Gönderen Konu: buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)  (Okunma sayısı 6231 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)
« : Aralık 22, 2006, 13:27:31 »
Kurtarılan veri.

Sıralama Aşağıdan Yukarıya




iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Bu parçaya trvar denir Kamil abi....Şema da zaten egzost işlemini nasıl yaptığı gösteriliyor.Önceki mesajımda belirttiğim marş ileri/geri istikameti veriyor loko ya.Marş direksiyona benzer simit biçiminde bir mekanizmadır.Önünde durum göstergeside vardır.Marşın 0 konumunda olduğunu düşünecek olursak (yani nötr) genelde saat yönüne çevirildiğinde ileri istikameti verilir.Göstergesi ileri gider.Saat yönünün tersine çevirildiğinde ise geri gide  ve geri istikameti verilir.Ancak genel diyorum bazı istisnai örnekleri ters olanları var (Örneğin TCDD 46200 Buharlıları).Kazan basıncı değişiyor tipine göre.Bu tarz üretim her ne kadar günümüzde kalmamış olsada üretimleri ortalama 130 yıl gibi bir süreç geçirdi.Nasıl 1965 yılında üretilmiş bir dizel lokomotiften 2005 model bir dizel loko nun özelliklerini bekleyemeyeceksek aynı şekilde 1880 li yıllarda üretilmiş bir Buharlı loko ile 1930 lu yıllarda üretilmiş bir buharlı loko arasında teknolojik farklılıklar olması gayet doğal.19. yy da üretilmiş lokoların büyük bir çoğunluğu odunla çalışıyordu (Sirkeci garda sergilenen 2251,Sivas garda sergilenen 33508,Çamlık müzedeki 3362 en iyi örnekleridir) ve bu makinelerin basıncı 10 bar civarındaydı.20 yy. da üretilen özellikle 1937 ye kadar üretilmiş olanlar (TR deki makinaları ölçü alıyorum ancak bazıları avrupada daha önceki yıllarda hizmete girmişti) genelde 12 bar basınçla çalışıyordu.Daha sonra daha büyük daha güçlü kazana sahip makinalar 16 bar basınçla çalışacak şekilde üretilmişti.TR deki buharlılar içerisinde en yüksek kazan gücüne ve en ileri teknolojiye sahip olan 56300 lük buharlılar 17,6 bar ile en yüksek kazan basıncına sahip makinalardı aynı zamanda.

Saygılar

Jimmy Cem
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
silko
--------------------------------------------------------------------------------
şemalardan çalışma prensibini çözdüm.yalnız iki konu hakkında bilgi istiyorum.birincisi,motor geri nasıl çalıştırılıyor.ikinci kondese giden buhar su karışımı kazana tekrar nasıl basılıyor,loko larda çalışma basıncı kaç atü.
--------------------------------------------------------------------------------


 
ktuzunalp
kamil
--------------------------------------------------------------------------------
Animasyonlarda büyük piston üzerinde ileri geri gezen parçanın ne işe yaradığını çözdünüz mü?

Bu parça aslında bir valf (akışkan anahtarı da denebilir). Çift yönlü bir elektrik anahtarı gibi çalışır. Piston ileri gidince valf devreyi kapatır ve diğer ters yönlü akan devreyi çalıştırır. Bu şekilde piston yön değiştirip diğer tarafa gider. Burada valf yine devreleri ters çevirir, ve piston yönü yine değişir. Siz buhar basıncını gönderdiğiniz sürece piston gidip-gelmeyi sürdürür.

Bir de tekerleklerde ölü nokta denen birşey var. Tekerleklere bağlı biyel kolları belli bir noktada tekerleği itemez veya çekemez. Bu noktaya ölü nokta denir. Bu ölü nokta nasıl aşılır? Eğer lokomotifin her iki yanındanki tekerlekler aynı anda ölü noktaya gelselerdi, lokomotif takılırdı. Halbuki, bir taraf ölü noktada iken diğer taraf ölü noktada olmayacak şekilde ayarlanıyor. Lokomotif modellerinde de böyle olduğunu görebilirsiniz. Her iki taraftaki biyel kolları, aynı anda farklı yerlerde dururlar. Bu sayede gerçek lokomotifler her noktada yerinden harekete başlayabiliyor. Bir taraftaki tekerlekler ölü noktada olsa bile, diğer taraftaki hareket edeceğinden lokomotifi yürütebiliyor.
--------------------------------------------------------------------------------


 
silko
--------------------------------------------------------------------------------
herşey istediğim gibi ilgilerinize çok teşekkür ederim
--------------------------------------------------------------------------------



agulday
Uğu®
--------------------------------------------------------------------------------
şimdi daha iyi anladım teşekkürler.
 --------------------------------------------------------------------------------
 
 
iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Şöyle özetleyeyim.Buharlı loko lar makinistin önünde direksiyon biçiminde bir simit vardır (biz buna marş deriz).Bir anlamda otomobillerin şanzuman/vites kutusu gibidir.Loko ya ileri-geri şeklinde istikamet verdiği gibi silindire inecek buhar basıncınıda ayarlar.Yine aynı şekilde regülatör ile  güç/hız verildiği gibi dolaylı olarak daha basınçlı buhar gönderilmiş oluyor.
--------------------------------------------------------------------------------



agulday
Uğu®
--------------------------------------------------------------------------------
aklıma takıldı  soruyorum

bildiğim kadarıyla.
lokomotiflerde ateş yakılıyor kömür atılıyor. su kaynıyor buharoluşuyor. güç elde ediliyor. daha fazla güç ve hız için daha fazla kömür atılıyor. fakat belli bir kaynama noktasından sonra çıkan buhar seviyesi aynı kalmıyormu. daha fazla buhar elde edilip. daha fazla tazikli bukarmı enjekte ediliyor?

yada buharın oluşturduğu basınç nasıl arttırılıyorda pistonu daha hızlı hareket ettirip locoya hız kazandırıyor?

ilk grafikte

volan belli bir hıza geldiğinde zaten kendisi biyel kolu ile pistonu ittirip çektiği için pompalama işlemi oluşuyor fakat duran bir loco da onca yükü hareket ettirecek  buhar basıncı nereden geliyor?
--------------------------------------------------------------------------------

 
ktuzunalp
kamil
--------------------------------------------------------------------------------
Animasyonlar çok iyi açıklamış, teşekkürler. 
--------------------------------------------------------------------------------


 
iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Şema büyük ölçüde açıklıyor zaten.Başka merak edilenler olursa yanıtlarım yine..
 --------------------------------------------------------------------------------


agulday
Uğu®
--------------------------------------------------------------------------------
bunlar yeterli olurmu bilmiyorum ama genellikle lokomotifler için kullanılan sistem.


 

 

1 - Schwinge; 2 - Gegenkurbel; 3 - Schieberschubstange; 4 - Voreilhebel;
5 - Kreuzkopf; 6 - Steuerzylinder mit Schieber; 7 - Dampfzylinder; 8 - Steuerstange
 

 
buda yabancı bir kaynak site
http://gold.mylargescale.com/scottychaos/steam.html
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Almancam yok aslında.Ama başka birşey araştırırken tesadüfen aşağıdaki adresi buldum.Silindiri ve trvarları gösteriyor.Köstek bileyin trvarları nasıl çalıştırdığını hareketli biçimde gösteriyor.

http://de.wikipedia.org/wiki/Dampflokomotive

Saygılar

Jimmy Cem
--------------------------------------------------------------------------------

 
silko
--------------------------------------------------------------------------------
arkadaşlar ilgilerinize çok teşekkür ederim.yalnız benim istediğim buhar çekmecesinin ve pistonun çalışma şeklini gösteren şema.bulabilirseniz çok sevinirim.selamlar
--------------------------------------------------------------------------------

 
iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Teorik olarak basitçe şöyle anlatabilirim.Ocakta yanan ateş kazan içerisindeki su haznesinde bulunan suyu ısıtır,kaynamasını sağlar.Ve bu buhar duman borularından geçer silindire iner.Silindirde işini gördükten sonra çürük buhar (yani egzost gazı) olarak bacadan atılır.Ama tabii bu en basidi bir çizim üzerinde çok daha detaylı anlatabilirim.

Saygılar

Jimmy Cem
--------------------------------------------------------------------------------


 
ktuzunalp
kamil
--------------------------------------------------------------------------------
Aşağıdaki resmi internetten çalışma prensibini öğrendikten sonra inceleyebilirsiniz: Çalışma prensibini genel olarak bilsem de, Cem bey de bununla ilgili bize daha detaylı bilgi verebilir.

İkinci resim, teknelere göre buhar makinasının çalışma prensibi, ama buharlı loko prensibine çok benziyor (resim biraz bulanık malesef).
Kabaca ateşin ısısı ile çevrede bulunan su ısınıyor, ve oluşan buhar basıncı borular ve valfler yardımıyla silindirleri işletiyor (Silindir ve valf çalışma modelini daha önce vermiştim:
modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=846.0 ). bu sayfaya ulaşılamadı

Markizde valfleri ve vanaları kontrol ederek hareketi sağlıyorsunuz. 
--------------------------------------------------------------------------------




 
--------------------------------------------------------------------------------
 
iceman
Jimmy Cem ERSÜ
--------------------------------------------------------------------------------
Elimizde yazılı kaynak pek kalmadı.Tarihi ve manevi değerleri çok iyi koruyan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bir ülke olduğumuzdan geçen yıl Sivas fabrikasına gitmiştim teknik çizimleri temin etmek için.(Buharlı döneminde ağır revizyonları Sivas fabrikası yapardı).Ancak orda bile imha etmişler.Yurt dışından getirmeye çalışıyorum şu an.Temel prensip olarak istiyorsunuz anladığım kadarıyla.Google da araştırma yaptınız mı?+ Kazan mı yoksa yürür aksam (şasi,silindir,biyel) ile ilgili detaylı bilgimi istiyorsunuz?Ben bir şema bulursam size yardımcı olurum.

Saygılar

Jimmy Cem
--------------------------------------------------------------------------------
Uğu®

ktuzunalp

  • Ziyaretçi
Ynt: buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)
« Yanıtla #1 : Aralık 25, 2006, 16:13:27 »
Animasyonlar dahi çalışıyor, elinize sağlık.

Çevrimdışı agulday

  • Ali U?u® GÜLDAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 39
  • İleti: 172
Ynt: buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)
« Yanıtla #2 : Aralık 25, 2006, 17:41:01 »
resimleri farklı bir yolla eklediğim için tekrar eklemem problem olmadı. Kopyala yapıştır  ;)
Uğu®

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)
« Yanıtla #3 : Mayıs 02, 2007, 23:17:00 »
Buharlı lokomotiflerin çalışma şekline animasyonlu(isterseniz çufçuflu) bir örnek açıklama daha...

Piston çalışması
http://home.new.rr.com/trumpetb/loco/rodsf.html

Genel diyagram
http://home.new.rr.com/trumpetb/loco/locoworks.html

Lokomotifin içi
http://home.new.rr.com/trumpetb/loco/backhead.html


mali87

  • Ziyaretçi
Ynt: buhar makinası şeması (Diğer Herşey konusundaydı)
« Yanıtla #4 : Mayıs 03, 2007, 17:13:59 »
   mali.........
« Son Düzenleme: Mayıs 03, 2007, 17:16:32 Gönderen: mali87 »