Gönderen Konu: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler  (Okunma sayısı 28409 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #40 : Aralık 15, 2018, 19:26:44 »

Türkiye Şeker Fabrikaları’nda kullanılan Almanya Orenstein&Koppel üretimi Tip: RL7 Dizel “Kö” lokomotifler.

 “Kö” sınıfı ile “Köf” sınıfı lokomotifler arasındaki farklılıklar.

K: Kleinlokomotive (küçük lokomotif)

Ö: Öel (dizel)

F: Flüssigkeitsgetriebe (hidrolik tahrik)

Aklımızda sorular kalmaması amacıyla, “Kö” lokomotifleri, “Köf” sınıfından ayıran en önemli özellik, “Kö” lerin mekanik debriyaj ile hareket etmeleridir. Aralarında ayrıca 50 Hp’ye kadar olanlar, 50 Hp üzeri olanlar da ayrıca benzer ama farklı kategorilerde tanımlanmışlardır.

Konumuz şimdilik bu olmadığından ülkemizde kullanılanlar ile Almanya’da ki örneğini paylaşıyorum.


Eskişehir Şeker Fabrikası’nda kullanılan, 1934 yılı üretimi Fab.No: 20415 nolu lokomotif.





Alpullu Şeker Fabrikası’nda kullanılan 1934 yılı üretimi Fab.No: 20249 nolu lokomotif.




Bu lokomotifler 1978 yılında hizmetten alınmışlardır. Sonları konusunda bir bilgiye ulaşamadım.



Aynı lokomotifin çizimi ve Almanya’da kullanılan aynı sınıf benzeri.








Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #41 : Aralık 16, 2018, 10:36:16 »
Uşak Şeker Fabrikası’nda kullanılan 1937 yılı Almanya Orenstein&Koppel üretimi Tip: RL7 (Fab.No: ?) Dizel lokomotif.


2006 yılında ihaleyle Uşak’ta hurdacıya satılmıştır.







Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #42 : Aralık 16, 2018, 16:02:57 »

Etibank (Etimaden) Genel Müdürlüğü Bandırma Boraks ve Asit İşletmesi ‘nde kullanılmak üzere Almanya  Diema (Diepholzer  Maschinenfabrik) üretimi  Tip: DVL 150/2.1 lokomotiften iki  adet,  Etibank İskenderun İşletme Müdürlüğü’nde kullanılmak üzere aynı fabrika üretimi Tip: DVL 30 lokomotiften bir adet satın alınmıştır.


Diema DVL 150/2.1 lokomotifleri  10/03/1988 (Fab.No: 4980) ve 16/03/1991 (Fab.No: 5178) tarihlerinde çalışmaya başlamışlardır. Standart ray aralığında ve Deutz marka sekiz silindirli 164 Hp dizel motor ile donatılmışlardır.


Diema DVL 30 lokomotifi (Fab.No: 3041) 26/03/1969 tarihinde envantere girmiştir. Standart ray aralığında ve 40 PS dizel  motora sahiptir.


Türkiye’deki fotoğrafları ile sonları hakkında bir bilgiye rastlayamadım. Almanya’da bulunan  aynı tip lokomotiflerin fotoğraflarını paylaşıyorum.



Diema DVL 150





Diema DVL 30.



Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #43 : Aralık 16, 2018, 18:19:08 »


Sivas Çimento Fabrikası’nda kullanılan 1939 yılı üretimi Almanya Orenstein&Koppel  RL 12 (Fab.No: 21281)  118 HP lokomotif.






Almanya’da bulunan aynı tip lokomotifin fotoğrafları.







Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #44 : Aralık 17, 2018, 14:14:12 »

Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK)’nde kullanılan 1959 yılı üretimi Almanya Henschel DH 180/220 (Fab.No: 26547 ve 26548) lokomotifler.


17/09/1959 tarihinde MKEK’ye teslim edilmişlerdir. 180 HP dizel motora sahip lokomotifler 50 Km/s sürat yapabilmektedirler. Son durumları hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.











Yurtdışından bir örnek (Henschel DH 180).






Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #45 : Aralık 17, 2018, 23:22:49 »
Türkiye Demir Çelik Fabrikaları (TDÇF) Karabük Ülkü İşletmesi’nde (yeni adı Kardemir)’de çalışan Almanya Krauss Maffei üretimi dizel lokomotifler.





Listede yer alan;  18362 ve 18363 fabrika üretim numaralı lokomotifler,  09/07/1958 tarihinde TDÇF’ye teslim edilen Krauss Maffei firması ML 500 C Tipi dizel hidrolik lokomotiflerdir.

Türkiye’de çekilen fotoğrafları, hizmetten ayrılma tarihleri ve sonları hakkında bir bilgiye rastlanılmamıştır.

1954-1966 yılları arasında 56 adet üretilen, 500 PS Dizel Turbo Şarjlı motora sahip bu lokomotif azami  58 Km/s sürat yapmaktadır.

Ayrıca, 1962 yılında Almanya Demiryolları’nca da 2 adet satın alınmış, DB V50 001 ve 50 002 numaraları ile hizmet vermişlerdir.

V50 001, 2011 yılı itibariyle özel SAB demiryolu şirketi tarafından işletilmektedir.


V50 001








Başka bir örnekler








Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #46 : Aralık 18, 2018, 10:17:26 »
Türkiye Taş Kömürü Kurumu (TTK)’nda kullanılan EIMCO marka 17 tonluk akülü ocak lokomotifi.




Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 530
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #47 : Aralık 19, 2018, 09:38:42 »
Alp bey, çok güzel bir çalışma olmuş, bize yeni ufuklar açmış oldunuz, teşekkürler...

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #48 : Aralık 19, 2018, 16:39:13 »
Mesut bey, görüşleriniz için ben de teşekkür ederim.



Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #49 : Aralık 20, 2018, 10:44:41 »
MaK 600D lokomotifi.

Ereğli Kömür İşletmeleri (E.K.İ)’ne 1957 yılında 7 adet (Fabrika No: 600119-125)  İşletme No:  E.K.İ. 6001-07,

Azot Sanayi Türk Anonim Şirketi’ne  1960 yılında 2 adet (Fabrika No: 600346-347), teslim edilmiştir.

Türkiye’de hizmetten çıkış tarihleri ile sonları hakkında bir tespitte bulunulamamıştır.

Almanya’da MaK Fabrikası tarafından 1953-1961 yılları arasında 58 adet üretilen bu lokomotiflerden Türkiye’ye satılanların dışında 19 adedi Küba’da, diğerleri Almanya’da  kullanılmışlardır.

600 HP 6 silindirli tek sıra dizel motora sahip olup 68 Km/s sürat yapmaktadır.

Alman Demiryolları’nda kullanılmış olan DB V 65 sınıfı lokomotifin üretiminde, MaK 600D temel alınmıştır.


E.K.İ. 6001 Zongul’dak Limanı’nda.






E.K.İ. 6002




Almanya’dan örnekler.




« Son Düzenleme: Aralık 20, 2018, 10:50:04 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #50 : Aralık 20, 2018, 13:33:47 »

MaK 650D lokomotifi.

Ereğli Kömür İşletmeleri (E.K.İ)’ne 1963 yılında 1 adet  (Fabrika No: 600467) İşletme No:  TK 1, teslim edilmiştir.

TK 1 lokomotifinin fotoğrafları ile sonu hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.

Almanya’da 1958-1963 yılları arasında 21 adet üretilmiştir. Türkiye dışında, 5 adedi İtalya’da, 2 adedi Danimarka’da,  diğerleri ise Almanya’da kullanılmışlardır.

650 HP 6 silindirli tek sıra dizel motora sahip olup 80 Km/s sürat yapmaktadır.


Aynı tip lokomotiften örnekler.









Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 530
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #51 : Aralık 21, 2018, 18:44:12 »
Merhabalar,

Harun abi'den aldığım bu lokomotifi, E.K.İ. de kullanılana benzettim.



Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 530
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #52 : Aralık 21, 2018, 18:48:04 »
.




Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #53 : Aralık 21, 2018, 22:18:16 »
Mesut Bey merhaba,

Sizin Hornby modeliniz  İngiliz J52 0-6-0ST sınıfı lokomotiftir.

E.K.İ.’de kullanılan Bagnall lokomotifin su tankları her iki yanda ve dikdörtgen prizma şeklindedir.  Ayrıca silindir kutuları her iki yanda ve açıktadır.

Modelde ise su tankı İngilizlerin ST tabir ettikleri Saddle Tank (Sele) şeklinde ve kazanın üzerinden geçmektedir.

Dolayısı ile E.K.İ.de kullanılan lokomotif ile modeliniz benzer değildir.

Fikir vermesi açısından fotoğraflar ile Hornby üretimi J52 sınıf lokomotiflerin linkini paylaşıyorum.

Sağlıcakla kalın.









http://www.hornbyguide.com/class_details.asp?classid=51




« Son Düzenleme: Aralık 21, 2018, 22:41:13 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #54 : Aralık 22, 2018, 15:34:01 »

T.C. Orman Bakanlığı Ayancık Orman İşletme Müdürlüğü’nde kullanılan, 1930 yılı Almanya Orenstein&Koppel üretimi (Fab.No: 12214) 14 işletme numaralı dar hat (dekovil) lokomotif.

12 ve 13 numaralı aynı tip lokomotiflere daha önce forumda Yanıt #24’de değinilmişti.


2008-2010 yıllarında Ayancık Orman İşletme Müdürlüğü bahçesinde.










Ayrıca, geçmiş yıllarda Ayancık’ta bulunan 12 numaralı lokomotifin halen, İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilendiği tespit edilmiştir.

R.Koç Müzesi’nde.









1930-1963 yılları arasında T.C.Orman Bakanlığı Ayancık Orman İşletmesi’nde 4 adet çalışan (Fab.No: 12211) 11 işletme numaralı lokomotif dışında diğer 3 lokomotif tespit edilmiş oldu.


Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #55 : Aralık 23, 2018, 19:33:54 »
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO)‘nda kullanılan Hunslet 0-6-0DM lokomotif.

1955-1961 yılları arasında Hunslet Engine Co. tarafından 69 adet, Andrew Barclay Sons&Sons Co.Ltd. tarafından  10 adet üretilmiştir.

İngiliz Demiryolu (British Rail) BR Sınıf 05 olarak adlandırmıştır. 204 ve 264 HP iki ayrı Gardner 8 silindirli dizel motor kullanılan, mekanik sanjımanlı olan bu lokomotif endüstriyel amaçlı tasarlanmıştır. Azami 28 Km/s sürat yapmaktadır.

Türkiye’de rafinerilerde kaç adet kullanıldığı konusunda bir bilgi bulunmamaktadır.

Halen, bir adet 1961 yılı üretimi (Fab.No:  5241) İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilenmektedir.


R.KOÇ Müzesi’nde.








İngiltere’den örnekler.






OO Ölçek Heljan marka modelinden örnekler.




« Son Düzenleme: Aralık 23, 2018, 20:13:43 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 530
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #56 : Aralık 24, 2018, 13:27:45 »
Alp Bey,

Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim...

Çevrimdışı Arda Tırmaş

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 46
  • İleti: 264
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #57 : Aralık 25, 2018, 03:43:07 »
İstanbul' a gidince Rahmi Koç müzesini ziyaret etmek şart oldu

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #58 : Aralık 25, 2018, 10:51:24 »
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) ‘nda kullanılan Almanya MaK 240 B dizel  hidrolik lokomotif.

1954-1967 yılları arasında 55 adet eski kabin tasarımlı,  1955-1962 yılları arasında 14 adet yeni kabin tasarımlı olarak üretilmiştir. Sıralı 6 silindir dizel 240 HP motora sahip olup 56 Km/s sürat yapmaktadır.  Ayrıca, üç akslı “C” modeli de imal edilmiştir.

TPAO Batman Rafinerisi’nde 1957 yılı üretimi (Fab.No: 220025) ve 1960 yılı üretimi (Fab.No: 220042) lokomotifler çalışmıştır. (Bu lokomotifler yeni kabin tasarımlıdır)

Fab.No: 220025 halen İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilenmektedir.  Fab.No: 220042’nin sonu hakkında ise bir bilgi bulunmamaktadır.


R.KOC Müzesi’nde.








Almanya’dan örnekler.






« Son Düzenleme: Aralık 25, 2018, 10:59:33 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: Türkiye'de kullanılan Endüstriyel lokomotifler
« Yanıtla #59 : Aralık 26, 2018, 10:05:31 »
Almanya Deutz üretimi A8M 517 R dizel lokomotif.

-(Fab. No: 55606), 19/09/1954 tarihinde Adapazarı Şeker Fabrikası’nda,

-(Fab.No: 55607 ve 55608), 19/08/1954 tarihinde Ankara Şeker Fabrikası’nda,

-(Fab.No: 55672), 12/06/1954 tarihinde Kütahya Şeker Fabrikası’nda çalışmaya başlamıştır.

Türkiye’deki fotoğrafları, teknik bilgileri, hizmetten çekilme tarihleri ve sonları hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.


Aynı tip lokomotiften örnekler.








« Son Düzenleme: Aralık 26, 2018, 10:14:49 Gönderen: Alp ÖNEY »