Model Trenciler Kulübü
Genel Konular => Multimedya Örnekleri => Gerçek Trenler => Konuyu başlatan: Alp ÖNEY - Aralık 02, 2018, 16:55:01
-
Saygıdeğer model trenciler,
Malumunuz olduğu üzere, ülkemiz demiryollarında yolcu ve yük taşımacılığı dışında, MKEK, Türkiye Şeker Fabrikaları, Sümerbank, Türkiye Kömür İşletmeleri vb. gibi kurumlarımızda bu amaca yönelik geçmiş yıllarda ve günümüzde kullanılan tespit edebildiğim endüstriyel lokomotiflerimizi, yaptığım araştırmalar neticesinde edindiğim bilgilerle tanıtmaya başlayacağım.
Sizlerin de bu tür lokomotifler konusunda elinizde belge ve bilgi varsa paylaşırsanız, zengin bir bilgi ve arşive sahip olabiliriz diye düşünüyorum.
Sevgi ve saygılarımla.
1) DEUTZ marka Fab.No: 56001 lokomotif;
Fotoğrafları MTK üyesi Osman Can BECAN Bey tarafından 2010 yılında ANKARA İvedik Hurdacılar Sitesi’nde çekilmiş ve MTK Forumda “Kırmızı Gül” başlığı ile paylaşılmıştır.
(https://i.hizliresim.com/36NNV0.jpg) (https://hizliresim.com/36NNV0)
(https://i.hizliresim.com/Ovkkb4.jpg) (https://hizliresim.com/Ovkkb4)
Almanya’daki aynı tip lokomotifin fotoğrafı.
(https://i.hizliresim.com/1644WN.jpg) (https://hizliresim.com/1644WN)
Deutz marka 56001 nolu lokomotif Almanya’dan satın alınmış ve 25/01/1955 tarihinde Burdur Şeker Fabrikası’da hizmete başlamıştır.
Deutz Fabrikası’nca Tip: A12L 614 R olarak üretilmiş ve Almanya’da da kullanılmıştır. V 12 silindirli, hava soğutmalı ve 230 Hp gücünde dizel motoru olan lokomotif maksimum 25 km sürat yapmaktadır. Standart ray ölçüsünde kullanılmak üzere tasarlanmıştır.
Burdur Şeker Fabrikası’nda hangi numara ile envantere alındığı ve ne zaman hizmetten ayrıldığı konusunda ise bir bilgiye ulaşamadım.
Kaynaklar;
-Osman Can BECAN fotoğrafları
-rangierdiesel.de
-hellertal.startbilder.de
-
2) Orenstinen&Köppel Buharlı Almanya yapımı lokomotif;
Bu fotoğraflar, 1984 yılında bir İngiltere uyruklu bir şahsın Türkiye gezisi esnasında fotoğraflanmış.
(https://i.hizliresim.com/pbjR1o.jpg) (https://hizliresim.com/pbjR1o)
(https://i.hizliresim.com/bVjl3m.jpg) (https://hizliresim.com/bVjl3m)
2016 yılında sergilen fotoğrafları.
(https://i.hizliresim.com/36N9yp.jpg) (https://hizliresim.com/36N9yp)
(https://i.hizliresim.com/V9Al4j.jpg) (https://hizliresim.com/V9Al4j)
Söz konusu lokomotif Kırklareli/Alpullu Şeker Fabrikası’nda hizmet vermiştir. Teknik bilgilerine ulaşamadım.
Kaynaklar;
http://www.internationalsteam.co.uk
http://leventbisiklet.blogspot.com
-
3) İngiltere 1937 W.G.Bagnall üretimi Türkiye Demir ve Çelik Fabrikaları KARDEMİR’de çalışmış TDÇF 4401 ve TDÇF 4402 plaketli buharlı lokomotiflerimiz.
KARDEMİR Ülkü Fırını’nda görev yapan TDÇF 4401’in 1977 yılında çekilen fotoğrafı.
(https://i.hizliresim.com/YQM4qA.png) (https://hizliresim.com/YQM4qA)
KARDEMİR’de sergilenen TDÇF 4402 plaketli lokomotifin 2013 yılında emekli makinisti ile çekilen fotoğrafları.
(https://i.hizliresim.com/k9AEby.jpg) (https://hizliresim.com/k9AEby)
(https://i.hizliresim.com/BaE8rV.jpg) (https://hizliresim.com/BaE8rV)
Bu lokomotiflerin hizmetten ayrılma tarihleri ile teknik bilgilerine ulaşamadım.
Kaynaklar;
mikemorant.sgmugmug.com
haberciniz.biz
-
4) Kırıkkale MKE dizel lokomotifler.
Aşağıda fotoğrafın solundaki, TCDD’de de kullanılan, 1968 yılında MaK lisansı ile üretimine başlanılan DH 3600 sınıfı lokomotif.
Sağdaki ise DR Br 106 sınıfı lokomotif ile benzerlik taşımaktadır.
(https://i.hizliresim.com/OvkE6D.jpg) (https://hizliresim.com/OvkE6D)
DR Br 106’nın Almanya’da çekilmiş fotoğrafı. Bu olabilir mi? Herhangi bir bilgiye ulaşamadım.
(https://i.hizliresim.com/BaE8YQ.jpg) (https://hizliresim.com/BaE8YQ)
Kaynaklar;
trainsofturkey
bahnbilder.de
-
5) AYDIN/Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda kullanılan İngiltere Ruston&Hornsby üretimi Tip: 88DS lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/7aYN0r.jpg) (https://hizliresim.com/7aYN0r)
(https://i.hizliresim.com/6aQX3N.jpg) (https://hizliresim.com/6aQX3N)
(https://i.hizliresim.com/grnW7L.jpg) (https://hizliresim.com/grnW7L)
(https://i.hizliresim.com/DYEdQ1.jpg) (https://hizliresim.com/DYEdQ1)
Lokomotif, İngiltere’de Ruston&Hornsby Fabrikası tarafından manevra lokomotifi olarak üretilmiştir. 88 HP dizel motora sahiptir. Standart ray aralığında kullanılmaktadır. İngiltere’de dönemin popüler manevra lokomotifleri arasında yer almıştır.
Nazilli Basma Dokuma Fabrikası’nda 1945 yılında işçi taşıma amacıyla hizmete girmiştir. Nazilli halkı tarafından “Gıdı Gıdı” olarak anılmaktadır.
2016 yılında Nazilli Belediyesi’nin girişimi ile yenilenmiştir. 2017 yılı itibariyle, Nazilli’de nostaljik amaçlı gezilerde kullanılmaktadır.
Ayrıca, 2003 yılında Haydarpaşa’da görüntülenen aynı model lokomotifin fotoğrafını da aşağıda paylaşıyorum.
(https://i.hizliresim.com/9aRdQ9.jpg) (https://hizliresim.com/9aRdQ9)
Kaynaklar;
Sümerbank.blogspot
Trains of Turkey
Hornby.com forum
Nazilli Belediyesi sitesi
-
6) AYDIN/Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası’nda kullanılan Almanya Orenstein&Koppel üretimi lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/zjgJyD.jpg) (https://hizliresim.com/zjgJyD)
(https://i.hizliresim.com/y6mzpa.jpg) (https://hizliresim.com/y6mzpa)
(https://i.hizliresim.com/oX26q2.jpg) (https://hizliresim.com/oX26q2)
(https://i.hizliresim.com/MVXa8Q.jpg) (https://hizliresim.com/MVXa8Q)
(https://i.hizliresim.com/v6mJOm.jpg) (https://hizliresim.com/v6mJOm)
Benzinli motora sahiptir. Hizmete giriş tarihini tespit edemedim ancak fabrikanın 24 Ağustos 1935 tarihinde temelinin atılması nedeniyle 1935-1936 yılları olması muhtemeldir. Nazilli halkının ilk “Gıdı Gıdı” lokomotifidir.
09 Ekim 1937 tarihinde fabrikanın açılışını yapan Ulu Önder Gazi Mustafa ATATÜRK’ü Nazilli Garı’ndan fabrikaya getiren lokomotiftir.
Nazilli Belediyesi ve TCDD tarafından 2016 yılında yenileme çalışmalarına başlanmıştır. Nazilli’de sergilenmesi planlanmıştır.
2013 Gıdı Gıdı Belgeseli fragmanı linki;
Kaynaklar;
Sümerbank.blogspot
Medya
-
Bu sonuncu gıdı gıdı bizim köf diye adlandırdığımız loko değil mi?
-
Alp Bey, merhabalar.
Türkiye'de kullanılan endüstriyel lokomotifler konusu; ilgi çekici bir konu olduğu gibi ülkemizin unutulmuş, herkesin
pek bilmediği değerlerini ortaya çıkarıcı nitelikte olması bakımından çok güzel bir araştırma konusu oldu.
Modeltrenciler olarak sayenizde bilgi sahibi oluyoruz. Gösterdiğiniz özverili çalışmalarınızdan dolayı çok teşekkürler.
Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar
-
Bu sonuncu gıdı gıdı bizim köf diye adlandırdığımız loko değil mi?
Bu lokomotif "köf" sınıfı içerisinde yer almamaktadır.
-
Teoman Bey merhaba,
Olumlu görüş ve düşünceleriniz için teşekkür ederim.
Bizlerde sizin çalışmalarınız ve paylaşımlarınız doğrultusunda çok yararlı bilgilere sahip olma şansına kavuşuyoruz.
Sevgi ve saygılarımla.
Alp
-
7) Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda kullanılan Almanya Jung fabrikası üretimi Fab.No: 11568 CNTL tip TDÇF 3307 plaketli lokomotif.
1977 yılında KARDEMİR Ülkü Fırını sahasında çalışırken.
(https://i.hizliresim.com/P1pGg5.jpg) (https://hizliresim.com/P1pGg5)
Almanya’da faal tek örnek.
(https://i.hizliresim.com/YQMV02.jpg) (https://hizliresim.com/YQMV02)
Jung üretimi Tip: CNTL lokomotif, Almanya’da 1950-1954 yılları arasında toplam 7 adet üretilmiştir. 560 PS güce sahip olup 45 km/s sürat yapmaktadır. 6 adedi Almanya'da çeşitli fabrikalara, 1 adedi Türkiye'ye satılmıştır.
Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda kullanılan lokomotifimiz 1952 yılında hizmete girmiştir. Hizmetten çıkış tarihi ile akıbeti hakkında bir bilgiye ulaşamadım.
Türünün tek örneği ise 2017 yılı itibariyle, Almanya’da özel Hespeltalbahnn şirketi tarafından D 5 plaketi altında işletilmektedir.
Kaynaklar;
mikemorant.smugmug.com
wikiwand.com.
hespertalbahn.de
-
Can abi Kırmızı Gül'ü paylaştığında lokonun ismine bayılmıştım , acaba son durumu ne oldu ?
Sizin paylaşımdan da Mavi Turna'yı öğrendik.
Gıdı gıdının tekrar çalıştırılması ise harika.
-
8)Zonguldak EKİ (Ereğli Kömür İşletmeleri) 1940-1941 Nevzat SANDIKÇI’nın yaptığı 30 nolu lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/V9Amyy.jpg) (https://hizliresim.com/V9Amyy)
Yukarıda 1941 tarihli gazete kupürü (Gazetenin adı bilinmemektedir) dışında günümüze gelen başka fotoğrafı bulunmamaktadır.
Deli Salih (gözü kara, atılgan anlamında) lakaplı EKİ demirci ustası Salih SANDIKÇI tarafından, dönemin Genel Müdürü İhsan SOYAK’tan mesai saatleri dışında çalışmak şartıyla izin alarak, hurda/atıl lokomotif parçaları ile bir kenara atılan makine malzemeleri ve çoğunu teknik imkansızlıklar altında zor şartlarda kendi imal ettiği parçalarla, lokomotifi üretmiştir.
Lokomotifin çalıştırılacağı gün, Genel Müdür ve hazır bulunanların karşısında lokomotifi hareket ettirememiştir. Bunun üzerine, Genel Müdür tarafından malzemeleri ve zamanını boşa harcadığı gerekçesiyle cezalandırılmıştır. Sonradan kayınpederi olacak maden mühendisi Hüseyin ÖZTEK (Zonguldak eski Belediye Başkanı) ile yaptıkları araştırmada söktükleri boruların kum ile doldurulduğunu tespit etmişlerdir. Olayın, bu çalışmadan hoşnut olmayanlar tarafından sabote edildiği anlaşılmıştır.
Bakımı tekrar yapılan EKİ 30 nolu lokomotif, Zonguldak-Kozlu-Üzülmez Ocağı arasında 1941’den 1970’li yılların sonlarına kadar kömür ve işçi taşımacılığında kullanılmış bilahare hurdaya ayrılmıştır.
-
EKİ 30 Nolu lokomotif devamı;
Internette yerel medyada bu konuda iki makale yayınlanmış ve sembolik olarak başka bir lokomotifin fotoğrafları paylaşılmıştır.
Bugün (05/12/2018), bana gazete kupürünün aslını e-posta kanalı ile ulaştıran ve bilgilerini paylaşan Zonguldak Pusula Gazetesi yazarı, Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM Bey’e katkılarından dolayı Model Trenciler Kulübü (MTK) adına teşekkür ederim.
Kaynaklar;
Internet
Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM
Gazeteci/Yazar Kadir TUNCER’in makalesi
-
Çok güzel paylaşımlar teşekkür ederiz, 30 nolu lokomotifin hikayesi de düşündürücü, neyseki uzun yıllar hizmet vermiş
-
8- Ereğli Kömür İşletmeleri–EKİ (1984 yılında Türkiye Taşkömürü Kurumu-TTK adını almıştır.)’nde kullanılan Henschel marka 1918 yılı üretimi 3301, 3304 ve 3305 plaketli lokomotifler.
Solda 3301 ve 3305 Çatalağzı alanında (1971)
(https://i.hizliresim.com/aloyAO.jpg) (https://hizliresim.com/aloyAO)
3301 Çatalağzı’nda (1975)
(https://i.hizliresim.com/262yZj.jpg) (https://hizliresim.com/262yZj)
3301 Çatalağzı’nda (1975)
(https://i.hizliresim.com/Nn53kO.jpg) (https://hizliresim.com/Nn53kO)
3304 Hisarönü (Filyos)’nde (1975)
(https://i.hizliresim.com/QLR4Ok.jpg) (https://hizliresim.com/QLR4Ok)
3304 Çatalağzı’nda (Nisan 1983)
(https://i.hizliresim.com/ADAEEQ.jpg) (https://hizliresim.com/ADAEEQ)
-
3304 Çatalağzı’nda (Nisan 1983)
(https://i.hizliresim.com/V9lAlR.jpg) (https://hizliresim.com/V9lAlR)
3304 Selçuk Lokomotif Müzesi’nde
(https://i.hizliresim.com/y6PAkj.jpg) (https://hizliresim.com/y6PAkj)
3305 Çatalağzı’nda (1976)
(https://i.hizliresim.com/OvRknz.jpg) (https://hizliresim.com/OvRknz)
3305 Çatalağzı’nda (1983)
(https://i.hizliresim.com/nQAkP5.jpg) (https://hizliresim.com/nQAkP5)
3305 Zonguldak il merkezinde (05/12/2018 günü irtibat kurduğum Araştırmacı/Gazeteci/Yazar Yüksel YILDIRIM Bey bu fotoğrafın 3305’e ait olduğunu belirtmiştir.)
(https://i.hizliresim.com/ZXLWak.jpg) (https://hizliresim.com/ZXLWak)
Bu lokomotifler hakkında elde edilen bilgiler ile ilgili paylaşım devam edecektir.
-
süper fotoğraflar
-
Can abi Kırmızı Gül'ü paylaştığında lokonun ismine bayılmıştım , acaba son durumu ne oldu ?
Sizin paylaşımdan da Mavi Turna'yı öğrendik.
Gıdı gıdının tekrar çalıştırılması ise harika.
Kemal Bey, Kırmızı Gül muhtemelen artık yok. Mavi Turna'nın sergilenmesi ve Gıdı Gıdı'nın çalışması ise sevindirici.
Çok güzel paylaşımlar teşekkür ederiz, 30 nolu lokomotifin hikayesi de düşündürücü, neyseki uzun yıllar hizmet vermiş
Arda Bey, ilginize teşekkür ederim.
süper fotoğraflar
Ozan Bey, beğendiğinize sevindim.
Saygıdeğer modeltrenciler,
05 Aralık 2018 tarihinde Teoman KARDAŞLAR Bey’in vasıtasıyla Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey ile telefonda tanışarak görüşme gerçekleştirdik. Yapılan görüşmede Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey bu çalışmaya katkı sağlamak amacıyla yararlı olabileceğini düşündüğü E.TALBOT’un 1981 yılında yayımlanan tam bir kaynak niteliğinde “Steam in Turkey” kitabında yer alan endüstriyel lokomotiflerimiz ile ilgili bölümü e-posta kanalı ile bana ulaştırdı.
Bilahare, kendisinin çekmiş olduğu koleksiyonunda yer alan fotoğraflarından da paylaşma inceliğini gösterdi. Bu fotoğraflar, aynı sınıf lokomotiflerle birlikte yayımlanacaktır.
Anılan belgeler, araştırmaların daha sağlıklı yürütülmesi, tespitlerin doğru olması açısından önemli ve yararlı katkılar sunacaktır. Ben de tespitlerimi bu belgeler doğrultusunda yürüterek devam eden çalışmalarımı paylaşmaya devam edeceğim.
Mahmut Bey’e nezaketinden ve samimi duygularla paylaşımından, ayrıca Teoman Bey’e de yardımlarından dolayı çok teşekkür ederim.
Sevgi ve saygılarımla.
-
E.K.İ. 3301, 3304 ve 3305 plaket numaralı 1918 yılı üretimi Henschel lokomotifler.
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in, “Steam in Turkey” kitabından paylaştığı E.K.İ. lokomotifleri ile ilgili bölüm;
(https://i.hizliresim.com/lqkdpk.jpg) (https://hizliresim.com/lqkdpk)
Belgede, E.K.İ.’de kullanılan 3305 numaralı lokomotifin eski TCDD 3301 sınıfı 3305 plaketliı lokomotif olduğu belirtilmektedir.
Bu bilgiden yola çıkarak, Teoman KARDAŞLAR Bey ile yaptığımız görüşmelerde, tespit ettiğimiz 3301 ve 3304 plaket numaralı lokomotiflerin yayımlanan fotoğraflarının incelenmesinden de 3305 ile aynı sınıf oldukları ve TCDD’den E.K.İ.’ye devredildikleri değerlendirilmiştir.
1.Dünya Savaşı sonlarına doğru ülkemize 10 adet gelen bu lokomotifler, 590 Hp gücüne sahip olup maksimum 50 km/s sürat yapmaktadırlar. 1980’li yılların sonlarına doğru kullanımdan çekilmişlerdir.
Aynı sınıf lokomotiflerden;
-3301, akibeti bilinmemektedir ( E.K.İ.),
-3302, Sivas Garı’nda (Trains of Turkey kayıtlarında Mart 2010 tarihi itibariyle),
-3304, halen Selçuk Çamlık Lokomotif Müzesi’nde (E.K.İ),
- 3305, halen Zonguldak il merkezinde (E.K.İ.),
- 3307, halen Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yunus Emre Kampüs’nde (Trains of Turkey kayıtlarında 2014 tarihi itibariyle),
-3309 ve 3310’un Erzurum Tren Garı’nda (Trains of Turkey kayıtlarında 2010 tarihi itibariyle),
bulundukları/segilendikleri tespit edilmiştir.
-
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in 1987 yılında Zonguldak seyahati sırasında çektiği E.K.İ. 3305 plaketli (eski TCDD 3305) Henschel lokomotifin fotoğrafları;
3305 ve arkasında duran İngiltere üretimi Bagnall lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/v6gp5v.jpg) (https://hizliresim.com/v6gp5v)
(https://i.hizliresim.com/dvnGbX.jpg) (https://hizliresim.com/dvnGbX)
(https://i.hizliresim.com/oXAk7b.jpg) (https://hizliresim.com/oXAk7b)
(https://i.hizliresim.com/DYld3v.jpg) (https://hizliresim.com/DYld3v)
-
E.K.İ. 3303 plaketli 1911 yılı Henschel üretimi lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/GmvAQr.jpg) (https://hizliresim.com/GmvAQr)
(https://i.hizliresim.com/lqkGYQ.jpg) (https://hizliresim.com/lqkGYQ)
(https://i.hizliresim.com/qd4kqZ.jpg) (https://hizliresim.com/qd4kqZ)
Çatalağzı’nda kullanılan TCDD 3301 sınıfı lokomotifler hakkında araştırma sürerken bu lokomotifin fotoğraflarından, aslına uygun olanı ile aralarında orantısızlıklar dikkati çekmişti.
Teoman KARDAŞLAR Bey ile fotoğraflar üzerinden yaptığımız karşılıklı inceleme ve görüş alış verişi neticesinde; bir dar hat lokomotif kazanı ve şasisi üzerinde, 3303 nolu lokomotife ait baca, tamponlar, buhar silindirleri ve prinç plaketlerinin (3303 ve Ay Yıldız) kullanıldığı, plaketlerin lokomotifin boyutuna göre daha büyük olduğu, engel atanın sonradan takıldığı, kanaati ağırlık kazanmıştı.
Devam eden araştırmalar sonucu, fotoğrafların Zonguldak Çatalağzı Depo Müdürlüğü çalışanları tarafından 2002 yılında hurda parçalar kullanılarak imal edilen 3303 nolu lokomotifin ½ ölçekli modeline ait olduğu tespit edilmiştir.
Bu tespitler doğrultusunda, daha evvel konumuzda değinilen E.K.İ.’de çalışan aynı sınıf 3301, 3304 ve 3305 numaralı lokomotiflerle birlikte 3303 plaketli lokomotifin de bu alanda kullanıldığı ve hurdaya ayrıldığı, anlaşılmıştır.
-
E.K.İ. Bagnall WB 1948 yılı üretimi dar hat (600 mm) maden lokomotifi.
Bu tip lokomotifler, 1890-1950 yıllarında çok sayıda üretilmiş, her kıtada madencilik alanında kullanılmışlardır. Bazı modelleri ilk modeli temel alınarak, teknolojinin gelişimi ile paralel olarak, valfler, aktarma organları, buhar domu vb. gibi parçalarda ufak değişikliklere uğramışlardır.
Zonguldak Üzülmez İlkokulu yanında bulunan 1948 yılı üretimi (Fab.No: 2860) 1 nolu SIRAM ismi konulan lokomotif. Bu lokomotif 1965 yılında yuvarlak bir hatta sadece dört gün çalışmış, daha sonra raylar sökülmüştür. Lokomotif halen sergilenmektedir.
(https://i.hizliresim.com/RrJ2dn.jpg) (https://hizliresim.com/RrJ2dn)
(https://i.hizliresim.com/LlpmjZ.jpg) (https://hizliresim.com/LlpmjZ)
(https://i.hizliresim.com/DYlpao.jpg) (https://hizliresim.com/DYlpao)
(https://i.hizliresim.com/OvRmWz.png) (https://hizliresim.com/OvRmWz)
(https://i.hizliresim.com/YQvm1A.jpg) (https://hizliresim.com/YQvm1A)
-
Zonguldak Limanı doklarda sergilenen 4 nolu (Fab.No: 2863) lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/nQAnGa.jpg) (https://hizliresim.com/nQAnGa)
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in 1987 yılında Zonguldak seyahati sırasında çektiği fotoğrafı.
(https://i.hizliresim.com/MV67l7.jpg) (https://hizliresim.com/MV67l7)
İngiltere’den bir fotoğraf.
(https://i.hizliresim.com/mMGBPV.jpg) (https://hizliresim.com/mMGBPV)
Fransa’da nostaijik tur sırasında.
(https://i.hizliresim.com/8alBDQ.jpg) (https://hizliresim.com/8alBDQ)
Live Steam modeli.
(https://i.hizliresim.com/ZXL47a.jpg) (https://hizliresim.com/ZXL47a)
-
T.C. Orman Bakanlığı. Sinop Ayancık’ta fabrikaya kereste taşımacılığında kullanılan Almanya 1930 yılı Orenstein&Koppel üretimi 600 mm dar hat (dekovil) lokomotifleri.
(https://i.hizliresim.com/XMBOXo.jpg) (https://hizliresim.com/XMBOXo)
12 numaralı lokomotif (O&K Fab.No: 12213)
(https://i.hizliresim.com/r5gPOM.jpg) (https://hizliresim.com/r5gPOM)
13 numaralı lokomotif (O&K Fab.No: 12214)
(https://i.hizliresim.com/y6Pb1j.jpg) (https://hizliresim.com/y6Pb1j)
(https://i.hizliresim.com/mMGvNR.jpg) (https://hizliresim.com/mMGvNR)
Her iki lokomotif, Ayancık’ta sergilenmektedir.
-
Fransa’da nostaijik tur sırasında.
(https://i.hizliresim.com/8alBDQ.jpg) (https://hizliresim.com/8alBDQ)
Alp Bey, merhaba. son aktardığınız minik lokomotifler çok şirinler. Madencilik çalışmalarında kullanılan bu lokomotifler
hakkında aktardığınız bilgiler için çok teşekkürler.
Fransa'da bu lokomotiflerden birinin nostaljik turda kullanılması da trenseverler açısından güzel bir değerlendirme olmuş.
Yıllar önce 1960 yılların ortalarından 1980 yılların ortalarına kadar 20 yıl bir süre içerisinde İzmir Kültürpark (Fuar) içinde
hizmet vermiş minyatür bir tren vardı. Aynı şekilde Ankara Gençlik parkı içerisinde de yine aynı özellikte ve aynı yıllarda
çalışan bu minyatür tren vardı.
Ne yazık ki şu anda bu güzel faaliyetler artık yok!
(https://i.hizliresim.com/r5QmNm.jpg) (https://hizliresim.com/r5QmNm)
İzmir Fuar minyatür trenini gösteren 1974 yılı yapımı bir filimden 17 saniyelik video linki
-
Teoman bey bu izmir furarındaki bu lokonun eşi şu anda Sivas Loko bakım atelyesi önünde sergilenmektedir
-
Teoman Bey merhaba.
Paylaşım için çok teşekkür ederim.
İlkokul günlerime döndüm bir an. Her hafta sonu babam tarafından Gençlik Parkı’na götürülmeyi iple çekerdim. O kadar eğlenceli şeyler varken benim tek düşüncem trene binmek ve iki oyun vagonunun birinde bulunan küçük uçağın koltuğunda seyahat etmekti. Güzergahta iki istasyon ve kondüktörler bile vardı.
Sevgi ve saygılarımla.
Teoman Bey'in sayesinde yeniden hatırladığım, anılarımızda kalan bu lokomotifler ile ilgili bilgiler ve fotoğrafları paylaşmak istedim.
Eskişehir Cer Atölyesi mühendis ve işçilerinin emekleriyle iki adet üretilmiştir. Tamamıyla Türk yapısı olan lokomotiflerin her biri 50.000 liraya mal olmuştur. Açılan yarışma sonucu “Mehmetçik” ve “Efe” isimlerini almışlar, 01 Haziran 1957 tarihinde Gençlik Parkı’nda gerçekleştirilen bir törenle, TCDD’ye bağlı olarak “Minyatür Tren İşletmeleri” adı altında hizmete girmişlerdir.
Maksimum 20 Km/s sürat yapan ve bu lokomotifler 1750 metre uzunluğunda bir hatta çalışmışlardır. Güzergahtaki seyir müddeti 15 dakikadır.
Vagonlarına; Demirspor Kulüpleri, Ankara’dan Ankaragücü, Gençlerbirliği, Hacettepe ve Yolspor, Adana’dan İdmanyurdu, Bursa’dan Acaridman, İskenderun’dan Denizgücü, İstanbul’dan Galatasaray, Beşiktaş, Fenerbehçe, Vefa, Adalet ve İstanbulspor, İzmir’den Altınordu ve Altay, Konya’dan İdmanyurdu ve Şekerspor, Samsun’dan 19 Mayıs Gençlik, kulüplerinin isimleri verilmiştir.
“Mehmetçik” lokomotifi 2016 yılında Eskişehir Hatboyu Caddesi’nde sergilenmeye başlamıştır. Yakın bir tarihte, TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesine götürüldüğü şeklinde duyum bulunmaktadır.
“Efe” lokomotifine daha sonraları, sırasıyla “27 Mayıs”, 2000 yılların başlarında Afyonkarahisar’da gar önünde dairesel hatta çalıştığı dönemde “Kocatepe” isimleri verilmiştir. Afyonkarahisar’dan Sivas Loko Bakım Atelyesi Müdürlüğü önüne getirilen bu lokomotife, Sivas Kongresi’nin yapıldığı tarih olan “4 Eylül” adı verilmiştir.
Teoman Bey'in paylaştığı İzmir Fuarı'ndaki lokomotifin ise "Efe" olabileceğini tahmin ediyorum.
-
Gençlik Parkı’nda
(https://i.hizliresim.com/MVEJ8N.jpg) (https://hizliresim.com/MVEJ8N)
(https://i.hizliresim.com/jg5nRr.jpg) (https://hizliresim.com/jg5nRr)
(https://i.hizliresim.com/r5Q9am.jpg) (https://hizliresim.com/r5Q9am)
Mehmetçik Eskişehir’de
(https://i.hizliresim.com/ADmJvL.jpg) (https://hizliresim.com/ADmJvL)
Kocatepe (Efe) Afyonkarahisar’da
(https://i.hizliresim.com/36Do3M.jpg) (https://hizliresim.com/36Do3M)
4 Eylül (Efe, Kocatepe) Sivas’ta
(https://i.hizliresim.com/V9VYGZ.jpg) (https://hizliresim.com/V9VYGZ)
-
Ankara’da ikamet eden MTK üyesi Can BECAN Bey ile bugün bir görüşme gerçekleştirdik. Geçtiğimiz hafta Zonguldak’ta seyahatte olan Can Bey bir sürpriz yaparak , Yanıt #22’de fotoğrafları paylaşılan ve E.K.İ.’de kullanılan İngiltere Bagnall WB 1948 yılı üretimi (Fab.No: 2863) 4 nolu dar hat (600 mm) maden lokomotifinin çekmiş olduğu fotoğraflarını paylaştı.
Can Bey görüşme esnasında, “Söz konusu lokomotifin limandan getirilerek, Yayla Mahallesi İhsan Soyak Sokak No: 6 ZONGULDAK adresindeki TTK Genel Müdürlüğü binasının önünde sergilendiğini, lokomotifin çok iyi bakımdan geçirildiğini ve aslına uygun boyandığını”, belirtmiştir.
Can Bey’e ince düşüncesinden, paylaşımından ve katkılarından dolayı çok teşekkür ederim.
Can Bey’in çekmiş olduğu fotoğraflar;
(https://i.hizliresim.com/V9VEWn.jpg) (https://hizliresim.com/V9VEWn)
(https://i.hizliresim.com/MVEkAN.jpg) (https://hizliresim.com/MVEkAN)
(https://i.hizliresim.com/OvqEpZ.jpg) (https://hizliresim.com/OvqEpZ)
(https://i.hizliresim.com/V9VE1n.jpg) (https://hizliresim.com/V9VE1n)
-
E.K.İ .’de kullanılan İngiltere üretimi WG Bagnall 0-6-0 PT lokomotif.
(Zonguldak/Çatalağzı’nda 1977)
(https://i.hizliresim.com/r5QpyB.jpg) (https://hizliresim.com/r5QpyB)
Yaptığım araştırmalarda edinebildiğim kısıtlı bilgiler doğrultusunda Ereğli Kömür İşletmesi’nde (E.K.İ.) kullanılan bu lokomotifimizin tarihçesi ilginç.
1939 yılında ülkemizde kömür endüstrisi alanında kullanılmak üzerine İngiltere’ye sipariş verilmiş, dar hat ölçülerinde tasarlanan prototipi daha sonra normal hat ölçülerine dönüştürülerek 5 adet imal edilmiştir. İmal eden ise, W.G. Bagnall fabrikası adına üretim yapan yan kuruluşu/taşeron firması WG Barclay firmasıdır.
2. Dünya Dünya Savaşı’nın o zor günlerinde, 1940 yılında ülkemize ulaşarak kullanıma başlanmıştır. (Seri No tespit edilememiştir) .
İmal edilen bu lokomotifimiz E.K.İ.’ye satılmış, diğer dört tanesi ise savaş koşulları nedeniyle 1940 yılında Admiralty şirketi tarafından satın alınmışlardır.
Günümüzde tek örneği, İngiltere’de restorasyona tabi tutularak Brookfield adıyla işletilmektedir.
(https://i.hizliresim.com/7akZM5.jpg) (https://hizliresim.com/7akZM5)
(https://i.hizliresim.com/V9VR7q.jpg) (https://hizliresim.com/V9VR7q)
-
E.K.İ .’de kullanılan İngiltere üretimi WG Bagnall 0-6-0 PT lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/gr5RN0.jpg) (https://hizliresim.com/gr5RN0)
[![image](https://i.hizliresim.com/16y3P5.jpg)](https://hizliresim.com/16y3P5)
-
Alp Bey, Ereğli Kömür İşletmeleri'nde kullanılan WG Bagnall üretimi buharlı makine ile ilgili araştırma ve incelemelerinizi
içeren paylaşımlarınızle bizleri bilgilendirmenize çok teşekkürler.
Konu içinde yer alan TCDD 3300 serisi lokomotiflerden TCDD 3307 Plaketli makinenin çalışır görüntülerini içeren videoyu
paylaşmak istedim.
(https://i.hizliresim.com/k9kD1J.jpg) (https://hizliresim.com/k9kD1J)
-
Teoman Bey merhaba.
Görüşleriniz ve video paylaşımınız için çok teşekkür ederim. 3307'nin gidişi sanki modeller gibi bir harika.
Sevgi ve saygılarımla.
-
Tokat/Turhal Şeker Fabrikası’nda kullanılan İngiltere Robert Stephenson & Hawton (RSH) üretimi (Fab.No: 7310) lokomotif.
1947 yılında hizmete giren lokomotif halen fabrikada sergilenmektedir.
(https://i.hizliresim.com/r5QoNm.jpg) (https://hizliresim.com/r5QoNm)
(https://i.hizliresim.com/GmYO4Z.jpg) (https://hizliresim.com/GmYO4Z)
İngiltere’den örnekler.
(https://i.hizliresim.com/DYM05v.jpg) (https://hizliresim.com/DYM05v)
(https://i.hizliresim.com/LlaW8o.jpg) (https://hizliresim.com/LlaW8o)
(https://i.hizliresim.com/26gVq2.jpg) (https://hizliresim.com/26gVq2)
-
Alp Bey, yine ilginç bir buharlı makineyi paylaştınız bizlerle.
Araştırıp bulduğunuz bu çalışmalardan dolayı size bir kez daha teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Robert Stephenson & Hawton 7310 Plaketli lokomotifin Turhal Şeker Fabrikası'nda kullanılan bu lokomotifin Turhal Tren
istasyonundaki hareket halindeki görüntüsü aşağıdaki linkten bulunmaktadır.
(https://i.hizliresim.com/BaMkYv.jpg) (https://hizliresim.com/BaMkYv)
-
Harika paylaşımlar için çok teşekkürler.
-
Teoman Bey, sayenizde Turhal'daki 7310 plaketli lokomotifi de hareket halinde izleme şansına sahip olduk. Bu lokomotif, sonradan farklı renklere boyanmış anlaşılan.
C.Doğan Bey'in de belirttiği gibi, harika görüntüler.
Sevgi ve saygılarımla.
Bu lokomotifin aynıları KARDEMİR'de de 1937-1948 yılları arasında 6 adet kullanılmışlardır. Hizmetten çekiliş tarihleri muhtemelen 1970'li yılların sonları ancak akıbetleri konusunda bir bilgi edinemedim.
Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda (KARDEMİR) kullanılan İngiltere Robert Stephenson & Hawtorn (RSH) ve Hawtorn Leslie (HL) üretimi lokomotifler.
Hawtorn Leslie Co. 1937 yılına kadar aynı tür lokomotifler üretmiş, şirketin lokomotif fabrikası 1937 yılında Robert Stephenson Co. tarafından satın alınmasıyla Robert Stephenson & Hawtorn (RSH) adını almıştır.
(https://i.hizliresim.com/ZXD8Qz.jpg) (https://hizliresim.com/ZXD8Qz)
Kardemir 3306 plaketli RSH 0-6-0PT lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/y6MBLM.jpg) (https://hizliresim.com/y6MBLM)
Kardemir 3303 ve 3305 plaketli RSH 0-6-0PT lokomotifler.
(https://i.hizliresim.com/oXgbrq.jpg) (https://hizliresim.com/oXgbrq)
Kardemir 3301 ve 3302 plaketli LH 0-6-0PT lokomotifler.
(https://i.hizliresim.com/5adZ7M.jpg) (https://hizliresim.com/5adZ7M)
-
KARDEMİR'de kullanılan lokomotiflerin sınıflandırılmasında sehven 0-6-0PT olarak yazmışım. Doğrusu 0-6-0ST olacaktır.
ST: Saddle Tank (Sele Tank Lokomotif)
PT: Pannier Tank (Küfe Tank Lokomotif)
-
Sivas Çimento Fabrikası’nda kullanılan Almanya Krupp (Fab.No: 2408) üretimi lokomotif.
.
1977 yılında çekilen fotoğrafı.
(https://i.hizliresim.com/nQ7zn5.jpg) (https://hizliresim.com/nQ7zn5)
Krupp Fab.No: 2408 nolu lokomotifimiz 1949 yılında üretilmiş, 22/02/1952 tarihinde Sivas Çimento Fabrikası’nda çalışmaya başlamıştır. 2. Dünya Savaşı sonrası Almanya'da başlatılan üretim/kalkınma programı çerçevesinde Krupp Fabrikası’nca “Hannibal” adıyla üretilmiştir. Standart ray açıklığına sahip, 450 PS gücünde olup 45 km/s sürat yapmaktadır. Almanya’da halen çalışan örnekleri bulunmaktadır.
Sivas Çimento Fabrikası'ndan hizmetten alınış tarihi ve akibeti konusunda kesin bilgilere ulaşamadım.
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1409859&lang=1&id=84345&action=portrait
MKE’de kullanılan Krupp “Knapsack” lokomotiflerle de benzerliklerine rağmen kazan yapıları farklılıklar göstermektedir.
Almanya’da farklı dom yapıları olan "Hannibal" lokomotiften örnekler.
(https://i.hizliresim.com/7akO8v.jpg) (https://hizliresim.com/7akO8v)
(https://i.hizliresim.com/V9VZyr.jpg) (https://hizliresim.com/V9VZyr)
-
Türkiye Şeker Fabrikaları’nda kullanılan Almanya Orenstein&Koppel üretimi Tip: RL7 Dizel “Kö” lokomotifler.
“Kö” sınıfı ile “Köf” sınıfı lokomotifler arasındaki farklılıklar.
K: Kleinlokomotive (küçük lokomotif)
Ö: Öel (dizel)
F: Flüssigkeitsgetriebe (hidrolik tahrik)
Aklımızda sorular kalmaması amacıyla, “Kö” lokomotifleri, “Köf” sınıfından ayıran en önemli özellik, “Kö” lerin mekanik debriyaj ile hareket etmeleridir. Aralarında ayrıca 50 Hp’ye kadar olanlar, 50 Hp üzeri olanlar da ayrıca benzer ama farklı kategorilerde tanımlanmışlardır.
Konumuz şimdilik bu olmadığından ülkemizde kullanılanlar ile Almanya’da ki örneğini paylaşıyorum.
Eskişehir Şeker Fabrikası’nda kullanılan, 1934 yılı üretimi Fab.No: 20415 nolu lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/EmqlG8.jpg) (https://hizliresim.com/EmqlG8)
Alpullu Şeker Fabrikası’nda kullanılan 1934 yılı üretimi Fab.No: 20249 nolu lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/QLlXDk.jpg) (https://hizliresim.com/QLlXDk)
Bu lokomotifler 1978 yılında hizmetten alınmışlardır. Sonları konusunda bir bilgiye ulaşamadım.
Aynı lokomotifin çizimi ve Almanya’da kullanılan aynı sınıf benzeri.
(https://i.hizliresim.com/8abm0a.jpg) (https://hizliresim.com/8abm0a)
(https://i.hizliresim.com/qdl9qR.jpg) (https://hizliresim.com/qdl9qR)
-
Uşak Şeker Fabrikası’nda kullanılan 1937 yılı Almanya Orenstein&Koppel üretimi Tip: RL7 (Fab.No: ?) Dizel lokomotif.
2006 yılında ihaleyle Uşak’ta hurdacıya satılmıştır.
(https://i.hizliresim.com/P1oopQ.jpg) (https://hizliresim.com/P1oopQ)
(https://i.hizliresim.com/y6llma.jpg) (https://hizliresim.com/y6llma)
-
Etibank (Etimaden) Genel Müdürlüğü Bandırma Boraks ve Asit İşletmesi ‘nde kullanılmak üzere Almanya Diema (Diepholzer Maschinenfabrik) üretimi Tip: DVL 150/2.1 lokomotiften iki adet, Etibank İskenderun İşletme Müdürlüğü’nde kullanılmak üzere aynı fabrika üretimi Tip: DVL 30 lokomotiften bir adet satın alınmıştır.
Diema DVL 150/2.1 lokomotifleri 10/03/1988 (Fab.No: 4980) ve 16/03/1991 (Fab.No: 5178) tarihlerinde çalışmaya başlamışlardır. Standart ray aralığında ve Deutz marka sekiz silindirli 164 Hp dizel motor ile donatılmışlardır.
Diema DVL 30 lokomotifi (Fab.No: 3041) 26/03/1969 tarihinde envantere girmiştir. Standart ray aralığında ve 40 PS dizel motora sahiptir.
Türkiye’deki fotoğrafları ile sonları hakkında bir bilgiye rastlayamadım. Almanya’da bulunan aynı tip lokomotiflerin fotoğraflarını paylaşıyorum.
Diema DVL 150
(https://i.hizliresim.com/ZXVQq3.jpg) (https://hizliresim.com/ZXVQq3)
Diema DVL 30.
(https://i.hizliresim.com/oXZ85R.jpg) (https://hizliresim.com/oXZ85R)
-
Sivas Çimento Fabrikası’nda kullanılan 1939 yılı üretimi Almanya Orenstein&Koppel RL 12 (Fab.No: 21281) 118 HP lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/GmkRv6.jpg) (https://hizliresim.com/GmkRv6)
Almanya’da bulunan aynı tip lokomotifin fotoğrafları.
(https://i.hizliresim.com/k9gBkA.jpg) (https://hizliresim.com/k9gBkA)
(https://i.hizliresim.com/GmkRY6.jpg) (https://hizliresim.com/GmkRY6)
-
Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK)’nde kullanılan 1959 yılı üretimi Almanya Henschel DH 180/220 (Fab.No: 26547 ve 26548) lokomotifler.
17/09/1959 tarihinde MKEK’ye teslim edilmişlerdir. 180 HP dizel motora sahip lokomotifler 50 Km/s sürat yapabilmektedirler. Son durumları hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
(https://i.hizliresim.com/8abYaV.jpg) (https://hizliresim.com/8abYaV)
(https://i.hizliresim.com/r5VO0M.jpg) (https://hizliresim.com/r5VO0M)
(https://i.hizliresim.com/9a5mYQ.jpg) (https://hizliresim.com/9a5mYQ)
Yurtdışından bir örnek (Henschel DH 180).
(https://i.hizliresim.com/6akJDW.jpg) (https://hizliresim.com/6akJDW)
(https://i.hizliresim.com/YQlgdz.jpg) (https://hizliresim.com/YQlgdz)
-
Türkiye Demir Çelik Fabrikaları (TDÇF) Karabük Ülkü İşletmesi’nde (yeni adı Kardemir)’de çalışan Almanya Krauss Maffei üretimi dizel lokomotifler.
(https://i.hizliresim.com/V9LzWn.png) (https://hizliresim.com/V9LzWn)
Listede yer alan; 18362 ve 18363 fabrika üretim numaralı lokomotifler, 09/07/1958 tarihinde TDÇF’ye teslim edilen Krauss Maffei firması ML 500 C Tipi dizel hidrolik lokomotiflerdir.
Türkiye’de çekilen fotoğrafları, hizmetten ayrılma tarihleri ve sonları hakkında bir bilgiye rastlanılmamıştır.
1954-1966 yılları arasında 56 adet üretilen, 500 PS Dizel Turbo Şarjlı motora sahip bu lokomotif azami 58 Km/s sürat yapmaktadır.
Ayrıca, 1962 yılında Almanya Demiryolları’nca da 2 adet satın alınmış, DB V50 001 ve 50 002 numaraları ile hizmet vermişlerdir.
V50 001, 2011 yılı itibariyle özel SAB demiryolu şirketi tarafından işletilmektedir.
V50 001
(https://i.hizliresim.com/YQl8O2.jpg) (https://hizliresim.com/YQl8O2)
(https://i.hizliresim.com/P1o2Od.jpg) (https://hizliresim.com/P1o2Od)
Başka bir örnekler
(https://i.hizliresim.com/RrV8Na.jpg) (https://hizliresim.com/RrV8Na)
(https://i.hizliresim.com/5akEad.jpg) (https://hizliresim.com/5akEad)
-
Türkiye Taş Kömürü Kurumu (TTK)’nda kullanılan EIMCO marka 17 tonluk akülü ocak lokomotifi.
(https://i.hizliresim.com/4jk3Pp.jpg) (https://hizliresim.com/4jk3Pp)
-
Alp bey, çok güzel bir çalışma olmuş, bize yeni ufuklar açmış oldunuz, teşekkürler...
-
Mesut bey, görüşleriniz için ben de teşekkür ederim.
-
MaK 600D lokomotifi.
Ereğli Kömür İşletmeleri (E.K.İ)’ne 1957 yılında 7 adet (Fabrika No: 600119-125) İşletme No: E.K.İ. 6001-07,
Azot Sanayi Türk Anonim Şirketi’ne 1960 yılında 2 adet (Fabrika No: 600346-347), teslim edilmiştir.
Türkiye’de hizmetten çıkış tarihleri ile sonları hakkında bir tespitte bulunulamamıştır.
Almanya’da MaK Fabrikası tarafından 1953-1961 yılları arasında 58 adet üretilen bu lokomotiflerden Türkiye’ye satılanların dışında 19 adedi Küba’da, diğerleri Almanya’da kullanılmışlardır.
600 HP 6 silindirli tek sıra dizel motora sahip olup 68 Km/s sürat yapmaktadır.
Alman Demiryolları’nda kullanılmış olan DB V 65 sınıfı lokomotifin üretiminde, MaK 600D temel alınmıştır.
E.K.İ. 6001 Zongul’dak Limanı’nda.
(https://i.hizliresim.com/dv0qlp.jpg) (https://hizliresim.com/dv0qlp)
(https://i.hizliresim.com/0RL2WY.jpg) (https://hizliresim.com/0RL2WY)
E.K.İ. 6002
(https://i.hizliresim.com/WqEra4.jpg) (https://hizliresim.com/WqEra4)
Almanya’dan örnekler.
(https://i.hizliresim.com/0RL2aL.jpg) (https://hizliresim.com/0RL2aL)
(https://i.hizliresim.com/lq9zpQ.jpg) (https://hizliresim.com/lq9zpQ)
-
MaK 650D lokomotifi.
Ereğli Kömür İşletmeleri (E.K.İ)’ne 1963 yılında 1 adet (Fabrika No: 600467) İşletme No: TK 1, teslim edilmiştir.
TK 1 lokomotifinin fotoğrafları ile sonu hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
Almanya’da 1958-1963 yılları arasında 21 adet üretilmiştir. Türkiye dışında, 5 adedi İtalya’da, 2 adedi Danimarka’da, diğerleri ise Almanya’da kullanılmışlardır.
650 HP 6 silindirli tek sıra dizel motora sahip olup 80 Km/s sürat yapmaktadır.
Aynı tip lokomotiften örnekler.
(https://i.hizliresim.com/RrBbrj.jpg) (https://hizliresim.com/RrBbrj)
(https://i.hizliresim.com/ZXJA5A.jpg) (https://hizliresim.com/ZXJA5A)
(https://i.hizliresim.com/oX9Ydk.jpg) (https://hizliresim.com/oX9Ydk)
-
Merhabalar,
Harun abi'den aldığım bu lokomotifi, E.K.İ. de kullanılana benzettim.
(https://i.hizliresim.com/ZXJENZ.jpg) (https://hizliresim.com/ZXJENZ)
-
.
(https://i.hizliresim.com/r5QpyB.jpg) (https://hizliresim.com/r5QpyB)
(https://i.hizliresim.com/gr5RN0.jpg) (https://hizliresim.com/gr5RN0)
-
Mesut Bey merhaba,
Sizin Hornby modeliniz İngiliz J52 0-6-0ST sınıfı lokomotiftir.
E.K.İ.’de kullanılan Bagnall lokomotifin su tankları her iki yanda ve dikdörtgen prizma şeklindedir. Ayrıca silindir kutuları her iki yanda ve açıktadır.
Modelde ise su tankı İngilizlerin ST tabir ettikleri Saddle Tank (Sele) şeklinde ve kazanın üzerinden geçmektedir.
Dolayısı ile E.K.İ.de kullanılan lokomotif ile modeliniz benzer değildir.
Fikir vermesi açısından fotoğraflar ile Hornby üretimi J52 sınıf lokomotiflerin linkini paylaşıyorum.
Sağlıcakla kalın.
(https://i.hizliresim.com/6a8JDl.jpg) (https://hizliresim.com/6a8JDl)
(https://i.hizliresim.com/9aEmYZ.jpg) (https://hizliresim.com/9aEmYZ)
(https://i.hizliresim.com/pb962o.jpg) (https://hizliresim.com/pb962o)
http://www.hornbyguide.com/class_details.asp?classid=51
-
T.C. Orman Bakanlığı Ayancık Orman İşletme Müdürlüğü’nde kullanılan, 1930 yılı Almanya Orenstein&Koppel üretimi (Fab.No: 12214) 14 işletme numaralı dar hat (dekovil) lokomotif.
12 ve 13 numaralı aynı tip lokomotiflere daha önce forumda Yanıt #24’de değinilmişti.
2008-2010 yıllarında Ayancık Orman İşletme Müdürlüğü bahçesinde.
(https://i.hizliresim.com/V968Xj.jpg) (https://hizliresim.com/V968Xj)
(https://i.hizliresim.com/YQJ8rE.png) (https://hizliresim.com/YQJ8rE)
(https://i.hizliresim.com/y6RJ59.png) (https://hizliresim.com/y6RJ59)
(https://i.hizliresim.com/9aEWLo.jpg) (https://hizliresim.com/9aEWLo)
Ayrıca, geçmiş yıllarda Ayancık’ta bulunan 12 numaralı lokomotifin halen, İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilendiği tespit edilmiştir.
R.Koç Müzesi’nde.
(https://i.hizliresim.com/YQJ8Dj.jpg) (https://hizliresim.com/YQJ8Dj)
(https://i.hizliresim.com/r5RX31.jpg) (https://hizliresim.com/r5RX31)
(https://i.hizliresim.com/LlE8Oz.jpg) (https://hizliresim.com/LlE8Oz)
1930-1963 yılları arasında T.C.Orman Bakanlığı Ayancık Orman İşletmesi’nde 4 adet çalışan (Fab.No: 12211) 11 işletme numaralı lokomotif dışında diğer 3 lokomotif tespit edilmiş oldu.
-
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO)‘nda kullanılan Hunslet 0-6-0DM lokomotif.
1955-1961 yılları arasında Hunslet Engine Co. tarafından 69 adet, Andrew Barclay Sons&Sons Co.Ltd. tarafından 10 adet üretilmiştir.
İngiliz Demiryolu (British Rail) BR Sınıf 05 olarak adlandırmıştır. 204 ve 264 HP iki ayrı Gardner 8 silindirli dizel motor kullanılan, mekanik sanjımanlı olan bu lokomotif endüstriyel amaçlı tasarlanmıştır. Azami 28 Km/s sürat yapmaktadır.
Türkiye’de rafinerilerde kaç adet kullanıldığı konusunda bir bilgi bulunmamaktadır.
Halen, bir adet 1961 yılı üretimi (Fab.No: 5241) İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilenmektedir.
R.KOÇ Müzesi’nde.
(https://i.hizliresim.com/r5RlXz.jpg) (https://hizliresim.com/r5RlXz)
(https://i.hizliresim.com/k9JNpv.jpg) (https://hizliresim.com/k9JNpv)
(https://i.hizliresim.com/qdRopV.jpg) (https://hizliresim.com/qdRopV)
İngiltere’den örnekler.
(https://i.hizliresim.com/LlEVXJ.jpg) (https://hizliresim.com/LlEVXJ)
(https://i.hizliresim.com/5a25vM.jpg) (https://hizliresim.com/5a25vM)
OO Ölçek Heljan marka modelinden örnekler.
(https://i.hizliresim.com/dv0yrL.jpg) (https://hizliresim.com/dv0yrL)
(https://i.hizliresim.com/NnWvXP.jpg) (https://hizliresim.com/NnWvXP)
-
Alp Bey,
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim...
-
İstanbul' a gidince Rahmi Koç müzesini ziyaret etmek şart oldu
-
Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) ‘nda kullanılan Almanya MaK 240 B dizel hidrolik lokomotif.
1954-1967 yılları arasında 55 adet eski kabin tasarımlı, 1955-1962 yılları arasında 14 adet yeni kabin tasarımlı olarak üretilmiştir. Sıralı 6 silindir dizel 240 HP motora sahip olup 56 Km/s sürat yapmaktadır. Ayrıca, üç akslı “C” modeli de imal edilmiştir.
TPAO Batman Rafinerisi’nde 1957 yılı üretimi (Fab.No: 220025) ve 1960 yılı üretimi (Fab.No: 220042) lokomotifler çalışmıştır. (Bu lokomotifler yeni kabin tasarımlıdır)
Fab.No: 220025 halen İstanbul R.KOÇ Müzesi’nde sergilenmektedir. Fab.No: 220042’nin sonu hakkında ise bir bilgi bulunmamaktadır.
R.KOC Müzesi’nde.
(https://i.hizliresim.com/16DMPD.jpg) (https://hizliresim.com/16DMPD)
(https://i.hizliresim.com/QLYZXV.jpg) (https://hizliresim.com/QLYZXV)
(https://i.hizliresim.com/P16PvQ.jpg) (https://hizliresim.com/P16PvQ)
Almanya’dan örnekler.
(https://i.hizliresim.com/ZXQ72A.jpg) (https://hizliresim.com/ZXQ72A)
(https://i.hizliresim.com/6aq5RW.jpg) (https://hizliresim.com/6aq5RW)
(https://i.hizliresim.com/YQWrPz.jpg) (https://hizliresim.com/YQWrPz)
-
Almanya Deutz üretimi A8M 517 R dizel lokomotif.
-(Fab. No: 55606), 19/09/1954 tarihinde Adapazarı Şeker Fabrikası’nda,
-(Fab.No: 55607 ve 55608), 19/08/1954 tarihinde Ankara Şeker Fabrikası’nda,
-(Fab.No: 55672), 12/06/1954 tarihinde Kütahya Şeker Fabrikası’nda çalışmaya başlamıştır.
Türkiye’deki fotoğrafları, teknik bilgileri, hizmetten çekilme tarihleri ve sonları hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
Aynı tip lokomotiften örnekler.
(https://i.hizliresim.com/YQWQRA.jpg) (https://hizliresim.com/YQWQRA)
(https://i.hizliresim.com/26N64L.jpg) (https://hizliresim.com/26N64L)
(https://i.hizliresim.com/grVrDZ.jpg) (https://hizliresim.com/grVrDZ)
(https://i.hizliresim.com/26N6RL.jpg) (https://hizliresim.com/26N6RL)
-
Almanya Deutz üretimi T4M 525 R dizel lokomotif.
Makina ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK)’nda (Fab. No: 55488) 11/07/1953 tarihinde çalışmaya başlamıştır.
4 silindirli 225 PS dizel motoru bulunmakta ve azami 50 Km/s sürat yapmaktadır.
Türkiye’deki fotoğrafları, hizmetten çekilme tarihi ve sonu hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
Aynı tip lokomotiften örnekler.
(https://i.hizliresim.com/ZXQX4A.jpg) (https://hizliresim.com/ZXQX4A)
(https://i.hizliresim.com/Llglr1.jpg) (https://hizliresim.com/Llglr1)
(https://i.hizliresim.com/7aXazv.jpg) (https://hizliresim.com/7aXazv)
-
Almanya Deutz üretimi T4M 625 R dizel lokomotif.
Erzurum Şeker Fabrikası’nda (Fab. No: 56019) 30/03/1955 tarihinde çalışmaya başlamıştır.
4 silindirli 240 PS dizel motoru bulunmakta ve azami 53 Km/s sürat yapmaktadır.
Türkiye’deki fotoğrafları, hizmetten çekilme tarihi ve sonu hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
Aynı tip lokomotiften örnekler.
(https://i.hizliresim.com/k9LMrq.jpg) (https://hizliresim.com/k9LMrq)
(https://i.hizliresim.com/26NOv2.jpg) (https://hizliresim.com/26NOv2)
(https://i.hizliresim.com/nQmbkB.jpg) (https://hizliresim.com/nQmbkB)
(https://i.hizliresim.com/XMqb23.jpg) (https://hizliresim.com/XMqb23)
(https://i.hizliresim.com/bVMv4m.jpg) (https://hizliresim.com/bVMv4m)
-
MTK üyesi Osman Can BECAN Bey ile bugün gerçekleştirdiğimiz görüşmede, bu konuya katkı sağlayacağı düşüncesiyle arşivinde yer alan ve tarafından çekilen fotoğrafları bana iletmiştir.
Sağlıklı değerlendirme ve tespit yapabilmek açısından çok değerli bulduğum bu fotoğrafları, konunun devamında aynı sınıf lokomotiflerle birlikte ayrıca paylaşacağım.
Osman Can BECAN Bey’e sevgi ve saygılarımla birlikte, katkılarından, yardımlarından ve konuya göstermiş olduğu hassasiyetten dolayı bir kez daha teşekkür ederim.
Yanıt #58’de değinilen, R.KOÇ Müzesi’nde sergilenmekte olan Batman Rafinerisi’nde kullanılmış MaK 240 B (Fab.No: 220025) dizel lokomotif (Osman Can BECAN arşivinden)
(https://i.hizliresim.com/qd8k6V.jpg) (https://hizliresim.com/qd8k6V)
(https://i.hizliresim.com/qd8O13.jpg) (https://hizliresim.com/qd8O13)
(https://i.hizliresim.com/AD6rQ7.jpg) (https://hizliresim.com/AD6rQ7)
(https://i.hizliresim.com/pb8JqN.jpg) (https://hizliresim.com/pb8JqN)
(https://i.hizliresim.com/26Nzm0.jpg) (https://hizliresim.com/26Nzm0)
-
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey, bugün arşivinde bulunan ve Uşak Şeker Fabrikası’nda 2005 yılında atıl vaziyette duran biri dizel, diğeri buharlı iki lokomotifin fotoğraflarını iletmiştir.
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’e sevgi ve saygılarımla birlikte, katkılarından, yardımlarından ve konuya göstermiş olduğu hassasiyetten dolayı çok teşekkür ederim.
Mahmut Bey’in ilettiği bu fotoğraf Yanıt #41’de değinilen, 24/02/1934 tarihi itibariyle Uşak Şeker Fabrikası’nda kullanılan, 2006 yılında ihaleyle Uşak'ta faaliyet gösteren bir hurdacıya satılan, Almanya Orenstein & Koppel üretimi RL 7 (Fab.No: 20415) dizel lokomotifin 02/12/2005 tarihinde fabrikadaki son haline aittir. (Yanıt #41’de üretim yılı 1937 olarak belirtilmiştir. Doğrusu 24/02/1934 fabrikada kullanıma başlama tarihidir)
2006 yılında hurdacıdaki görüntüde ise motor yan kapağının üzerinde bulunan “O & K” fabrikasına ait üçgen şeklinde plaketin sökülmüş olduğu görülmektedir.
(https://i.hizliresim.com/qd8LAd.jpg) (https://hizliresim.com/qd8LAd)
(https://i.hizliresim.com/7aXzQN.jpg) (https://hizliresim.com/7aXzQN)
(https://i.hizliresim.com/pb812r.jpg) (https://hizliresim.com/pb812r)
-
Mahmut ZEYTİNOĞLU Bey’in arşivinden paylaştığı Uşak Şeker Fabrikası deposunda bulunan buharlı lokomotif.
Fotoğraflar, 1934 yılı itibariyle Uşak Şeker Fabrikası’nda kullanılan Almanya Orenstein & Koppel fabrikası üretimi (Fab.No: 12523) lokomotife aittir.
Yanıt #1’de değindiğimiz, Alpullu Şeker Fabrikası’nda aynı yıl hizmete girmiş olan (Fab.No: 12524) ve fabrika bahçesinde halen sergilenen lokomotifin aynısıdır.
Türkiye’de 2 adet kullanılan ve en son 2005 yılına ait fotoğrafları bulunan Uşak’taki bu lokomotifin sonu hakkında başka bir bilgiye ulaşılamamıştır.
(https://i.hizliresim.com/zjldOD.jpg) (https://hizliresim.com/zjldOD)
(https://i.hizliresim.com/y6obJa.jpg) (https://hizliresim.com/y6obJa)
(https://i.hizliresim.com/NngM8P.jpg) (https://hizliresim.com/NngM8P)
(https://i.hizliresim.com/alMk8O.jpg) (https://hizliresim.com/alMk8O)
(https://i.hizliresim.com/mM7vgV.jpg) (https://hizliresim.com/mM7vgV)
Alpullu Şeker Fabrikası’nda sergilenen (Fab.No: 12524) lokomotif
(https://i.hizliresim.com/nQm1pg.jpg) (https://hizliresim.com/nQm1pg)
(https://i.hizliresim.com/v68MVR.jpg) (https://hizliresim.com/v68MVR)
12523’ün yeni tespit edilen ayrı bir fotoğrafı
(https://i.hizliresim.com/9aqkAQ.jpg) (https://hizliresim.com/9aqkAQ)
-
Amasya/Suluova Eski Çeltek Kömür İşletmesi’nde kullanılan Almanya 1895 yılı üretimi Henschel (Fab.No: 4153) ve Kraus 1910 yılı üretimi 600 mm (Dekovil) lokomotifleri.
(https://i.hizliresim.com/oXrQ42.jpg) (https://hizliresim.com/oXrQ42)
Henschel 4153
(https://i.hizliresim.com/jgVJGn.jpg) (https://hizliresim.com/jgVJGn)
(https://i.hizliresim.com/8aDnJa.jpg) (https://hizliresim.com/8aDnJa)
Kraus 6332
(https://i.hizliresim.com/Ll1Pro.jpg) (https://hizliresim.com/Ll1Pro)
(https://i.hizliresim.com/P1P3L5.jpg) (https://hizliresim.com/P1P3L5)
-
Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) kullanılan Diema DGL 30 ve Deutz A2M 517 lokomotifleri.
Diema DGL 30, 30 PS gücünde dizel motora sahip 12 Km/s sürat yapmaktadır. Deutz A2M 517, 30 PS dizel motor ile donatılmıştır.
TTK’da, Diema DGL 30 lokomotifleri halen kullanılmaktadır.
03/03/1992 tarihinde Zonguldak Kozlu Kömür Ocağı’nda meydana gelen grizu patlamasında 2 adet Diema DGL 30 (5131 ve 5132) ile 2 adet Deutz A2M 517 lokomotifler ağır hasar görmeleri nedeniyle ıskat edilmişlerdir.
Diema DGL 30 (Yurtdışından örneği)
(https://i.hizliresim.com/7aMv5N.jpg) (https://hizliresim.com/7aMv5N)
Deutz A2M 517 (Yurtdışından örneği)
(https://i.hizliresim.com/P1PM9d.jpg) (https://hizliresim.com/P1PM9d)
(https://i.hizliresim.com/y6L47n.jpg) (https://hizliresim.com/y6L47n)
-
Yanıt #65’de konu edilen, Amasya/Suluova Eski Çeltek Kömür İşletmesi’nde kullanılan Almanya 1895 yılı üretimi Henschel (Fab.No: 4153) ve Kraus (Fab. No: 4332) 1910 yılı üretimi 600 mm (Dekovil) lokomotifler.
Henschel (Fab.No: 4153) 1 nolu lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/GmoZ8Z.jpg) (https://hizliresim.com/GmoZ8Z)
Solda Kraus (Fab.No: 6332) 2 nolu , sağda Henschel (Fab.No: 4153) 1 nolu lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/ZX75GV.jpg) (https://hizliresim.com/ZX75GV)
(https://i.hizliresim.com/nQLbzN.jpg) (https://hizliresim.com/nQLbzN)
(https://i.hizliresim.com/XMLbV5.jpg) (https://hizliresim.com/XMLbV5)
-
Alp Bey, merhaba.
Ülkemizde kullanılan birbirinden ilginç endüstriyel lokomotiflerle ilgili paylaşımlarınızda müthiş bir
araştırma ve inceleme yaptığınız belli oluyor.
Bizlerle de paylaşarak gösterdiğiniz bu özverili çalışmalarınızdan dolayı size çok teşekkür ediyoruz.
Emeklerinize sağlık.
Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar
-
Teoman Bey merhaba.
Samimi duygu ve düşünceleriniz için çok teşekkür ederim.
Her zaman ilgimi çekmiş olan bu lokomotifler ile ilgili belge ve bilgileri derlerken itiraf etmeliyim ki, ülkemizdeki kaynaklardan fotoğraflar dışında pek fazla bilgi edemedim. Bu da beni daha fazla araştırmaya yöneltti. Yurtdışında çok ciddi şekilde tutulmuş (Fab.numaraları, fotoğrafları, Türkiye'ye gönderilme tarihleri vb. gibi) kayıtlara rastladım ve bu sayede daha sağlıklı bir çalışma yürütebildim. Bu sebeple, forumda mümkün olduğunca derleyebildiğim kadarıyla modeli, tipi, üretim tarihi, teknik özellikler, sonları gibi bilgilere de yer vermeye çalıştım. Yeni yılda da paylaşımlarım devam edecektir.
Sevgi ve saygılarımla.
-
Yanıt #65 ve 67’de daha önce paylaşılan, Amasya/Suluova Çeltek Kömür İşletmesi’nde kullanılan Henschel & Sohn (Fab.No: 4153) 1 nolu lokomotif.
Henschel & Sohn Lokomotif Fabrikası, 1895 yılında sayısı tam olarak belirlenememesine rağmen “Zwiling” tabir ettikleri “İkiz” lokomotifleri ordu hizmetlerinde kullanılmak üzere ülkemize teslim etmiştir.
(https://i.hizliresim.com/k9Bgdv.jpg) (https://hizliresim.com/k9Bgdv)
(https://i.hizliresim.com/Em8q4D.jpg) (https://hizliresim.com/Em8q4D)
(https://i.hizliresim.com/jg327G.jpg) (https://hizliresim.com/jg327G)
Bu tip lokomotifler, Bağdat Demiryolları, Edremit-Havran, Kemerburgaz-Haliç (Karadeniz Sahra Hattı) ve muhtemelen Kurtuluş Savaşı sırasında Yahşihan-Ankara arasında işletmeye sokulmuştur.
Karadeniz Sahra Hattı ise 1.Dünya Savaşı’nda, İstanbul’un elektriksiz kalmaması amacıyla Zonguldak’tan deniz yolu ile kömür taşınmasının riskli olması düşünülerek tesis edilmiştir.
Fab. No: 4152 ve 4153 “İkiz”lokomotifler, anılan dönemde “96 A” ve “96 B” numaralandırılmasıyla hizmet görmüşlerdir.
1895 yılında ülkemize teslim edilmesi ile birlikte yabancı kaynaklarda 1930 yılında tekrar Çeltek Kömür Ocağı’nda envantere girdiği kayıt altına alınan, bu süre içerisinde nerede hizmet gördüğü kesin tespit edilemeyen bu lokomotifimiz, hayatta kalan ikiz dizinin “96 B” numaralı lokomotifidir.
(https://i.hizliresim.com/al3DO5.jpg) (https://hizliresim.com/al3DO5)
-
Orenstein & Koppel MB 5 N dizel lokomotif.
28/11/1967 tarihinde O&K (Fab.No: 26624) Fabrikası’nın Türkiye Voith temsilciliği/firmasına gönderdiği lokomotif.
Bu tarz lokomotiflerde Voith şanzımanlar kullanıldığı göz önünde bulundurulduğunda tanıtım amaçlı gönderildiği muhtemeldir.
Sonu hakkında bir bilgi bulunmamaktadır.
https://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=26624&nav=1406157&lang=1&action=results
Yurtdışından örnek
(https://i.hizliresim.com/AD76D7.jpg) (https://hizliresim.com/AD76D7)
-
Bu konuda, paylaşımlarımı sonlandırdım.
Bundan sonra, MTK Facebook sitesinde daha aydınlanacağımıza emin oldum.
-
Bu konuda, paylaşımlarımı sonlandırdım.
Bundan sonra, MTK Facebook sitesinde daha aydınlanacağımıza emin oldum.
sizi kızdıran b,rsey mi oldu ?
-
Ozan Bey, daha evvel paylaştığım gibi MTK Facebook mu yoksa MTK Forum mu diye sormuştum. Bir kaç yanıt dışında, özeleştiri de dahil bir paylaşım olmadı.
MTK'nın tabii ki Facebook sosyal paylaşım sitesi de olmalı.
Ancak, bir elin beş parmağını geçmeyen üyeler, forumu ayakta tutmak için samimiyetle emekler vererek paylaşımlarda bulunurken, MTK Facebook alım-satım işleri ya da kopyala yapıştır kurgularla dolmuş. Facebook'ta paylaşılan kopyala/yapıştır kurgular vs. dikkat ettiniz mi "Beğen Butonu" na basmak da gelenek haline gelmiş.
İşin üzücü tarafı, bu kadar MTK Facebook üyesinin foruma çekilememesi.
Sizin de samimiyetle MTK Forum'a yönlendirilmek amacıyla Facebook'ta paylaşımlarınız ne kadar önemsendi.
İşin özü, forum ciddidir ve yazılanlar/paylaşılanlar uçup gitmez.
-
Ozan Bey, daha evvel paylaştığım gibi MTK Facebook mu yoksa MTK Forum mu diye sormuştum. Bir kaç yanıt dışında, özeleştiri de dahil bir paylaşım olmadı.
MTK'nın tabii ki Facebook sosyal paylaşım sitesi de olmalı.
Ancak, bir elin beş parmağını geçmeyen üyeler, forumu ayakta tutmak için samimiyetle emekler vererek paylaşımlarda bulunurken, MTK Facebook alım-satım işleri ya da kopyala yapıştır kurgularla dolmuş. Facebook'ta paylaşılan kopyala/yapıştır kurgular vs. dikkat ettiniz mi "Beğen Butonu" na basmak da gelenek haline gelmiş.
İşin üzücü tarafı, bu kadar MTK Facebook üyesinin foruma çekilememesi.
Sizin de samimiyetle MTK Forum'a yönlendirilmek amacıyla Facebook'ta paylaşımlarınız ne kadar önemsendi.
İşin özü, forum ciddidir ve yazılanlar/paylaşılanlar uçup gitmez.
Alp bey forum sayfasına yazılan çizilen her şey baslık altında kalır ama facede yazılan uçar gider öncelikle burası asıl olandır bana göre yazdığınız yazıyı görmedim . görseydim yazardım .
buranın şu an zayıf olmasının sebebi fotoğrafların uçması bu benide çok üzüyor onca emek bilgi yok gelen kişiler bakıyor hiç bir sey yok gidiyorlar .
Türkiyede her yerde olduğu gibi burada bilgiler (bizimkilerin çoğu görseldir)uçtu gitti .
Normal yasamda da hobide de en önemli şey bilgidir buda forumda olmayınca herkes faceye laklak yapmaya gidiyor .
bende buraya eski olan her seyin yüklenilmesini bekliyorum ki yetkili olan arkadaşların uğrasacağını biliyorum .
olmaz ise yazıklar olsun hepimize.....
-
Son bir kaç mesajda konu başlığından/ekseninden hafif kaymış buna güvenerek facebook sayfası/forum kıyasına binaen konuşayım (hani Alp beyin konusuna saygısızlık etmek istemem). Tabii ki forumun yeri ayrı.Ancak günümüzde işlevi biraz zayıfladı.Sosyal medyanın günümüzdeki gücü tartışılmaz (ki hiç sevmediğim bir mevhumdur facebook dışındakilere halen bulaşmadım uzak duruyorum).Ancak kitlelere ulaşma gücü de malum.Güzel bir pazarlama/tanıtım aracı olarak kullanılabilir(di).Alp bey MTK facebook sayfasını kopyala yapıştır kurgu resimleri ile doldurulmuş v.s. diye eleştirmiş haklı olarak ki çok ta doğru bir tespit benimde trajikomik bulduğum bir hareket (bazı gelişimini tamamlamamışlar interneti sadece kendilerinin kullandığını zannediyorlar herhalda). Pekii iyi güzel ama bu forumun ilk zamanları farklımıydı? ;) İşte maalesef o da farklı değildi.Eski konulara bakıldığında da görülebilir.Türkiye ye dair nadir sayfalardana birisi olan www.trainsofturkey.com sitesinin linkini vermek yerine zırtapozca ordaki resimleri teker teker üşenmeden indirip buraya dolduran mesajları görebilirsiniz ;) Yani kısacası bu kadar üzülmeye gerek yok çünkü piyasanın hali malum.. meydanda... Maalesef bu işin illuminatisi TR de bir takım şeylerin değişmesini istemiyor ;) Forumun kurulduğu 2006 yılından bu yana yani 12,5 yıldır 1 arpa boyu yol gittik mi son derece tartışmaya açık konu.Ozan Dik arkadaşımızın sitemlerini anlıyor son derece hak veriyorum.Eski bilgiler resimler geri getirilmeli hatta tedbiri bu işe girişilmeden önce alınmalıydı.Konuyu daha da uzatıp eski konuları hortlatmak istemiyorum sonra yine hedef tahtası olurum (gerçi bundan da çekinecek değilim ya..) ;) Ancak Alp bey boşuna üzülmeyin ordaki tayfa buraya gelse yapacakları yine farklı değil.Sonuçta kaçının elinde doğru düzgün adam gibi model v.s var? Geçen kış aralık gibi bir konu hortladı.Eline her 3D printer alan ACME nin yaptığı TCDD vagonlarını ve DE24000 yapacaktı sözde!!!! :D Hayatında eline model tren almamış herifler neler anlatıyor.Sonuç meydan da...Eğer bu işe gönülverenler,verdiğini söyleyen kişiler ileriye yönelik sağlam adımlar atmak istiyorsa daha derin düşünmeli.Bazı şeyler sil baştan yapılmalı.Yoksa 10 sene sonra bakın gene millet kurgu resmi copy paste etmekten öteye gidemez....
Sevgiler...
-
Alp bey merhaba , nedense konunun son mesajlarını kaçırmışım, şimdi gördüm.
Evet haklısınız 3-5 kişi paylaşım yapıyor diğerleri bakıyor doğru ama şöyle düşünmek lazım , araştırma yapacak gücü vakti bilgisi olan veya el emeği çok güzel işler üretip paylaşan binlerce insanımız yok maalesef , ülkemiz bir İsviçre Almanya değil henüz.
Çeşitli marifetleri olmayan insanlar da kopyala yapıştır bir şeyler yapmaya çalışıyor kendince , kızmamak lazım.
Forumun eski bilgilerini kurtarmak için ben önümüzdeki hafta Harun'a gideceğim , İzmir den Onur arkadaşımız da şansını denemek istiyor umalım başarsın.
Facebook konusuna hiç takılmayın lütfen , isteyen orda kalsın bizim için fark etmez.
Lütfen paylaşımlara devam edin zevkle izliyorduk.
-
Kemal Bey merhaba.
Olumlu görüş ve fikirleriniz için teşekkür ederim.
Bu konuda tespitlerimi paylaşmaya devam edeceğim.
-
Yanıt # 2’de konu edilen, Karabük Demir Çelik Fabrikası’nda kullanılmış olan 1937 yılı üretimi WB Bagnall (Fab.No: 2578) TDÇF 4401 plaketli lokomotif.
(https://i.hizliresim.com/mM3Zk8.jpg) (https://hizliresim.com/mM3Zk8)
1977 yılında (Yanıt # 2’de paylaşılmıştı)
(https://i.hizliresim.com/v6b7jA.jpg) (https://hizliresim.com/v6b7jA)
1937 fabrika çıkışı
(https://i.hizliresim.com/XM0p6D.jpg) (https://hizliresim.com/XM0p6D)
Teknik verileri
(https://i.hizliresim.com/Ov0ODA.jpg) (https://hizliresim.com/Ov0ODA)
-
Ankara Gençlik Parkı’nın simgesi ve Sn. Teoman KARDAŞLAR’ın paylaşımı ile Yanıt 25’te değindiğimiz “Mehmetçik Lokomotifi” bakımdan geçerek Eskişehir il merkezinde sergilenmekte iken, Mart 2019 ayı son haftasında TÜLOMSAŞ bahçesindeki müzeye taşınmış.
(https://i.hizliresim.com/WqNaXE.jpg) (https://hizliresim.com/WqNaXE)
(https://i.hizliresim.com/oXbpdq.jpg) (https://hizliresim.com/oXbpdq)
Forumdan deneme yapmama rağmen resim yükleyemediğim fotoğrafları “hızlı resim” sitesi vasıtasıyla paylaşıyorum.
-
sayın Alp ÖNEY
Zannediyorum eklemeye çalışıtığınız resim dosyalarının boyutları büyük.
Bu nedenle foruma ekleyememiş olabilirsiniz.
resimler 300kb değerinden küçük olmalı.
Bilgilerinize.
-
Bilgilendirme ve forumun yenilenmesi konusunda yaptığınız çalışmalar için siz ve emeği geçen herkese teşekkür ederim.
Sevgi ve saygılarımla.