Genel Konular > Mahmut Beyin arşivinden...

TCDD 55022 Buharlı Lokomotifin tekrar kazanım serüveni

<< < (2/6) > >>

kemalomay:
Mahmut bey , Koç müzesi Teoman hocaya 2 tane Br 57 verse , bir tane sana bir tane de müzede lokonun hemen yanına konmak üzere yapılsa ne güzel olurdu. :)

mahmutzey:
Kemal Bey,

Biz kendi işimizi kendimiz görelim. Elimizde bol miktarda BR57 mevcut nasılsa....


Teoman Kardaşlar:



Saygıdeğer modeltrenciler

25 Mart 2013 Pazartesi sabahı Mahmut Zeytinoğlu ile bir araya geldik.

Mahmut Bey, sağ olsun beni sabah havaalanında karşılayıp, arşivini incelemek üzere evine davet etti ve birlikte evine
geldik.

Kendisi ile uzun bir aradan sonra güzel bir sohbet, fotoğraf ve model  incelemesi için yapmak adına bir araya gelmenin
mutluluğunu yaşadık.







Yapacağımız inceleme ile sizlere; Mahmut Bey’in sayesinde TCDD 55022’nin kesilmekten kurtarılıp, Rahmi Koç Müzesi’ne
getirilişi ve buna bağlı olarak restorasyon çalışmaları ile ilgili fotoğraflı bir yazı dizisi ile birlikte model incelemelerini de
aktaracağız.


Mahmut Bey, gerekli dökümanları hazırlamış ve sohbet öncesi bu dökümanlar hakkında bilgi vererek, koleksiyonundaki
buharlı modellerinden birkaçını masa üstüne çıkararak, yapacağımız yazı dizisi içinde yer alacak TCDD 55022’nin nasıl
üretildiğini modeller üzerinden açıklamayı düşündüğünü belirtiyor.






Mahmut Bey’in yabancı kaynaklı kitapları ve TCDD 55022’ nin birçok fotoğrafının yer aldığı albümleri, yapacağımız
çalışmalarda önemli bir kaynak oluşturmaktadır.






Ayak üstü heyecanlı başlayan ilk açıklayıcı görüşmelerden sonra oturup, TCDD 55001-55049 serisi lokomotiflerin ilk
üretimlerinin nasıl oluştuğu ve Türkiye’ye gönderilenlerin hangi tiplerde olduğu üzerine Mahmut Bey almış olduğu notlardan
yola çıkarak koyu ve bir o kadar da tatlı anlatımı ile açıklamalarda bulunuyor.

Kendisinin deyimi ile buluşma öncesi günlerde çok iyi bir şekilde ders çalışmış ve hazırlıklarını ona göre yapmış.







Mahmut Bey, fotoğrafladığı 55022’nin görüntülerinin yar aldığı albümler üzerinden görsel olarak ta anlatımını sürdürüyor.

Hurdalıktan kesilmeye gidecek bir buharlı lokomotifin kurtarılışı için yapılan çalışmaların ne kadar anlamlı ve hassas bir düşünce
ile belgelenmiş olması konuya çok duygusal bir anlam katıyor.

Mahmut Bey’i bir kez daha kutlamak gerekiyor.
Tebrikler sevgili Mahmut Zeytinoğlu.






Çok kıymetli bir arşive sahip olan Mahmut Bey’in elinde, Almanya Henschell Lokomotif fabrikasının 1931 yılı tarihli kataloğu
bulunmaktadır.
Bu katolog içinde Türkiye’ ye gönderilen lokomotifler içinde G-10 olarak bilinen 55001-55022 serisi lokomotiflerin tanıtımı da
bulunmaktadır.





Henschell Lokomotif fabrikası katoloğunun 114 ve 115. sayfalarında Türiye’ye verilen lokomotifler yer almaktadır.







Masa üzerinde lokomotif modellerini ve gerçek lokomotif fotoğraflarında incelemeler yaparak çalışmalarımızı gün boyuca
evam ettirdik.




Sizlere çalışmalarımızın görüntülerini aktardığımız bu bölümden sonra Mahmut Zeytinoğlu’nun TCDD 55022 plaketli lokomotifi
ilk gördüğü andaki anısı ve sonra bu lokomotifin bir tesadüf sonrası peşine düşerek, Afyon ve Uşak depolardaki görüntülerini
aktararak yazı dizimize devam edeceğiz.

Teoman Kardaşlar:






Mahmut Bey’in TCDD 55022 ile ilk karşılaşması; sıcak konumda (çalışır durumda) 1980’li yılların sonuna doğru olmuş.

O yıllarda Koç grubunun otomotiv sektöründe çalışmakta olan Mahmut Bey’in trenlere olan ilgisi de bu günkü kadar değildir.

Ancak birçok modeltrencinin, bu hobiye tam olarak başlamadan önceki yıllarında, çocukluk dönemlerinde edindiği oyuncaklar
arasında mutlaka tren seti olmuştur.

Mahmut Zeytinoğlu’nun rahmetli babası kendisine çocukluk döneminde bir tren seti alır. Bu tren setindeki lokomotif buharlı
olunca onun çalışma sistemindeki  tekerlekleri ve biyel kollarının hareketleri ilgisini çeker ve çok hoşuna gider.

Bu görüntülerin üzerinde oluşturduğu etki zaman zaman gerçek buharlıları gördüğü anlarda onları dikkatle izlemesi ile devam
eder.

1989 yılında, Burdur’da askerlik hizmetinde olan yeğenini görmeye gittiğinde şehir içinde gezinti yaptıkları sırada Burdur
İstasyonu çevresinde dolaşırlarken bir buharlının manevra yaptığını görür ve onun fotoğrafını alır.

İlginç bir tesadüftür ki yaklaşık 15 yıl sonra  Koç Müzesi müdürlüğü görevinde iken aynı makinenın hizmetten ayrıldıktan sonra
peşine düşecek ve müzeye bu makineyı getirtecek! İşte bu makine TCDD 55022 dir.


Mahmut Zeytinoğlu’nun görüntüsünü fotoğrafladığı TCDD 55022 Burdur istasyonda manevra yapmaktadır.






Mahmut Bey’in arşivinde yer alan başka kaynaklardan edindiği 55022’nin iki sıcak görüntüsü

TCDD 55022’nin çalıştığı dönemlerde Afyon Sandıklı’da yolcu treninde.




Manevra halinde bir başka TCDD 5502’nin görüntüsü


Teoman Kardaşlar:




1980’ li yılların sonlarına doğru Mahmut Zeytinoğlu’nda gerçek trenlere karşı ilgi artmaya başlar ve özellikle servis dışı
kalmaya başlayan buharlı lokomotifleri fotoğraflamaya yönelik gezilere çıkar.

Ege Bölgesi demiryollarındaki istasyon ve depolarda bulunan buharlı lokomotifleri tespit ederek araştırmalarını sürdürür.

1990’lı yılların başında Afyon Gar ve çevresindeki tespit ettiği buharlılar içinde, önceki yıllarda Burdur istasyonda sıcak
konumda görüntülediği TCDD 55022’yi ıskat edilmiş olarak görür.

Mahmut Bey, Koç grubu otomotiv sektöründeki görevinin yanı sıra Rahmi Koç Müzesi’nde sergilenebilecek çeşitli araçların
kazandırılması için katkıda bulunucu çalışmalar yapmaktadır.

Rahmi Koç ile görüşerek TCDD ‘den bir buharlı lokomotifin müzeye alınması için girişimde bulunulmasını ister.
Bunun üzerine Mahmut Bey aldığı yetki TCDD genel Müdürlüğü ile irtibata geçer ve Afyon’da bulunan TCDD 55022’yi Müzeye
kazandırılması yönünde büyük çabalar harcar.

Aşağıda yer alan fotoğraflar TCDD 55022 buharlı lokomotifin Afyon’da ıskat edilmiş görüntüleridir.
 
















Bundan sonra yer alacak fotoğraflar TCDD 55022’nin Afyon’dan Uşak Depo’ya götürüldükten sonra Uşak’ta görüntülenen
fotoğrafları olacaktır.



Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git