Genel Konular > Multimedya Örnekleri

Demiryolu, Tren, Tramvay, Ulaşım ve Şehir kitapları

<< < (10/12) > >>

koraycenan:
Keşşşşşşşkke benimdeeeeee böyleeee kitaplarım olsaaaaaaa ( güldür güldür replik) :)

utkan:
Okan Kardeşim,

Gösteriyorsun bu kitapları, ondan sonra azdırıyorsun kimilerini.... :)

Yapma, zaten adımız çıkmış.... ;)

Acaba senin farbe serisi kitaplarının G Ölçekli olanı da varmıdır acep? :D

Selamlar....

Okan:
Sıradaki kitabımız daha önce Sürur beyin tanıttığı Steam in Turkey, Türkiye'de Buhar adlı kitap.



Kitabımız 0-950-3469-6-9 ISBN kodlu, The Continental Railway Circle adlı yayıncı tarafından yayınlanmış. 128 sayfalık kitap 1981 baskısı ve E.Talbot tarafından hazırlanmış. Kitabın giriş bölümünde belirtildiği gibi tarihi ve lokomotif bilgilerinin çoğunluğu ilk mesajlarda tanıttığım Benno Bickel tarafından sağlanmış, D.R.Bell tarafından tercüme edilmiş ve fotoğraflarla  zenginleştirilmiş. Bu kitap da 23 değişik katılımcının katkılarıyla oluşmuş. Bu kitapta da lokomotiflerimiz hakkında detaylı bilgileri bulmak mümkün.

Hemen resimlerle tammalayalım:

Ottoman Railway Company ( O.R.C.) ye ait ORC 0-6-2T model 5 numaralı 1911 Robert Stephenson yapımı buharlı lokomotif İzmir yöresinde 1970lerin ortalarına kadar kullanılmış. Alttaki ORC 0-8-2-t 65 . Bu lokomotifler için yandaki tabloda TCDD 3411 ve TCDD 4501 olarak verilmiş.



Bu resimde ise solda Anatolian Railway 0-4-4-0 Mallet ( 1895 Maffei yapımı ), altta CFOA 2-8-0 model 123 numaralı (Borsig 1903 yapımı, 1920 yılında Haydarpaşa da) görüntülenmiş. Bu arada CFOA Chemin de fer ottoman d'Anatolie olarak belirtilmiş. Sağda ise CFOA 2-8-0 136, 1909 Henschel yapımı 1919 yılında Haydarpaşa'da, altta ise CFOA 161 Maffei tarafından 1913de sağlanan ilk 4 0-8-0 olarak belirtilmiş.



Bu modellerin bizde kullanılmış olması çok sevindirici, çünkü HO modellerini bulmak mümkün.

Bu da TCDD 46102, 2-8-2 tekerlek dizilimli lokomotif. Kitapta yapımcısı Robert Stephenson olarak belirtilmiş, 1929'da ORC de 131 no ile çalışmış. Fotoğrafın yılı 1976.

Okan:
Sıradaki kitabımız Hicaz Demiryolu Projesi



Bu kitap Ömer Faruk Yılmaz tarafından hazırlanmış, Çamlıca Basım Yayın tarafından 2011 yılında yayınlanmış ve 40 sayfa. Kodu 978-605-4421-55-8.

Dahr-ül-Beydar Dağlarında çekilen bu fotoğraf, bu coğrafyada yokuş tırmanmak için ortadan dişli ray kullanılması örneği açısından önemli bir görüntü.



Hamidiye Hicaz Demiryolu'nun 11 numaralı lokomotifi



Bu da 1900 yılında Haydarpaşa istasyonunda bekleyen lokomotif ve yük vagonları



Ne yazık ki 2010 yılındaki yangında, Gar binasının yanarken fotoğrafları da bu kitapta yer alıyor.

Okan:
Sırada 5 kitaplık bir serimiz var !

Bu kitaplar sevdiğim arkadaşımız Osman Yalçınkaya tarafından bana armağan edildi. Vefat eden bir yakının kitaplarıymış, allah rahmet eylesin, burada anıları bizler ile yaşasın. Osman'a bir kez daha teşekkür ediyorum.

Bu mesajda formatı biraz değiştireceğim. Çünkü bunlar ülkemizde yok edilen ama bir zamanlar var olan bazı değerleri doğrudan gösteriyor. Bunlar dönemin ders kitapları, tabii ki bolca yabancı kaynak referansı mevcut ancak kullanılan Türkçe bazı açılardan hala taze, bazı açılardan ise anlamsız yabancı dil özentiliğiyle yok edilmiş. Yabancı bir dili öğrenmek, hakim olmak tabii ki çok önemli ve günümüzde teknolojiyi hele bizim gibi üretmeden tüketerek kullanan toplumlar için kaçınılmaz ama kendi dilimizi Türkçe'mizi yok saymak geliştirmemek de ayrı bir tüketim oluyor.

Neyse konumuza dönelim. Bu 5 kitabı biraz sırasını da değiştirerek tanıtacağım. Bu kitapların hepsi Prof. Yük. Müh. Enver Berkmen tarafından hazırlanmış.

1. Demiryollar - Genel Bahsiler adlı kitap : 1944 İTÜ Matbaası baskısı ve T.C. Maarif Vekilliği Teknik Okulu Kütüphanesi yayınlarından kitap arkasındaki listeye göre 30 numaralı kitap, Fenmemurluğu için hazırlanmış.



Farketmişsinizdir, kitap "saman kağıdı", "teksir kağıdı" benzeri bir kağıda basılmış. Bibliyograya Notisi olarak 625.1/.6(075) kodu verilmiş. 230 sayfa. Bir derleme kitap olarak hazırlanmış, bu kitabın arkasından tanıtacağım 4 kitabın genel bir özeti olarak hazırlanmış.  Ama ne istersiniz ? Örneğin; Lokomotifler: Kazanı, buhar makinesi, çekim kuvvetinin hesabı, tenderlar ?, ya da Ağaç, Demir veya Betonarme traverslerin nerelerde kullanılabileceği mi ? vagonları ölçülü çizimleri mi ?dedim ya ders kitabı, öğrenmek için sadece sabırla okumak gerekli.

Hemen örneklere geçelim:

"Bir vagondaki çekme çubuğundan öreki vagondaki çekme çubuğuna çekim kuvvetini geçirmeğe yarayan kanca tertibile, itme ve müsademe kuvvetinin bir kısmını kendi yapısında yutan ve geri kalan kısmını bir vagondan ötekine geçirmeğe yarayan tamponların hepsine birden "koşum takımı" denir"

Coupler, kuplör, birleştirici, bağlayıcı, her ne ise : Koşum Takımı



"Ray enkesitlerine verilecek boyuta gelince, bu her memleket ve her demiryolunda birbirinden başka olduğu gibi, her demiryolunda da zamanla değişmiştir. Bir demiryol şebekesi üzerinde trafiğin ve dingil ağırlıklarının artması rayın mukavemek momentinin artmasını icabettirdiğinden, ray boyutu ve buna bağlı olarak rayın bir metre uzunluğunun ağırlığı artmıştır. Memlekertimizde şimdiye kadar kullanılmış olan ve bir kısmı bugün de kullanılmakta olan raylar 30kg ile 45kd arasındadır. Dış memleketlerde ise, Avrupada 55kg ve Amerikada 75kgma kadar çıkmıştır.

Devlet Demiryollarında kullanılan en son tip ray "T.C.D.D. 1926" tipidir. Boyutuna ait bütün tafsilatı Şekil40 da görülen bu tip rayın ağırlığı 39.95kgdır, mukavemet momenti yeni iken 186.7cm3 ve 6m/m aşındıktan sonra 175.3cm3 dür. Aşınmadan sonraki ağırlığı ise 39.52kga düşmektedir. Bu tip, ağaç traversli ve tirfonla bağlantılı bir yol için seçilmiştir."



"Göbek Takımı: Bir Göbek Takımı şekil 194de görüldüğü gibi, hatların iç raylarının uc uca gelmesinden meydana gelen asıl göbek, birleştirme raylarının kıvrılmasıile meydana gelen iki tavşan ayağı, iki kontray, iki kenar ray ve bunların aralıklarını sabit tutan takozlardan meydana gelir. Tavşan ayakları, kontraylar ve kenar raylar hep ray enkesitindedirler. Göbek ise iki şekilde yapılmaktadır. Bir çeşitte göbekler, iki ray uc uca getirilmek ve kaynak yapılmak suretile meydana getirilir. Bu çeşit bir göbek Şekil 195de görülmektedir. Daha iyi olan diğer çeşit Şekil 196da görülen dökme göbektir. Dökme göbekler şoklara karşı daha çok dayanıklıdırlar. Göbeklerde tavşan ayağı ile olan iç aralıklar, budenlerin serbestçe geçişine elverişli olmalıdır. İç aralıklar, hatlarımızda kullanılan göbeklerde 49 milimetredir"



"Su verme aygıtlarının ağzında, suyun belirli bir basınçda bulunması gerektiğinden, hazne dipleri, ray seviyesinden en az 12 metre yukarıda bulunmalıdır. Büyük istasiyonlarda yüksekliği daha da arttırılmalıdır. Bir haznede bulunan donatılar arasında 60-125 mm. çapında bir su ulaştırma borusu, dibin yüksek bir noktasından başlayan ve başında bir de süzgeçi bulunan 200mm çapında bir dağıtma borusu, dibin en alçak noktasından başlayan 80mm. çapında bir boşaltma ve temizleme borusu ile dışarıda birleşen bir fazla su borusu ve bunlara ait vanalar vardır"



Kitap 240 şekil, 8 model ve 11 cetvel içeriyor. Dedim ya ders kitabı, her yönüyle Demiryolcu yetiştirmek için. Demiryolu Meslek Liseleri ne zaman kapatılmıştı ? Sahi İstanbul'dan hangi şehre trenle gidilebiliyor ? Örneğin, Kadıköy, Eminönü gibi ilçelerden Ankara, Van, Edirne veya İran'a ya da Almanya'ya gidilebiliyor mu ?

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git