Genel Konular > Modelcilikle İlgili
MKE Müzesindeki ‘’Knapsack’’ Lokomotifi ve 1/87 ölçekli modeli
Teoman Kardaşlar:
Saygıdeğer modeltrenciler,
Ankara’dan modelci dostumuz sevgili Serkan Kaçar tarafından telefon görüşmesi ile tanıştığımız yine Ankara’dan modelci
bir arkadaşımız olan Alp Bey’in güzel bir araştırmasını sizler ile paylaşmak istiyorum.
Makine Kimya Endüstrisi Müzesi bahçesinde bulunan bir lokomotif Alp Bey’in dikkatini çekmiş ve onu incelemeye almış.
Ülkemizdeki tarihi değerler içinde yer alan buharlı lokomotiflerin bir kısmı kenara atılıp sessiz sedasız çürümeye terk edildiği
gibi bir kısmı da çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından onarılıp, boyanarak teşhir edilebiliyorlar.
Alp Bey, kendinden tenderli nadir bulunan MKE Müzesi bahçesindeki bu lokomotifin birçok kişi tarafından bilinmesine yönelik
araştırmalar yapıp, incelemelerde bulunmuş ve lokomotifin gerçeği ile ilgili internette yaptığı araştırmalarda, bu lokomotifin
1/87 ölçekli modelinin görüntülerine rastlamış.
Ülkesini seven ve ülkemiz değerlerine önem veren bir kişilik yapısı içinde olan Modeltrenciler Kulübü üyesi Alp Bey, bu
lokomotifin biz modeltrenciler tarafından da bilinmesini sağlamak amacı ile modeltrenciler kulübü formunda bilgi paylaşımında
bulunmak istemiştir.
Alman Krupp firması tarafından 1949-1961 yılları arasında 15 adet üretilen ‘’Kanapsack’’ buharlı lokomotiflerden Türkiye’ye
3 adeti ihraç edilmiştir. 12 adet makine Almanya’da kullanılmıştır.
Kendinden tenderli ‘’Kanapsack’’(Türkçe: Sırt çantası) buharlı lokomotif ile ilgili paylaşımlarından dolayı Alp Bey’e çok
teşekkür ederiz.
MKE Müzesi bahçesindeki lokomotifin günümüzdeki görüntüsünü içeren fotoğrafı ile konumuza başlıyoruz.
Türkiye’de bulunan 3 adet Knapsack lokomotifleri sadece şeker fabrikalarında yükleme ve boşaltma işlerinde kullanılmıştır.
Plaket numarası 3115 Krupp Knapsack 1953 yılında satın alınarak Amasya Şeker fabrikasında kullanılmaya başlanmıştır.
3433 Plaketli Krupp Knapsack 1960 yılında satın alınmış ve Kayseri şeker fabrikasında kullanılmıştır.
Türkiye Şeker fabrikalarında kullanılan 3434 plaketli 3. Krupp Knapsack 1960 yılından itibaren Ankara Etimesgut şeker
fabrikasında kullanılmıştır.
Şu an kulanım dışı olan bu 3 makinenin faaliyetlerinin sona erdiği kesin tarihi bilinmemekle birlikte 1980’li yılların
sonlarına doğru kullanım dışı kaldığı zannedilmektedir.
Almanya’da birkaç adedi yenilenmiş ve demiryolu müzeleri tarafından çeşitli etkiliklerde kullanılmaktadır. Aşağıda yer
alan fotoğraflarda trenlere ilgi duyan meraklılar tarafından düzenlenen etkiliklerde kullanılan nostalji trenlerinde
kullanılan Knapsack makineler görülmektedir.
Krupp Knapsack ile ilgili açıklayıcı bilgilerin Türkçe diline çevrilmiş şekli ile tanıtımını içeren açıklamalı fotoğraftan bilgi
edinebilirsiniz.
Teoman Kardaşlar:
Knapsack ( Sırtçantası) isimli lokomotifin 1/87 ölçekli model incelemesi
Alman ‘’Makette’’ firması tarafından Knapsack buharlı lokomotifin gövdesi 1/87 ölçek resin olarak üretilmiştir.
Alt şasi için 1/87 ölçek Roco Br 80 , Fleischmann Br 89 , Marklin, Trix Br 80 ve Br 89 modelleri kullanılabilir.
Makette tarafından üretilen Knapsack resin gövde modelin görselleri aşağıdaki fotoğraflardan incelenebilir.
Makette firması resin olarak hazırladığı Knapsack modelin yanında ‘’photo etched’’( ince metal tabakadan fotokimyasal
yöntemle kazınmış parçalar) gövde üzerinde kullanılacak çeşitli plaketler verilmektedir.
Modelin gövde üzerindeki yazıları içeren ‘’decal’’ (sulu çıkartma) metal kurşun döküm çeşitli aksesuar parçalar
( yağ pompası, farlar, tutamaç çubukları v.b.) modelin kutusu içinde sunulmaktadır.
Resin modelin montajı ve daha sonra boyanması ile Knapsack 1/87 ölçekli buharlı lokomotif ortaya çıkarılmış olacaktır.
Bu çalışmaların aşamaları aşağıdaki görsellerden takip edebilirsiniz.
Resin olarak hazırlanan gövde üzerindeki detaylar aslına uygu olarak başarılı bir şekilde çalışılmış konumdadır.
Alt şasiyi oluşturacak bölüm çeşitli firmaların 1/87 ölçekli modellerinden temin edilebilinir. Modelcinin tercihine göre
Roco, Fleischmann, Marklin, Trix Br 80 veya Br 89 modellerinden yaralanabilinir.
Aslına uygun olması bakımından tekerlekler üzerinde gerekli tadilat yapılması gereklidir. Tekerlekler üzerindeki balast
parçalar, plastik levhalardan yararlanarak kalınlaştırılması modelin gerçeğine daha uygun bir görünüm kazanmasını sağlar.
Modelin resin üst bölümü ile alt şasiye uyumu için prova niteliğinde inceleme ile gerekli tadilatlar yapılır.
Modele aslına uygun olarak boyama işlemi yapılarak, boyası kuruduktan sonra gövde üzerine plaketleri monte edilerek
kullanıma hazır duruma getirilir.
Bu konudaki paylaşımların sağlanmasında katkısı olan Alp Bey’e bir kez daha teşekkürlerimizi sunarız.
Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar
Alp Bey’in internetten bulup bana ilettiği kaynaklar:
"www.dampflokokotivearchiv.de"
"www.awlingen.de"
"www.makette.de"
kemalomay:
Yaşasın , yeni bir loko daha elde etmek mümkün oldu , Alp beye mi yoksa sana mı daha çok teşekkür edelim bilemedim hocam.
Teoman Kardaşlar:
Kemal Bey, merhaba.
Alp Bey MKE Müzesi bahçesinde Türkiye şeker fabrikalarında çalışan ''Knapsack'' makineyi tespit etmiş ve
yaptığı araştırma ile modelini saptamış tabi ki esas teşekkürü Alp Bey hak ediyor.
Yaptığımız görüşmede bu hafta içinde MKE Müzesindeki makineden görüntüler alıp, bizlere aktaracağını da iletti.
Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar
Teoman Kardaşlar:
Saygıdeğer modeltrenciler,
Bu konunun MTK formunda yayınlanmasında çok büyük katkı bulunan Ankaralı dostumuz sevgili Alp Bey;
bu gün, güneşli bir Ankara havasında 20 Ekim 2016 Perşembe günü Makine Kimya Endüstrisi Müzesi’ne giderek
Knapsack lokomotifin yeni boyanmış görüntüsünün fotoğraflarını çekip bana göndermiştir.
Alp Bey adına kendisini çekmiş olduğu fotoğrafları ben de sizlere aktarıyorum. Alp Bey’in göstermiş olduğu
bu paylaşım anlayışına ve zahmetlerine çok teşekkür ederiz
Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar
Knapsack 3434 plaketli Krupp üretimi makinenin MKE Müzesi’ndeki yeni boyalı fotoğrafları:
Navigasyon
[0] Mesajlar
[#] Sonraki Sayfa
Tam sürüme git