Model Trenciler Kulübü > İzmir Grup Çalışmaları

TCDD Buharlı Lokomotif ve İstasyon İnceleme Gezisi

<< < (2/4) > >>

Harun:
Teoman eline, ayağına, kalemine sağlık bunlarla uğraşıp paylaştığın için.

Ama görünen o ki biz boyamakla yetiniyoruz, adamlarsa bırak kendi ülkelerindekileri, buradakileri bile alıp çalıştırıyorlar.

Harun

oruc:

   Gezi izlenimlerinizi keyifle okudum. Emeğinize sağlık.
   Biyel kolları oda duvarına güzel süs olur. Uçakçılar pervane asıyorlar, onun gibi birsey.

   Sevgiler.

Teoman Kardaşlar:



Harun konuyla ilgili görüşlerine çok teşekkürler.

Senin de belirttiğin gibi,bizdeki hurda buharlıları alıp, çalıştırarak tekrar kullanılır duruma getiren adamlar ile bizlerin
arasındaki sosyal, kültürel ve maddi yapı farklılığı bu tür çalışmalarda kendini açıkça göstermektedir. Acı ama gerçek!

Hiç değilse hurda konumdan çıkarılıp, boyanarak bir süre daha çürümesi önlenip, kesilmekten kurtarılmasını da bir kazanç
olarak kabul etmemiz gerekir.



Oruç Bey, ilginize çok teşekkür ederim. Uçakçıların pervane asmasına karşın, trencilerin biyel kolu duvara asma görüşünüz
güzel bir örnekleme. Ancak, o biyel kolunun ağırlığını, duvarın taşıması sorun olabilir!


 




Sultanhisar İstasyon’daki buharlı lokomotifi incelemeye devam edeiyoruz.

Sedat Bey, ve Ceyhan Bey markize girme gayreti içindeler. Lokomotifin iç kısmını da merak edip incelemek istiyoruz.
Markiz sağ ve sol dış yanlarındaki plaketlerden Ay-Yıldız konumunun ve plaket numarasının bu lokomotife ait olmadığını
tespit ediyoruz.





‘’trains of turkey’’ sitesinde 56500’lük lokoların listesinde 56503’ün küvet tenderli ve duman siperlikli (kanatlı tip) olduğunu
görebiliriz.

http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/56501#toc8






TCDD 56503’ e ait aşağıdaki fotoğrafta da görüldüğü gibi küvet tenderli ve duman siperlikli olduğu görülmektedir.
Fotoğraf  Drehscheibe formundan alınmıştır.






56500 buharlı lokomotiflerin üzerinde Ay-Yıldız daima altlığı kırmızı boyalı olan ayrı bir saç metal parça üzerinde lokomotife
monte edilmiştir.

Döküm pirinç metal Ay-Yıldız, soldaki fotoğraftaki görünüm yerine,  sağdaki gibi görünümde olmalıdır.

TCDD yetkilileri şu an numarası belli olmayan bu köşeli tenderli lokomotifi boyayıp, başka bir hurda lokomotif olan küvet
tenderli duman siperlikli 56503 ‘ün plaket numarasını bu lokomotife takmışlar. Bun ek olarak ta Ay-Yıldızın 56500’lüklerde
altlıklı kırmızı renkli zemin üzerindeki konumunu buradaki lokomotife altlıksız olarak takmışlar.





Ceyhan Bey, markiz içinde incelemesini sürdürüyor. Markizin dışına göre yeterli boyamanın yapılmadığı ve bakımsız olduğu
görülüyor. Oysa markiz içinin de iyi bakımlı ve temiz bir şekilde düzenlenmesi gerekirdi!






Sedat Bey,  markiz içinde incelemelerde bulunuyor. Markiz içinin bakımsızlığından ve iyi restore edilmemesinden şikayetçi.
Sedat Bey aynı zamanda makine teknikeri ve doğal gaza tesisat işleri yapımcısı. Lokomotif üzerinde teknik bilgisi
doğrultusunda incelemesini yapıyor.





Markiz içinde kazan bölümü burada da bir kayıp görülmektedir. Kazan kapağı ne yazık ki yerinden sökülmüş. Kazanın açık
kalmış ağzı ve içinde kömürlerin yandığı  ızgaralı bölümgörülmektedir.






Taban döşemesi ne yazık ki harap durumda . Ahşap malzemeler kırılmış ve açıklıklar oluşmuş.
Markiz içinde ilgi duyupta inceleme yapacak ziyaretçilerin aşağıya düşme tehlikesi oluşmuş.





Taban açıklıklarından, tenderi ana gövdeye bağlayan kalın bağlantı demirin, kesildiğini tespit ediyoruz. Lokomotifin
tenderli bir şekilde Alsancak Gar Depo atölyelerinden dizel makine ile çekilerek bir bütün olarak Sultanhisar’a gelmesine
karşın neden bu bağlantının kesildiğini düşünüyoruz.

Vardığımız sonuç ise oldukça ilginç! Lokomotif demiryolu hattından istasyon ambarı platformuna vinç ile çıkarılmasında
tenderi normal şekilde ayıramayan veya ayırmak için fazla uğraşmak istemeyen çalışanlar  işin kolaycılığına kaçıp, tender
bağlantı demirini keserek ana gövdeyi ve tenderi ayrı ayrı platforma kaldırıp, oradaki ray kesitinin üzerine yerleştiryorlar.





Tender bağlantı demirinin kesilmiş görüntüsünü daha yakından inceliyoruz.




Teoman Kardaşlar:



Tenderi ve kazan bölümü ayrı ayrı vinç ile platforma çıkarılıp, oradaki kesit demiryoluna yerleştirilen 56503 ( gerçekplaket
numarası şu an için bilinmiyor ) buharlı lokomotif, Sultanhisar tren müzesinin en önemli demiryolu aracı olarak yerini almış.





Tekerlekleri üzerinde biyel kolları eksik olan buharlı lokomotife, emennimiz TCDD yetkililerinden ilgili birinin çıkıp, eksik
olan biyel kolların tenderden alınıp, tekerlekler üzerinde yerine taktırılmasıdır.





İstasyon yakınında, demiryolunun yanında bulunan bir kahvehanede oturup, Nazilli’ye gidecek treni beklemeye başladık.
Bu arada ben yine fotoğraf çekmeye devam eder iken Ceyhan ve Sedat Beyler koyu bir sohbete dalmışlar.





03 Aralık 2012 pazartesi günü öğle vakti saat 12.00’ de Nazilli İstasyonu’na geldik. Nazilli Ege bölgesinin en büyük
ilçelerinden biridir. Halkı son derece çağdaş bir yapıya sahiptir.
Arkadaşımız Sedat Bey’de Nazillilidir. İstasyon binası da İzmir-Aydın demiryolu üzerinde bulunan diğer ara istasyon binaları
gibi yine İngiliz mimarisinin güzel bir örneğini oluşturan taş örme binadır.





İzmir-Denizli mototreni MT 30009 yolcu indirip bindirdikten sonra Denizli’ye doğru hareket ediyor. İzmir-Denizli tren seferleri
günde 6 kez karşılıklı olarak işlemektedir.
Nazilli İstasyonu, Sultanhisar İstasyonu’nun aksine demiryoluna paralel konumda yer almış, restorasyonu çok iyi yapılmış
olarak günümüze kazandırılmış tarihi bir istasyondur.





Nazilli İstasyonu sundurması altında görülen kapı ve eşikleri platformun üzerinde yer alan tipik bir özelliktedir. Bilet alma
gişesinin ve diğer büroların bulunduğu yerlere yükseltili olan bir mimari tarzda girilmektedir.
Fotoğrafta görüldüğü gibi istasyon çok bakımlı ve temiz görünümdedir.





Nazilli İstasyonu’nu  doğudan batıya doğru yönde görüntüleyerek, mimari yapısını bir de bu açıdan ele alıyoruz.
Tek katlı uzunlamasına sundurmalı taş örme bina, platformu ile modeltrencilere, kurgularında modelini yapabilecek örnek
bir yapı olarak görülmektedir.
Tren modellerinin kurgularda çok daha iyi izlenebilmesi için çok katlı binalar yerine tek katlı ve mümkün olduğunca az
binalara yer verilmesi ile  mümkün olmaktadır.





Nazilli İstasyonu karşısında yer alan Lojistik Müdürlüğü ambar binalarının yer aldığı platformda TCDD 56911-569118
serilerinden bir lokomotife rastlıyoruz.





Yukarıdaki lokomotif ile ilgili bilgileri aşağıdaki linkten inceleyebiliriz.

http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/56911



Teoman Kardaşlar:





Nazilli İstasyon karşısında olan Lojistik Depo müdürlüğü bahçesinde bulunan 56900 lokomotif sol tarafı istasyona
bakmaktadır. Sağ tarafı ise bahçe duvarı kenarında yer aldığından dışarıdan ağaçlar arasında tam görülmemektedir.
Buharlı lokomotif, yetkililer tarafından halkın rahatça görebileceği yere yerleştirilmediğinden kenar köşede kalmış bir
görünüm vermektedir.





Lokomotifin farları ve kazan kapağı vanası yerlerinde bulunmamaktadır. Biyel kolları 56900’lük bu lokomotifte eksiksiz
olarak tekerleklere bağlı olduğu görülmektedir.






Türkiye’de çalışmış buharlıların hemen hemen hepsinde domuzluk veya engel atan diye adlandırılan ızgaralı metal
düzeneğin yakın plandan görüntüsünü inceliyoruz.
TCDD için model tren buharlı lokomotiflerimize yapabileceğimiz engel atan için güzel bir örnek.






Lokomotifin platformun hemen duvarının yanında bulunmasından dolayı sağ tarafından tam görünüm alamıyoruz.






Sedat ve Ceyhan arkadaşımız lokomotifin tekerlek dizlimi ve biyel bağlantılarını inceliyorlar.
Piston kutusunun içindeki düzenek ile ilgili açıklamalarda bulunan Sedat Bey, makine teknikeri olarak buharlı sistemde
biyel kollarının tekerlekler ile bağlantılı çalışma sistemini anlatıyor.





Lokomotifin markiz dış kenarlarında yer alan plaketinde 56911 yazmaktadır. Bu lokomotifin  plaketinin tam olarak bu
lokomotife ait olup, olmadığını anlamaya çalışcağız.
Ay-Yıldız sade olarak (altında kırmızı saç metal parça olmaksızın)  orjinalindeki gibi yerinde bulunmaktadır. 56911-56918
seri 8 adet lokomotifin Ay-yıldızları bu şekildedir.






Markiz içinden ocak kapağı ve kumanda bölümünü inceliyoruz. İç kısmında bakımsız ve kaderine terk edilmiş görüntüsü
üzüntü verici bir görünüştedir.






Kumanda panosu üzerinde yer alan döküm etiketini üzerinden incelediğimizde lokomotifin yapım yılını daha sonra tamir
yılını en önemlisi de Kazan numarası yazısının yanında yer alan 56918 rakamlarını tespit ediyoruz.

Nazilli istasyonda bulunan 56911 plaketli lokomotifin esasında 56918 olduğunu öğreniyoruz. Demek ki hurada olan 56918’i
alıp boyuyorlar bir şekilde yok olmuş bu lokomotife ait plaket numaralarını aynı sınıftan olan daha kötü durumdaki 56911’in
plaketlerini söküp, 56918’in üzerine takıyorlar.






Sedat Bey, model buharlı lokomotiflerindeki bağlantı şeklinin gerçek lokomotiflerde nasıl olduğunu anlamak için tender ve
markiz altındaki bağlantıyı inceliyor.






Nazilli İstasyon’da 56911 plaketli Fransız yapımı Corpet Louvet 1926 . Bildiğim kadarı ile ne yazık ki bu lokomotifin modeltren
üreten firmalarca üretilmiş modeli bulunmamaktadır.






İzmir Alsancak Gar yakınlarında Buca yönünden gelip Alsancak Gar’a yaklaşan 56911 lokomotifli Alsancak-Buca –Alsancak
treni Fotoğraf 1977 yılının martın 6. gününde Robin Lush tarafından çekilmiştir.





Gezimizin sonunda Sedat Bey’in güzel bir yemek önerisini kabul edip, Nazilli yöresine özgü pide keyfi ile noktalıyoruz.
Yemek anında pide salonunda yer alan TV den yaralanıp, kamera ile bağlantı kurup gün içinde çektiğimiz fotoğrafları
izlemeyi de ihmal etmedik.

Yolu Nazilli’den geçenlere tavsiyemiz, Nazilli’nin meşhur Kısmet pidecisine uğrayıp, yöreye özgü pidesini yemeden
geçmemeleridir.






Nazilli kıymalı pidesi, üzerine tereyağı ilave edilip, közlenmiş yeşil biber ve ayran eşliğinde harika bir damak tadı
oluşturmaktadır.
Türkiye’nin lezzet duraklarından biri de Nazilli Pidecisi Kısmet Pide’dir. Belirttiğimiz gibi yolu Nazilli’den geçeceklere
tavsiye olunur.






Bu gezimizin dönüşünde izlenimlerimizden yola çıkarak, modeltrenlerimiz ile ilgili sohbetler eşliğinde MT 30009 mototren
yolculuğu ile İzmir Basmane Gar’a akşam 19.30 sularında ulaştık.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git