Markalar, üreticiler > Fleischmann

Br 78 ‘’TCDD 3701-3708 plâketli buharlı lokomotifler’’

(1/7) > >>

Teoman Kardaşlar:


Saygıdeğer modeltrenciler, bu başlık altında sizlere; Fleischmann Br 78 buharlı lokomotifi ve buna
bağlı olarak, TCDD' de hizmet vermiş olan Br 78' ler hakkında kısa bir bilgi vererek bu lokomotif ile
ilgli fotoğraf karşılaştırmalarıyla Fleischmann Br 78 model lokomotifi sizlere tanıtmaya çalışacağım.



TCDD’de hizmet vermiş kendinden tenderli buharlı lokomotifler arasında, zarif görünümü ile dikkât
çeken Br 78 sınıfı buharlı lokomotifler 1.Dünya savaşı öncesi, Prusya Krallığı Demiryolu Şirketi'nde
T18 olarak üretilmeye başlamışlardır. Bu günkü Almanya’nın merkezini Prusya Krallığı oluşturuyordu.
Prusya Kırallığ kendi adına bir demiryolu şirketi kurmuş ve bu şirket lokomotif üretimi de yapıyordu.

Br 78 (T-18) lokomotifleri; 1912–1930 yılları arasında Prusya Kraliyet Demiryolları tarafından 530
adetin üzerinde üretilmişerdir.

Türkiye Cumhuriyeti öncesi Osmanlı İmparatorluğu döneminde, Osmanlı Anadolu Demiryolları Şirketi;
Prusya Kraliyet Demiryollarına,   Br 78 (T-18) sınıfı  lokomotiflerden 8 adet sipariş etmiştir. 
Bu lokomotifler 3701’den 3708’e kadar plâket numaralı olarak 1923’te kurulan Türkiye Cumhuruyeti
Devleti’ne önceki antlaşmalar gereği 1925 yılında üretilip teslim edilmiştir.
TCDD; 1970’li yılların ortalarına kadar, 8 adet Br 78 sınıfı lokomotifleri kullanmıştır.

Br 78 sınıfı buharlılar saatte 90 km hız yapabiliyorlardı. 105.7 ton ağırlığında olan bu lokomotiflerin
boyları 14.2 metredir. Lokomotifin buhar kazanının her iki yanında bulunan su tanklarının toplam su
kapasitesi 12 m3 tür. Kendinden tenderli olan bu lokomotifin kömür alma kapasitesi ise 4.5 tondur.

Br 78 sınıfı buharlı lokomotifin  tekerlek dizilimi gövdenin bir yanına göre,2’C2’t olarak uygulanmıştır.
Bu sistemi şöyle açıklayabiliriz; 2’: önde 2 adet kılavuz, C: Latin alfabesinin 3. harfi olduğundan 3
adeti simgelemektedir. 3 adet büyük tahrik tekeri anlamındadır. 2’: lokomotifin sonunda bulunan 2
adet kılavuz tekerleğidir. t: Kendinden tender anlamına gelmektedir.

Bu lokomotifler ile ilgili aşağıdaki kaynaktan da yaralanabiliriz. Burada bulunan Br 78 fotoğrafları;
Çamlık Müze’nin ilk kurulduğu yıllarda buraya getirilen 3705 plaketli lokomotifin çevresinin daha boş
olduğu yıllardaki görüntüsünün, JP Charrey  tarafından çekilmiş fotoğraflarıdır. Diğer fotoğraf ise
3702 plâketli lokomotifin, hizmette olduğu yıllarda Haydarpaşa Gar’da, Benno Bickel tarafından
çekilmiş fotoğrafıdır.

http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/3701


TCDD’ de 3701-3708 plaket numaraları ile 8 adet 1925- 1970'li yılların ortalarına kadar çalışmış
olan Br 78 buharlı lokomotiflerinin güzel bir örneğinin ‘’Fleischmann’’
modeltren üretim firması tarafından, üretilmiş 1/87 ölçekteki modelinin incelenmesi.

Uzun zamandır elde etmeyi düşündüğüm 1/87 ölçek Br 78 buharlı lokomotife, geçen hafta içinde
(18 Eylül 2008) içerisinde kavuştum. Bu modelin bana ulaşmasını sağlayan forum üyelerimizden
Sevgil Onur Arslan’a teşekkürlerimi sunarım.


Fleischmann firması üretimini dururup, kapandıktan sonra modellerinin kullanılmamış olanlarını elde
etme zor olmaktadır. Büyük bir şans eseri, 4077 kod numaralı bu modeli, hiç kullanılmamış olarak
bulduğum için oldukça şanslı sayılırım.


Bir Fleischmann klasiği olarak lokomotif modeli korunaklı şeffaf pvc malzeme ile karton kutu içine
yerleştirilmiş olarak piyasaya sunulmuştur. TCDD'de kullanılmış olması modelin çekiciliğini arttırmak
ile birlikte, görünüm olarak ta kendinden tenderli olmasına karşılık zarif bir model olması,  lokomotif
modeline ayrı bir değer katmaktadır.
Genellikle,biz modltrencilerin büyük bir çoğunluğu, görünümleri daha gösrterişli olduğundan dolayı,
buharlı lokomotiflerde tenderi ana gövdeden ayrı olan buharlı lokomotifleri tercih ederiz.
Ancak bu modelin üzerindeki detayları ve genel görünümü,diğer kendinden tenderli lokomotiflerden
bu modelin daha bir ayrıcalıklı görünümde olmasını sağlıyor. TCDD kullanılan bir model olması da
modele ayrı bir değer katıyor.


Br 78 modelini koryucu şeffaf taşıyıcısından çıkarıyoruz. Bu pvc taşıyıcı, model üzerindeki gerekli
çalışmaları yapma açısından çok yararlı bir parçadır. Gerektiğinde ters çecirip alt kısımlarada bakım
yapılması gerektiğinde, modelin üzerindeki detaylara zarar vermeden çalışmayı sağlamaktdır.


Br 78 modelini, taşıyıcı ve koruyucu parçadan dışarıya çıkarıp, düz bir zemin üzerinde incelemeye
alıyoruz. TCDD' de kullanılan Br 78' e ait makinaların fotoğraflarını inceleyerek, fotoğraflar ile model
üzerindeki benzerlik ve farklılıkları saptamaya çalışıyoruz.

Model üzerindeki izlenimlerimi bir sonraki bölümde aktarmaya çalışacağım.

Saygılar
Teoman Kardaşlar




mahmutgökdemir:
Teoman Bey selamlar
Yeni lokomotifiniz hayırlı olsun güle güle oynayın

selamlar

mahmut

İlyas Şıklar:
Teoman hocam, verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler. BR78 gerçekten zarif imiş. Yeni lokonuzu da güle güle kullanın. Saygı ve sevgiler... İlyas Şıklar

MEHMET erdoğan:
Teoman hocam Br 78 hayırlı olsun boharlı olupta şık olmayan lokomotifte yok açıkçası.
güle,güle kullanmanız dilegi ile.selamlar

cenk:
Sayın Teoman Bey;
İyi günlerde kullanmanız diler darısı başımıza demekten kendimi alamıyorum birde naçizane bir fikir yada düşünce benim takip ettiğim Teoman Hoca sanırım büyük olasılıkla hatta kesin olarak bu loko ya TCDD no larından birini uygulayarak bizde çalışmış aslına dönüştürür.
Saygılar

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git