler ve en yeni olanlarıdır.Nohab yapımıdırlar.55025 ten 55029 a kadar olanlar 1926 Henschell 55030 dan 55049 a kadar olanlar ise 1924 BMAG yapımıdır.Bu lokolar Nohab yapımı olanlar gibi TCDD ye sıfır km. olarak teslim edilmemiş.Eski Anadolu demiryolu (CFOA) dan TCDD ye geçmiştirler (Ancak Henschell yapımı olanlar CFOA siparişi olmalarına rağmen TCDD ye teslim edilmişler).55019 dan 55024 e kadar olanlar ise en eskileridir.Orjinal Prusya makinalarıdır.Bu lokoların hangi firma tarafından hangi tarihlerde üretildikleri tam olarak bilinmiyor.Ancak 1911/12 yıllarında Borsig tarafından imal edildikleri sanılıyor.Ve yine kesin olmamakla beraber 1918 de TR ye geldikleri sanılıyor.Bu makinalarında markizleri (makinist kabinleri) diğerlerinden farklıdır.Aynı sizin Roco da olduğu gibi.Ve işin ilginç tarafı bu 6 makina dışındaki diğer makinalar hepsi 4 domludur.Ancak orjinal Prusya makinaları farklı olabiliyor.Örneğin şu an İstanbul Rahmi KOÇ müzesinde sergilenen 55022 aynı sizin Roco maketiniz gibi bir filtre domu ve bir kumluktan oluşma.KOÇ müzesinde 55022 nin ocak altında bir kazan plaketi dikkatimi çekmişti.1906 yılına ait tarih vardı.Oysa Alman sanaii 1910 öncesi bu tarz imalat yapmamış.Sanırım büyük ihtimal TR de kullanılmamış başka tip bir makinanın kazanı transfer edilmiş.55019 makinanın fotoğrafını gördüm kendisini değil.Ama o da sizin resmini gönderdiğiniz 55020 makina gibi 3 domluydu (bir filtre+iki kumluk).Sizin Roconuzun arkasına bir kumluk eklersek 55020 olur.Bu haliyle 55022 olur.Hangisini istiyorsanız...Eğer bu lokoyu TCDD haline çevirmek istiyorsanız her türlü yardımcı olurum.Eğer sizce bir sakıncası yok ise lokonuzu görmek isterim.Gerçekten rüyalara girecek cinsten gibi görünüyor.(Aşağıda 55020 makinanın 1985 yılında Tavşanlı depoda çekilmiş fotosunuda gönderiyorum)

Saygılar

Jimmy Cem
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #14 : Aralık 27, 2006, 10:01:49 »
.
« Son Düzenleme: Ağustos 09, 2007, 13:56:47 Gönderen: ktuzunalp »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #15 : Aralık 27, 2006, 20:10:52 »
Eğer sizce bir sakıncası yok ise lokonuzu görmek isterim.Gerçekten rüyalara girecek cinsten gibi görünüyor.
Saygılar

Jimmy Cem

Cem bey, ayrıntılı bilgilerinizden dolayı çok teşekkürler.
Bu lokoyla birlikte, elimde bulunan tüm trenleri görebilirsiniz.
Birlikte incelemede bulunmak beni de çok memnun eder. İzmir'de oturduğumuzdan görüşmemiz daha kolay olur.
Her zaman beklerim. Aşağıda bulunan adres ve telefonlardan bana ulaşabilirsiniz.
GSM: 0-532-673 70 50
Ev Tel: 247 07 53
Ev adresim: İnönü cad. No:560/24 İzmir.
(Konak'tan, Fahrettin Altay Meydanı'na doğru gidiş yönünde Poligon durağı)



Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #16 : Aralık 27, 2006, 21:54:20 »
Çok teşekkür ederim Teoman bey

Gerçekten çok ince çok naziksiniz.Bende yılbaşından sonra bir Liliput Br52 edinmeyi düşünüyorum bir aksilik olmazsa.Vakt-i zamanında benim çok kahrımı çeken 3 yıl önce Levent Kırca ya film çekiminde kullandığımız 56508 e çevirmeyi düşünüyorum.Ki sizin 55022 ile (tabii çevirmeyi düşünüyorsanız) hem Burdur hem de Uşak depoda çok çalışmışlar beraber.Birbirlerine çok iyi yakışırlar diye düşünüyorum.Sizinle beraber İzmirin başını bile çekebiliriz (gerçi İzmirde de devamlı durduğum yok ya...) ;)Bende Buca da oturuyorum.Cezaevini geçince heykel meydanına gelmeden önce.Size de tüm arkadaşlara olduğu gibi 24 saat kapım açık.İstediğiniz zaman ulaşabilirsiniz.

128 sok. No.17/3 Buca/İzmir

0 533 731 82 60

Saygılar

Jimmy Cem
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #17 : Aralık 28, 2006, 09:58:06 »
İzmir'i özledim, Hıfzısıhha durağında 7 senem geçti...  >:(

Özgür bey, İzmir'e geldiğinizde beklerim. Daha önce tanışsaymışız çok iyi olurdu. Bize bayağı yakın oturuyormuşsunuz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #18 : Aralık 28, 2006, 20:06:09 »
Bende yılbaşından sonra bir Liliput Br52 edinmeyi düşünüyorum bir aksilik olmazsa.Vakt-i zamanında benim çok kahrımı çeken 3 yıl önce Levent Kırca ya film çekiminde kullandığımız 56508 e çevirmeyi düşünüyorum.Ki sizin 55022 ile (tabii çevirmeyi düşünüyorsanız) hem Burdur hem de Uşak depoda çok çalışmışlar beraber.Birbirlerine çok iyi yakışırlar diye düşünüyorum.

Jimmy Cem

Cem bey, düşüncelerinize aynen katılıyorum.
Buharlı lokoları toplarken TCDD'ye uyanları çoğunlukta tercih etmiştim.
Bunlardan biri de Fleischmann Br 50'dir. Bu lokoyu 56508'e çevirebilirmiyiz. Yoksa daha yakını olan Liliput Br 52'yi almak mı daha doğru olur.
Aşağıdaki fotolarda sizin düşündüğünüz loko(1.foto) ile bendeki loko'nun(2.foto ) fotoları var.
Bunların dışında da Selçuk Çamlık Tren Müzesi'nde çektiğim, ancak tenderi farklı olan benzer bir loko(3.foto) daha var.
4.5.6.7. fotolarda İzmir Halkapınar Lokomatif Deposu'nda çektiğim 56548'in fotoları bulunmakta. Fotoğraf çekerken fotoğraf alma açısı, çok dar olduğundan yakın plan çekimler oldu. 56548'e ait 25 adet detay fotosu bulunmakta ancak yer kaplamasın diye 4 adetini yollayabildim.
Bu yorumları biraraya geldiğimizde  de yapabiliriz fakat sitedeki arkadaşlarında, sizin değerli yorumlarınızdan yaranlamalarını düşündüğümden bu konuyu burada biraz olsun ileteyim istedim.
TCDD Buharlı lokolarına ilgi duyan arkadaşlara umarım yararlı olur.
Selamlar, sevgiler.
teoman


Çevrimdışı ksk156

  • Onur Arslan
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?zmir
  • Yaş: 39
  • İleti: 123
    • ksk 156 model evi
Ynt: Trenlerle ilgili Teknik Terimler.
« Yanıtla #19 : Aralık 28, 2006, 21:38:00 »
Çok teşekkür ederim Teoman bey

Gerçekten çok ince çok naziksiniz.Bende yılbaşından sonra bir Liliput Br52 edinmeyi düşünüyorum bir aksilik olmazsa.Vakt-i zamanında benim çok kahrımı çeken 3 yıl önce Levent Kırca ya film çekiminde kullandığımız 56508 e çevirmeyi düşünüyorum.Ki sizin 55022 ile (tabii çevirmeyi düşünüyorsanız) hem Burdur hem de Uşak depoda çok çalışmışlar beraber.Birbirlerine çok iyi yakışırlar diye düşünüyorum.Sizinle beraber İzmirin başını bile çekebiliriz (gerçi İzmirde de devamlı durduğum yok ya...) ;)Bende Buca da oturuyorum.Cezaevini geçince heykel meydanına gelmeden önce.Size de tüm arkadaşlara olduğu gibi 24 saat kapım açık.İstediğiniz zaman ulaşabilirsiniz.

128 sok. No.17/3 Buca/İzmir

0 533 731 82 60

Saygılar

Jimmy Cem

Cemcim senin İzmir gelmeni bekliyorum :D
Bir arkadaşımla piko ICE-3 modifiye ediyoruz dijital sistemede hazırlayacagız. en hızlı makinanı al gel:D