3. BÖLÜM
İngiltere’nin Newcastle kentinde yaşayan mühendis Geoerge Stephenson, 1823 yılında Stockton kasabası ile Darlington arasında bir demiryolu servisi kurmayı düşündü. Edward Pease adındaki zengin bir iş adamının mali kaynakları sağlaması üzerine, 61 km. uzunluğunda demiryolu döşendi. Yolun üçte ikisi çift raylı idi. Demiryolu tarihinin en önemli günü olan 27 Eylül 1825’te, Pease tarafından kurulmuş olan anonim şirket (Stockton-Darlington Railway Company) ilk tren biletini sattı ve ilk yolcu treni, içindeki yolcuların sevinci, yollara dizilmiş halkın hayret dolu bakışları arasında hizmete girdi. Trenin önünde yol açmak için bir atlı gidiyor, lokomotifi dünyanın ilk makinisti, aynı zaman da lokomotifi yapan George Stephenson kullanıyordu.
Lokomotifin treni çekim gücü, gerçekten seyredenlerin hayretini haklı çıkaracak güçteydi.George Stephenson’un yaptığı lokomotif arkasından 400 yolcu taşıyan 21 adet yolcu vagonu, kömür ve demir yüklü 6 adet yük vagonu, buna bağlı olarak yöneticilerin bulunduğu özel bir vagonu, saatte 20 km. hız yaparak çekmiştir. Tren; raylara paralel karayolunda yarışa kalkan bir at arabasını geride bırakmıştır.
Teoman hocamızın, ülkemiz demiryollarının geçmişine ilişkin çalışmasında bahsettiği dünyadaki ilk başarılı serbest demiryolu işletmeciliğinin 150.yılı anısına İngiliz posta idaresi 1975 yılında bir seri ve özel bir zarf çıkarmış. Köklü ve saygın bir hobi olan pulculuk konusunda bir ekleme ile Teoman hocamızın bu değerli çalışmasını bir kez daha anımsatmak ve teşekkür etmek istedim.
Aşağıda bu konudaki zarfın görüntüsünü bulabilirsiniz, bu değerli belgeler için Sayın İhsan Başaran'a teşekkür ederim.

ve tabii ki ülkemiz PTTsi de 1988 yılında ülkemizde kullanılan modellere ilişkin bir anma serisi ve ilk gün zarfları hazırlamış.

Dünyada pek çok koleksiyoncu tematik pul koleksiyonları da yapıyor, trenler, demiryolu işletmeciliği konusundaki pullar hakkında da özel meraklı koleksiyoncular olduğunu biliyormuydunuz ?